Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuus geenien määräämää? Millä tavalla?

Vierailija
20.01.2020 |

Artikkelissa tutkijat veikkaavat että geenit pitkälle määräävät sen, tuleeko yksilöstä lihava vai hoikka. https://www.newsweek.com/why-do-thin-people-not-get-fat-they-got-lucky-…

Tutkimuksessa saatiin selville, että (yllätys yllätys) lihavien sukulaisissa oli paljon lihavia, kun taas hoikkien sukulaisissa paljon hoikkia. Siten pääteltiin, että geneettinen tekijä on vahva. Toisaalta eihän tuo kerro kuin sen, että joissain perheissä on huonommat ja epäterveellisemmät syömistottumukset.

Oletin että kyseessä on aineenvaihduntaan vaikuttava geeniyhdistelmä, mutta ilmeisesti kyseessä on syömistottumuksiin vaikuttava geeniyhdistelmä (jota ei ole löydetty, vaan on tutkijoiden spekulaatiota).
Tutkijoiden kysymys ei ollut "miksi saman verran syövistä osa on hoikkia ja osa lihavia?", vaan he koettivat selvittää, miksi samalle ruokamäärälle ja -laadulle "altistuneista" ihmisistä osa oli hoikkia ja osa lihavia. "He explained that around a third of people in most countries are slender regardless of being exposed to unhealthy foods."

Mitä tuo "to be exposed" tarkoittaa käytännössä? Sitäkö, että kun menet ruokaostoksille, geenisi määräävät, mitä nakkaat kärryyn?

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä palstalta lukee joka päivä älyttömiä juttuja mutta ette kai tekään oikeasti usko tuota? 

Läski on läski koska syö liikaa. Miksi pitää keksiä näitä tekosyitä ylipainolle kun voisi vaan laittaa elämäntavat kuntoon, vähentää sitä pullan mässyttämistä ja lisätä liikuntaa... ajatelkaa nyt terveyttänne edes.

Koska sille on olemassa muitakin syitä. Miksi sinun pitäisi keksiä tekosyitä toisten ylipainolle?

Vierailija
102/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä palstalta lukee joka päivä älyttömiä juttuja mutta ette kai tekään oikeasti usko tuota? 

Läski on läski koska syö liikaa. Miksi pitää keksiä näitä tekosyitä ylipainolle kun voisi vaan laittaa elämäntavat kuntoon, vähentää sitä pullan mässyttämistä ja lisätä liikuntaa... ajatelkaa nyt terveyttänne edes.

On hyvä, että näitä avauksia on. Jospa avautuisi teikäläistenkin silmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joskus hyvin kiteytti tämän "meidän suvussa vaan on lihavia". Yleensä pariskunta ei ole sukua keskenään ja jos lisäksi perheen koirakin on lihava, niin ei siinä kyse ole geeneistä. Ehkä on olemassa joitain poikkeuksia, heitä, jotka lihovat hyvin herkästi ja heitä, jotka ovat läpipaskoja, mutta ei tällaisella kai voi selittää sellaista yhtäkkistä lihomista, mikä on tapahtunut ihan parissa kymmenessä vuodessa.

Sen nyt varmaan jokainen ymmärtää, että ruumiinrakenteita on erilaisia, mutta niinhän jossain painoindeksissäkin on aika laaja se normaalin vaihteluväli. Itse olen ruumiinrakenteeltani tosi roteva, enkä koe edes mielekkääksi pyrkiä johonkin painoindeksiin 20, mutta alle 25 olen ollut. Nykyisin olen lievästi ylipainoinen ja olen ne onneksi melko vähäiset ylipainokilot ihan itse hankkinut. Toki ne yksilölliset jutut vaikuttavat, enkä tiedä, ovatko kovin tarkat dieetit mielekkäitä. Jotkut lihovat heti, jos syövät usein, kun taas minä olen lihonut ennemmin aina lomamatkoilla ym., kun en ole syönyt kuin kolme kertaa päivässä. Jostain syystä oloni on aina parempi, kun syön useammin ja vähän kerrallaan, eikä paino silloin nouse. Mutta tarvitseeko tällaiselle sitten etsiä tieteellistä selitystä geeneistä, luulisi sen riittävän, että itse tietää, mikä kannattaa ja mikä ei.

