Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoitin mieleni neuvolan terkkarin kirjauksista

Vierailija
21.01.2020 |

Kävin yksivuotiaani kanssa neuvolassa käynnillä. Lapsi vierastaa voimakkaasti ja itki koko käynnin ajan, koska pelkäsi. Se terkkari tuntui turhautuvan siitä lapsen itkusta, kun niiden tutkimusten tekeminen oli vähän vaikeampaa pelkäävän ja itkevän lapsen kohdalla. Yritin parhaani mukaan siinä rauhotella lasta, jotta tämä ei enää pelkäisi, ja tutkimukset onnistuisi, välillä pidin sylissä ja välillä vain silitin ja puhelin rauhoittavasti.

No lapsi on osassa asioita edellä ikäisiään ja joissakin asioissa hänellä on kehitysviivettä. Luin äsken viikon takaisen käynnin tekstin omakannasta, ja se terkkari oli kirjannut sinne tekstiinsä, että lapsen kehitysviive johtuu varmaan siitä, että äiti on ylihuolehtivainen ja ottaa liikaa lohduttavaa kontaktia lapseen.

Pahoitin mieleni tästä todella. Se terkkari ei tiedä meidän kotielämästä mitään eikä siitä millainen äiti olen. Hän näki meitä sen yhden käynnin verran ja sen pohjalta kirjasi noin. Olen kyllä lapselleni paljon läsnä ja yritän aina häntä tsempata ja lohduttaa, jos hän pelkää, tietenkin, ja minusta niin kuuluukin tehdä, yksivuotias on vielä todella pieni.

Voinko tehdä jonnekin valituksen hänestä vai pahoitinko mieleni ihan tyhjästä?

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos linjoilla on joku terkkari, niin voisiko kommentoida, että eikö se riitä, että omakantaan kirjaa lapsen painon ja pituuden ja havaintoja lapsen motoriikasta ja terveydestä ja vaikka kuvausta miten nukkuu ja syö? Miksi sinne pitää ylipäätään usealla lauseella kuvata äitiä ja äidin toimintaa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa? Ymmärrän, että jos äiti jotenkin kohtelisi lasta kaltoin, niin se pitäisi kirjoittaa, mutta miksi useampi lause siitä miten äiti lohduttaa lasta liikaa? Minusta se tuntuu todella oudolle. Pahinta oli kyllä sen laittaminen syyksi lapsen kehitysviiveeseen. Ja siis se kehitysviiveen kirjaaminen ei loukkaa vaan oli tärkeä asia kirjata. Ap

Ja siis minä kun luulin vieväni lapsen sinne neuvolaan ihan peruskäynnille, jossa katsotaan lapsen kehitystä. Niin jouduinkin näköjään sitten johonkin äiti-lapsi-vuorovaikutusanalyysiin tietämättäni. Sellaiseen, josta kirjataan useita havaintoja omakantaan koko lapsen loppuelämän ajaksi. Olisin todellakin kieltäytynyt siitä, jos olisin tiennyt. Tai ainakin vaatinut jonkun ammattilaisen eli psykologin tai psykiatrin tekemään se, jos se nyt jostain syystä pitäisi tehdä. Ap

Vierailija
142/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos linjoilla on joku terkkari, niin voisiko kommentoida, että eikö se riitä, että omakantaan kirjaa lapsen painon ja pituuden ja havaintoja lapsen motoriikasta ja terveydestä ja vaikka kuvausta miten nukkuu ja syö? Miksi sinne pitää ylipäätään usealla lauseella kuvata äitiä ja äidin toimintaa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa? Ymmärrän, että jos äiti jotenkin kohtelisi lasta kaltoin, niin se pitäisi kirjoittaa, mutta miksi useampi lause siitä miten äiti lohduttaa lasta liikaa? Minusta se tuntuu todella oudolle. Pahinta oli kyllä sen laittaminen syyksi lapsen kehitysviiveeseen. Ja siis se kehitysviiveen kirjaaminen ei loukkaa vaan oli tärkeä asia kirjata. Ap

Ja siis minä kun luulin vieväni lapsen sinne neuvolaan ihan peruskäynnille, jossa katsotaan lapsen kehitystä. Niin jouduinkin näköjään sitten johonkin äiti-lapsi-vuorovaikutusanalyysiin tietämättäni. Sellaiseen, josta kirjataan useita havaintoja omakantaan koko lapsen loppuelämän ajaksi. Olisin todellakin kieltäytynyt siitä, jos olisin tiennyt. Tai ainakin vaatinut jonkun ammattilaisen eli psykologin tai psykiatrin tekemään se, jos se nyt jostain syystä pitäisi tehdä. Ap

Tuollaisia ne neuvolat on. Niillä on aina joku piiloagenda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee sellainen vaikutelma, että kyseinen th on jostain kumman syystä halunnut vähän näpäyttää ap:ta tai on halunnut tarkoituksella aiheuttaa pientä hämmennystä ja pahaa mieltä. Tästä kielii mm. se, että terkka ei ole ottanut omaa oletustaan vastaanotolla puheeksi mutta on sitten kuitenkin kirjannut sen Kantaan, vähän salaa ja vaivihkaa jotta ap näkisi sen myöhemmin ja hämmentyisi.

Voihan se olla, vähän tuo tunne itsellänikin on. Minulle jäi siitä käynnistä muutenkin jotenkin outo olo, en vain osaa pukea sanoiksi millä tavalla. Mutta kotimatkalla oli jotenkin epämukava tunne. Hän ei sanonut mitään loukkaavaa, mutta tuntui asennoituvan minuun jotenkin oudosti. Ja selvästi turhautui siinä käynnillä kun lapsi vain itki. En oikein tiedä. Mutta mitä iloa voi olla minun näpäyttämisestä tai syyllistämisestä tai hämmentämisestä? Kun kuitenkin hänet nyt on nimetty meidän omaterkkariksi (kun meidän vanha vaihtoi työpaikkaa), niin pitää uudelleenkin mennä hänelle, ei kylläkään tee mieli. Ap

Terveydenhoitoalalla on kuulemma paljon kiusaamista, ja joskus se varmasti ulottuu myös asiakkaisiin ja potilaisiin. 

Tunnetko ketään, joka kävisi lapsensa kanssa samalla terveydenhoitajalla? Voisitko kysellä jostain, miten kyseinen terkkari käyttäytyy muita kävijöitä kohtaan?

Vierailija
144/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutuksen arvioiminen kuuluu jokaiselle neuvolakäynnille. Lisäksi se vaikuttaa laspen kehitykseen enemmän kun se pituus ja paino!

Vierailija
145/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://thl.fi/web/lastenneuvolakasikirja/maaraaikaistarkastukset

Tuolta voit tarkastaa mitä kaikkea neuvolakäynnillä tarkkaillaan. Kirjaamatta jättäminen olis epäeettistä.

Vierailija
146/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä holhousvaltiossa me olemme monenlaisen valvonnan alla kehdosta hautaan saakka. Systeemin tarkoitus on kai mahdollistaa kansalaisista huolehtiminen, mutta näköjään jotkut systeemissä työskentelevät henkilöt käyttävät järjestelmää kiusaamiseen ja henkilökohtaiseen näpäyttämiseen. 

Itse en luota suomalaiseen julkiseen terveydenhoitoon ollenkaan. Ja omituisinta on se, että opiskelen hoitoalaa itse eli todennäköisesti päädyn itsekin ylläpitämään tuota holhoussysteemiä, jota itse kyseenalaistan ja kritisoin. 

Vierailija
147/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorovaikutuksen arvioiminen kuuluu jokaiselle neuvolakäynnille. Lisäksi se vaikuttaa laspen kehitykseen enemmän kun se pituus ja paino!

Olisi reilua sitten ilmaista asia avoimesti.

Ja se terkkari on lähempänä eläkeikää. Hän on opiskellut aikana, jolloin lapsia ei saanut lohduttaa. Olen täysin varma, että toimin oikein, kun lohdutan pelkäävää itkevää lastani. Siksikin harmittaa koko juttu, koska se terkkari oli yksinkertaisesti väärässä siinä, että olisin muka toiminut lapsen kannalta huonosti kun lasta lohdutin. Tekisi mieli mennä "pamauttamaan sitä päähän" jollain modernilla kasvatusoppaalla.

Ap

Vierailija
148/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä holhousvaltiossa me olemme monenlaisen valvonnan alla kehdosta hautaan saakka. Systeemin tarkoitus on kai mahdollistaa kansalaisista huolehtiminen, mutta näköjään jotkut systeemissä työskentelevät henkilöt käyttävät järjestelmää kiusaamiseen ja henkilökohtaiseen näpäyttämiseen. 

Itse en luota suomalaiseen julkiseen terveydenhoitoon ollenkaan. Ja omituisinta on se, että opiskelen hoitoalaa itse eli todennäköisesti päädyn itsekin ylläpitämään tuota holhoussysteemiä, jota itse kyseenalaistan ja kritisoin. 

Tai ehkä sinä päädyt olemaan se avoimin kortein toimiva työntekijä, jonka luona asiakkaat voi kokea, että asiat hoituu avoimesti ja rehdisti eikä jotenkin salaa selän takana. Ap

Vierailija
149/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samantyylistä kohtelua!

Myöskin vanhempi neuvolantäti kyseessä.

Kannattaa olla "yhteistyökykyinen" käynneillä, ettei seuraa itselle mitään hankaluuksia. Toisesta korvasta vaan sisään ja toisesta ulos!

Tähän on menty, valitettavasti, kyttääminen tuntuu ainakin minusta inhottavalta.

Minäkin olen kuulema liian huolehtiva (ihan normaali vanhempi olen, osaan laittaa rajat ja silti kuuntelen lapsen tunteita, toisin kuin ennen...)

Lapseni on liian pikkutarkka, josta seuraa koulussa sitten ONGELMIA, (koska osasi leikata ja piirtää taitavasti ennen ikäkehitystä....)

joo......

Vierailija
150/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloittajasta kirjoitettu kommentti kuulostaa aiheettomalta neuvolan kirjauksessa. Mielestäni terkkari voisi kirjoittaa tyyliin äiti keskittyi lohduttamaan ujostelevaa lasta ym. Mutta todellakaan ei ole oikeutta ”diahnosoida” että äiti aiheuttaa lohduttamisella ym kehitysviivettä. Täysin asiatonta.

Meillä on paljon lääkärikäyntejä johtuen lasten allergioista ym. Pari kertaa olen huomannut todella asiattomia kirjauksia. Yksi sellainen oli lääkärin kirjaus että äiti ei ymmärtänyt lapsen allergian hoito-ohjeita joten annettu ohjeet kirjoitettuna mukaan. Käytännössä tilanne oli sellainen että lääkäri kertoi minulle ohjeet lapsen maitoallergian altistuskokeeseen ja neuvoi väärin. En ymmärtänyt koska lääkäri neuvoi aivan väärin huomioiden kelan ohjeet maitoallergian testaamiseen. Otin yhteyttä toiseen neuvolan lääkäriin ja hön antoi oikeat ohjeet ja lupasi huolehtia tuon kommentin pois lapsen epikriisistä (koska hoidin jatkossakin lapsen lääkärikäynnit enkä halunnut että joku vieras lääkäri saisi väärän kuvan siitä ymmärränkö lapsen hoidon ym).

Vierailija
151/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lukemisen sivulla 2, mutta lähden siitä että tilanne on kuten ap kertoo.

Voisiko soittaa jonnekin ja kysyä että ootteko tosissanne tai käydä toisella hoitajalla tai lääkärillä tutkimassa lisää lapsen kehitystä. Jos hoitajan kirjoitus olisi totta, niin eikös sulle pitäis silloin myös tarjota tukea ja jatkotoimenpiteitä siihen ettet enempää viivästytä lapsen kehitystä...

Tsemppiä ap! Pidä puolesi!

Vierailija
152/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tuohon terkkariin yhteydessä ja vaatia että korjaa korjauksen. Ei ole asiallinen korjaus, eikä hänen alaa laittaa tuollaisia mainintoja.

Vierailija
153/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla tuohon terkkariin yhteydessä ja vaatia että korjaa korjauksen. Ei ole asiallinen korjaus, eikä hänen alaa laittaa tuollaisia mainintoja.

*Kirjauksen ja *kirjaus

😁

Vierailija
154/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vela, joten kokemukseni neuvolakäynneistä rajoittuvat omaan lapsuuteen, mutta äitini on kertonut minun olleen joka kerta hysteerinen kun menimme neuvolaan. Kylmät alustat, kylmät kädet ja terkkarin vierastaminen ovat juttuja joiden itse muistan aiheuttaneen paniikkia.

Samoin rokottaminen, hyi!

Ja ihan terve, normaali ihminen minusta tuli.

Eiköhän Ap äitinä tunne lapsensa paremmin kuin terkkari ja minusta teki hienosti kun rauhoitteli lastaan. Olet varmasti turvallinen äiti.

Ainahan lääkärit ja hoitajat kirjaavat omiansa. Se on vain heidän näkökantansa, eikä niitä tarvitse ottaa niin vakavasti.

Vierailija
155/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaana tutkitaan konttaamista?? Eikö tätä olisi pitänyt katsoa jo monta kuukautta sitten? Vai eikö katsominen onnistu koskaan kun aina huutaa hysteerisenä kaarella? Vai oliko tämä eka kerta neuvolassa kun noin käyttäytyi? Onko isä koskaan vienyt lasta neuvolaan? Jos ei niin kannattaisi varmaan. Lapsi voi käyttäytyä täysin eri tavalla kun toinen ihminen vie.

Tässä tarinassa on lukuisia paljon kummallisempia asioita kuin terkkarin kirjaus.

Vierailija
156/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jännät paikat vuoden lopussa, kun oli mentävä nuorimman kanssa 4-vuotisneuvolaan uuden terveydenhoitajan luo. Olemme muuttaneet, ja se taakse jäi ihana terkka jonka "valvonnassa" kaikki kolme lastani on kasvaneet. Minulla on trauma tausta ja vanha terkka tiesi, että omat vanhempani eivät ole elämässä mukana ja että äitinä olo on ollut minulle välillä siksi rankkaa. Mutta sain aina kysyä mitä vain ja terkka sanoikin monet kerrat että luottaa minuun äitinä. Hän varmasti tiesi, että niillä sanoilla oli iso merkitys hänelle.

Sitä en kuitenkaan tiedä, mitä kaikkea yksityiskohtaista minusta papereissa sanotaan. Vaikka yksi ammattilainen suhtautui minuun luottavaisesti, se ei tarkoita että kaikki muutkin tekisi niin. Sen olen huomannut, että nimenomaan äidin vuorovaikutusta lapseen tarkkaillaan hyvinkin intensiivisesti.

Uusi terveydenhoitaja oli ihan ok, mutta etäinen. Sellainen päälle liimattu hymy ja tekopirteä olemus lapsen kanssa. Kolmas lapsemme on hyvin varautunut uusien ihmisten kanssa ja olen tottunut siihen, enkä ottanut stressiä asiasta nytkään. Terkan kirjoitus omakannassa on asiaan keskittyvä, mutta siinä on muutama kohta jossa mainitaan minut. Isää ei sanallakaan, vaikka oli mukana - mikä on todella typerää. Ei mainita edes, että isä oli mukana.

Vierailija
157/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin kaveripiirissä on suututtu esim lääkärin tekemistä kirjauksista ja soiteltu vastaanotolle/ajanvaraukseen ja vaadittu muutosta tai lähetetty viestiä netin kautta. Sitten asiat ovat alkaneet järjestyä. Ota rohkeasti yhteyttä kerran kirjaus ei tuntunut reilulta ja sano että haluat muutosta tähän. Moni muukin valittaa.

Vierailija
158/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä aikamoinen diagnoosi terkkarilta. Itse antaisin asian olla. Se on vain yksi kirjaus ja aika ammattitaidoton. Ei tuollaista arvausta tai päätelmää noin vain heitetä terkkarikäynnillä. Terveydenhoitaja ei voi yhden käynnin perusteella tehdä diagnoosia kehitysviiveestä, eikä voi arvata mistä se johtuu. Anna sen kirjauksen jäädä sinne huvittavaksi yksityiskohdaksi ja unohda koko juttu.

Vierailija
159/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota isa mukaan, jos mahdollista, todistajaksi seuraavalla kerralla

Vierailija
160/181 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä taas terveydenhuollon työntekijä, itsekin arvioin ja käynyt lukuisia vanhempi-lapsi- vuorovaikutus-koulutuksia. Ja pidän terapioita aiheesta. TERVEYDENHOITAJA EI VOI KIRJOITTAA TUOLLAISTA PUOSKAROIVAA JA DIAGNOSOIVAA SOOPAA. Miten se ei nyt mene jakeluun, vaikka kuinka katottais myös vuorovaikutusta. Noin asiattomista kirjoituksista valitus ja pyydä ap ne poistettaviksi. Huonosti tuo terkkari on tehnyt myös siinä, jos ei ole kertonut asiakkailleen mitä kaikkea käynneillä katsotaan/arvioidaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän