Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoitin mieleni neuvolan terkkarin kirjauksista

Vierailija
21.01.2020 |

Kävin yksivuotiaani kanssa neuvolassa käynnillä. Lapsi vierastaa voimakkaasti ja itki koko käynnin ajan, koska pelkäsi. Se terkkari tuntui turhautuvan siitä lapsen itkusta, kun niiden tutkimusten tekeminen oli vähän vaikeampaa pelkäävän ja itkevän lapsen kohdalla. Yritin parhaani mukaan siinä rauhotella lasta, jotta tämä ei enää pelkäisi, ja tutkimukset onnistuisi, välillä pidin sylissä ja välillä vain silitin ja puhelin rauhoittavasti.

No lapsi on osassa asioita edellä ikäisiään ja joissakin asioissa hänellä on kehitysviivettä. Luin äsken viikon takaisen käynnin tekstin omakannasta, ja se terkkari oli kirjannut sinne tekstiinsä, että lapsen kehitysviive johtuu varmaan siitä, että äiti on ylihuolehtivainen ja ottaa liikaa lohduttavaa kontaktia lapseen.

Pahoitin mieleni tästä todella. Se terkkari ei tiedä meidän kotielämästä mitään eikä siitä millainen äiti olen. Hän näki meitä sen yhden käynnin verran ja sen pohjalta kirjasi noin. Olen kyllä lapselleni paljon läsnä ja yritän aina häntä tsempata ja lohduttaa, jos hän pelkää, tietenkin, ja minusta niin kuuluukin tehdä, yksivuotias on vielä todella pieni.

Voinko tehdä jonnekin valituksen hänestä vai pahoitinko mieleni ihan tyhjästä?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Sanoit, että otit tutkimusten aikana lasta syliin. Tarkoittaako se, että katkaisit tutkimuksen moneenkin kertaan ja moneen kertaan se piti aloittaa uudestaan? Jos kyllä, se todella voi aiheuttaa pelkoa lapsessa.

Joskus on vain parempi sietää se lapsen itku ja tehdä "väkisin". Joskus lohduttelu ja tilanteen katkaisu pitkittää vain tilannetta tarpeettomasti ja saa lapsen ahdistumaan liikaa.

Joka tapauksessa olisi tietenkin ollut suotavaa, että terveydenhoitaja olisi suoraan sen sinulle sanonut eikä kirjannut vain omakantaan. Mutta silti, ei kuulosta kovin asiattomalta.

Vierailija
122/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko valittajat muuten niitä samoja "siellä ne hoitsut vaan istuu kansliassa" tyyppejä? Miettikää miksi siellä kansliassa menee nykyään aikaa. Hyvä kirjaus ei ole jaarittelu mitä kukaan ei jaksa lukea, mutta pelkkä "vierastaa" loukkaa äitiä? Miten lyhyesti kirjoittaa huomiot lapsesta ja liittää siihen infoa kehityksestä? Haastan jokaisen alapeukuttajan antamaan edes yhden esimerkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän samantapainen kävi. Vaihdoin hoitajaa, pitää tosin olla valmis vaihtamaan myös neuvolaa jos hoitajia ei ole paljon :( 

Tosin uuden jonka saimme on mitä mukavin, ja auttavin kun vaan voi olla :D

Vierailija
124/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Sanoit, että otit tutkimusten aikana lasta syliin. Tarkoittaako se, että katkaisit tutkimuksen moneenkin kertaan ja moneen kertaan se piti aloittaa uudestaan? Jos kyllä, se todella voi aiheuttaa pelkoa lapsessa.

Joskus on vain parempi sietää se lapsen itku ja tehdä "väkisin". Joskus lohduttelu ja tilanteen katkaisu pitkittää vain tilannetta tarpeettomasti ja saa lapsen ahdistumaan liikaa.

Joka tapauksessa olisi tietenkin ollut suotavaa, että terveydenhoitaja olisi suoraan sen sinulle sanonut eikä kirjannut vain omakantaan. Mutta silti, ei kuulosta kovin asiattomalta.

Eihän me tiedetä mitä th on sanonut. On hän varmaan pyytänyt, että tehtäisiin nyt nämä mittaukset yms. vaan. Tuollaisella käynnillä missä jatkuvasti tulee keskeytyksiä on myös vaarana, että aika pitkittyy pahasti. Siellä on seuraava perhe odottamassa ja hommat pitäisi saada tehtyä. Moni vauva vähän itkee neuvolassa, mutta se on hetki vaan ja ei ole niin vaarallista. jos jokainen jäisi hyssyttämään ja odottamaan, että tutkitaan, kun vauva on rauhallinen niin ei tuosta mitään tulisi. Jos asiakas viivyttää käyntiä itse niin, että kaikkea sovittua ei ehditä tekemään tai ei ehditty tekemään tarpeeksi hyvin niin kyllä kirjaan sen. 

Vierailija
125/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän samantapainen kävi. Vaihdoin hoitajaa, pitää tosin olla valmis vaihtamaan myös neuvolaa jos hoitajia ei ole paljon :( 

Koulukiusaamiseen verrattavissa tuo kokemus. Mitä itse teet muuta kuin olet äiti? Ajattele, että teet työssäsi parhaasi ja joku valittaa sinusta tyyliin kolmen väärän sanan takia mitkä unohdit kiireessä, koska olit ylityöllistetty ja omat lapsesi oli valvottaneet pari viikko? Onko :D oikea hymiö? 

Vierailija
126/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä omakannnan kirjauksia ei kannata lukea. Saa vain pahan mielen itselleen. Minulla oli esim. epäilty masennusta, kun en hymyillyt lääkärikäynnillä. No kylläpä hymyilyttääkin kertoa IBS oireista, jotka oli lääkärin luonakin päällä! Ja olin sanonut, joten tämä kyllä tiesi sen!

Vierailija
127/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni myös huusi kuin sikaa tapettaisi tutkimuksissa ja neuvolavihkoon tuli merkintä "voimakastahtoinen". Sitä on kyllä edelleenkin 😊 eli voihan sitä totuudenmukaisesti merkitä, mutta sinun tapauksessa on kyllä asiaton kommentti. Olisi voinut kirjata toisella tavalla.

Vierailija
128/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota esimieheen yhteyttä, että terveydenhoitaja saa palautetta toiminnastaan. Ei pitäisi kirjata tuollaisia omia tulkintoja lapsen papereihin. Virhekirjauksia sattuu varmasti usein kiireessä, mutta lapsi pääsee täysi-ikäisenä lukemaan neuvola-aikaiset tietonsa, joten niiden pitäisi olla asialliset.

Pienet virheet kirjauksissa ei haittaakaan, mutta tämä hänen tulkinta, että minä olen käytökselläni aiheuttanut lapselleni kehitysviiveen ei ole mikään pieni virhekirjaus, vaan kyllä hän oli sen sinne useammalla lauseella selittänyt. Ei neuvolakorttiin ollenkaan vain ainoastaan sinne omakantaan meidän käynnin jälkeen. Ap

Vierailija
129/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle terkka kirjasi, että käyn opiskelun ohella töissä. Olin nimenomaan painottanut, etten aio mennä töihin opsikelujen aikana. Hmm...

Vierailija
130/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäynnillä katsotaan pituus, paino ja motoriikkaa ja jutellaan arjen asioista. Lapsi pelkäsi koko sen käynnin. Paino ja pituus otetaan aina itkusta ja pelosta huolimatta, koska ne nyt pitää ottaa, ja on aika nopeita. En hössötä. Vaan autan ottamaan ne itkusta huolimatta. Enkä todellakaan kesken niitä ota lasta syliin. Mutta sitä motoriikkaa ei voi katsoa jos lapsi on jäykkänä pelosta. Sen vuoksi minun oli pakko yrittää rauhoitella lasta aina välillä sylissä, jotta hän ei olisi pelosta jäykkänä. Sitä motoriikkaa ei voi tutkia ollenkaan, jos lapsi huutaa pelosta jäykkänä eikä suostu esim. näyttämään konttaamista ollenkaan. Minähän yritin sillä sylillä ja rauhoittelulla saada aikaiseksi sen, että se tutkimus voidaan tehdä ylipäätään. 

