Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?
Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?
Kommentit (312)
Meillä miehen lapset on pukeutunu noin. Hirveitä kukahtaneita, rikkinäisiä, likaisia vaatteita. Ja haisevat. Joskus niin et heidän ulkovaatteet pitää säilyttää ulkona. Ja joskus pesemättömälle alapäälle, aika isosti. Äiti ei haista ilmeisesti mitään. Eikä näe omassa toiminnassaan mitään puutetta. Jos yrittää jotakin sanoa, tulee silmille. Näistäkin lapsista on joskus lasu tehty, viranomaisten toimesta, mut eipä siinä mitään, äiti on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen lapset on pukeutunu noin. Hirveitä kukahtaneita, rikkinäisiä, likaisia vaatteita. Ja haisevat. Joskus niin et heidän ulkovaatteet pitää säilyttää ulkona. Ja joskus pesemättömälle alapäälle, aika isosti. Äiti ei haista ilmeisesti mitään. Eikä näe omassa toiminnassaan mitään puutetta. Jos yrittää jotakin sanoa, tulee silmille. Näistäkin lapsista on joskus lasu tehty, viranomaisten toimesta, mut eipä siinä mitään, äiti on mikä on.
Sen sijaan että pesisitte likaiset ulkovaatteet,säilytätte niitä pihalla?
"Mun kaverin lasten vaatteet aina navetalle. Ihan normaalia täällä maalla"
- enpä sanois että ihan normaalia.
Ensinäkin nykyään on navetat harvassa ja toisekseen niinkuin meillä on lapsilla ja itselläkin navettavaatteet erikseen ja suihkussa käydään ennen kuin laitetaan kyläily, asioillakäynti ym. vaatteet päälle.
Itse olen tosi tarkka siitä etten haise navetalle kun käyn ihmistenilmoilla.
Se että on karjatilanemäntä ei tarvise näkyä ja haista monen metrin päähän kun kylillä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pestäänkin. Mut esim talvihaalarit eivät kuivu seuraavaksi päiväksi. Ja lapset käyvät meillä sen verran harvakseltaan, ettei ole intressiä toimia automaattipesulana, äidin jälkiä siivoten. Sisävaatteet kyllä pestään aina. Eikä se pesu auta siihen, et ulkovaatteet saattavat myös olla järkyttävän näköisiä riepuja. Isällä ei oo rahaa eikä taitoakaan shoppailla koko aikaa uusia vaatteita. Ja minä olen monista syistä johtuen sanoutunit irti siitä puuhasta. Ja äidillään lapset joka tapauksessa elelevät haisevissa rievuissaan. Se on heille normaalia. Täällä se sen sijaan ei ole normaalia.
Vaatteet saavat olla kyllä vanhoja, esimerkikis kirppikseltä ostettuja tai muuten kierrätettyjä, kunhan ne ovat puhtaita ja ehjiä. Joku pieni reikä tai vähän rispaantunut sauma ei haittaa. Mutta jos vaatteet ovat rodella reikäiset, tahraiset ja haisevat eivätkä yhtään säänmukaiset, nousee huoli lapsen kotioloista. Merkkivaatteisiin ei travitse, eikä kannata lastaan pukea; ne sottaantuvat kuitenkin ruokaan, räkään ja kuraan, koska lapset. Mukavat arkivaatteet, joissa lapsen on mukava liikkua.
T. Lh, Lto -opiskelija
Lika:
- Ulkoilu
- Ruokailu
- Kyseessä pieni lapsi niin melkein kaikesta tulee likaa, se on IHMINEN AIVOJEN KANSSA.
Pissi:
- Lapsen oma pieni vahinko
- Vessareissulla tullut sotku
Kukaan ei siis käytä päätään, mitä tulee lasun tekoon. Miettikää ensin mitä olisi vaihtoehtoisesti käynyt. Vitun naurettavaa kun pienikin haju yliajatellaan ja ilmoitetaan viidelle eri sossun työntekijälle ja sitten ihmetellään että jaa, vahinkojakin voi sattua, enpä IKINÄ OLISI AJATELLUT.
Jos tässä kumminkin on suoranaisesti puettu paskaan niin sitten eri juttu, mutta evoluutio antoi meille superaivot ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pestäänkin. Mut esim talvihaalarit eivät kuivu seuraavaksi päiväksi. Ja lapset käyvät meillä sen verran harvakseltaan, ettei ole intressiä toimia automaattipesulana, äidin jälkiä siivoten. Sisävaatteet kyllä pestään aina. Eikä se pesu auta siihen, et ulkovaatteet saattavat myös olla järkyttävän näköisiä riepuja. Isällä ei oo rahaa eikä taitoakaan shoppailla koko aikaa uusia vaatteita. Ja minä olen monista syistä johtuen sanoutunit irti siitä puuhasta. Ja äidillään lapset joka tapauksessa elelevät haisevissa rievuissaan. Se on heille normaalia. Täällä se sen sijaan ei ole normaalia.
