Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nämä työpajat ja muut pupukerhot muka estävät syrjäytymistä?

Vierailija
16.01.2020 |

Millä lailla syrjäytynyt muka muuttuu normaaliksi, jos häntä jossain aikuisten lastentarhassa nöyryytetään ja hyysätään? Siellähän luottamus omiin kykyihin ja kyky ottaa vastuuta asioista vaan heikkenee, kun koko toiminnan idea lähtee siitä, että "tässä meillä nyt on henkilö joka on kyvytön ja vastuuton". Paljon parempi idea olisi antaa syrjäytyneille oikeita työpaikkoja, missä he saisivat kokea, että ovat niin kuin muutkin ihmiset ja osa yhteiskuntaa.

Tietysti työllistäminen palkkatyöhön tulisi kalliimmaksi ja sosiaalikoneisto ei hyötyisi siitä rahallisesti (toisin kuin työpajoista ja pupukerhoista joihin tarvitaan ohjaajia ym), mutta myös tulokset olisivat aivan toista luokkaa.

Yksi paha piirre näissä työpajoissa ja pupukerhoissa on myös se, että niissä jopa 29-vuotiaat aikuiset leimataan "nuoriksi". Kaiken muun vastuun ohella siellä olevalta aikuiselta viedään siis myös aikuisen nimitys ja rinnastetaan hänet johonkin 16-vuotiaisiin tms.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle ei selvästikkään kuntouttavasta olisi mitään hyötyä ja on nähty näitä ylimielisiä pakotettuja sinne jotka vittuilevat kaikille purkamalla pahaa oloaan kun se on muiden työttömien syytä että ne helvetin pitkän uran tehneet ja pätevät ihmiset sinne pakotetaan. Mielenterveysongelmaisten vastakohta on sitten ihan toinen  ryhmä joka luulee itsestään liikoja ja ihmettelee kuinka noin pätevä ihminen on jossain vajaaälyisten pajalla, aika nöyryyttävää. 

Vierailija
62/75 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nämä pupupajat turhia. Kaikille täytyisi järjestää työpaikka 5 tonnin palkalla. Sijainen myös, jos pupu ei jaksa nousta aamulla ylös. Eikö vain? Todellisuudessa siellä on ihmisiä monenlaisia. Osa valittaa kaikesta. Osa on hyvillään kaikesta vaihtelusta. Eikä siellä kenenkään selkä katkee töiden vuoksi.

On totta, että monella siellä olevista on taustalla mt-ongelmat tai nappailu. Mutta ei kaikilla!

Sekin on suunta parempaan, kun ihminen saadaan lähtemään ulos kotoaan.

Toimintaan tulisi houkutella porkkanalla, eikä kepillä, kuten nyt tapahtuu.

Mikä ihmeen käsitys on se, että työtön ei osaisi lähteä ovesta ulos ilman näitä idioottikursseja. En tosin kuulu näiden kurssien kohderyhmään eikä minulle toistaiseksi ole niitä ehdotettu vaikka en ole saanut töitä. Olen ollut koko 2v työttömyyden ajan aktiivisempi kuin töissä ollessa johtuen tietysti lisääntyneestä ajasta. Olemme työttömäksi jääneiden kollegoideni kanssa ostaneet museokortit ja olen käynyt kaikenmaailman näyttelyissä enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi minulla on ollut aikaa tavata kaveteita, sukulaisia enemmän. Työnhaun lisäksi of course. Minulla on yli 40v työura takana, joten en tarvitse mitään verkostoitumista minkään päihdekäyttäjien ym hullujen kanssa. Mielestäni pitkään työelämässä olleet yli 60v voisi laskea eläkkeelle rumentamasta tilastoja. Tämän ikäinen ei töitä enää saa kuin korkeintaan suhteilla.

Olen ajoittain miettinyt, eikö median ja poliitikkojen rummutus syrjäytyneistä alkoholisteista jo pikku hiljaa täyttäisi kunnianloukkauksen kriteerit. Vaikka pidempään olenkin työttömänä ollut, en koe kuuluvani siihen ihmisryhmään mihin minua yritetään sovittaa.

En käytä alkoholia enkä muitakaan päihteitä. Nukkumaan menen kun jaksan, aamuisin herään yleensä kuudelta ruokkimaan kissat, tarkistan sähköpostin ja käyn postilaatikolla. Päivällä laitan ruuan itselleni ja perheelleni, kesäisin leikkaan nurmen, talvisin kolaan lumet ja haen takkapuut valmiiksi. Käyn kaupassa. Iltaisin katson televisiota ja oleilen perheen kanssa kunnes menen taas nukkumaan.

Työn vastaanotan mielelläni, myös pätkät, mutta kaikkein mieluiten kelpuuttaisin vakituisen työpaikan, työvuosia kun ikäni puolesta olisi vielä runsaasti jäljellä.