Vierailija
104/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina lihavia kyseenalaistetaan? On olemassa näitä läpipaskoja laihoja ihmisiä jotka syö kuin hevoset ja silti vaan pysyy laihana. Miksei näiden ruokailua ikinä kyseenalaisteta tyyliin "Niin syökö hän tosiaan kaiken ruokansa vai käykö vessassa oksentamassa ruokailun jälkeen..." Laiha saa aina hyväksynnän ja lihava ei.

Kyllä laihojakin kyseenalaistetaan. Itse olen laiha ja saanut monesti pilkkaa osakseni kun kerron että minulle tuottaa vaikeuksia saada painoa lisää, monien on vaikea ymmärtää että lihominenkin voi olla ongelma. Minun oletetaan elävän jollain supertiukalla laihisdieetillä ja syövän tyyliin porkkanan ja omenan päivässä ja nauretaan kun yritän sanoa, että syön kyllä isoja annoksia kunnollista ruokaa ja saan ahtaa itseni monta kertaa päivässä niin täyteen että meinaan haljeta jos haluan saada painoa lisää.

Minulta myös puuttuu nälän tunne kokonaan, joten voisin ihan hyvin ottaa vain tunnin välein jonkin pillerin josta saisin tarvittavat ravintoaineet enkä kärsisi ollenkaan siitä, etten saa syödä. Päinvastoin, olisi vain helpotus ettei tarvitsisi ahtaa ruokaa väkisin. BMI:ni on ollut aina 16-17 luokkaa enkä ole ikinä säännöstellyt syömisiäni mitenkään vaan syönyt niin paljon kuin vain on tehnyt mieli, nuorempana söin vieläpä tosi epäterveellisesti paljon herkkuja ja pikaruokaa eikä sekään näkynyt missään. Tuntuu että painoa tulee lisää vain liikkumalla lihasten kautta ja että rasva ei vain kertakaikkiaan varastoidu elimistööni (ja tämä ei muuten ole kovin kivaa enää näin päälle kolmekymppisenä, kun alkaa näyttää rusinalta näin laihana).

Vierailija
105/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2…

Tuossa aiheesta suomeksi.

Artikkelista saa sellaisen kuvan että tutkimus perustui haastatteluihin, ts. miten ihmiset kertoivat syövänsä.

Itseäni kiinnostaa vain tutkimukset joissa syöminen ja kulutus on mitattu 24/7 "laboratorio-olosuhteissa". Ihmisten kertomisiin ei todellakaan ole luottaminen.

Vierailija
106/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina lihavia kyseenalaistetaan? On olemassa näitä läpipaskoja laihoja ihmisiä jotka syö kuin hevoset ja silti vaan pysyy laihana. Miksei näiden ruokailua ikinä kyseenalaisteta tyyliin "Niin syökö hän tosiaan kaiken ruokansa vai käykö vessassa oksentamassa ruokailun jälkeen..." Laiha saa aina hyväksynnän ja lihava ei.

Kyllä laihojakin kyseenalaistetaan. Itse olen laiha ja saanut monesti pilkkaa osakseni kun kerron että minulle tuottaa vaikeuksia saada painoa lisää, monien on vaikea ymmärtää että lihominenkin voi olla ongelma. Minun oletetaan elävän jollain supertiukalla laihisdieetillä ja syövän tyyliin porkkanan ja omenan päivässä ja nauretaan kun yritän sanoa, että syön kyllä isoja annoksia kunnollista ruokaa ja saan ahtaa itseni monta kertaa päivässä niin täyteen että meinaan haljeta jos haluan saada painoa lisää.

Minulta myös puuttuu nälän tunne kokonaan, joten voisin ihan hyvin ottaa vain tunnin välein jonkin pillerin josta saisin tarvittavat ravintoaineet enkä kärsisi ollenkaan siitä, etten saa syödä. Päinvastoin, olisi vain helpotus ettei tarvitsisi ahtaa ruokaa väkisin. BMI:ni on ollut aina 16-17 luokkaa enkä ole ikinä säännöstellyt syömisiäni mitenkään vaan syönyt niin paljon kuin vain on tehnyt mieli, nuorempana söin vieläpä tosi epäterveellisesti paljon herkkuja ja pikaruokaa eikä sekään näkynyt missään. Tuntuu että painoa tulee lisää vain liikkumalla lihasten kautta ja että rasva ei vain kertakaikkiaan varastoidu elimistööni (ja tämä ei muuten ole kovin kivaa enää näin päälle kolmekymppisenä, kun alkaa näyttää rusinalta näin laihana).

Kai täällä näiden lihavien arvostelijat tulevat nyt sinulle huutamaan, että olet fyysisesti mahdoton olla olemassa. Olethan täsmälleen päinvastoin kuin ylipainoinen kanssakulkijasi.

Vierailija
107/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelista saa sellaisen kuvan että tutkimus perustui haastatteluihin, ts. miten ihmiset kertoivat syövänsä.

Itseäni kiinnostaa vain tutkimukset joissa syöminen ja kulutus on mitattu 24/7 "laboratorio-olosuhteissa". Ihmisten kertomisiin ei todellakaan ole luottaminen.

Jep. Usein hoikka sanoo syövänsä ”ihan mitä mieli tekee” mutta totuus on se ettei illalla teekään enää mieli syödä mitään ja kalorit jäävät tosi pieniksi. Ja taas lihava kertoo ”en syö juuri mitään” koska no eihän sitä yhtä pullaa ja suklaapatukkaa ja semmoista edes lasketa..

Vierailija
108/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai täällä näiden lihavien arvostelijat tulevat nyt sinulle huutamaan, että olet fyysisesti mahdoton olla olemassa. Olethan täsmälleen päinvastoin kuin ylipainoinen kanssakulkijasi.

Toki hänenlaisiaan on, mutta todella pieni prosentti ihmisistä. Ei selitä miksi puolet ihmisistä on nykyään lihavia.

Vierailija
109/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa genetiikkaansa vastaan on vaikea taistella, oli sitten kummassa ääripäässä tahansa.

Vierailija
110/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lihavat ihmiset vain syövät enemmän, mitään sen suurempaa salaisuutta siinä ei ole.

Monestihan näillä "geneettisesti" lihavilla myös lemmikit ovat järjettömän lihavia. Se vain on niin äärimmäisen helppoa huijata itseään, että "ei syö juuri mitään".

Itselle on kertynyt parin viime vuoden aikana 15 ylimääräistä kiloa ja itsekin kovin vakuuttelen itselleni, että "vaikka en syö juuri mitään" se vain, että kun aloitin kirjaamaan KAIKEN syömiseni, niin kyllä sitä vaan tulee niitä kaloreita napsittua yllättävän paljon huomaamatta. Sittenhän sitä jättää kirjaamatta osan, kun "ei se oo niin paljoa" tai sitten hävettää katsoa, kuinka paljon syö.

Nyt kun on tarkoitus pudottaa nuo läskit niin on ei ole tarvinnut nähdä nälkää, kun on tarkastellut mitä syö.

Sukulaiseni ovat todella lihavia ja kyllä sen huomaa heidän käytökseksään, koko ajan napostellaan jotakin samalla selittäen "Kun ei syö mitään"... kaupasta ostetaan leivoksia jne. ja niitä valitettavasti tuodaan myös minun kotiini. Itse en syö, mutta puolisolle ruoan pois heittäminen ei ole vaihtoehto, niin sitten noita mussuttaa puoliso ja lapset ja hekin lihovat.

Myös kauppojen karkkitarjoukset, eilen teki mieli suklaata ja mietin sitten, että onko pientä patukkaa juuri sitä suklaata, mitä halusin, ei ollut. Suklaat olivat kuitenkin tarjouksessa 5 levyä kympillä ja mietittiin siinä, et ostetaanko. Sanoin sitten, että sitä saa ostaa myös vain sen yhden levyn, vaikka siinä paljousalennus onkin...

Entäpä kun joku toinen syö yhtälailla mitä sattuu eikä liho. 

Tuossa ihan hyvin sanottiin, että liikalihavuuteen yleensä liittyy epäterveet elintavat ja ylensyönti, mutta rajanveto ylipainon ja normaalipainon ja hoikkuuden välillä onkin sitten epäselvempi. 

Oikeasti ns. Läpipaskoja on todella vähän. Usein kun mitataan koko päivän syömiset, se hoikka yllättäen syökin kokonaisuudessaan paljon vähemmän ja liikkuu enemmän. Hän saattaa itse sanoa että ”voi syödä mitä vaan” mutta oikeasti syö paljon vähemmän.

No, voisin käyttää esimerkkinä itseäni ja kämppistäni, kun oltiin parikymppisiä opiskelijoita. Molemmat elettiin ihan samalla tavalla tyyliin joka viikonloppu alkoholia, syötiin reippaasti herkkuja, nuudeleita ja pizzaa ja eineksiä, liikuntaa sen verran, että käveltiin 500 metrin päähän kauppaan... Minä en lihonut yhtään, vaikkakin tuollainen "rankka" elämäntyyli tuntui kehossa ja mielessä ja oli pakko muuttaa elämäntapoja. Kämppis taas lihosi ihan yhtäkkiä sen 15 kg. Ja oikeasti oltiin, kuin paita ja perse eli tiedettiin miten kumpikin elää... Mistä tämä mielestäsi johtuu? Olen ollut aina hoikkarakenteinen ja tämä kämppikseni oli myös todella hoikka ja saikin yllättäen lisäkiloja ja minä en.

Näitten denialistien selitys on tietysti se, että kämppis söi salaa :)

Oletko oikeasti sitä mieltä että lihavat syövät todella terveellisesti ja liikkuvat paljon mutta silti vaan ovat lihavia? Kuka niitä herkkuja kaupasta sitten ostaa? Pelkästään ne luonnostaan hoikat?

Tuossa ei ollut kyse siitä miten lihavat elää, vaan siitä miten 2 samalla tavalla elävää hoikkaa ihmistä kokee epäterveellisen elämäntyylin... Toinen lihoo yhtäkkiä 15 kg ja toisen paino ei liikahda yhtään.

Ne kaikki lihavat silti syövät liikaa. Mitä nyt et ymmärrä? Jokainen voi laihduttaa syömällä vähemmän kuin kuluttaa, eivät geenit sitä mitenkään estä.

Mutta fakta on se, että toiset lihovat helpommin, kuin toiset. Kuitenkin oman hyvinvoinnin kannalta myös sen hoikan läpipaskon pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa... Ei ole terveellistä syödä jatkuvasti runsaskalorista ja epäterveellistä ruokaa, vaikka nyt ei lihoisikaan. Se lihavuus ei ole ainoa ongelma roskaruuan mättäämisessä ja vaikka runsaassa alkoholinkäytössä. Siksi ihmettelen miksi olisi jotenkin parempi olla hoikka läpipasko ahdaten elimistöönsä pizzaa ja sipsejä, kun voisi välittää terveydestään ja syödä kunnollista ja ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
111/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Usein hoikka sanoo syövänsä ”ihan mitä mieli tekee” mutta totuus on se ettei illalla teekään enää mieli syödä mitään ja kalorit jäävät tosi pieniksi. Ja taas lihava kertoo ”en syö juuri mitään” koska no eihän sitä yhtä pullaa ja suklaapatukkaa ja semmoista edes lasketa..

Jep.

Minä olen aina ollut luonnostaan hoikka, kuulemma yksi niistä "läpipaskoista".

Minulla oli kuitenkin muutaman kuukauden ajanjakso kun en jaksanut laittaa ruokaa säännöllisesti ja tuli elettyä pikku napostelulla. Nälkä oli jatkuvasti, ja tuntui siltä etten syö mitään.

...kuitenkin painoa alkoi kasautua, ja todella nopeasti.

Enkä syönyt karkkia, sipsejä, tms. Ihan suht terveellisiä naposteltavia alkaen hedelmistä.

Luulen että tarkat mittaukset kertoisivat totuuden syömisistä. Kukkurallinen lautanen voi sisältää saman määrän kaloreita kuin se yksi "terveellinen" keksi. Kuitenkin toinen täyttää ja ravitsee huomattavasti enemmän kuin toinen.

Vierailija
112/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kirjoitti, että lihoo jos syö 1800kcal/vrk, niin minäkin lihoisin. Tuossa on kaksi ratkaisua.

A) syö vähemmän

B) liikkuu sen verran enemmän, että saa syödä tuon 1800kcal/vrk

Itse saan syödä n. 1200kcal/vrk (jos en liiku) jos haluan, että painoni putoaa. 1500kcal/vrk on raja, että ei liho, mutta ei laihdukaan.

Oikeilla valinnoilla tuo 1200kcal on kuitenkin niin paljon,  että saa syödä vatsansa kyllä täyteen.  Liikun kuitenkin päivittäin, niin saan syödä vähän enemmän. Keskimäärin syön päivässä n. 1350kcal ja tuohon mahtuu jo herkkujakin.

Huom. olen lievästi ylipainoinen.

Itse aloitin vähentämisen helpoista jutuista, kun ennen söi 2 palaa leipää, vähensin yhteen palaan. Ruokajuomaksi vaihdoin veden maidon tilalle, perunamuusin määrän puolitin ja lisäsin kasviksia. Helppoja muutoksia, joilla saa paljon kaloreita pois ruokailusta ja silti mahansa täyteen.

Vierailija
113/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lihavat ihmiset vain syövät enemmän, mitään sen suurempaa salaisuutta siinä ei ole.

Monestihan näillä "geneettisesti" lihavilla myös lemmikit ovat järjettömän lihavia. Se vain on niin äärimmäisen helppoa huijata itseään, että "ei syö juuri mitään".

Itselle on kertynyt parin viime vuoden aikana 15 ylimääräistä kiloa ja itsekin kovin vakuuttelen itselleni, että "vaikka en syö juuri mitään" se vain, että kun aloitin kirjaamaan KAIKEN syömiseni, niin kyllä sitä vaan tulee niitä kaloreita napsittua yllättävän paljon huomaamatta. Sittenhän sitä jättää kirjaamatta osan, kun "ei se oo niin paljoa" tai sitten hävettää katsoa, kuinka paljon syö.

Nyt kun on tarkoitus pudottaa nuo läskit niin on ei ole tarvinnut nähdä nälkää, kun on tarkastellut mitä syö.

Sukulaiseni ovat todella lihavia ja kyllä sen huomaa heidän käytökseksään, koko ajan napostellaan jotakin samalla selittäen "Kun ei syö mitään"... kaupasta ostetaan leivoksia jne. ja niitä valitettavasti tuodaan myös minun kotiini. Itse en syö, mutta puolisolle ruoan pois heittäminen ei ole vaihtoehto, niin sitten noita mussuttaa puoliso ja lapset ja hekin lihovat.

Myös kauppojen karkkitarjoukset, eilen teki mieli suklaata ja mietin sitten, että onko pientä patukkaa juuri sitä suklaata, mitä halusin, ei ollut. Suklaat olivat kuitenkin tarjouksessa 5 levyä kympillä ja mietittiin siinä, et ostetaanko. Sanoin sitten, että sitä saa ostaa myös vain sen yhden levyn, vaikka siinä paljousalennus onkin...

Tuossa ihan hyvin sanottiin, että liikalihavuuteen yleensä liittyy epäterveet elintavat ja ylensyönti, mutta rajanveto ylipainon ja normaalipainon ja hoikkuuden välillä onkin sitten epäselvempi. 

Oikeasti ns. Läpipaskoja on todella vähän. Usein kun mitataan koko päivän syömiset, se hoikka yllättäen syökin kokonaisuudessaan paljon vähemmän ja liikkuu enemmän. Hän saattaa itse sanoa että ”voi syödä mitä vaan” mutta oikeasti syö paljon vähemmän.

No, voisin käyttää esimerkkinä itseäni ja kämppistäni, kun oltiin parikymppisiä opiskelijoita. Molemmat elettiin ihan samalla tavalla tyyliin joka viikonloppu alkoholia, syötiin reippaasti herkkuja, nuudeleita ja pizzaa ja eineksiä, liikuntaa sen verran, että käveltiin 500 metrin päähän kauppaan... Minä en lihonut yhtään, vaikkakin tuollainen "rankka" elämäntyyli tuntui kehossa ja mielessä ja oli pakko muuttaa elämäntapoja. Kämppis taas lihosi ihan yhtäkkiä sen 15 kg. Ja oikeasti oltiin, kuin paita ja perse eli tiedettiin miten kumpikin elää... Mistä tämä mielestäsi johtuu? Olen ollut aina hoikkarakenteinen ja tämä kämppikseni oli myös todella hoikka ja saikin yllättäen lisäkiloja ja minä en.

Oletko oikeasti sitä mieltä että lihavat syövät todella terveellisesti ja liikkuvat paljon mutta silti vaan ovat lihavia? Kuka niitä herkkuja kaupasta sitten ostaa? Pelkästään ne luonnostaan hoikat?

En. Missä mä muka niin sanoin?

Keskustelussahan on sellainen sävy että lihavat vaan lihovat vaikka syövät ihan yhtä paljon tai vähän kuin hoikat. Sitähän te tarkoitatte, geenit vaan määräävät sen kuka lihoo ja kuka ei?

Juuri näin. Ja se on ihan eri asia kuin väittää, että lihavat syövät todella terveellisesti ja liikkuvat paljon. Eivät kaikki hoikatkaan niin tee, ja ovat silti hoikkia.

Eli mielestäsi ei ole mahdollista että lihava ikinä laihtuu tai laiha lihoo? Mielenkiintoista!

Taas laitat sanoja suuhuni, kun et itse vieläkään ymmärrä, mistä on kyse.

Se että maailmassa on muutama prosentti ihmisiä jotka ovat läpipaskoja ja muutama prosentti joilla on harvinainen sairaus joka ”lihottaa” itsestään, ei liity mitenkään normaaleihin ihmisiin jotka voivat halutessaan lihoa tai laihtua. Johan täällä kerrottiin ettei vaan haluta syödä vähemmän.. no sitten pysytte lihavina, sellaista se on.

On olemassa muutakin kun mustaa ja valkoista.

Toisen on helpompi vastustaa kiusausta kuin toisen, toinen ajattelee ruokaa koko ajan ja toinen kolmen tunnin välein ja joku ei koskaan, toinen ei pysty lopettamaan syömistä ennen kuin lautanen on tyhjä kun taas toinen ei ikinä syö lautasta tyhjäksi. Meissä on eroja.

Minä en ole riippuvainen peleistä, mutta silti ymmärrän että joku toinen on. Minulla ei ole himoa pelata, joten pelaamatta oleminen ei ole minulle mikään ponnistus. Saan myös säästettyä rahaa, koska en tykkää käydä ostoksilla. Ymmärrän silti, että joku toinen tuntee pakonomaista tarvetta shoppailla.

Lihavuusongelma kuten muutkaan ongelmat ei ratkea sillä, että lihavat ottavat itseään niskasta kiinni. Me kaikki oltaisiin laihoja jos se olisi niin helppoa. Kukaan ei myöskään olisi peliriippuvainen, alkoholisti tai polttaisi tupakkaa, jos kaikki olisi vaan omasta päätöksestä kiinni.

Toki se on aina kivempi ajatella olevansa jotenkin vähän parempi ihminen, meidän muiden kuolevaisten ja keskeneräisten ihmisten yläpuolella.

Vierailija
114/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla kirjoitti, että lihoo jos syö 1800kcal/vrk, niin minäkin lihoisin. Tuossa on kaksi ratkaisua.

A) syö vähemmän

Itse saan syödä n. 1200kcal/vrk (jos en liiku) jos haluan, että painoni putoaa. 1500kcal/vrk on raja, että ei liho, mutta ei laihdukaan.

Oikeilla valinnoilla tuo 1200kcal on kuitenkin niin paljon,  että saa syödä vatsansa kyllä täyteen.  Liikun kuitenkin päivittäin, niin saan syödä vähän enemmän. Keskimäärin syön päivässä n. 1350kcal ja tuohon mahtuu jo herkkujakin.

Itse aloitin vähentämisen helpoista jutuista, kun ennen söi 2 palaa leipää, vähensin yhteen palaan. Ruokajuomaksi vaihdoin veden maidon tilalle, perunamuusin määrän puolitin ja lisäsin kasviksia. Helppoja muutoksia, joilla saa paljon kaloreita pois ruokailusta ja silti mahansa täyteen.

On siihen kolmaskin ratkaisu, mutta kun se ei läskikammoisille kelpaa.

Vierailija
115/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A) syö vähemmän

Nykyäänhän on täysin tavallista kuvitella "normaali" syöminen rankasti yläkanttiin. Keskipituiset naiset jotka eivät juuri liiku, hämmästelevät kuinka voi lihoa jos syö "vain" 2000 kcal/päivä. Se on paljon.

Tutkimusten perusteella väestön lihominen johtuu kahdesta syystä:

- ihmiset syövät enemmän. Eniten on kasvanut sokerin osuus

- ihmiset liikkuvat vähemmän. Koskee sekä työaikaa että vapaa-aikaa

Yksi hyvä indikaattori on suhtautuminen ruokaan. Jos ruoka nähdään nautintona ja elämän ilona, se yleensä näkyy vyötäröllä.

Vierailija
116/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kyseessä ei ole lihominen vaan laihtuminen. Lihavuusgeenin omaavan on lähes mahdoton laihtua, kun kroppa ei suostu päästämään läskeistä irti, mutta ”laihuusgeenin” omaava laihtuu hetkessä, kun vaan jättää herkut pois ruokavaliosta.

Laitetaan kaks ihmistä tismalleen samalle ruokavaliolle ja liikunnalle, mutta toinen on ennen ollut laiha ja toinen aina lihava. Kumpikohan laihtuu? No ei ainakaan se lihava.

Vierailija
117/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ollut kyse siitä miten lihavat elää, vaan siitä miten 2 samalla tavalla elävää hoikkaa ihmistä kokee epäterveellisen elämäntyylin... Toinen lihoo yhtäkkiä 15 kg ja toisen paino ei liikahda yhtään.

Ne kaikki lihavat silti syövät liikaa. Mitä nyt et ymmärrä? Jokainen voi laihduttaa syömällä vähemmän kuin kuluttaa, eivät geenit sitä mitenkään estä.

Mutta fakta on se, että toiset lihovat helpommin, kuin toiset. Kuitenkin oman hyvinvoinnin kannalta myös sen hoikan läpipaskon pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa... Ei ole terveellistä syödä jatkuvasti runsaskalorista ja epäterveellistä ruokaa, vaikka nyt ei lihoisikaan. Se lihavuus ei ole ainoa ongelma roskaruuan mättäämisessä ja vaikka runsaassa alkoholinkäytössä. Siksi ihmettelen miksi olisi jotenkin parempi olla hoikka läpipasko ahdaten elimistöönsä pizzaa ja sipsejä, kun voisi välittää terveydestään ja syödä kunnollista ja ravitsevaa ruokaa.

Lihavuus on se, joka näkyy ja siksi sitä pidetään ainoana ongelmana, vaikka totuus on toisenlainen. Kyllä ne epäterveelliset elämäntavat näkyvät jossain vaiheessa jollain muullakin tapaan, kuin vatsamakkarana... Jos joku pysyy vaikka hoikkana siten, että syö päivässä runsaskalorisen pizzan ja suklaalevyn/sipsipussin eikä mitään muuta, niin äkkiäkös sitä on verisuonet tukossa ja yleisvoinnista tulee vetämätön.

Vierailija
118/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli.

Jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo. Jostain muusta rikkoutuvat fysiikan lait ja Nobel odottaa.

Eli se on 99% tapauksista itse hankittua läskiā jota peilissänne näette, muutamat nestettä elimistöön keräävät lääkitykset/sairaudet poislukien.

Tutkimuksissa on todettu, että eri elimistöt käyttävät saman energian eri tavalla. Toisella menee hukkaan ja toisella varastoon. Se kenellä energia ei varastoida ei varmaan sitten tajua kuinka vähän pitäisi sen toisen syödä. Itse voi syödä reilusti toiseen verrattuna.

Niin. Sellainen tehokas energiankäyttäjä helposti ajattelee, että hoikkana pysyminen ei ole yhtään vaikeaa, kun vähän vain katsoo syömisiään eikä joka päivä mätä jättipussia sipsejä. Ja ajatellaan, että kaikki lihavat syövät väistämättä paljon ja epäterveellistä.

Todellisuudessa lihavampi voi syödä vähemmän ja terveellisemmin kuin onnekkaampi hoikempi (ei tietenkään aina, mutta näin VOI olla).

Tottahan jokainen laihtuu lopulta, kun vähentää syömisiään aina vaan vähemmäksi, mutta joiltakin se vaatii niin paljon vähentämistä, että alkaa olla sitten jo vaikeuksia ravintoaineiden saannissa. Tai ihan vain on pakko kestää jatkuvaa nälkää, ja se on sellainen asia, mihin erittäin harva pystyy. Jotta huonot geenit saanut laihtuisi, se saattaa vaatia häneltä niin paljon, että se onnekas hoikkakaan ei siihen pystyisi.

"Tottahan jokainen laihtuu lopulta, kun vähentää syömisiään aina vaan vähemmäksi, mutta joiltakin se vaatii niin paljon vähentämistä, että alkaa olla sitten jo vaikeuksia ravintoaineiden saannissa."

Tämä nyt on ihan täyttä soopaa.

Se on totta että osalla himo syödä on isompi, mutta se ei ole kiinni pelkistä geeneistä. Esim. jos syöt karkkia joka päivä, sinun tekee mieli sokeria joka päivä. Jos et syö, sokerinhimo hiljalleen katoaa.

Sokerihimo on tosiaan addiktio, eli sen voi lopettaa, mutta ison työn takana se on niin kuin kaikki riippuvuudet, kuten esim peliriippuvuus tai alkoholiriippuvuus. Sokeri on hyvän olon huumetta ja ihan rikollista, että sitä saa myydä ja markkinoida.

Vierailija
119/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, piti vielä sanoa että olen huomannut tuon lihomisherkkyyseron myös kissoillani. Minulla on kaksi kissaa, naaras joka painaa vajaa 3 kg ja uros joka painaa 4 kg. Urokselle kertyy painoa tosi herkästi ja sen syömisiä pitää säännöstellä tarkasti, naaraalle taas voin antaa vaikka tuplasti enemmän ruokaa kuin urokselle eikä se näy sillä missään.

Toki naaras on myös leikkisämpi, mutta ei se leikkiminen silti selitä sitä että se voi pienempänä syödä tuplasti enemmän lihomatta vaan kyllä se riippuu elimistöstä minkä verran energiaa se varastoi. Ja totta kai tuolla uroksella on myös kyltymätön ruokahalu ja se söisi itsensä varmasti vaikka 10-kiloiseksi jos sille olisi ruokaa tarjolla rajattomasti.

Vierailija
120/147 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

geenit on siis muuttuneet ihmisillä 30 vuodessa,koska ton ajan kuvissa ei todellakana näy lihavia. Ja nyt katukuvassa ei todellakaan näy laihoja .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme