Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200 €/kk
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006373357.html
Hoitsu vääntää raskasta vuorotyötä, mutta saa silti 1 700 €/kk vähemmän kuin mukavaa päivätyötä tekevä insinööri... :O Molemmilla siis amk-koulutus. Niin että onko reilua?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta hoitajaa sairaala työllistää, entä kuinka monta sairaalainsinööriä?
Insinööreista kuten myös hoitajista sairaala kilpailee yksityisen eiktorin kanssa, joten palkkatason määrittelee kysyntä ja tarjonta. Jos sairaalainsinöörin palkka olisi sama kuin hoitajalla, ei saataisi yhtä kykenevää palkoillista sairaalaan. Hoitajat voivat myöskin lähteä yksityiselle töihin, jos niitä paikkoja riittää.
Ihan oikeasti tytöt, naiset ja sairaanhoitajat, kouluttautukaa insinööreiksi, jos heidän palkkaansa kadehditte.
Totta, mutta sairaanhoitajilla on yksityisellä huonommat palkat. Julkisella on lähes täydellinen monopoli hoitajien palkkojen määrittelyyn. Insinöörien palkat määräytyy yksityisen puolen mukaan.
Olen itse insinööri ja sen verran voi vihjata että nuo sairaalainssit eivät ole niitä kaikkein kyvykkäimpiä alalla. Kyllä tuokin on sellainen jämätyö, johon päätyy joku vähemmän kunnianhimoinen henkilö.
Sehän se idea onkin. Tehdään kohtuu helppoa inssintyötä ja saadaan kohtuu palkkaa. Vapaa-ajalla sitten harrastetaan enemmän, kun työ ei vie sitä. Todella typerää luulla, että kaikki viisaimmat hakeutuvat vaativalle uralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä inssien verotuloilla kustannetaan hoitajienkin palkkoja.
Veroja ne hoitajat kun työstään maksavat ihan samalla tavalla kuin insinöörit ja kaikki muutkin työssä käyvät ihmiset. Idiootti
Kukahan tässä on se idiootti? Toki maksaa, mutta mistä se julkinen sektori saa rahaa palkan maksamiseen jos ei muunmuassa yksityisen sektorin verotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalainsinöörin pesti (luultavasti on diplomi-insinööri) on hiukka eri asia kuin sairaanhoitajan. Tuo sairaanhoitajan AMK on paljon lyhyempi kuin insinöörin perus AMK. Sairaanhoitajien opistotutkinto vain venytetty hieman pitkillä harjoitteluilla.
No minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto(maisteri) ja toimin hoitotyön lähiesimiehenä ja palkkani on 3100€.
Mitä hyödyllistä tunnet tekeväsi työpäiväsi aikana? Esim. Farmaseutin palkka on 2900 e ja koulutus sentään tapahtuu yliopistossa ,vaikka se vaan sen 3 v kestää.
Osastonhoitajat ovat tärkeitä, mutta meillä se on ainakin sitä, että hyppää palavereissa tuon tuosta eikä oikein viitsi paneutua lähemmin meidän alaistensa asioihin... Listatkin tekee toinen tavallinen sairaanhoitaja.
Ihan vaan tiedoksesi, että esimies työhön useimmilla aloilla kuuluu aika paljon kokouksissa istumista, halusit sitä tai et. Mistä sitäpaitsi tiedät, että esimieheksi ei "paneudu" teidän asioihin? Et mistään.
No, jos työpaikalla on koko ajan tulenarka tunnelma ja joillain jopa ihan näkyviä riitoja eikä oh paljon korviaan lotkauta... Vaikka meno on välillä, kuin lastentarhassa, niin luulisi, että esimies on se, joka laittaa touhulle stopin.
Olen leikkaussalihoitaja. Tai siis kohta entinen sellainen. Lähden alalta koska työ on erittäin vaativaa, järkyttävän kiireistä ja palkka on naurettava.
Hoitajakato tulee ensimmäisenä kohdistumaan juuri leikkauksiin, koska koulutus kestää näihin hommiin todella kauan, moni leikkurihoitaja on jo lähtenyt alalta.
Siinähän sitten odottelette kutsua leikkaukseen.
Yksityispuolella tilanne ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Olen leikkaussalihoitaja. Tai siis kohta entinen sellainen. Lähden alalta koska työ on erittäin vaativaa, järkyttävän kiireistä ja palkka on naurettava.
Hoitajakato tulee ensimmäisenä kohdistumaan juuri leikkauksiin, koska koulutus kestää näihin hommiin todella kauan, moni leikkurihoitaja on jo lähtenyt alalta.
Jep! Eikö olekin mahtavaa, että voit vaihtaa alaa jos et olo työhön ja palkkaukseen tyytyväinen? Kaikkien pitäisi tehdä tuo eikä vaan nurista, että yksinkertaisesta työstä tarvitsee asiantuntijan palkan.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän lähdet, ja räksytät mennessäsi. Mistä meinasit löytää uuden työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mitä hyötyä on hoitsusta, kun minä tai lapseni sairastun? Ainoastaan lääkäristä on hyötyä. Hoitsuilla ei ole koulutusta eikä lahjoja tehdä mitään lääketieteellistä. Leikkaussalihoitsut ovat ainoita vähän hyödyllisiä. Kaiken kaikkiaan turhin ammattiryhmä, jika kuvittelee itsestään liikoja ja haalii vastuuta, johon ei pää tai pallot riitä.
Toivottavasti siis tulee kunnon hoitajakato ja saatte nähdä kuinka upeasti kaikki toimii pelkillä lääkäreillä... Hoitajat on niin turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?[/quot
Hoitajia ei siis mielestäsi tarvita tai ainakaan heille ei tarvitse maksaa osaamisesta ja huolenpidosta.
Menepä kysymään sitten insinööriltä apua, kun lapsesitai tai sinä sairastat.
Kun minä tai lapseni olemme sairastaneet, hoitajista ei ole ollut pienintäkään apua. Leikkaussalissa he toki luultavasti ovat lääkäreitä avustaneet, mutta muuten heidän apunsa on rajoittunut särkylääkkeen jakamiseen. Osaan ottaa itsekin purkista särkylääkettä.
Jos on hoitona ollut pelkkä särkylääke, niin eipä sen lääkärinkään kovin paljon ole tarvinnut tehdä. Kurkkaa tyyliin lapsen korvat, että joo eipä täällä kunnon tulehdusta näy, niin mennään pelkällä särkylääkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mitä hyötyä on hoitsusta, kun minä tai lapseni sairastun? Ainoastaan lääkäristä on hyötyä. Hoitsuilla ei ole koulutusta eikä lahjoja tehdä mitään lääketieteellistä. Leikkaussalihoitsut ovat ainoita vähän hyödyllisiä. Kaiken kaikkiaan turhin ammattiryhmä, jika kuvittelee itsestään liikoja ja haalii vastuuta, johon ei pää tai pallot riitä.
Toivottavasti siis tulee kunnon hoitajakato ja saatte nähdä kuinka upeasti kaikki toimii pelkillä lääkäreillä... Hoitajat on niin turhia.
Jos tuollainen hoitajakato tulisi, hoitajien palkat kyllä nousisi sille tasolle, että tekijöitä saataisiin. Kysyntä ja tarjonta jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityispuolella tilanne ihan sama.Jep! Eikö olekin mahtavaa, että voit vaihtaa alaa jos et olo työhön ja palkkaukseen tyytyväinen? Kaikkien pitäisi tehdä tuo eikä vaan nurista, että yksinkertaisesta työstä tarvitsee asiantuntijan palkan.
Muista tämä kommenttisi, kun omaisesi tarvitsee leikkausta (esim. syöpä) ja jonot ovat pitkät johtuen hoitajien vähyydestä. HUS:ssa on jo jouduttu laittamaan saleja kiinni kun ei ole työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollainen hoitajakato tulisi, hoitajien palkat kyllä nousisi sille tasolle, että tekijöitä saataisiin. Kysyntä ja tarjonta jne
Etkö ymmärrä että niitä hoitajia ei ole mistä ottaa kun hoitajia lähtee enemmän kuin koulutetaan?
Vierailija kirjoitti:
On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?
Inssiksi kouluttautuminen vain ei takaa työpaikkaa inssinä. Inssejä on työttömänä aika lailla.
Sehän tässä yksi älyttömyys onkin: Hoitajista on pulaa. Olisi paljon järkevämpää maksaa enemmän niille, joista on pulaa, ja niin sen pitäisi mennä jos markkinataloudessa eletään.
Itse olen teknisellä alalla eli älli on riittänyt, mutta siihen ei ymmärrykseni riitä, miksi suhteellisen helposta ja mukavasta hommastani maksetaan enemmän kuin hoitajille duunista, jota en haluaisi tehdä vaikka palkkamme olisivat päinvastaiset. Syythän on ihan vain historiassa, on ajateltu että hoitaminen käy naisilta ihan luonnostaan ja että eihän nainen niin paljon palkkaa tarvitse, sillä jos silla on perhe niin mies elättää ja jos ei ole miestä elättämässä niin ei ole myöskään perhettä joka pitäisi elättää. Tehtävien vaativuudesta tai työn raskaudesta ei ole kysymys vaan ihan vain perinteestä, jota ei saada katkaistua. Siihen on älytöntä esittää ratkaisuksi sitä, että voihan jokainen kouluttautua inssiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityispuolella tilanne ihan sama.Siinähän lähdet, ja räksytät mennessäsi. Mistä meinasit löytää uuden työpaikan?
Ajattelin jotain yksinkertaista insinöörihommaa, niihinhän pääsee aina ja kuka vaan.
Ei ole reilua. Insinöörin pitäisi saada tonni enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä että niitä hoitajia ei ole mistä ottaa kun hoitajia lähtee enemmän kuin koulutetaan?
Vaikka kouluttautuisi uuteen ammattiin, se hoitajan pätevyys ei sieltä taustalta häviä mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä inssien verotuloilla kustannetaan hoitajienkin palkkoja.
Veroja ne hoitajat kun työstään maksavat ihan samalla tavalla kuin insinöörit ja kaikki muutkin työssä käyvät ihmiset. Idiootti
Kukahan tässä on se idiootti? Toki maksaa, mutta mistä se julkinen sektori saa rahaa palkan maksamiseen jos ei muunmuassa yksityisen sektorin verotuloista.
Hei kaikki maksavat veroja. Julkisista verovaroista on maksettu infra, jota vientiteollisuuden yritykset hyödyntävät. Julkisista verovaroista maksetaan myös yritystukea mm vientiyrityksille.
Turha on elvistellä sinun, öyhyn öyhyn, me maksetaan hoitajien palkka, olen insinööri öyhyn öyhyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?
Inssiksi kouluttautuminen vain ei takaa työpaikkaa inssinä. Inssejä on työttömänä aika lailla.
Sehän tässä yksi älyttömyys onkin: Hoitajista on pulaa. Olisi paljon järkevämpää maksaa enemmän niille, joista on pulaa, ja niin sen pitäisi mennä jos markkinataloudessa eletään.
Itse olen teknisellä alalla eli älli on riittänyt, mutta siihen ei ymmärrykseni riitä, miksi suhteellisen helposta ja mukavasta hommastani maksetaan enemmän kuin hoitajille duunista, jota en haluaisi tehdä vaikka palkkamme olisivat päinvastaiset. Syythän on ihan vain historiassa, on ajateltu että hoitaminen käy naisilta ihan luonnostaan ja että eihän nainen niin paljon palkkaa tarvitse, sillä jos silla on perhe niin mies elättää ja jos ei ole miestä elättämässä niin ei ole myöskään perhettä joka pitäisi elättää. Tehtävien vaativuudesta tai työn raskaudesta ei ole kysymys vaan ihan vain perinteestä, jota ei saada katkaistua. Siihen on älytöntä esittää ratkaisuksi sitä, että voihan jokainen kouluttautua inssiksi.
Nyt pitäisi jo päästä tästä ajatuksesta, että hoitajan työ on kutsumusammatti ja kaikki naiset siihen kykenee
Ei ole kutsumustyö. Nunnan ja munkin työ ovat kutsumustöitä, ei muut , ei edes papin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kouluttautuisi uuteen ammattiin, se hoitajan pätevyys ei sieltä taustalta häviä mihinkään
Mutta hoitaja on siirtynyt jo toiselle alalle. Luuletko että siis pystyy palaamaan alalle monen vuoden jälkeen, kun on jo tullut uusia tietojärjestelmiä, uusia koneita, uusia lääkkeitä jne.? Kynnys on todella suuri.
Sitäpaitsi tälläisen julkisen urputuksen jälkeen oikeastaan mikään palkka ei saa minua palaamaan alalle.
Montako sairaalainsinööriä tarvitaan per sairaala, vrt montako sairaanhoitajaa per sairaala..? Huoh. Ai että miksikö sairaalan teknisiin kehitysasioihin palkattu yksittäinen asiantuntija (sairaalainsinööri) tienaa enemmän kuin sairaalan "peruskaura", rivityöntekijä, sairaanhoitaja?
Turha, shokkihakuinen klikkilööppi.
Ihan vaan tiedoksesi, että esimies työhön useimmilla aloilla kuuluu aika paljon kokouksissa istumista, halusit sitä tai et. Mistä sitäpaitsi tiedät, että esimieheksi ei "paneudu" teidän asioihin? Et mistään.