Haetko lainkaan töitä?

Tietysti. Puhelimitse, netin kautta, ja eri firmoissa käymällä. Siihenkin juuri viittasin sähköpostin tarkistamisella. Sinne kun usein tulee vastaukset hakuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alottajan katsantokanta on kovin suppea ja jo otsikosta käy ilmi millä asenteella teksti on kirjotettu.

Kurjaa, tosi kurjaa, kun palsta on täynnä avarakatseisuuteen kykenemättömiä henkilöitä.

Vierailija
64/75 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitenkään. Itsellä se tilanne että oon liian mtongelmainen, arka jännittäjä ja stressaaja normitöihin mutta liian ”normaali” työpajatuolileikkiaskarteluun. En kuulu mihinkään.

Tuollaisia ne on siellä muutkin. Eikä siellä leikitty vaan tehtiin käytännön ja haastaviakin oikeaa kädentaitoa vaativia tehtäviä, kuten huonekalujen entisöinti.

Vierailija
65/75 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nämä pupupajat turhia. Kaikille täytyisi järjestää työpaikka 5 tonnin palkalla. Sijainen myös, jos pupu ei jaksa nousta aamulla ylös. Eikö vain? Todellisuudessa siellä on ihmisiä monenlaisia. Osa valittaa kaikesta. Osa on hyvillään kaikesta vaihtelusta. Eikä siellä kenenkään selkä katkee töiden vuoksi.

On totta, että monella siellä olevista on taustalla mt-ongelmat tai nappailu. Mutta ei kaikilla!

Mikä ihmeen käsitys on se, että työtön ei osaisi lähteä ovesta ulos ilman näitä idioottikursseja. En tosin kuulu näiden kurssien kohderyhmään eikä minulle toistaiseksi ole niitä ehdotettu vaikka en ole saanut töitä. Olen ollut koko 2v työttömyyden ajan aktiivisempi kuin töissä ollessa johtuen tietysti lisääntyneestä ajasta. Olemme työttömäksi jääneiden kollegoideni kanssa ostaneet museokortit ja olen käynyt kaikenmaailman näyttelyissä enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi minulla on ollut aikaa tavata kaveteita, sukulaisia enemmän. Työnhaun lisäksi of course. Minulla on yli 40v työura takana, joten en tarvitse mitään verkostoitumista minkään päihdekäyttäjien ym hullujen kanssa. Mielestäni pitkään työelämässä olleet yli 60v voisi laskea eläkkeelle rumentamasta tilastoja. Tämän ikäinen ei töitä enää saa kuin korkeintaan suhteilla.

Täh siis mitä. Eikö työelämässä ole päihdekäyttäjiä ja ym. hulluja ollenkaankaan? Ompa outo työhistoria sulla sillä työelämässähän tutustuin niihin ensimmäisenä ja ennen kaikkea kiusaajiin. Alun alkaen koulukiusaajiin vaikka pääsin itse vähällä kiusaajista mutta siellähän ne työelämässä vastaan tuli jopa menestyneinä. Minkälaisesta raittius seurasta olet kotoisin sillä harvoissa vain uskovaisissa perheissä oltiin päihteettömiä. Minä päihde suvusta kotoisin ja mieheni uskovaisesta päihteettömästä niin ei miehelläni elämä ole silti ollut ongelmatonta ja ikäkriisit on tullut samalla lailla kun minullakin. Kumpikin ollaan toisiamme autettu kun on tullut vaikeita aikoja. Mielestäni ei hulluina siis normaaleina itseään pitävät ihmiset ovat kaikkein hulluimpia ja luhistuvat heti kun tulee jotain epätavallista elämässä vastaan. Ihminen voi olla kuuskymppisenä niin lapsellinen ja ahdasmielinen, laput silmillä kasvanut tynkä jolla ei ole mitään elämänkokemusta eikä viisautta niin että hävettää oikein katsella ja kuunnella sellaisia. 

Vierailija
66/75 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani kouluttautui muttei päässyt töihin. Olin työtön ja alavireinen...

En tarkalleen muista mitä kautta pääsi työpajalle, mutta pärjäsi siellä hyvin. Ja se ohjaaja auttoi työpaikan saannissa!! Eli kannattaa siellä pajalla todellakin olla aktiivinen ja tehdä parhaansa.

Eli todellakin se pointti, että ohjaajat voivat vaikuttaa työnsaantiin.

Poika oli vähän aikaa töissä ja nyt opiskelee AMK:ssa!!

Vierailija
67/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin aikanaan jo nuoresta tietokoneita käyttäneenä ja alaa opiskelleena kuinka käynnistetään tietokone ja käytetään atk:ta😂 -kurssille viisi- kuusikymppisten Sirpojen ja Perttien kanssa. Oli kuulkaa niin hyödyllistä että. Onneksi koneissa oli netti käytössä, muuten olisin viiltänyt ranteeni auki. Yritin kyllä selittää virkailijalle, kuinka hyödytön kurssi olisi, mutta ei.

Vierailija
68/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällinen selittää sanan "pupukerho"? Onko jossain järjesttty jokin kaneihin liittyvä työpaja? Kiitos!

Vierailija
69/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin nuorena ennemmin opiskelemaan kuin jonnekkin työttömien työpajoille. Tekisin mitä vain töitäkin kun menisisin vajaakuntoisten kuntouttavaan. Hävettävää nuoren ihmisen joutua sinne askartelu pajoille ja minä en olisi ikimaailmassa mennyt vaikka nuoruudessani niitä jo oli. Tosi ällöä kun sinne tulee joku nuori valittamaan ettei nuku, tatuoituna ja nupit naamavärkissä, nukkumaan sinne ja herää välillä pummitakseen tupakkaa. Mielestäni ne eivät ole mielentervys ongelmaisille nuorille ihan oikea paikka heittää sinne.  Sairauksien ja ikääntymisen takia olen itse siellä nyt ja tähän tilanteeseeseen se sopii. 

Nuorten syrjäytymistä eivät estä millään lailla mutta ikääntyneille työttömille hyvinkin tarpeellista viriketoimintaa ja tärkeää monille yksinäisille. Ainoa henkireikä missä voi jutella samanikäisten ja samassa elämäntilanteessa elävien kanssa. Kun en harrasta juottoloissa istumista niin en tapaa oman ikäisiäni työttömiä muualla kuin kuntouttavassa työtoiminnassa.

Haist kukkanen ikääntyneiden työttömiesi kanssa. No, viisikymppinen nyt on sillä rajalla mutta meistä moni on tehnyt vastivia työtehtäviä ja ollut esimiehenäkin.

Johan tässä on kuultukin tarpeeksi kliseitä päivärytmistä, yksinäisyyden poistamisesta, vertaistuesta, totuttamisesta työelämään ja virikkeistä.

Suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä on päivärytmi, ystäviä, tekemistä, keskustelukavereita ja työkykyä ihan riippumatta siitä ovatko he töissä vai ei. Jos ei ole niin viimeistä kohtaa lukuunottamatta yhteiskunnan ei tarvitse puuttua asiaan pupukurssein. Osatyökykyisille ja kuntoutujille voi ja pitää tarjota oikeaa apua, samoin aivan hukassa olevalle nuorelle. Vaikeasti työllistyvä voi olla ilman että tarvitsee askartelua. Piste.

Vierailija
70/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku ystävällinen selittää sanan "pupukerho"? Onko jossain järjesttty jokin kaneihin liittyvä työpaja? Kiitos!

Pupukerho viittaa siihen että joillain työpajoilla on joidenkin mukaan käytetty tutustumisleikkinä pupuhyppelyä jne. Meillä ei ollut tuollaista mutta näitä "Olen Arja niin kuin aurinko" - idioottimaisuuksia kyllä.

Vierailija
71/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pupukerho viittaa siihen että joillain työpajoilla on joidenkin mukaan käytetty tutustumisleikkinä pupuhyppelyä jne. Meillä ei ollut tuollaista mutta näitä "Olen Arja niin kuin aurinko" - idioottimaisuuksia kyllä.

Meillä oli akateemisten työllisyyskurssilla ihan pimeä ohjaaja. Kerran hän kiekaisi kesken kaiken "nyt nouskaas kaikki ylös ja alkakaa kehumaan itseänne ääneen!". Väki oli siis tällöin tietokoneluokassa tekemässä tehtäviä.

Vierailija
72/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pupukurssien alkuperäinen idea taisi olla työttömäksi jääneiden pitäminen yhteiskunnan rytmissä ja tavoilla. Ts säilytetään samat rutiinit ja tavat kuin oli työelämässäkin, jotta työllistyessä olisi kohtuullisen vaivatonta siirtyä takaisin työelämään.

Sinänsä erikoinen oletus, että työttömäksi jäädessään ihminen putoaa automaattisesti limboon, jossa suunnilleen vain kaljoitellaan, mennään nukkumaan neljältä aamuyöllä ja nukutaan iltapäivään saakka. Tosin tuo kertoo vain pupukurssiarkkitehtien oman ajattelukyvyn tasosta: työelämässä mukana oleva = jämpti kunnon kansalainen, työelämän ulkopuolella oleva = juopotteleva lusmu.

Tutuista työttömistä valtaosa pitää kiinni rutiineistaan työelämän ulkopuolellakin. Toki eivät lähde aamulla töihin mutta heräävät kohtalaisen aikaisin, aterioivat samoihin aikoihin, tekevät kotitöitä ja käyvät kaupassa, huolehtivat lapset kouluun ja harrastuksiin etsivät niitä työpaikkoja plus lähettävät niihin hakemuksia, harrastavat liikuntaa yms. eivätkä keiku pikkutunneille kaljan voimalla. Moni on sanonut, että ne jokapäiväiset rutiinit tuovat edes jonkinlaista hyödyllisyyden tunnetta ja pitävät elämässä kiinni. Moniongelmaiset ja yhteiskuntavastaiset työttömät ovat ihan oma lajinsa mutta heitä tunnutaan pitävän jonain keskivertotyöttömän perikuvaporukkana. Asennepäivitys olisi paikallaan.

Tuo oletus onkin peräisin 1990-luvun laman ajalta, jolloin työttömyyttä ei ennen ollut samassa mittakaavassa. Siihen asti työssäkäyminen oli muutenkin ollut elämää rytmittävä asia. . Uskottiin myös, että lama on vain väliaikainen (kuten olikin) ja on helpompaa siirtyä takaisin töihin, jos työttömyysaika ei ole ollut kuin kesälomalla olemista. Olet oikeassa, että asennepäivitys olisi paikallaan. 

Vierailija
73/75 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli akateemisten työllisyyskurssilla ihan pimeä ohjaaja. Kerran hän kiekaisi kesken kaiken "nyt nouskaas kaikki ylös ja alkakaa kehumaan itseänne ääneen!". Väki oli siis tällöin tietokoneluokassa tekemässä tehtäviä.

Puolison kotoutumiskurssille oli työkkäri heitellyt vuosikausia Suomessa viettäneitä ja sujuvaa suomea puhuvia thaikkuja jo kolmatta kertaa "kotoutumaan". Mitään muuta tarkoitusta tällaisella toiminnalla ei ole kuin että heidät saadaan virkailijan käsistä sysättyä edes johonkin. Ja kaikki tietysti tapahtuu veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
74/75 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajoittain miettinyt, eikö median ja poliitikkojen rummutus syrjäytyneistä alkoholisteista jo pikku hiljaa täyttäisi kunnianloukkauksen kriteerit. Vaikka pidempään olenkin työttömänä ollut, en koe kuuluvani siihen ihmisryhmään mihin minua yritetään sovittaa.

En käytä alkoholia enkä muitakaan päihteitä. Nukkumaan menen kun jaksan, aamuisin herään yleensä kuudelta ruokkimaan kissat, tarkistan sähköpostin ja käyn postilaatikolla. Päivällä laitan ruuan itselleni ja perheelleni, kesäisin leikkaan nurmen, talvisin kolaan lumet ja haen takkapuut valmiiksi. Käyn kaupassa. Iltaisin katson televisiota ja oleilen perheen kanssa kunnes menen taas nukkumaan.

Työn vastaanotan mielelläni, myös pätkät, mutta kaikkein mieluiten kelpuuttaisin vakituisen työpaikan, työvuosia kun ikäni puolesta olisi vielä runsaasti jäljellä.

Ei täytä kunnianloukkauksen kriteerejä, koska mustamaalaus koskee nimeämätöntä ihmisjoukkoa.

Ihmisryhmää koskevana vihapuheenakaan ei taida mennä läpi, koska työttömät eivät ole sellainen ihmisryhmä, jota ei saisi asiattomasti ja perusteettomasti solvata.

Vierailija
75/75 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ïhan ensiksi niissä työpajoissa opitaan, että työpaikkoja ei anneta kenellekään vaan työnhakijalla tulee olla jotain annettavaa, josta joku muu on normaalin palkan valmis maksamaan.

Kyllä työllistämis- ja palkkatukitöitä ihan vaan annetaan.

Kyvytkö ei riitä oikeisiin töihin? Valitetaan työpajoista, mutta työllistämistyö kelpaisi. Erohan on vain nimellinen.

Työllistämistyö on normaalia työntekoa josta maksetaan normaali palkka. Se on täysin eri asia olla työelämässä vaikka sitten työllistämistyössä kuin jossain pupukerhossa.

Jostain pitää aloittaa. Ei asunnottomillekaan ensimmäisenä tarjota omaa kämppää, vaan petipaikkaa märässä asuntolassa. Siitä sitten kykyjen mukaan eteenpäin.

Tässä taas esimerkki ihmisestä joka ei tiedä mistä puhuu. Ei mitään "märkää asuntolapaikkaa" (?!) tarjota, eikä mitään muutakaan. Itse se kämppä on hankittava. Kriisimajoitukseen pääsee _ehkä_ jos siellä on tilaa, mutta vain jos olet päihde- tai mielenterveysongelmainen. Ns. tavalliselle tallaajalle paikkaa ei ole.

Nim. Kolmatta vuotta kodittomana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä