Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoitin mieleni neuvolan terkkarin kirjauksista

Vierailija
21.01.2020 |

Kävin yksivuotiaani kanssa neuvolassa käynnillä. Lapsi vierastaa voimakkaasti ja itki koko käynnin ajan, koska pelkäsi. Se terkkari tuntui turhautuvan siitä lapsen itkusta, kun niiden tutkimusten tekeminen oli vähän vaikeampaa pelkäävän ja itkevän lapsen kohdalla. Yritin parhaani mukaan siinä rauhotella lasta, jotta tämä ei enää pelkäisi, ja tutkimukset onnistuisi, välillä pidin sylissä ja välillä vain silitin ja puhelin rauhoittavasti.

No lapsi on osassa asioita edellä ikäisiään ja joissakin asioissa hänellä on kehitysviivettä. Luin äsken viikon takaisen käynnin tekstin omakannasta, ja se terkkari oli kirjannut sinne tekstiinsä, että lapsen kehitysviive johtuu varmaan siitä, että äiti on ylihuolehtivainen ja ottaa liikaa lohduttavaa kontaktia lapseen.

Pahoitin mieleni tästä todella. Se terkkari ei tiedä meidän kotielämästä mitään eikä siitä millainen äiti olen. Hän näki meitä sen yhden käynnin verran ja sen pohjalta kirjasi noin. Olen kyllä lapselleni paljon läsnä ja yritän aina häntä tsempata ja lohduttaa, jos hän pelkää, tietenkin, ja minusta niin kuuluukin tehdä, yksivuotias on vielä todella pieni.

Voinko tehdä jonnekin valituksen hänestä vai pahoitinko mieleni ihan tyhjästä?

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan se on ihan sama aiheutatko itse lapsen kehitysviiveen vai et (imho et, ja lapsen vierastaminen on normaalia ja lapsen ottaminen syliin vierastaessa myös). Pointti on että terveydenhoitaja ei ole pätevä diagnosoimaan mistä kehitysviive johtuu. Kirjaus on siinä mielessä täydellisen asiaton. Hän voi tehdä huomion että vuorovaikutus on sellaista ja sellaista, sekä kirjoittaa sen ylös, mutta hän ei voi kirjoittaa että asia x johtuu siitä koska äidin ja lapsen vuorovaikutus on y. Hän ei ole siihen pätevä.

Veisin asian eteenpäin ja vaatisin poistettavaksi kirjoituksen.

Mitään diagnoosiahan terkka ei tehnyt vaan esitti oman varmaan arvionsa mistä voisi johtua.

Ei terveydenhoitaja siihenkään ole pätevä. Arvioimaan lapsen ja äidin välistä vuorovaikutusta yhden käynnin perusteella ja sitten arvioimaan vielä seurauksia tästä vuorovaikutuksesta. Terveydenhoitaja ei ole psykiatri tai psykologi. Oikea tapa olisi ollut kirjoittaa. "Lapsella viivästymää asiassa x. Lapsi vierastaa runsaasti ja äiti lohduttaa lasta erittäin paljon ja vaikuttaa olevan huolissaan."

Ja jos terveydenhoitajalla herää ihan oikea epäily, että vanhempi itse aiheuttaa omilla toimillaan lapselle viivästymän, niin hänen tulee se sanoa ääneen ja ohjata vanhempaa esimerkiksi perheterapeutin juttusille. Olisi epäammattimaisuuden huippu kirjata tuollaisia mutuarvioita omakantaan ja sitten jättää vieläpä äiti vaille tarvittavaa tukea.

Kiitos. Noin minäkin ajattelen. Ja ei hän ohjannut minua mihinkään eteenpäin eikä neuvonut mihinkään perheterapiaan. Sanoi vain, että älä reagoi noin herkästi lapsen pelkoon kun näki että otin itkevän lapsen syliin ja olin siinä ihan että wtf, mutta en sanonut asiasta mitään kun halusin pois siltä käynniltä äkkiä. Ja sitten äsken luin että oli kirjannut noita tulkintojaan omakantaan. Ap

Tuokaan ei ole nykyohjeistuksen mukaista. Terveydenhoitajia ohjeistetaan kannustamaan vanhempia lasten lohduttamiseen ja hyvään vuorovaikutukseen. Kyllä nykykäsitys on nimenomaan sellainen, että lasta ei saa esimerkiksi pakottaa vieraan syliin tämän vierastaessa voimakkaasti ja vanhemman tulee tarjota syliä ja lohtua lapsen voimakkaissa tunnereaktioissa.

Tekisin sinuna valituksen käynnistä ja tuosta kirjauksesta.

Vierailija
62/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti se terkkari on nähnyt paljon enemmän lapsia kuin kukaan äideistä. Hänet on myös koulutettu tekemään havaintoja ja kirjaamaan havaintonsa. Terkkarin ei kuulu mielistellä äitejä vaan tehdä merkinnät omista havainnoistaan.

