Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200 €/kk

Insinöörillä on hintansa
17.01.2020 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006373357.html

Hoitsu vääntää raskasta vuorotyötä, mutta saa silti 1 700 €/kk vähemmän kuin mukavaa päivätyötä tekevä insinööri... :O Molemmilla siis amk-koulutus. Niin että onko reilua?

Kommentit (217)

Vierailija
21/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?[/quot

Hoitajia ei siis mielestäsi tarvita tai ainakaan heille ei tarvitse maksaa osaamisesta ja huolenpidosta.

Menepä kysymään sitten insinööriltä apua, kun lapsesitai tai sinä sairastat. 

Kun minä tai lapseni olemme sairastaneet, hoitajista ei ole ollut pienintäkään apua. Leikkaussalissa he toki luultavasti ovat lääkäreitä avustaneet, mutta muuten heidän apunsa on rajoittunut särkylääkkeen jakamiseen. Osaan ottaa itsekin purkista särkylääkettä.

Vierailija
22/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3200 on järjettömän kova palkka helpolle amk tutkinnolle. Itse olen DI, suuressa teollisuuden firmassa töissä, kokemusta 5v ja palkka 3300.

Tosin on vapaa työaika ja yleensä olen 6h päivässä, usein etätöitä, lomat saan pitää kun huvittaa jne joten onhan tässä pienen palkan hommassa etujakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan työ on yksinkertainen haalarihomma. Vastaavista töistä ei miehille makseta senkään vertaa mitä hoitsuille. Nykyisellään hoitsun hommaan vaaditaan vaan täysin ylimitoitettua koulutusputkea. Hoitsut pitäisi ja voisi kouluttaa ammattikoulussa. Vuosi peruskoulun perään antaisi työhön riittävät taidot ilman minkäänlaista ongelmaa. 

Kuinka pitkä kokemus sulla olikaan hoitotyöstä? Tiedät 100% varmasti mitä sisältyy hoitajan työpäivään teholla, kotihoidossa, vanhusten palveluasumisessa, kotisairaalassa, synnärillä, päivystyksessä, tk:n vuodeosastolla?

Vaikka turhahan näihin vähättelyprovoyrityksiin on selittää yhtään mitään. Inssin ymmärrys kun on ameeban tasolla.

En tiedä, mutta tiedän kaikissa julkisen puolen haalarihommissa palkkojen nousseen rajusti viimeiset 20 vuotta verrattuna yksityisen puolen vastaaviin hommiin. Se on johtanut massiiviseen velkaantumiseen, kun yksityisen puolen veronmaksukyky ei riitä alati paisuvien julkisen puolen palkkojen maksuun.

Poliisit, hoitsut, tarhatädit, jne. ovat nykyään "akateemisia", vaikka homma on normaalia -aivot narikkaan-puuhaamista.

Koulutuksen kustannukset ovat kasvaneet yhteiskunnalle huimasti ihmisten istuessa koulunpenkillä vuosia turhaan. Samalla myös työmarkkinat ovat jäykistyneet mahdottomaksi jokaiseen hanttihommaan vaadittavan erillisen vuosien koulutuksen vaativan diplomin takia, ja käytännössä hommat kuitenkin opitaan vasta töissä koulutuksen ollessa tekotieteellistä akateemista puuhastelua. 

Vierailija
24/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalainsinöörin pesti (luultavasti on diplomi-insinööri) on hiukka eri asia kuin sairaanhoitajan. Tuo sairaanhoitajan AMK on paljon lyhyempi kuin insinöörin perus AMK. Sairaanhoitajien opistotutkinto vain venytetty hieman pitkillä harjoitteluilla.

Kukaan DI ei lähde tuolla palkalla töihin.

En tiedä mitä oikein kuvittelet DI:n palkoista mutta tuo on aika tarkalleen keskipalkka esim. rakennusalalla. Moni tienaa vieläkin vähemmän. Esimerkiksi biotekniikan DI:n keskipalkka alkaa kakkosella.

Vierailija
25/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalainsinöörin pesti (luultavasti on diplomi-insinööri) on hiukka eri asia kuin sairaanhoitajan. Tuo sairaanhoitajan AMK on paljon lyhyempi kuin insinöörin perus AMK. Sairaanhoitajien opistotutkinto vain venytetty hieman pitkillä harjoitteluilla.

No minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto(maisteri) ja toimin hoitotyön lähiesimiehenä ja palkkani on 3100€.

Vierailija
26/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi näitä hoitajien ruikutusketjuja ei olekaan ollut tällä viikolla kuin vasta tuhat. 

Vierailija
27/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina vertaus insinööriin? Miksi ei vaikka fysioterapeutti tai muotoilija? Onko kukaan koskaan nähnyt vastaavalla tavalla vaikka kosmetologin vertaavan itseään putkimieheen? Tai tutkijan yliopistolla vertaavan itseään yksityisellä sektorilla työskentelevän DI:hin? Tai luokanopettaja vaatimassa hyväpalkkainen KTM:n palkkaa? Oikeasti, koulutustasolla ei ole juuri mitään merkitystä palkan määräytymisen kanssa. Jos raha on niin tärkeää, on kouluttauduttava rahakkaammalle alalle.

Vierailija
28/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto(maisteri) ja toimin hoitotyön lähiesimiehenä ja palkkani on 3100€.

Mitä hyödyllistä tunnet tekeväsi työpäiväsi aikana? Esim. Farmaseutin palkka on 2900 e ja koulutus sentään tapahtuu yliopistossa ,vaikka se vaan sen 3 v kestää.

Vierailija
29/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Suunnilleen sama palkka on esimerkiksi opettajalla, jolla on myös ylempi korkeakoulutukinto.

Vierailija
30/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?[/quot

Hoitajia ei siis mielestäsi tarvita tai ainakaan heille ei tarvitse maksaa osaamisesta ja huolenpidosta.

Kun minä tai lapseni olemme sairastaneet, hoitajista ei ole ollut pienintäkään apua. Leikkaussalissa he toki luultavasti ovat lääkäreitä avustaneet, mutta muuten heidän apunsa on rajoittunut särkylääkkeen jakamiseen. Osaan ottaa itsekin purkista särkylääkettä.

Osaat varmaan myös itse sitten laittaa i.v.-yhteyden ja annostella lääkkeet, jos joskus tulet tarvitsemaan jotain muuta, kuin pillereitä. Saat maata siellä sängyllä sitten itseksesi vaikka neliraajahalvaantuneena, kun itse osaat tehdä kaiken.

Vierailija
31/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinä ja läheisesi sitten olette päässeet noin vähällä :)

Vierailija
32/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet esimiesasemassa, niin mikset paranna niiden alaistesi työolosuhteita? Vai eikö sinulla ole valtaa? No oletkohan sitten enemmän tiiminvetäjä, jolla ei sen kummempaa budjetti jne vastuuta, jolloin se ikävä kyllä näkyy palkassakin, vaikka titteli olisi kuinka hieno.

Vierailija
33/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyödyllistä tunnet tekeväsi työpäiväsi aikana? Esim. Farmaseutin palkka on 2900 e ja koulutus sentään tapahtuu yliopistossa ,vaikka se vaan sen 3 v kestää.

Osastonhoitajat ovat tärkeitä, mutta meillä se on ainakin sitä, että hyppää palavereissa tuon tuosta eikä oikein viitsi paneutua lähemmin meidän alaistensa asioihin... Listatkin tekee toinen tavallinen sairaanhoitaja.

Vierailija
34/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaat varmaan myös itse sitten laittaa i.v.-yhteyden ja annostella lääkkeet, jos joskus tulet tarvitsemaan jotain muuta, kuin pillereitä. Saat maata siellä sängyllä sitten itseksesi vaikka neliraajahalvaantuneena, kun itse osaat tehdä kaiken.

Totta kai hoitaja osaa tehdä asioita, mitä ei vaikka Suomen presidentti ei osaa. Mutta kun kaikissa ammateissa ne työntekijät osaa tehdä juttuja. En minä ainakaan voisi tuosta vaan alkaa siivoojaksi tai Alepan kassaksi. Mutta kyse on siitä onko ne hommat kuinka hankalia ja koulutusta vaativia. Jos ovat helposti opittavissa, niin se ikävä kyllä tuntuu palkassakin.

Vierailija
35/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta huonosti palkattua maisteria löytyy tästä maasta. Ja syynä on se, ettei koulutuksesta makseta vaan osaamisesta. Olet varmaan sitten joko väärän alan maisteri, jos palkan perään olet tai sitten ylikoulutettu työhösi, mistä ei myökään kuulu maksaa.

Vierailija
36/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet esimiesasemassa, niin mikset paranna niiden alaistesi työolosuhteita? Vai eikö sinulla ole valtaa? No oletkohan sitten enemmän tiiminvetäjä, jolla ei sen kummempaa budjetti jne vastuuta, jolloin se ikävä kyllä näkyy palkassakin, vaikka titteli olisi kuinka hieno.

Siellä osastonhoitajan takana on vielä ylihoitaja, jonka takana ylilääkäri ja sitten johtajat... Osastonhoitaja on johtajien sätkynukke, jolla ei sanavaltaa sen kummemmin ole...

Vierailija
37/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä inssien verotuloilla kustannetaan hoitajienkin palkkoja.

Vierailija
38/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Suunnilleen sama palkka on esimerkiksi opettajalla, jolla on myös ylempi korkeakoulutukinto.

No ei ole, vaan paljon parempi. Esim aineopettaja(lukio/yläaste) yli 4000€. Samoin on luokanopettajilla yli 3500€

Vierailija
39/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä inssien verotuloilla kustannetaan hoitajienkin palkkoja.

Veroja ne hoitajat kun työstään maksavat ihan samalla tavalla kuin insinöörit ja kaikki muutkin työssä käyvät ihmiset. Idiootti

Vierailija
40/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, vaan paljon parempi. Esim aineopettaja(lukio/yläaste) yli 4000€. Samoin on luokanopettajilla yli 3500€

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/palkka/palkat-ja-palkkiot/