Ap

Vierailija
131/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän me tiedetä mitä th on sanonut. On hän varmaan pyytänyt, että tehtäisiin nyt nämä mittaukset yms. vaan. Tuollaisella käynnillä missä jatkuvasti tulee keskeytyksiä on myös vaarana, että aika pitkittyy pahasti. Siellä on seuraava perhe odottamassa ja hommat pitäisi saada tehtyä. Moni vauva vähän itkee neuvolassa, mutta se on hetki vaan ja ei ole niin vaarallista. jos jokainen jäisi hyssyttämään ja odottamaan, että tutkitaan, kun vauva on rauhallinen niin ei tuosta mitään tulisi. Jos asiakas viivyttää käyntiä itse niin, että kaikkea sovittua ei ehditä tekemään tai ei ehditty tekemään tarpeeksi hyvin niin kyllä kirjaan sen. 

Terkkari turhautui lapsen pelkoon ja itkuun, kun lapsi ei suostunut ollenkaan konttaamaan vaan istui vain jäykkänä lattialla kauhusta kankeana ja huusi. Ja terkkari pyysi, että voitaisiinko tämä tutkimus nyt saada tehtyä. Mutta en minä voinut taikoa lapsestani itkua ja pelkoa pois yhtäkkiä. Tosiaan punnituksessa itku ei haittaa, koska paino saadaan otettua itkusta huolimatta. Ja en todellakaan viivästyttänyt käyntiä vaan yritin olla avuksi ja niin nopea kuin mahdollista. Ap

Vierailija
132/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota esimieheen yhteyttä, että terveydenhoitaja saa palautetta toiminnastaan. Ei pitäisi kirjata tuollaisia omia tulkintoja lapsen papereihin. Virhekirjauksia sattuu varmasti usein kiireessä, mutta lapsi pääsee täysi-ikäisenä lukemaan neuvola-aikaiset tietonsa, joten niiden pitäisi olla asialliset.

Pienet virheet kirjauksissa ei haittaakaan, mutta tämä hänen tulkinta, että minä olen käytökselläni aiheuttanut lapselleni kehitysviiveen ei ole mikään pieni virhekirjaus, vaan kyllä hän oli sen sinne useammalla lauseella selittänyt. Ei neuvolakorttiin ollenkaan vain ainoastaan sinne omakantaan meidän käynnin jälkeen. Ap

Nämä palstalaispsykiatrit kyllä tietävät parhaiten mitä sinun kannattaa tehdä. Olivat etäyhteydellä paikalla katsomassa. Entäs jos nyt kysyisit siitä kirjauksen merkityksestä ensin siltä kirjaajalta, ja jos selitys ei miellytä, sitten vasta muihin toimenpiteisiin. Täällä sinut kiihotetaan vain niin, että koko asia saa suhteettoman suuren merkityksen.

Vierailija
133/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon kommenttini äitinä ja lääkärinä.

Terveydenhoitajan ei todellakaan pitäisi kirjata mutulla tuollaisia kannanottoja virallisiin asiakirjoihin. Pidän kirjausta aika vakavana virheenä. Ja kirjaus jää asiakirjoihin elämään ikuisesti; myös lapsesi nähtäväksi. Vaadi korjausta!

Miten minä sitä korjausta vaadin? Soitanko hänelle vai soitanko hänen esimiehelle vai miten? Ap

Vierailija
134/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaamiseen verrattavissa tuo kokemus. Mitä itse teet muuta kuin olet äiti? Ajattele, että teet työssäsi parhaasi ja joku valittaa sinusta tyyliin kolmen väärän sanan takia mitkä unohdit kiireessä, koska olit ylityöllistetty ja omat lapsesi oli valvottaneet pari viikko? Onko :D oikea hymiö? 

Itse valvoin jo synnäriltä päästyä 3 päivää putkeen, jotain 2 tunnin torkut siellä täällä. Mies töissä jne. Sitten ruvetaan kyseenalaistamaan vanhemmuutta, heti ensi kättelyssä neuvolassa.

En kyllä ollut edestuskunnossa varmasti, ei meikkiä, puklattu t-paita päällä,tukka ponnarilla ja mustat silmänaluset jne. 

Lapsi oli tosin viimeisen päälle laitettu, ehkä siinä on jotain huolettavaa ? :D

Vierailija
135/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, lääkäri kirjasi mulle Kantaan, että käyttää alkoholia normaalisti vaikka varta vaste sanoin, että migreenin takia en käytä ollenkaan. Seuraavan käynnin yhteydessä voit tiedustella, että mitä tuo kirjaus tarkoittaa.

