Olen NIIN KYLLÄSTYNYT työtä vieroksuviin ystäviini!
Minulla on laaja kaveripiiri ja porukkaan mahtuu aika paljon 20-30 -vuotiaita naisia, jotka eivät ole ikänään tehneet palkkatyötä. Suurimmalta osalta puuttuu myös kunnollinen peruskoulun jälkeinen koulutus ja yhteistä heillä tuntuisi olevan myös ajokortittomuus, sekä puutteellinen osaaminen matematiikassa ja monilla myös englannissa. Myös mt-ongelmat ovat kaveripiirissäni hyvin yleisiä.
En minä vaadi ystäviltäni täydellisyyttä, en ole itsekään. Se, mikä tuntuu kuitenkin erottavan minut lähes kaikista ystävistäni on halu elättää itseni käymällä töissä tekemällä suurin piirtein mitä tahansa hanttihommia puhelinmyynnistä siivoukseen, kaupankassaan, varastohommiin, feissaukseen ja mitä kaikkea tässä nyt on kolmekymppiseksi mennessä ehtinyt tekemään ilman koulutusta. Tätä nykyä minulla on ihan asiallinen vakituinen työpaikka, oma auto ja perhe.
Näin tuossa eilen ikäistäni kaveria, jolla on ollut omat ongelmat elämässä ja ymmärrän, ettei hän ole niitä itselleen valinnut. Kaverini rupesi pohtimaan, josko yrittäisi mennä töihin. Ei kuulemma ole koskaan ollut kuin yhdessä työkokeilussa. Ehdottelin siinä sitten mm. kaupan kassaa ja muita tällaisia perushommia, mutta hän tuumasi, ettei pysty käymään töissä, jotka eivät hänen mielestään ole kivoja ja mistä hän ei nauti. No ei ihme, että ehtinyt kolmekymppiseksi saakka käymättä töissä. Koulujakaan ei ole saanut käytyä loppuun mitään, minkä on aloittanut.
Minulle on ihan ok, että joku on työkyvytön fyysisten tai psyykkisten ongelmiensa takia. Voin ihan mielelläni olla tällaisen ihmisen ystävä. Sen sijaan on alkanut oikeasti veetuttaa tuollaisella diipadaapa-asenteella elävät ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen loisia toisten (esim. minun) tienaamilla verorahoilla vain siksi, ettei heille ole tarjolla jotain KIVAA työtä..!! Eli tuo asenne alkoi ärsyttää ihan sikana, että loisitaan vaikka loppuelämä, jossei päästä suoraan jonnekin unelmaduuniin. Alkoi myös ärsyttää yhteiskunta, mikä mahdollistaisi tällaisen. Mietin tapaamisen jälkeen koko illan, että tuollaisella asenteella oleville ihmisille olisi tervehdyttävää asua muutama vuosi valtiossa, jossa joko käyt töissä tai et saa rahaa.
No.. Jutun pointti oli kuitenkin se, että olen alkanut kunnolla harkitsemaan, että dumppaan tällaiset tyypit suosiolla pois kaveriporukastani. En siis heitä, joilla on asenne kohdillaan, mutta ovat terveytensä vuoksi sairaseläkkeellä, vaan ne, jotka eivtä ...tu VIITSI tehdä mitään perusduunia! Muutenkin todella uuvuttavaa yrittää olla tukena ystävälle, joka vuodesta toiseen feilaa kaiken, eikä mene elämässä eteenpäin ja on asenteella, että toisten pitäisi niinsanotusti heidän pyllynsä pyyhkiä.
Tajusin, että tunnen mm. monta 20-30 -vuotiasta ihmistä, joiden on ylivoimaisen vaikeaa liikkua julkisilla kulkuneuvoilla ilman jonkun kaverin tai vanhemman apua. Ymmärrän vielä pahat paniikki- tai hahmotushäiriöt, mutta monella kaverilla tuo on ihan silkkaa opittua avuttomuutta ja heillä yleensä asenne, ettei heidän tarvitsekaan sitä oppia.
Halusin jakaa tämän tänne, ettei näiden tällä asenteella olevien tarvitse ihmetellä, miksi ystävät kaikkoaa ympäriltä. Itse kaipaan aikuisia ystäviä, jotka osaavat huolehtia itsestään ja haluavat kantaa kortensa kekoon yhteiskunnasa, sekä mennä elämässä eteenpäin. Omissa lapsissa minulla on ihan tarpeeksi holhottavaa, noihin 20-30 -vuotiaisiin aikuisvauvoihin ei enää oma jaksamiseni riitä. Sori.
Kommentit (392)
Työttömiä..
Kovatuloiset ex-kansanedustajat nostavat sopeutumiseläkettä - jopa yli 100 000 euron tienestit
Joillakin sopeutumiseläkettä nostavilla entisillä kansanedustajilla oli viime vuonna huomattavia verotettavia tuloja. Parhaimmillaan ansiotulot ylittivät 100 000 euroa, kertoo MTV.
MTV:n tekemän selvityksen mukaan eniten sopeutumiseläkettä nauttivista entisistä kansanedustajista tienasi entinen keskustan kansanedustaja Maija-Liisa Lindqvist, jolla oli viime vuonna 102 298 euron ansiotulot. Myös ex-kokoomusedustaja Marjukka Karttusella
Karttunen tienasi 86 841 euroa . Karttusella oli lisäksi yli 7 500 euroa pääomatuloja.
kovimmat tulot MTV:n listauksessa oli entisellä kokoomusministeri Suvi Lindénillä, joka sai 70 320 euroa ansiotuloja ja 11 762 euroa pääomatuloja.
Sopeutumiseläkkeen tarkoitus on tukea kansanedustajan toimeentuloa, mikäli hänellä on vaikeuksia työllistyä eduskuntauran jälkeen
Kaikki tulot eivät kuitenkaan vaikuta sopeutumiseläkkeen määrään. Eläkettä eivät leikkaa pääomatulot ja sellaiset ansiot, joista ei kartu työeläkettä. Näin ollen ex-kansanedustaja voi tienata huomattavastikin ilman, että se vaikuttaa sopeutumiseläkkeen määrään.
minä väitän;
katso tuota työelämän muuttumista; titenkin voit synyyttä itsellesi "putken" lyhytaikaisista pätkistä mikä ei johda mitenkään siihen missä mahdollisesti ambitioisi,motivaatiosi ja kiiinnostuksesi ovat.
nykyinen tehokkuusajattelu bugisen huonon "hr" n, strategian ja numero/id managementin kanssa yrittää lypsää mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon (kenen taskuun?).toisaalta luodaan markkinoinin mielikuvilla kierrettä kilpailusta oli se selfie tai jotain muuta (mutta tietenkin mikäli on nuppi on jo tietynlainen korttelikiljuja ei silläkään ole väliä).
se oikea tuottavuus syntyy siitä että voi mm. itseohjautua (mikäli kykenee), olla riittävä vapaus määritellä omaa tekemistään, eikä pakottamalla kepittää vastikeellisesti.
Mä tunnen vajaa nelikymppisenä miehen, jolla maisterikoulutus humpuukitieteestä eikä hän ole montaakaan vuotta töissä ollut.
eli tuossa "sopeutumis"eläke on todellisuudessa jonkin sortin tuki, koska eihän noilla tuloilla voi elellä pitkään..?
milloin valtiopäivien avajaisten jälkeen ei ole nostettu ns.palkkioita? onko montaa kertaa? ei ole.
Yritystuilla saattaa olla kielteisiä vaikutuksia yritysten tuottavuuteen, selviää kahdesta tuoreesta tutkimuksesta.
yritystuilla ei havaittu olevan myönteistä vaikutusta yritysten tuottavuuteen. Vaikutus on pikemminkin kielteinen.
https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000001798123.html
Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”
oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.
Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.
Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.
– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.
Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html
ja mä luen monesta virkaatekevästä ja lafkassa toimijasta jonka tutkinnot ovat sitä sun tätä. täytyy pyrkiä näyttämään itseään..
Suomen suurin maataloustuki oli yli 3,5 miljoonaa euroa – katso lista jättitukien saajista
Suomen maataloutta ja maaseudun kehittämistä tuettiin viime vuonna noin kahdella miljardilla eurolla, josta noin 40 prosenttia oli EU-rahoitusta, käy ilmi Ruokaviraston tuoreimmista luvuista
Suurimman tukipotin, 3,5 miljoonaa euroa, sai viime vuonna Luonnonvarakeskus Luke. Potista 2,6 miljoonaa euroa oli hanketukea ja 900 000 euroa viljelijätukea
Sata suurinta maataloustukien saajaa
Kahden miljardin summa sisältää myös muun muassa maaseudun yritysten ja yhteisöjen investointeja, kyläkauppatukea sekä erilaisia koulutus- ja kehittämishankkeita.
Tuensaajia lähes 58 000
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007877422.html
Miksi mielestäsi työttömän ei kuulu saada tekemästään työstä
työehtosopimuksien mukaista palkkaa jota itsekin saat tekemästäsi työstä??
Olen tehnyt ikäni töitä ja maksanut siinä sivussa ison siivun veroja,
että sinäkin olet kouluja saanut käydä. Tiedätkö, kuinka minua korpeaa tuollainen asenne?
Ilman omaa syytäni pääsin työttömäksi, kuten 250 työkaverianikin.
Arvaas mistä päästä karsittiin? No ikä. Ikärasismi on sitä, että lopputili on varma,
ikärasismi on sitä, ettet varmasti pääse mihinkään töihin.
Ikärasismia ei Suomessa ole??
Hallituksen kehysriihi rokotti monia, mutta mediatalot saavat valtiolta 30 miljoonan euron innovaatiotukipaketin.
Työnteon sijaan saamme jatkossa täytellä tukihakemuksia ja istua innostavissa innovaatiopalavereissa.
Lehtitalojen omistajat kuittaavat mukavasti osinkoja, toimittajien palkat nousevat, eikä työstressi paina.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/kolumnit/median-tukipaj…
Tässä aloittajan profiilia...
Mitä sitten jos 35v ihmisellä ei olekaan mitään elämässä?
Muuta kuin vanheneva keho. Ei vanhempia, ei ystäviä, parisuhde jossa ei voida mistään puhua, ei työtä, ei mitään, pelkkä asunto vain. Mikä se juttu on miksi olemista pitäisi jatkaa? Mikä siinä vanhenemisessa on niin hienoa? Hauta odottaa ehkä yli 40 vuoden päästä jos asioita ei nopeuta.
Ap
ap_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Taas skitsoeläkkeellä oleva aloittaja-
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.Mahtaa sua työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan teet näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten kikulifinniäs ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaatjaspämmäät esiin kokoajan vastailemalla itse itsellesi.Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Joo, sama mielipuolihullu tekee tätä samaa myös suoli24 sivustolla.
Tuttujuttu.Haukkuu sieläkin työttömiä ja valittaa tt-tuista aina.
Käyhä.
työtön...
SUSANNA KOSKI KOK PERUSTELEE SOPEUTUMISRAHANSA ELI SIIS SOSSUTUKEaNSA:
Suomessa suurin osa ihmisistä hyödyntää julkisia tulonsiirtoja
jossain vaiheessa elämäänsä. Samalla tavoin monet hyödyntää esimerkiksi
asuntolainan korkojen verovähennysoikeutta tai muita järjestelmän
mahdollistavia verovähennyksiä, Koski linjaa.
IS
Paskamode teki tämänkin ketjun aloituksen ja on trollannut sitä kokoajan vastailemalla itselleen.Kumma kuspää! Vois helposti ite alkaa työttömäksi ni ei tarttis joka päivä itkeä täällä siitä.
ap, sinulla on OMIA LAPSIA, joten sinun on ollut PAKKO mennä niihin hanttihommiin. Tässäpä se ero juuri onkin. Olet KATKERA ja KATEELLINEN lapsettomille, joiden ei olekaan PAKKO raataa niska limassa asuntolainojen , tai lasten kulujen takia. He saavat elää omaa elämäänsä, jopa hoidattaa omat ongelmansa silloin kun tavitseevat.
Sinä olet ITSE VALINNUT tuon perheellisen naisen raadantaelämän noin nuorena, alle 30 v. Oon nähny lähipiirissä nuorena lapsia tehneitä, ja he on järjestelmällisesti kATKERIA esim. lapsettomille kavereilleen, sisaruksilleen, nälvivät heitä juuri samalla tavalla, kun heidän ei tän lapsia tehneen mielestä tarvitse raataa töissä. No, itsepä olet tiesi valinnut. Jos sinä olisit onnellinen aidosti, et sinä valittaisi siitä mitä muut tekee. Kävisit iloisesti siellä töissäsi muista riippumatta. Oikeasti et tiedä mitään mitä ongelmia näillä on jotka ei kykene kulkemaan bussilla yksin. ELä esitä.
Mulla ei ole ollut varaa hankkia itselleni ajokorttia ja käytän mielelläni julkisia, mutta jäin tosiaan miettimään mikä tuossa kortittomuudessa sua rassaa? Pummivatko siis kyytiä?
Vierailija kirjoitti:
up
työtön...
SUSANNA KOSKI KOK PERUSTELEE SOPEUTUMISRAHANSA ELI SIIS SOSSUTUKEaNSA:
Suomessa suurin osa ihmisistä hyödyntää julkisia tulonsiirtoja
jossain vaiheessa elämäänsä. Samalla tavoin monet hyödyntää esimerkiksi
asuntolainan korkojen verovähennysoikeutta tai muita järjestelmän
mahdollistavia verovähennyksiä, Koski linjaa.
IS
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollssa sua rassvatko siis kyytiä?
äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta
Sossutukea keplottelemalla...
Nollan euron liikevaihdolla yritykselle tuhansien eurojen koronatuet – joukossa konsulttifirmoja ja pari vuotta toimettomana ollut automaalaamo
IS selvitti, että jotkut koronatukea saaneista yrityksistä pyörivät nollan euron liikevaihdolla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006483854.html