Pahoitin mieleni neuvolan terkkarin kirjauksista
Kävin yksivuotiaani kanssa neuvolassa käynnillä. Lapsi vierastaa voimakkaasti ja itki koko käynnin ajan, koska pelkäsi. Se terkkari tuntui turhautuvan siitä lapsen itkusta, kun niiden tutkimusten tekeminen oli vähän vaikeampaa pelkäävän ja itkevän lapsen kohdalla. Yritin parhaani mukaan siinä rauhotella lasta, jotta tämä ei enää pelkäisi, ja tutkimukset onnistuisi, välillä pidin sylissä ja välillä vain silitin ja puhelin rauhoittavasti.
No lapsi on osassa asioita edellä ikäisiään ja joissakin asioissa hänellä on kehitysviivettä. Luin äsken viikon takaisen käynnin tekstin omakannasta, ja se terkkari oli kirjannut sinne tekstiinsä, että lapsen kehitysviive johtuu varmaan siitä, että äiti on ylihuolehtivainen ja ottaa liikaa lohduttavaa kontaktia lapseen.
Pahoitin mieleni tästä todella. Se terkkari ei tiedä meidän kotielämästä mitään eikä siitä millainen äiti olen. Hän näki meitä sen yhden käynnin verran ja sen pohjalta kirjasi noin. Olen kyllä lapselleni paljon läsnä ja yritän aina häntä tsempata ja lohduttaa, jos hän pelkää, tietenkin, ja minusta niin kuuluukin tehdä, yksivuotias on vielä todella pieni.
Voinko tehdä jonnekin valituksen hänestä vai pahoitinko mieleni ihan tyhjästä?
Kommentit (181)
Mä en luota yhtään ammattilaisiin, ihmisiä nekin on ja osa ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut tarpeekseni terkkareista ym. Kyse ei ole neuvolasta vasn ihan omasta tk-käynnistä. Oli niin ylimielinen hoitsu että peruin hänen antamansa lääkäriajan ja siirryin yksityiselle. Siihen vaikutti myös se etten saanut suomalaista lääkäriä. Yksityisellä ei tarvitse jaaritella hoitsujen kanssa vaan pääsee suoraan suomalaiselle lääkärille
No se hoitaja tuskin voi asialle mitään jos ei ole suomalaisia lääkäreitä, mutta hienoa että siirryit yksityiselle!
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävä nykyäidit jotka tekemässä valituksia heti jos neuvolassa päiväkodissa tai koulussa annetaan pientäkään negatiivista palautetta omasta kullannupusta. Ylihuolehtiva äiti ei itse ymmärrä osuuttaan asiassa.
Lapselle parasta kohdata uusia juttuja vaikka itkettäusikin ja pelottaisi. Parasta kun antaa lapsen ammattilaisten käsiin neuvolassa kun, kyllä he asiansa osaavat.
Karaiseminen ei tutkimusten mukaan toimi kasvatusmetodina. Uusiin asioihin pitää tutustua lapsentahtisesti hiljakseen siedättämällä, eli tilanteiden ei ole tarkoitus pelottaa ja itkettää, korkeintaan jännittää.
Erittäin epäystävällinen mieslääkäri eräässä kymenlaaksolaisessa terveyskeskuksessa oli kirjoittanut minusta omakantaan suorastaan tyrmistyttävästi.
Olin ollut pohjois-Suomessa kyläilemässä ja lääkkeeni mm. nukahtamistabletit unohtuivat kyläpaikkaan.
Tämän nyrpeä-ääninen lääkäri oli kirjoittanut minusta tekstin, josta saa rivien välistä lukemalla käsityksen että olen narkkari joka valehtelee sekavasti ja on myynyt lääkkeensä muiden käyttöön.
Tätä hän yritti tivata puhelimessa monta kertaa.
Olen kirjoittanut hänen nimensä muistiin, etten vahingossakaan joutuisi hänen kanssaan tekemisiin vaikka minut tuotaisi jalka katkenneena hänen otilleen.
Olen tuo n.110 ja unohtui mainita, että lääkkeet oli pistetty jo sieltä kyläpaikasta postiin mutta eihän ne ihan heti joudu.
Ja ap., en tiedä miten tuollaiset virheelliset omakanta-kirjaukset voidaan poistaa tai muuttaa. Mutta poistetaanko ne sieltä tietyn ajan kuluessa, kertokaa, jos joku tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ärsyttävää mutta vuosien päästä täysin yhdentekevää ja yhden käynnin perusteella tuskin kukaan tekee mitään johtopäätöksiä. Kuulostat ihan normaalilta äidiltä.
Minua rasitti 20 vuotta sitten kun ylpeästi astelimme minä ja 9 kk poika neuvolaan, ja hoitaja ihasteli kuinka reippaasti poika kävelee. Neuvolakorttiin oli kuitenkin kirjoittanut ettei lapsi kävele vielä, konttaa edelleen. Olen päässyt yli😁
On meilläkin joka käynniltä kirjattu joku pieni virheellinen tieto, myös lääkärissä. Ei ne minua haittaa. Minua haittaa se, että nyt omakantaan on kirjattu, että äidin käytös on aiheuttanut yksivuotiaalle kehitysviiveen. Se syyllistäminen haittaa ja loukkaa. Ap
Sinulla on ilmeisesti kehitysviive kun et lukemaasi ymmärrä.
Mamman heikko itsetunto aiheuttaa älyttömiä virhetulkintoja.
Miksi ilkeilette ap:lle? Onhan se nyt täysin selvää, ettei terveydenhoitaja voi tehdä tuollaisia tulkintoja yhden käynnin perusteella.
useamman lapsen äitinä näihin tottui.
Yksi th sekoitti lapset ja teki 3 vuotiaalle 2 v tarkastuksen (olin toisen kanssa käynyt edellillä viikolla). Kun aloin lukea neuvolakorttia, niin oli tehnyt 2vuotiaalle 3v tarkastuksen ja kehitysviivästymäähän se tietenkin oli :D
Asia ratkesi, kun soitin ja sanoin, että nyt kyllä sekoitit lapset, että otetaanpa uusiksi.
Yhden lapsen kohdalla oli sijainen terveydenhoitajana. Sanoi, että vesipäähän tuo lapsi on, kun sillä on niin iso pää. No, ei ollut vesipäätä, mutta vakituinen terveydenhoitaja ihmetteli kirjausta ja diagnoosia kovasti. Hyvä kun ei shuntin laittoon saatu tältä sijaiselta heti lähetettä.
Monta muutakin kömmähdystä on sattunut.
Ota esimieheen yhteyttä, että terveydenhoitaja saa palautetta toiminnastaan. Ei pitäisi kirjata tuollaisia omia tulkintoja lapsen papereihin. Virhekirjauksia sattuu varmasti usein kiireessä, mutta lapsi pääsee täysi-ikäisenä lukemaan neuvola-aikaiset tietonsa, joten niiden pitäisi olla asialliset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vuoden vanhaa tietysti kuuluu lohduttaa jos on itkuinen, mutta ylihuolehtivaisuus onkin sitten asia erikseen. Lapsi ei välttämättä kehity normaalisti ikätasollaan, jos vanhemmat ns huolehtivat liikaa. Meillä esimerkiksi on ystäväperhe, jossa ekaluokkalainen lapsi ei osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä, ei luistella ym koska vanhemmat pelkäävät hysteerisesti koko ajan että jotain sattuu eikä lapsi pääse kehittämään taitojaan. Pääsi koittamaan trampoliinia ekan kerran eskarilaisena. Päiväkodin retkellä paistettiin makkaraa niin vanhemmat kielsivät antamasta 5-vuotiaalle makkaraa koska voi tukehtua kuoriin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti, tyttö on nyt 7v ja vaikka on älylliseltä kehitykseltään selvästi ikätasoaan niin motorinen kehitys on hurjasti perässä.
Tunnen myös yhden tällaisen äidin, jonka ylisuojelevuuden takia lapsiensa motorinen kehitys on jäänyt pahasti jälkeen ikätasostaan. Vauvana äiti piti lapsia vain sitterissä, jotta eivät pääse satuttamaan itseään. Eivät sen takia oppineet liikkumaan ajoissa, eivätkä käyttämään muutenkaan lihaksiaan. Jäntevän vauvan sijasta tuli velttoja vauvoja. Ei antanut lastensa koskaan kiipeillä missään, vaikka muiden samanikäiset kirmailivat kivien päällä ja saivat kiivetä lintutorniin ylös asti. Uimassa ei päästänyt lapsia metriä kauemmaksi itsestään ja vettä sai olla korkeintaan vyötäröön asti, sitten ihmetteli, miksi lapset eivät meinanneet millään oppia uimaan ja pelkäsivät vettä. Eivät osanneet ajaa pyörällä vielä 10 vuotiainakaan ja tuskin ovat oppineet taitoa koskaan, vaikka ovat jo teini-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nuo luulevat tietävänsä asiat paremmin, siinä tunnin aikanahan saakin oikein selvän käsityksen äidin ja lapsen elämästä, Juu-u.
Itse itkin neuvolassa hysteerisesti viiden ikäiseksi saakka. Pelkäsin rokotusneulan aiheuttaman kivun uusiutumista, tämän muistan selkeästi.
Just näitä amk-koulutettuja taukkeja.
Mulle lääkäri sanoi, että lapsen epäilevä suhtautuminen vieraisiin on jopa toivottava reaktio.
Mikähän niiden kirjauksien pointti on? Ne ovat alunperin ammattilaisten tekstejä toisille ammattilaisille, jotta hoitoa voidaan seurata ja hoidon jatkuvuus taata. Kun ammattilainen kirjaa jotain ammattilaiselle, niin tarkoitus on kirjoittaa omat huomiot ja faktat, jotta seuraavalla kerralla, tai vaikka vuosien päästä voidaan seurata onko jokin asia helpottunut/vaikeutunut tai milloin on ollut ensimmäisiä merkkejä asiasta x. Kyse ei ole diagnoosista tai mistään leimasta. Jos seuraava terkkari tai lääkäri tai kuka ikinä näkee samaa problematiikkaa, niin silloin asia voisi olla eri,jolloin ehkä perheen kanssa asia otettaisiin esille. Kuitenkaan yhden ihmisen huomio yhdestä tilanteesta ei meinaa mitään.
Hyvä, että kaikki huomiot kirjataan, lapsen etua hän työssään ajattelee. Eri asia on, onko sanamuodot relevantit, niistä voit kysyä kyseiseltä henkilöltä tai hänen esimieheltään. En kuitenkaan yöuniani menettäisi tämän vuoksi.
Sanon kommenttini äitinä ja lääkärinä.
Terveydenhoitajan ei todellakaan pitäisi kirjata mutulla tuollaisia kannanottoja virallisiin asiakirjoihin. Pidän kirjausta aika vakavana virheenä. Ja kirjaus jää asiakirjoihin elämään ikuisesti; myös lapsesi nähtäväksi. Vaadi korjausta!
Vierailija kirjoitti:
Minulla kirjotti noin 8 kk ikäisestä lapsesta, että hän vierastaa.
On normaalia, että lapsi alkaa jossain iässä vierastamaan. On epänormaalia, ongelmia kiintymyssuhteessa ja turvallisuuden tunteessa, jos ei vierasta. Mielestäni kirjaus voi olla asiaton. Olisi ollut oikein merkitä vain, että lapsi vierastaa ja siksi itkee.
Siis mitä se terkkari kirjoitti tuosta? Että vierastaa? No sehän on ok, kuten itse totesit. Ihan sama kuin kirjoittaisi "konttaa". Pitääkö siihen lisätä, että tässä iässä näin yleensä tapahtuu?
Ja ap, kirjaus on mitä sillä hetkellä tapahtui ja havainnot. Ei mikään analyysi teidän perhe-elämästä. Se "kehitysviive" mikä lapsellasi oli on mahdollisesti johtunut teidän vuorovaikutuksesta, ja koska kaikki muuten oli ok niin ei aihetta millekään jatkotoimenpiteille.
Oikaisua voi pyytää valheille, mutta ei ammattilaisen havainnoille/mielipiteille.
Joo, ehdottomasti esimiehelle viestiä asiasta. Th ei voi tehdä tuollaisia tulkintoja! Ymmärrän, että th:n harmittomat virheet tai pienet lipsahdukset kirjauksissa ei kaikkia haittaa, mutta tuo kyseinen kirjaus loukkaa äitiä laittamalla lapsen motorisen kehityksen viiveen hänen syyksi täysin vailla perustetta.
Olisi hyvä, että esimies käy läpi tämän kyseisen th:n kanssa mitä potilaskirjaukseen kuuluu kirjoittaa. Omat tulkinnat esimerkiksi lapsen kehitysviiveen syistä hyvin lyhyen havainnoinnin perusteella eivät kuulu kirjauksiin.