Pesettehän talvikaalarit nurin käännettynä, ja annatte hetken kuivua nurin ennen kääntämistä? Sillä konstilla meillä kuivuu tosi nopeesti, illalla pestään ja aamulla on jo kuivat.
Vierailija kirjoitti:
Lasu tuli bändipaidan takia. (Mitä, onko meidän 5-v muka ainoa lapsi joka tykkää Burzumista?)
No ihan syystä lasu.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ennen pesukoneita vaatteet pestiin kerran vuodessa ja olivat ihan risaiset. Ihan hyviä aikuisia heistä kasvoi. Oltiinhan fiktiivisessä Aleksis Kivenkin kirjoittamassa kirjassa huolissaan veljeksistä, mutta ihan hyviä heistä tuli.
Maailma on muuttunut sairaaksi kun lapset otetaan pois vanhemmilta vaatetuksen ja köyhyyden perusteella.
Miksi ei suoraan sitten aseteta lakia että köyhät ei saa tehdä lapsia.
No saisi minun puolestani ollakin sellainen laki. Jos köyhyyttä syyttäen edes kirppisvaatteilla ja lapsilisällä ei saa lasta asiallisesti puettua niin ei tarvitsisi lisääntyä lainkaan. Olisi koko yhteiskunnan etu ja lapsen etu etenkin. Oma lapsi ei ole mikään ihmisoikeus, mikä jokaiselle kuuluu. Lapsi kuuluu "hankkia" jos elämäntilanne sen sallii ja vanhemmat kykenevät hänet itse elättämään, kasvattamaan ja hyvin hoitamaan. Älä tee lasta jos rahkeet ei riitä. Jos et itse vastuuta ota ja kunnolla hoida, älä sitten ainakaan syyttele kun joku muu tulee väliin.
Lapsella on oikeus saada kunnollinen ja stressitön lapsuus. Siihen kuuluu hellyyden ja hoivan lisäksi ruoka, turvalliset vakaat kotiolot, hygieniasta ja terveydestä huolehtiminen, virikkeet jne. Myös tuentarpeen ilmaantuessa tuen vastaanottaminen eikä sen kieltäminen ja pimittäminen lapselta kaikin keinoin. Lisäksi voisi sitä henkistä puolta vähän miettiä myös. Ihan hirveää olla aina se silmätikku, haiseva likainen lapsi nukkavieruissa vaatteissa. Kenties kylmissään ja märissä vaatteissa myös. Elämänhallintaongelmainen vanhempi ei todellakaan ole lapselle paras mahdollinen huoltaja. Nämä turhista lasuista öyhöttävät ovat järjestäen juuri näitä. Läpeensä sokeita omalle tilanteelleen. Joidenkin kohdalla kyllä todella miettii, että kunpa tuokin lapsi olisi otettu ajoissa vanhemmalta pois johonkin sellaiseen perheeseen, missä hän olisi saanut hyvän, vakaan ja turvatun lapsuuden, satsauksen tulevaisuuteensa, rakkautta ja normaalit kotiolot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järkytyin kerran pahasti, kun terkkari soitti koulusta sanoen, että opettaja oli huolestunut meidän lapsesta ja hän haisee nykyään pissalle koulussa.
Olin ostanut Dalli nimistä pyykinpesusainetta joka kieltämättä voi haista pissalle, mutta siihen loppui sen pesuaineen käyttö.
Eniten ärsytti ettei opettaja suoraan voinut sanoa hajusta.
Lapselle en sanonut mitään asiasta.Anteeksi ohis, mutta mikä idea on pyykinpesuaineessa joka haisee pahalle? :O
Tuskin tuo viestittäjä tahallaan on pissiltä haiskahtavaa pesuainetta ostanut. Olen itsekin törmännyt muutamiin ainakin omaan nenään kyseenalaiselta tuoksahtaviin pesuaineisiin niin vaatehuollon kuin päivittäisen hygieniankin puolella.
Ja tuoksut voivat toisen nenään haista toiselle kuin toisen nenässä. Omasta mielestäni eräs suosittu pesuaine haisee vaatteissa hetkittäin satunnaisina pölähdyksinä hieman tupakalle.
Muiden mielestä ei yhtään.
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Viikosta toiseen likainen lapsi on ilman muuta lasun paikka. Jos ei edes ulkopuolisilta enää vaivauduta piilottelemaan arjen ongelmia niin miettikää mitkä olosuhteet siellä kotona on. Ulkopuolinen näkee aina vain jäävuoren huipun.
Tahroja voi kyllä olla ihan puhtaissakin vaatteissa. Meillä käytetään yhtiä vaatteita vain yhden päivän ja sitten pesuun. Kaikki tahrat vaan ei lähde pesussa pois. Parasta vielä, että kyseiset tahrat tulleet päiväkodissa, kun ovat siellä maalailleet jotakin tai syöneet jotain värjäävää ruoka-ainetta, jota sitten tippunut paidalle/housuille. Noh, ehkä pitää hommata jotakin tahranpoistoainetta tai sappisaippuaa, ettei vaan tule lasua...
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Ällöttävää. Oma nenä myös tottuu... Viikon käytetyt sisävaatteet kyllä jo tuoksahtavat. Ulostebakteerit, kihomadon munat, ties mitkä paskat päiväkodin ja koulun pinnoilta ei aina vaatteissa näy. Se ei tarkoita ettei vaatteet olisi likaiset. Osa esim. oppilaista pissailee housuun huomaamatta itse. Ei sitä ehdi vahdata luokassa ja tuolit vaihtuu kun kierretään eri luokissa, ryhmätöissä, paritehtävissä... Kuivunut pissaa voi seuraavaksi olla sinun lapsesi housuja vasten. Siivooja käy päivän päätteeksi ja ei koskaan pyyhi tuoleja.
Vierailija kirjoitti:
Viikosta toiseen likainen lapsi on ilman muuta lasun paikka. Jos ei edes ulkopuolisilta enää vaivauduta piilottelemaan arjen ongelmia niin miettikää mitkä olosuhteet siellä kotona on. Ulkopuolinen näkee aina vain jäävuoren huipun.
Aikamoisia oletuksia. Lasu on ilkeiden juoruakkojen suosikkityökalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää. Oma nenä myös tottuu... Viikon käytetyt sisävaatteet kyllä jo tuoksahtavat. Ulostebakteerit, kihomadon munat, ties mitkä paskat päiväkodin ja koulun pinnoilta ei aina vaatteissa näy. Se ei tarkoita ettei vaatteet olisi likaiset. Osa esim. oppilaista pissailee housuun huomaamatta itse. Ei sitä ehdi vahdata luokassa ja tuolit vaihtuu kun kierretään eri luokissa, ryhmätöissä, paritehtävissä... Kuivunut pissaa voi seuraavaksi olla sinun lapsesi housuja vasten. Siivooja käy päivän päätteeksi ja ei koskaan pyyhi tuoleja.
Siksihän ne vaatteet ovat että ihoa suojaavat. Oot unohtanut niiden tarkoituksen lahjakkaasti.
Mistä ne päiväkodin työntekijät muuten tietää varmuudella, onko jokin tahra vaatteissa tai pissa housussa tullut päiväkotipäivän aikana vai jo kotona? Ei ne mielestäni kauheasti tarkastele ja syynää aamuisin jokaisen lapsen vaatetuksen siisteyttä, kun sinne hoitoon vie. Meillä aina laitetaan puhtaat, koneessa pestyt, vaatteet päälle tarhaan, mutta päivän päätteeksi saattavat näyttää siltä kun olisi viikon ollut päällä.
Vierailija kirjoitti:
Samat vaatteet päällä ei tarkoita sitä ettei vaatteita pestä.
Meillä ainakin kuivausrumpu kotona.
Samana iltana peset ja kuivaat vaatteet.
Tätä ihmiset ei näytä käsittävän.
On ihmisiä jotka pitää samoja vaatteita aina päällä ja syy voi muu kuin raha.
Tämä! Ostan lapsilleni laadukkaita vaatteita harkiten. Heillä on vaatteita keskivertoa vähemmän, mutta ne ovat pesua ja kulutusta kestäviä. Jos löytyy joku kiva Peak performancen paita tai Addun verkkarit, saatan ostaa pari kpl samaakin mallia. Lasten vaatteet vaihdetaan joka päivä.
Olin ihmeissäni kun poikani yhtenä tarha-aamuna sanoi, että ei halua laittaa tätä paitaa kun tarhan täti oli moittinut, että hänellä on sama paita joka päivä. 8O Olemme erittäin hyvätuloinen perhe ja lasten hyvinvointi, harrastukset ja säänmukaiset, laadukkaat vaatteet on minulle tärkeä asia. Jotenkin tuli sellainen olo, että aina pitää löytää jotain moitittavaa. Voin kuvitella mitä puhutaan lapsista, joiden vanhemmilla ei ole varaa puoleen siitä mitä meillä.
Alkuperäiseen kommentoin, että sopivankokoiset, ehjät ja puhtaat vaatteet on varmaan lapsellekin tärkeä asia, mutta sillehän ei voi mitään jos polvet menee rikki tai vaatteet sotkeentuu tarhapäivän aikana.
Mummoni on sitä mieltä että pyykki ei konepesulla puhtaaksi tule. Hankaa siis sappisaippualla jokaikisen värjäymän pois.
Mielestään elämäntaidottomat ja laiskat käyttävät koneita.
Mummoni kriteereillä teistä kaikista herää huoli. Kenellä siis on oikeus päättää mikä on kriteeri?
Minä laitan aina etikkaa pienen lorauksen, ehkä puoli desiä. Ei jää hajuna vaatteisiin.