Äidithän osaavat kaiken! Näin itse ainakin kuvitellaan. Mutta todellisuudessahan näin ei ole.

Kasvatuksessa kannattaa kuunnella ammattilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ärsyttävää mutta vuosien päästä täysin yhdentekevää ja yhden käynnin perusteella tuskin kukaan tekee mitään johtopäätöksiä. Kuulostat ihan normaalilta äidiltä.

Minua rasitti 20 vuotta sitten kun ylpeästi astelimme minä ja 9 kk poika neuvolaan, ja hoitaja ihasteli kuinka reippaasti poika kävelee. Neuvolakorttiin oli kuitenkin kirjoittanut ettei lapsi kävele vielä, konttaa edelleen. Olen päässyt yli😁

On meilläkin joka käynniltä kirjattu joku pieni virheellinen tieto, myös lääkärissä. Ei ne minua haittaa. Minua haittaa se, että nyt omakantaan on kirjattu, että äidin käytös on aiheuttanut yksivuotiaalle kehitysviiveen. Se syyllistäminen haittaa ja loukkaa. Ap

Äidit ovat helppo maali.

Vierailija
64/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastaminen on merkki normaalista kehityksestä ja lapsen kiintymyksestä omaan vanhempaansa. Vaihda terkkaria niin minäkin tein. Onnistuu helposti kun soitat neuvolaan, riittää että sanot ettei teidän henkilökemiat kohtaa ja koet epäluottamusta.

Sain myöhemmin kuulla muilta mammoilta, että tältä minun terkkarilta oli ennen minua jo viisi äitiä lähtenyt toiselle. Eli ei se ole aina vaan omassa päässä.

Vierailija
65/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti se terkkari on nähnyt paljon enemmän lapsia kuin kukaan äideistä. Hänet on myös koulutettu tekemään havaintoja ja kirjaamaan havaintonsa. Terkkarin ei kuulu mielistellä äitejä vaan tehdä merkinnät omista havainnoistaan.

Äidithän osaavat kaiken! Näin itse ainakin kuvitellaan. Mutta todellisuudessahan näin ei ole.

Kasvatuksessa kannattaa kuunnella ammattilaisia.

Itse en kyllä kuuntelisi ja uskoisi ihan vain siksi, että ovat ammattilaisia. Eivät lääkäritkään aina osu oikeaan diagnooseissaan, eivätkä muutkaan ammattilaiset aina tiedä kaikkea parhaiten. Aina kannattaa miettiä kyllä itse, sitä se vastuu on lapsesta. Lastenkasvatuksesta on tehty ihan hysteeristä hommaa nykyisin. 

Vierailija
66/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä neuvolan terkoissa on keskimääräistä enemmän vähän... omalaatuista porukkaa :D Toki on myös tosi huippuja. Itse ottaisin seuraaavalla käynnillä asian puheeksi ja pyytäisin selittämään, miten se "ylihuolehtivaisuus" muka voi edes aiheuttaa mitään kehitysviivettä... kuulostaa jotenkin ihan absurdilta. Ymmärrän harmistuksesi, mutta koita ajatella, että kyseessä on aika merkityksetön asia loppujen lopuksi, että mitä mieltä joku yksi terkka on. Mua ainakaan ei meidän terkan sanomiset hetkauta liiemmin, koska itse olen lapseni paras asiantuntija ja terkka on mitä on :P Jos asia jää kovasti vaivaamaan, niin pyytäisin varmaan kokonaan uuden terkan, kun ei yhteistyö suju.

Vierailija
67/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä terkka sanoi kun olit yhteydessä häneen?

Vierailija
68/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai poistatat sen kirjauksen!

Jos joudutte myöhemmin kehitysviiveen takia tutkimuksiin niin toi kirjaus on riski jos saat jonkun virkaintoisen idiootin vastaasi.

Niillä on halu saada äiti pois kuviosta jotta pääsevät tutkimaan ntutkimuskohdetta rauhassa. Äidistä erotetaan tuollaisilla puheilla. Eivät tajua että se tutkimuskohde on jonkun rakas perheenjäsen.

Vierailija
69/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoitit mielesi tyhjästä.

Siis totuudesta. Lapsi alkaa jo nyt nynnyyntymään, saa nähdä minkälainen mamis on kouluikäisenä.

Vierailija
70/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä tehdä valituksia.

Eihän kirjaaminen vaikuta lapsen kehitykseen mitenkään.