Jos th olisi halunnut miettiä äidin toiminnan mahdollista osuutta motoriseen kehitysviivästymään, olisi voinut kysyä miten lapsi saa liikkua arjessa, mitä motorisia taitoja lapsi voi harjoitella kotona ( onko leikkivälineitä esim taaperokärryt tms), tuetteko lapsen motoristen taitojen kehittymistä jumppaamalla hänen kanssaan jne. Mutta tuonkaan perusteella hän ei voisi syyttää äitiä kehitysviivästymästä, vaan kannustaa tukemaan lapsen motorista kehittymistä arjessa ja antaa vinkkejä miten voisi toimia tukeakseen lapsen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon kommenttini äitinä ja lääkärinä.
Terveydenhoitajan ei todellakaan pitäisi kirjata mutulla tuollaisia kannanottoja virallisiin asiakirjoihin. Pidän kirjausta aika vakavana virheenä. Ja kirjaus jää asiakirjoihin elämään ikuisesti; myös lapsesi nähtäväksi. Vaadi korjausta!
Höpöhöpö. Äiti voit olla, mutta et mikään lääkäri. :D
Jotainhan sen piti kirjata, mutta eihän hän päässyt tutkimaan, kun lapsi pelkäsi??? ja äiti hössötti koko ajan. Onko tuollainen pelko ihan normaalia? Ei se varmaan minkään sairauden merkkikään ole, mutta ehkä kannattaisi ihan pikkuisen rauhoittua ja kysyä sitten vaikka neuvoa, miten siitä ihmispelosta pääsee eroon. Olisiko sen pitänyt vain ylistää, miten ylikehittynyt lapsi on?
Kannattaa varmaan soittaa, ja kysyä siitä kirjauksesta.
Toiset lapset kehittyy toisissa asioissa nopemmin ja toiset toisissa, se on ihan normaalia. Jos olisi huomannut jotain vakavaa, niin olisi varmaan sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehdottomasti esimiehelle viestiä asiasta. Th ei voi tehdä tuollaisia tulkintoja! Ymmärrän, että th:n harmittomat virheet tai pienet lipsahdukset kirjauksissa ei kaikkia haittaa, mutta tuo kyseinen kirjaus loukkaa äitiä laittamalla lapsen motorisen kehityksen viiveen hänen syyksi täysin vailla perustetta.
Olisi hyvä, että esimies käy läpi tämän kyseisen th:n kanssa mitä potilaskirjaukseen kuuluu kirjoittaa. Omat tulkinnat esimerkiksi lapsen kehitysviiveen syistä hyvin lyhyen havainnoinnin perusteella eivät kuulu kirjauksiin.
Jos th olisi halunnut miettiä äidin toiminnan mahdollista osuutta motoriseen kehitysviivästymään, olisi voinut kysyä miten lapsi saa liikkua arjessa, mitä motorisia taitoja lapsi voi harjoitella kotona ( onko leikkivälineitä esim taaperokärryt tms), tuetteko lapsen motoristen taitojen kehittymistä jumppaamalla hänen kanssaan jne. Mutta tuonkaan perusteella hän ei voisi syyttää äitiä kehitysviivästymästä, vaan kannustaa tukemaan lapsen motorista kehittymistä arjessa ja antaa vinkkejä miten voisi toimia tukeakseen lapsen kehitystä.
Kyllä vain ihan varmasti kuuluun kirjata omat havainnot vuorovaikutuksesta ja sen mahdollisista syistä.
Itse olen vanhuspuolella, mutta voisin verrata vaikka mielialan muutoksiin, kun omaiset on käyneet parin vuoden tauon jälkeen. Mitä kertoo "Itkuinen", kun todellinen tilanne on, että "Asiakas itkuinen, mutta johtunee omaisten vierailusta."? Tarkoittaa, että ei aihetta alkaa etsiä pissatulehdusta tai järjestää kriisiterapiaa. Ei mitään sen kummempaa kuin jotain asiaa selittävää, mahdollisesti selittävää, lisätty siihen.
Minä olen saanut tarpeekseni terkkareista ym. Kyse ei ole neuvolasta vasn ihan omasta tk-käynnistä. Oli niin ylimielinen hoitsu että peruin hänen antamansa lääkäriajan ja siirryin yksityiselle. Siihen vaikutti myös se etten saanut suomalaista lääkäriä. Yksityisellä ei tarvitse jaaritella hoitsujen kanssa vaan pääsee suoraan suomalaiselle lääkärille