Tajusin juuri että nuoruuteni on ollut aika rappiota
Ollut oikeudenkäynti, rikollisen kanssa seurustelu ja vankilatuomio, raha-asioiden sotkeminen, ystävien kuolemia, murjuisessa asunnossa asumista yms.
Sitten jokin napsahti päässä. Hommasin työpaikan, ajoin ajokortin, muutin ns. paremmalle alueelle, hoidin raha-asiat kuntoon. En omista oikein mitään, enkä ole velkaa mihinkään.
Outoa ajatella mitä kaikkea on tehnyt aikaisemmin, vaikka tuosta ei ole pitkä aika. Onneksi on läheiset olleet aina tukena.
Kommentit (16)
Joko on tatuoinnit laseroitu pois?
Muista sinäkin olet valtiolle velkaa. T. Riikka PS
Vierailija kirjoitti:
Joko on tatuoinnit laseroitu pois?
Ei. Ne ovat ammattilaisella tehty onnekseni! Ap.
Mäkin olen ollut aivan ääliö, mutta en onnistunut yrityksistäni huolimatta nousemaan yhtään parempiin asemiin. Toimeentulotuen varassa elelen työttömänä edelleen ja elämä on vielä köyhempää, kun on kymmenien tuhansien opintolainatkin maksettavana. Päihteet ja ihmissuhteet olen sentään jättänyt pois.
Sama juttu. Nuorena käytin alkoholia, mokasin työpaikkoja, seurustelin epävakaiden sekopäiden kanssa, olin vippikierteessä ja meinasin menettää luottotietoni, sössin kouluni..
20 vuotta siitä eteenpäin olen vakituisessa työssä, avioliitossa täysijärkisen kanssa, taloudellisesti vakaassa asemassa, en käytä päihteitä enkä polta.
Niin ne asiat muuttuu. Minulla ne muuttui omalla painollaan, kunnes tajusin että en tunnista enää nuorta itseäni. En käsitä miten olin niin hukassa silloin. Nyt turva ja vakaus on minulle tärkeintä. Ennustettavuus ja rauha.
Mitäpä tuosta. Nuorena saa sekoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuosta. Nuorena saa sekoilla.
Täytyy kuitenkin erottaa normaali baarisekoilu ja bilettäminen vakavista elämänhallinnan ongelmista. Aloittaja taisi puhua jälkimmäisistä. Niistäkin voi nousta, mutta aika moni ei nouse.
Ap! Tuleeko menneisyyden naamoja vastaan koskaan? Minulla tuli ja he eivät hyväksyneet sitä että olin jättänyt sen maailman taakseni. Se oli jotenkin heiltä pois. Tästä syystä vaihdoin kaupunkia Helsinkiin, jossa sain olla tuntematon ja rakentaa elämäni uudella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap! Tuleeko menneisyyden naamoja vastaan koskaan? Minulla tuli ja he eivät hyväksyneet sitä että olin jättänyt sen maailman taakseni. Se oli jotenkin heiltä pois. Tästä syystä vaihdoin kaupunkia Helsinkiin, jossa sain olla tuntematon ja rakentaa elämäni uudella tavalla.
Satunnaisesti kyllä. Muutin toiselle paikkakunnalle, mutta lähelle aikaisempaa. Toiset heistä ovat sanoneet olevansa onnellisia puolestani, toiset eivät eivätkä edes tunnista enää. Tuosta on onneksi jo aikaa kun lähdin, mutta onnekseni myös olin porukoissa pidetty (jos niin voi sanoa). Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen ollut aivan ääliö, mutta en onnistunut yrityksistäni huolimatta nousemaan yhtään parempiin asemiin. Toimeentulotuen varassa elelen työttömänä edelleen ja elämä on vielä köyhempää, kun on kymmenien tuhansien opintolainatkin maksettavana. Päihteet ja ihmissuhteet olen sentään jättänyt pois.
Askel se tuokin on! 😊 En itse tiedä mikä aikanaan päässä napsahti, mutta muistan sen tapahtuneen nopeasti. Sitten kiitos ADHD:ni, sain mahdottoman hyperfokuksen ja tunteen että jos en nyt muuta kaikkea asap, en saa sitä koskaan aikaan. Siitä se sitten lähti! Ap.
Tuo on hyvä asia. Olen ylpeä sinusta tuntematon. Myös teistä muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askel se tuokin on! 😊 En itse tiedä mikä aikanaan päässä napsahti, mutta muistan sen tapahtuneen nopeasti. Sitten kiitos ADHD:ni, sain mahdottoman hyperfokuksen ja tunteen että jos en nyt muuta kaikkea asap, en saa sitä koskaan aikaan. Siitä se sitten lähti! Ap.
Mä opiskelin yhtäkkiä kaksi tutkintoa melkein peräkkäin ja avoimen yliopiston kursseja päälle vaikka en ollut vielä 30-vuotiaana saanut ainuttakaan peruskoulun jälkeistä tutkintoa suoritettua.
Vierailija kirjoitti:
Muista sinäkin olet valtiolle velkaa. T. Riikka PS
🤣 osuutesi valtionvelasta 31 587,13 euroa
Jos nuori jää kotiin löhöämään, on tuhon tie valmis.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori jää kotiin löhöämään, on tuhon tie valmis.
Parempi on löhötä kotona kuin riekkua päihdeporukoissa kaikki vapaa-aika. En mä ainakaan ollut koskaan nuorena kotona vaan aina jossain ryyppäämässä.
Exällä oli aikalailla sama. Nykyään aika menestyvä.