Itsestä on kiinnostavaa lukea lasten neuvolakortteja jälkikäteen, nähdä miten lapsi käyttäytyi neuvolassa ja miten sitä tulkittiin. Pelokas lapsi on pelokas myöhemminkin, eikä liikaa kannata hyysätä vaan pitää rohkaista uusiin tilanteisiin

Vierailija
71/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä neuvolan terkoissa on keskimääräistä enemmän vähän... omalaatuista porukkaa :D Toki on myös tosi huippuja. Itse ottaisin seuraaavalla käynnillä asian puheeksi ja pyytäisin selittämään, miten se "ylihuolehtivaisuus" muka voi edes aiheuttaa mitään kehitysviivettä... kuulostaa jotenkin ihan absurdilta. Ymmärrän harmistuksesi, mutta koita ajatella, että kyseessä on aika merkityksetön asia loppujen lopuksi, että mitä mieltä joku yksi terkka on. Mua ainakaan ei meidän terkan sanomiset hetkauta liiemmin, koska itse olen lapseni paras asiantuntija ja terkka on mitä on :P Jos asia jää kovasti vaivaamaan, niin pyytäisin varmaan kokonaan uuden terkan, kun ei yhteistyö suju.

Pavlovin teoria ei taida olla tuttu?

Vuoden vanha lapsi osaa jo vedättää monella tavoin. Tuntee vanhempansa ja käyttäytyy heidän kanssaan eri tavoin. Jos kitinä tuottaa tulosta niin kitisee.

Lapsen käyttäytyminen on jo hyvinkin ehdollistunutta vuoden vanhana.

Vierailija
72/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai poistatat sen kirjauksen!

Jos joudutte myöhemmin kehitysviiveen takia tutkimuksiin niin toi kirjaus on riski jos saat jonkun virkaintoisen idiootin vastaasi.

Niillä on halu saada äiti pois kuviosta jotta pääsevät tutkimaan ntutkimuskohdetta rauhassa. Äidistä erotetaan tuollaisilla puheilla. Eivät tajua että se tutkimuskohde on jonkun rakas perheenjäsen.

Taidat olla vainoharhainen?

Vierailija
73/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan se oma lapsi on paras ja viisain ja äiti tietää kaiken. Monesti ulkopuolisen silmin asiat on hieman taikka  paljonkin erilain.

Vierailija
75/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa nyt miten se ylihuolehtivaisuus aiheuttaa neurologisia ongelmia.

Vierailija
76/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vuoden vanhaa tietysti kuuluu lohduttaa jos on itkuinen, mutta ylihuolehtivaisuus onkin sitten asia erikseen. Lapsi ei välttämättä kehity normaalisti ikätasollaan, jos vanhemmat ns huolehtivat liikaa. Meillä esimerkiksi on ystäväperhe, jossa ekaluokkalainen lapsi ei osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä, ei luistella ym koska vanhemmat pelkäävät hysteerisesti koko ajan että jotain sattuu eikä lapsi pääse kehittämään taitojaan. Pääsi koittamaan trampoliinia ekan kerran eskarilaisena. Päiväkodin retkellä paistettiin makkaraa niin vanhemmat kielsivät antamasta 5-vuotiaalle makkaraa koska voi tukehtua kuoriin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti, tyttö on nyt 7v ja vaikka on älylliseltä kehitykseltään selvästi ikätasoaan niin motorinen kehitys on hurjasti perässä.

Todella surullista. Motorinen kehitys on yhteydessä kuitenkin moneen muuhun asiaan. Kyse on isommasta asiasta kuin että osaako tehdä kuperkeikan vai ei.

Vierailija
77/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa nyt miten se ylihuolehtivaisuus aiheuttaa neurologisia ongelmia.

Et osaa lukea. Näin ei kukaan ole väittänyt. Kehitysviiveitä se kyllä aiheuttaa.

Vierailija
78/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta se kirjaus oli kyllä kieltämättä aika törkeä.

Vierailija
79/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vuoden vanhaa tietysti kuuluu lohduttaa jos on itkuinen, mutta ylihuolehtivaisuus onkin sitten asia erikseen. Lapsi ei välttämättä kehity normaalisti ikätasollaan, jos vanhemmat ns huolehtivat liikaa. Meillä esimerkiksi on ystäväperhe, jossa ekaluokkalainen lapsi ei osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä, ei luistella ym koska vanhemmat pelkäävät hysteerisesti koko ajan että jotain sattuu eikä lapsi pääse kehittämään taitojaan. Pääsi koittamaan trampoliinia ekan kerran eskarilaisena. Päiväkodin retkellä paistettiin makkaraa niin vanhemmat kielsivät antamasta 5-vuotiaalle makkaraa koska voi tukehtua kuoriin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti, tyttö on nyt 7v ja vaikka on älylliseltä kehitykseltään selvästi ikätasoaan niin motorinen kehitys on hurjasti perässä.

Todella surullista. Motorinen kehitys on yhteydessä kuitenkin moneen muuhun asiaan. Kyse on isommasta asiasta kuin että osaako tehdä kuperkeikan vai ei.

Ap:n lapsi on kuitenkin vasta yksi eikä joku seitsemän vuotias, joka ei ole saanut kokeilla trampoliinia.

Vierailija
80/181 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minusta se kirjaus oli kyllä kieltämättä aika törkeä.

Minä olen varma, ettei kirjaus ollut kuten ap sanoo. Vahvaa tulkintaa ja vääristelyä siis aloitrajalla.

Yksikään th ei kirjaa noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme