Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peilikuva vs. valokuva - hurja ero

Vierailija
05.10.2025 |

Usein, kun laittaudun eli siistin hiukseni ja laitan hillityn meikin ja katselen itseäni peilistä, hymyilen peilikuvalle hyväksyvästi ja totean, että en ole hullumman näköinen sittenkään.

Mutta sitten, kun näen minusta otetun valokuvan, meinaan oksentaa. Tuon näköisenäkö muut minut näkevät? Omalle peilikuvalle osaa kääntää sen paremman puolen ja ottaa kasvoille parhaan ilmeen, mutta valokuva on armoton. Valokuvan nähtyäni en ihmettele, ettei minusta kukaan mies kiinnostu (ei sillä, että erityisesti kaipaisin miesten kiinnostuksia). Toivon, etten ole ihan kauheaa saastetta, kun joudun kuitenkin julkisissa paikoissa liikkumaan.

Ylipainoa ei ole, olen painoindeksinkin mukaan hyvin normaalipainon rajoissa, että mahdolliset painoon liittyvät kommentit saa jättää kirjoittamatta. Urheilen ja liikun ja pidän itsestäni huolta.

Mutta valokuvat ovat pysäyttäviä.

Muilla samoja kokemuksia? N56

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalta tuntuu. Minusta tuntuu että olemme nykymaailmassa aivan liian kriittisiä itsellemme. Ihmismieli altistuu aivan liikaa käsitellyille kuville. 

Vierailija
2/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilikuva ei tosiaan ole todellinen kuva, vaan käännetty todellisuus. Kaikki epäsymmetrisyys sius vääristyy peilikuvassa ja ihminen tottuu siihen. Valokuvassa tai videolla sitten taas näkee todellisen kuvan. Mutta tässäkin pitää huomioida että kameran linssi voi vääristää kuvaa ja mittasuhteita. Myös peilejä on monenlaisia ja valaistus vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä mielenkiintoista nähdä joskus itsensä. Siis miten muuta näkee. Onko video kaikista totuuden mukaisin?

4/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kännykkäkameroiden laajakulmalinssit vääristävät paljonkin mittasuhteita. Nykyään ei enää oikeita kameroita juuri kenelläkään ole, joten normaalilla ja pitkällä polttovälillä otetut kuvat ovat jääneet kokonaan pois. Valitettavaa.

Vierailija
5/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tietää miten muut sinut näkevät, ota videokuvaa itsestäsi suotuisassa valaistuksessa. Valokuva ei todellakaan kerro totuutta. Sinut nähdään jatkuvassa liikkeessä ja jos mietit vaikka ystäviäsi, näet heidät positiivisen linssin läpi. Kun tajusin tämän, lakkasin murehtimasta ulkonäköäni, hymyilen peilikuvalleni ja pidän siitä omakuvastani rakkaudella kiinni.

Vierailija
6/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lucky bastards

-Vampyyri

Vierailija
7/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat tietää miten muut sinut näkevät, ota videokuvaa itsestäsi suotuisassa valaistuksessa. Valokuva ei todellakaan kerro totuutta. Sinut nähdään jatkuvassa liikkeessä ja jos mietit vaikka ystäviäsi, näet heidät positiivisen linssin läpi. Kun tajusin tämän, lakkasin murehtimasta ulkonäköäni, hymyilen peilikuvalleni ja pidän siitä omakuvastani rakkaudella kiinni.

Minusta pitäisi olla niin, että joku toinen ottaa videokuvaa salaa niin, etten tiedä, että minua kuvataan. Sama oikeastaan voisi koskea valokuvaamista, koska aina, kun näen kameran (tai kännykän) osoittamassa minua niin, että tajuan olevani kuvauksen kohteena, jähmetyn kauhusta ja olen hyvin jännittynyt. En usko, että olen silloin sellainen kuin normaalitilanteessa olisin. 

Tuo ajatus, että ystävät nähdään positiivisen linssin läpi, on aika mukava. Vaikka olen ruma, niin ystävät näkevät ulkokuoreni läpi, he näkevät minussa sen ihmisen, joka olen, eivätkä sitä rumaa naista, jollaiselta näytän. On hienoa voida olla edes ystävien silmissä arvokas, vaikka tällaisenakin.

Vierailija
8/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan saman, valokuvissa valaistus, eli mistä suunnasta ja kuinka kirkkaasti osuu, vaikuttaa paljon. Peilin edessä valo on yleensä hyvä. Harvoin näytän itsekään kuvissa hyvältä. Mutta lohdutuksena, en usko että ne muut ihmisetkään näkee meitä koko ajan juuri niinkuin ollaan niihin valokuviin satuttu tallentumaan, se on yksi hetki, sekunnin murto-osan valotusajan tuotos. Livenä me ollaan kuitenkin enemmän liikkeessä ja luonnollisempia kuin kuvissa. 

Vierailija
9/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan jo vanhakin. Kyllä tuossa iässä väkisinkin on jo rupsahtanut ja eltaantunut.🥺🥹

Vierailija
10/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, kävin passikuvassa.

Miksi ne ei osaa ottaa sellaista kuvaa mikä mulla näkyy peilissä . 🤣

Vierailija
11/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sinun vikasi ole, jos ihmiset saavat olosi tuntumaan huonolta ja se näkyy. Ei sinun tarvitse siitä myöskään välittää. Kaikilla on oikeus elää ja olla

Vierailija
12/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis melkein 6-kymppinen ja kiinnostunut vain miesten mielyttämisestä?

Vierailija
13/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vanha, siitä se johtuu:) Vanhenemisen näkee parhaiten valokuvissa.

Vierailija
14/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee myös toisinpäin, olen huomannut että ihmiset ketkä näyttää kuvissa tosi kauniilta ja hyviltä, ei livenä näytäkään juuri miltään tai ainakaan yhtä hyviltä. Mitä sirommat piirteet, sen herkemmin ne kuvasta häviää. Vähän romuluisemmat naamat näyttää kuvissa paremmalta. Myös ihmisen ilmeikkyys yms vaikuttaa viehättävyyteen livenä

Vierailija
15/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vanha, siitä se johtuu:) Vanhenemisen näkee parhaiten valokuvissa.

Nousit väärällä jalalla, katkerana, yksinäisenä ruikuttajana.

Eikö flaksi käynyt.

Vierailija
16/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Hyvä ulkonäkö on asia, jota yhteiskunnissa korostetaan etenkin naisten kohdalla. Tämän ympärillä pyörii valtavasti RAHAA. On kosmetiikka- ja muotialan etu, että nainen arvostelee itse ulkonäköään.

Tälle on myös omat historialliset ja kulttuuriset syynsä. Mutta me elämme vuotta 2025 ja länsimaassa, tällaista ajatusmallia ei ole pakko ottaa enää annettuna. Miehillä on tässä mielessä helpompaa, uralla eteneminen tai muut hyvä tyyppi -arviot eivät ole sidoksissa ulkonäköön.

Joten rakastakaa itseänne, omaa ulkonäköänne, vaikka siinä olisi omasta mielestä puutteita. Kannattaa pysähtyä miettimään, ovatko puutteet oikeita vaan tästä ajasta tulevia, ulkopuolelta itseä tulevia. Jossakin vaiheessa lakkasin soimaamasta itseäni ja hymyilen aina omalle heijastukselleni ikkunassa tai peilissä. En suostu arvioitavaksi vain ulkonäköni kautta.

Vierailija
17/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näytän vessan peilissä varsin hyvältä ja luulin etten ole kovinkaan ryppyinen, mutta kerran kun vilkaisin traktorin peiliin niin sieltä tuijotti mummo! 

Vierailija
18/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilikuvassa näet itsesi silmiesi tasolta naama edestäpäin. Kuvissa taas on eri kuvakulma.

Vierailija
19/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilikuva ei tosiaan ole todellinen kuva, vaan käännetty todellisuus. Kaikki epäsymmetrisyys sius vääristyy peilikuvassa ja ihminen tottuu siihen. Valokuvassa tai videolla sitten taas näkee todellisen kuvan. Mutta tässäkin pitää huomioida että kameran linssi voi vääristää kuvaa ja mittasuhteita. Myös peilejä on monenlaisia ja valaistus vaikuttaa.

Miten voi olla todellinen, jos kameran linssi vääristää kuvaa ja mittasuhteita? 

Vierailija
20/96 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätee myös toisinpäin, olen huomannut että ihmiset ketkä näyttää kuvissa tosi kauniilta ja hyviltä, ei livenä näytäkään juuri miltään tai ainakaan yhtä hyviltä. Mitä sirommat piirteet, sen herkemmin ne kuvasta häviää. Vähän romuluisemmat naamat näyttää kuvissa paremmalta. Myös ihmisen ilmeikkyys yms vaikuttaa viehättävyyteen livenä

Nykyään kun et edes tunnista tuttaviasi somekuvissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme