Kumpi on suurempi sitoutuminen: lapset vai avioliitto?
Meillä on kaksi lasta (5 v ja 1 v) ja olemme menossa ensi kesänä naimisiin. Olemme saaneet nyt epäsuorasti kritiikkiä parilta kutsutulta, joiden mielestä avioliitto on "leikkimistä", kun lapset on jo tehty.
Perustelevat tätä ilmeisesti sillä, että suurin sitoutuminen on jo tehty. Ollaan jo henkisesti ja taloudellisesti naimisissa, joten avioliitto tässä vaiheessa on vain prinsessaleikkiä ja vieläpä kulahtaneen kahden lapsen äidin sellaista.
Tämä siis kuultu luotetun välikäden kautta. Olen äärettömän loukkaantunut ja täysin eri mieltä. Avioliittoon astumme, koska avioliitto tuo turvaa lapsillekin, vaikka ovatkin jo maailmassa.
Vaikka saankin mahdollisesti vain suolaa haavoihin: mitä mieltä olette, mammat?
Kommentit (59)
Lapset ovat se suuri sitoutuminen, avioliitto on pelkkä paperi. Lapsista ei voi erota, mutta avioliitosta voi. Mitään turvaa ei avioliitto lapsille tuo, ainoa ero on se pieni leskeneläke, mitään muuta eroa ei ole.
Miellä siis lapset eikä olla avioliitossa eikä olla avioon menossakaan. Ole kerran ollut naimisissa ja todella helposti pystyi eroamaan, joten ei se avioliitto mitenkään sido.
Mutta jos joku haluaa mennä naimisiin niin siitä vaan. Ei pidä kuitenkaan olla siinä harhaluulossa, että se paperi sitouttaisi puolisoita mitenkään toisiinsa. Ja avioehto kannattaa tehdä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat se suuri sitoutuminen, avioliitto on pelkkä paperi. Lapsista ei voi erota, mutta avioliitosta voi. Mitään turvaa ei avioliitto lapsille tuo, ainoa ero on se pieni leskeneläke, mitään muuta eroa ei ole.
Miellä siis lapset eikä olla avioliitossa eikä olla avioon menossakaan. Ole kerran ollut naimisissa ja todella helposti pystyi eroamaan, joten ei se avioliitto mitenkään sido.
Mutta jos joku haluaa mennä naimisiin niin siitä vaan. Ei pidä kuitenkaan olla siinä harhaluulossa, että se paperi sitouttaisi puolisoita mitenkään toisiinsa. Ja avioehto kannattaa tehdä joka tapauksessa.
Itseasiassa voi.
Semmonen kaveri sinulla kun juoruaa takanapäin.
Miksi te väitätte ettei lapsista voi erota tai täytyy elättää 18 vuotta, kun ei se pidä paikkaansa.
Sitoutuminen mihin? Lapsiahan voi hankkia teoriassa sitoutumatta siihen toiseen vanhempaan puolisona lainkaan, mutta sitoumus vanhemmuuteen on hallitsevampi ja pysyvämpi kuin parisuhteeseen. Toisaalta jos tarkoitus on elää perheenä (eikä esim. jakaa vastuu yhteishuoltajina erillisinä vanhempina), se on sitovampaa kuin vain kahden aikuisen parisuhde josta on hyvin monenlaisia muotoja (perinteinen liitto, etäsuhde, avoin suhde...) ja jonka päättäminen vaatii vähemmän sähläystä kuin erovanhemmuus ja uusperhekuviot.
Avioliitto on juridinen sopimus josta pääsee melko vähällä vaivalla eroon. Kellään muulla ei kuitenkaan ole oikeutta määritellä avioliiton symboliarvoa juuri teille, ja jos te haluatte nähdä avioliiton purettavissa olevan juridisen sopimuksen lisäksi pysyvänä tunnetason sitoutumisena (niin kuin minä teen), niin sitten se on teille just niin iso juttu.
Urpoja tuollaiset kommentoijat.
Onpa idiootti ystävä, tuttava tai mikä lie kun kertoo tuollaista ap:lle jostain toisesta tuttavasta. Se sinun juoruilija halusi sinulle pahan mielen ja vielä ennen häitä. Törkeää!
Minusta tuossa on pahin se, joka kiertoteitse tuollaista kertoo morsiamelle.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja parisuhde on sitoutuminen, avioliitto on juridinen sopimus.
Kyllä avioliitolla on symbolinen merkitys. Se on suurin mahdollinen sitoutumisen osoitus.
Maailma on sontamielipiteitä täynnä. Älkää kertoko niitä eteenpäin, ettei ihmisten tarvitse niistä pahoittaa mieltään. Tuokin asia on aivan turhaan kerrottu ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä turvaa avioliitto jo syntyneille lapsille? Avioliitto on tehty lesken turvaksi ja sitäkin turvaa ollaan nyt murentamassa pois.
No kun ”isi ja äiti ei eroa yhtä helposti”...
Itse ymmärrän osittain noita arvostelijoitasi, tai ainakin sen että mitä he ajavat takaa. Kuulun tosin heihin jotka eivät koskaan aio mennä naimisiin.
N35 + M40 + 8v + 5v
Miksi? Minua aina ihmetyttää ihmiset jotka ei halua virallistaa suhdettaan. Ulkopuoliselle se vaikuttaa siltä että ei kuitenkaan ole oikein varma siitä suhteesta. Ja usein pariskunnan toinen osapuoli on se joka vastustaa jyrkästi, toinen oikeasti haluaisi, mutta ei voi oikein edes kertoa tunteistaan ääneen.
Lapset, toisena yhteinen asuntolaina. Avioliitolla ei nykyään ole merkitystä eikä arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä turvaa avioliitto jo syntyneille lapsille? Avioliitto on tehty lesken turvaksi ja sitäkin turvaa ollaan nyt murentamassa pois.
Itse ymmärrän osittain noita arvostelijoitasi, tai ainakin sen että mitä he ajavat takaa. Kuulun tosin heihin jotka eivät koskaan aio mennä naimisiin.
N35 + M40 + 8v + 5v
Miksi? Minua aina ihmetyttää ihmiset jotka ei halua virallistaa suhdettaan. Ulkopuoliselle se vaikuttaa siltä että ei kuitenkaan ole oikein varma siitä suhteesta. Ja usein pariskunnan toinen osapuoli on se joka vastustaa jyrkästi, toinen oikeasti haluaisi, mutta ei voi oikein edes kertoa tunteistaan ääneen.
Vieläkö tällä vuosituhannella joku noin ajattelee?
Lapset ovat hieman isompi sitoutuminen. Molemmista pääsee eroon, mutta ihminen joka jättää lapsensa on moraalisilla rappusilla aika paljon alempana kuin puolisonsa jättäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35 + M40 + 8v + 5v
Aika moni. Käytännössä et halua juhlia sitä parisuhdettasi. Se ei ole sen arvoinen.
Mitä väliä sillä edes on teidän naimisiinmenon kannalta, että kumpi on suurempi sitoutuminen? Avioliitto on juridinen sopimus, jota ei solmita automaattisesti lasten myötä. Kaverisi on typerä, ap.
Lapset sitouttaa. Avioliitto on pelkkä vitsi ja naisten prinsessaleikkiä
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35 + M40 + 8v + 5v
Aika moni. Käytännössä et halua juhlia sitä parisuhdettasi. Se ei ole sen arvoinen.
Avioliitto = sopimus
Häät = juhla
Toivottavasti kukaan ei solmi isoja juridisia sopimuksia vain JUHLIAKSEEN.
Se on muuten jännä, että monet kyllä hankkivat lapsia vasemmalle ja oikealle, niitä yhteisiä asuntolainojakin otetaan, kun on käytännöllistä, mutta naimisiin ei uskalleta mennä, vaikka avioliitosta helpoiten pääsisi eroon. Toki se on ihan ok, mutta vähän nurinkurista logiikkaa.
N35 + M40 + 8v + 5v