Olen yrittänyt syödä kevyemmin ja kasvispainotteisesti. Olo on väsynyt, missä vika?
Aloitin tammikuusta syömään kevyemmin niiden, vaikka en aiemminkaan syönyt mitenkään epäterveellisesti, mutt olen nyt vähentänyt punaisen lihan ja valkoisen pastan käyttöä. Ajattelin olon olevan energisempi, mutta ei. Kävin juuri lenkillä ja olo on väsynyt. Ennen ei tällaista ole ollut.
Tänään olen syönyt:
Aamupalaksi kaurapuuro veteen, pakastemarjoja
Lounaaksi kasvissosekeitto perunasta, porkkanasta ja kermasta
Välipalaksi omena
Päivälliseksi kasviswokkia nuudelista, tomaatista ja porkkanasta, ruisleipä
Voisiko joku antaa vinkkejä, mitä tehdä, jotta olo olisi hieman energisempi.
Kommentit (63)
Jos jättää ruokavaliostaan jotain pois, pitää tehdä se hallitusti tai miettiä korvaavat tekijät tai on pian ongelmissa tai myöhemmin vielä isommissa ongelmissa puutostilojen kanssa (ja jonkun muun liikasaannin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä proteiini? Oletko laskenut grammat?
En ole laskenut, neuvoja?
Ja tällaisia pitäisi alkaa neuvoa...
Vierailija kirjoitti:
Jep, proteiini puuttuu. Syö papuja, siemeniä, pähkinöitä, tofua, herneitä yms.
Kalkkunaa, kanaa, kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä lisäisin proteiinia, sullahan ei ole nyt noissa esimerkkiruuissa esim. mitään proteiinin lähdettä. Sosekeiton kaveriksi vaikka raejuustoa tai keitettyä kananmunaa. Puuronkin ohella aamuisin joku proteiini, vaikka just kananmunaa. Tai vaikka pähkinöitä, niistä saat hyvää rasvaakin. Ja sitten tuohon wokkiin vaikka tofua sekaan. Hyvät rasvat täytyy kans muistaa! Kannattaa lainata vaikka kirjastosta joku kasvisruokaopas, niin saat vinkkejä, miten sen koostaa oikein.
Kiitos, hyviä neuvoja!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sä kyllä saat proteiinia kasviksista, mutta nyt olet syönyt vääränlaisia kasviksia. Perunat ja porkkanat eivät ole niin hyviä kuin kurkut ja tomaatit ja periaatteessa kaikki mikä kasvaa maan päällä. Älä usko noita proteiinihöyryäjiä.
Kurkku ja tomaatti ovat suurelta osin vettä. Ei niissä ole proteiinia. Sen sijaan pavuissa ja muissa palkokasveissa on proteiinia. Kasvikunnan tuotteita nekin, joten eivät ole ongelma edes vegaanille. Se nyt on vain fakta, että ihminen tarvitsee proteiinia. Pelkkä kurkku ja tomaatti ei riitä.
Minä sen sijaan olen lisännyt punaisen lihan syöntiä. Syön leivän päällä kinkkuviipaleen tai makkaran aamuisin, ja iltaisin syön salaatin kera naudan-sian tai broilerin lihaa. Lounaaksi pelkkiä kasviksia.
Ja olen täysin terve, hyvin energinen, pitkää alyllistä työpäivää tekevä 68 v nainen. Olen syönyt punaista lihaa koko elämäni jokainen päivä, ja niin aion tehdä 100 vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas laihduttaja, joka yrittää laihduttamisen sijaan kuihduttaa itsensä. Milloin te opitte, että keventäminen ei tarkoita samaa kuin ruuan vähentäminen?
Tarkoitus onkin nimenomaan keventää ja vähentää punaisen lihan syöntiä, ei laihduttaa.
Ap
Ja kuten todettua keventäminen ei ole sama asia kuin ruuan vähentäminen. Jos jätät punaisen lihan pois, otat tilalle jonkun muun proteiinilähteen. Ihminen tarvitsee tasapuolisesti kaikkia ravintoaineita, vaikka söisikin "kevyemmin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä kyllä saat proteiinia kasviksista, mutta nyt olet syönyt vääränlaisia kasviksia. Perunat ja porkkanat eivät ole niin hyviä kuin kurkut ja tomaatit ja periaatteessa kaikki mikä kasvaa maan päällä. Älä usko noita proteiinihöyryäjiä.
Ei kyllä kurkusta ja tomaatista mitään proteiinia saa.
Nyt google käyttöön hyvä ihminen...
Vierailija kirjoitti:
Minä sen sijaan olen lisännyt punaisen lihan syöntiä. Syön leivän päällä kinkkuviipaleen tai makkaran aamuisin, ja iltaisin syön salaatin kera naudan-sian tai broilerin lihaa. Lounaaksi pelkkiä kasviksia.
Ja olen täysin terve, hyvin energinen, pitkää alyllistä työpäivää tekevä 68 v nainen. Olen syönyt punaista lihaa koko elämäni jokainen päivä, ja niin aion tehdä 100 vuotiaaksi asti.
Jassoo.
Vierailija kirjoitti:
Aminohapoista et kai ole kuullutkaan. Vihanneksista ei saa proteiinia tarpeeksi.
Papuja, tofua, linssejä ja vaikka oumphia aterioille. Ja aamulla puuroon joko raejuustoa ja vaikka vegaanista rahkaa ja pähkinöitä ja siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkku ja tomaatti ovat suurelta osin vettä. Ei niissä ole proteiinia. Sen sijaan pavuissa ja muissa palkokasveissa on proteiinia. Kasvikunnan tuotteita nekin, joten eivät ole ongelma edes vegaanille. Se nyt on vain fakta, että ihminen tarvitsee proteiinia. Pelkkä kurkku ja tomaatti ei riitä.
Millon olet törmännyt proteiinipuutteeseen? Toi on tollanen trendisana jolla saadaan lisättyä lihan myyntiä. Tarvittavan proteiinin voi saada myös kasviksista. Siitähän eläimetkin sen saavat, joka imeytyy niitten lihaan, jota syötte.
Jos kasvikunnasta haluat proteiinin, viljaa ja palkokasveja - pelkät vihannekset ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millon olet törmännyt proteiinipuutteeseen? Toi on tollanen trendisana jolla saadaan lisättyä lihan myyntiä. Tarvittavan proteiinin voi saada myös kasviksista. Siitähän eläimetkin sen saavat, joka imeytyy niitten lihaan, jota syötte.
Kasvikunta on sitten koostettava oikein eikä syödä pelkkiä vihanneksia. Proteiinin puute on isolla osalla laihduttajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunaa, kanaa, kalaa.
Noissa on proteiinia, mutta ne ei ole osa kasvisruokavaliota, mitä tässä nyt haettiin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kurkusta ja tomaatista mitään proteiinia saa.
Nyt google käyttöön hyvä ihminen...
Samoin. Kurkussa on 0,7g proteiinia/100g eli käytännössä ei juuri lainkaan. Pitäisi syödä noin 1,5kg kurkkua päivässä. Tomaatissa on vielä kurkkuakin vähemmän proteiinia, 0,6g/100g. Saman verran kuin porkkanassa, jonka sanoit olevan huonompi valinta kuin tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikunta on sitten koostettava oikein eikä syödä pelkkiä vihanneksia. Proteiinin puute on isolla osalla laihduttajista.
Okei nyt mä tarvitsen sulta sen missä olen sanonut että pelkällä tomastulla ja kurkulla pärjää? Ja olenko sanonut että pelkkiä vihanneksia? Puhuin kasviksista, johon tietääkseni luetaan myös pavut, herneet yms. Proteiinin puute on todella harvinaista suomessa ja täällä me saadaan sitä todella paljon enemmän mitä oikeasti on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunaa, kanaa, kalaa.
Noissa on proteiinia, mutta ne ei ole osa kasvisruokavaliota, mitä tässä nyt haettiin takaa.
Ap puhuu kylläkin kasvispainotteisesta ruokavaliosta, ei kasvisruokavaliosta. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Tarkoitus onkin nimenomaan keventää ja vähentää punaisen lihan syöntiä, ei laihduttaa.
Ap