Onko jotenkin epänormaalia olla käyttämättä alkoholia? Ei minusta eikä ilmeisesti tuon lääkärikään mielestä. Pointti oli ettet käytä merkittävän paljon/alkoholinkäyttösi ei ole syynä migreeniin. Mut saahan sitä mielensä pahoittaa mistä vaan.

Vierailija
136/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tulee sellainen vaikutelma, että kyseinen th on jostain kumman syystä halunnut vähän näpäyttää ap:ta tai on halunnut tarkoituksella aiheuttaa pientä hämmennystä ja pahaa mieltä. Tästä kielii mm. se, että terkka ei ole ottanut omaa oletustaan vastaanotolla puheeksi mutta on sitten kuitenkin kirjannut sen Kantaan, vähän salaa ja vaivihkaa jotta ap näkisi sen myöhemmin ja hämmentyisi.

Vierailija
137/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee sellainen vaikutelma, että kyseinen th on jostain kumman syystä halunnut vähän näpäyttää ap:ta tai on halunnut tarkoituksella aiheuttaa pientä hämmennystä ja pahaa mieltä. Tästä kielii mm. se, että terkka ei ole ottanut omaa oletustaan vastaanotolla puheeksi mutta on sitten kuitenkin kirjannut sen Kantaan, vähän salaa ja vaivihkaa jotta ap näkisi sen myöhemmin ja hämmentyisi.

Voihan se olla, vähän tuo tunne itsellänikin on. Minulle jäi siitä käynnistä muutenkin jotenkin outo olo, en vain osaa pukea sanoiksi millä tavalla. Mutta kotimatkalla oli jotenkin epämukava tunne. Hän ei sanonut mitään loukkaavaa, mutta tuntui asennoituvan minuun jotenkin oudosti. Ja selvästi turhautui siinä käynnillä kun lapsi vain itki. En oikein tiedä. Mutta mitä iloa voi olla minun näpäyttämisestä tai syyllistämisestä tai hämmentämisestä? Kun kuitenkin hänet nyt on nimetty meidän omaterkkariksi (kun meidän vanha vaihtoi työpaikkaa), niin pitää uudelleenkin mennä hänelle, ei kylläkään tee mieli. Ap

Vierailija
138/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti 1-vuotiaalta ottaa verikoe, 3 kävi yrittämässä. Kaksi ensimmäistä lähti pois kokonaan siitä. Kolmas sai otettua monen yrityksen kautta. Avoneulalla. Huh huh kyllä oli siinä hikipinnassa niin vauvaraasulla kuin minulla sekä hoitajilla.

Ei suonia löytynyt, niin kuin joka kerta. Sanoin tästä aina verinäytteen ottajalle.

Ei kuunneltu ollenkaan, oltiin vaan varmana että kyllä tämä onnistuu. Että ei varmaan edellinen osannut näin pieneltä ottaa.  

Vierailija
139/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos linjoilla on joku terkkari, niin voisiko kommentoida, että eikö se riitä, että omakantaan kirjaa lapsen painon ja pituuden ja havaintoja lapsen motoriikasta ja terveydestä ja vaikka kuvausta miten nukkuu ja syö? Miksi sinne pitää ylipäätään usealla lauseella kuvata äitiä ja äidin toimintaa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa? Ymmärrän, että jos äiti jotenkin kohtelisi lasta kaltoin, niin se pitäisi kirjoittaa, mutta miksi useampi lause siitä miten äiti lohduttaa lasta liikaa? Minusta se tuntuu todella oudolle. Pahinta oli kyllä sen laittaminen syyksi lapsen kehitysviiveeseen. Ja siis se kehitysviiveen kirjaaminen ei loukkaa vaan oli tärkeä asia kirjata. Ap

Vierailija
140/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin yhteyttä th.aan ja kysyisin miten hän oli tullut siihen tulokseen minkä oli kirjannut. Onhan tuo th.n kirjaus tosi syyllistävä ja epäammatillinen, tosiaan yhden kerran teitä nähtyään, niin kuin kirjoitit. Voimia "taistoon 👍🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän