Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?
Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Viikko on kyllä ihan liian pitkä aika samoissa vaatteissa. Mieti nyt vähän, ei varmasti ole normaalia. Ja tiettyyn pisteeseen asti vaatetta voi myös paikata ja korjailla, mutta jos on jo ihan puhki kuluneet vaatteet, niin pois vain. Itse ainakin vaihdan vaikka päivittäin vaatteet lapsilta, jos on likaa tai haisee jollekin, kahta päivää kauempaa en pidä mitään vaatekappaletta. Ja aina on ehjät ja siistit vaatteet päällä. Ja minkä vuoksi, koska arvostan lapsiani, enkä halua heidän kulkevan törkyisissä ja rikkinäisissä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni on sitä mieltä että pyykki ei konepesulla puhtaaksi tule. Hankaa siis sappisaippualla jokaikisen värjäymän pois.
Mielestään elämäntaidottomat ja laiskat käyttävät koneita.
Mummoni kriteereillä teistä kaikista herää huoli. Kenellä siis on oikeus päättää mikä on kriteeri?
Tämähän se ongelma on. Huolestuja päättää vaikka universaaleja kriteerejä ei ole olemassa. Ja huolestuja itse voi olla mt-ongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Viikko on kyllä ihan liian pitkä aika samoissa vaatteissa. Mieti nyt vähän, ei varmasti ole normaalia. Ja tiettyyn pisteeseen asti vaatetta voi myös paikata ja korjailla, mutta jos on jo ihan puhki kuluneet vaatteet, niin pois vain. Itse ainakin vaihdan vaikka päivittäin vaatteet lapsilta, jos on likaa tai haisee jollekin, kahta päivää kauempaa en pidä mitään vaatekappaletta. Ja aina on ehjät ja siistit vaatteet päällä. Ja minkä vuoksi, koska arvostan lapsiani, enkä halua heidän kulkevan törkyisissä ja rikkinäisissä vaatteissa.
Mulla herää huoli että teillä on perheessä jotain vikaa kun näet tarvetta pyöriä keskustelupalstalla vakuuttelemassa että arvostat lapsiasi. Ei taida kaikki olla ihan kunnossa. Saanko yhteystietosi, teen lasun kun huoli nyt heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen lapset on pukeutunu noin. Hirveitä kukahtaneita, rikkinäisiä, likaisia vaatteita. Ja haisevat. Joskus niin et heidän ulkovaatteet pitää säilyttää ulkona. Ja joskus pesemättömälle alapäälle, aika isosti. Äiti ei haista ilmeisesti mitään. Eikä näe omassa toiminnassaan mitään puutetta. Jos yrittää jotakin sanoa, tulee silmille. Näistäkin lapsista on joskus lasu tehty, viranomaisten toimesta, mut eipä siinä mitään, äiti on mikä on.
Miksi ette/isä voi auttaa pesemällä ja paikkaamalla (?) vaatteita. Eikö isä voi ostaa ehjiä vaatteita lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet saavat olla kyllä vanhoja, esimerkikis kirppikseltä ostettuja tai muuten kierrätettyjä, kunhan ne ovat puhtaita ja ehjiä. Joku pieni reikä tai vähän rispaantunut sauma ei haittaa. Mutta jos vaatteet ovat rodella reikäiset, tahraiset ja haisevat eivätkä yhtään säänmukaiset, nousee huoli lapsen kotioloista. Merkkivaatteisiin ei travitse, eikä kannata lastaan pukea; ne sottaantuvat kuitenkin ruokaan, räkään ja kuraan, koska lapset. Mukavat arkivaatteet, joissa lapsen on mukava liikkua.
T. Lh, Lto -opiskelija
Niin näin sen pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla herää huoli että teillä on perheessä jotain vikaa kun näet tarvetta pyöriä keskustelupalstalla vakuuttelemassa että arvostat lapsiasi. Ei taida kaikki olla ihan kunnossa. Saanko yhteystietosi, teen lasun kun huoli nyt heräsi.
Kelläköhän tässä ei ole puhtaat jauhot pussissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on niin sitten sua ei haittaa että lasu tulee tarkastamaan kotinne ja äitiytesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on niin sitten sua ei haittaa että lasu tulee tarkastamaan kotinne ja äitiytesi.
Ei haittaisikaan, ei ole mitään salattavaa. Onko sulla, kun olet noin hyökkäävän oloinen? Mä en nyt ihan ymmärrä, miten voi noin vaivata, kun toteaa arvostavansa lapsiaan? Ehkä sun luona pitäisi lasun käydä, kun sinusta on huono jos vanhempi sanoo arvostavansa lasta? Miten sinä sitten huolehdit lapsistasi?
Päiväkodit ovat niin likaisia paikkoja että kotiin tullessa vaatteet likapyykin ja lapselle kotivaatteet päälle. Illalla suihkuun ja aamulla puhtaat vaatteet päälle.
Ja huom. Ne eiliset likaset voi olla tämän aamun puhtaat.
Mutta ei lasuja turhaan tehdä. Jotain vikaa on äidissä joka pukee aamulla lapselle likaiset vaatteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen lapset on pukeutunu noin. Hirveitä kukahtaneita, rikkinäisiä, likaisia vaatteita. Ja haisevat. Joskus niin et heidän ulkovaatteet pitää säilyttää ulkona. Ja joskus pesemättömälle alapäälle, aika isosti. Äiti ei haista ilmeisesti mitään. Eikä näe omassa toiminnassaan mitään puutetta. Jos yrittää jotakin sanoa, tulee silmille. Näistäkin lapsista on joskus lasu tehty, viranomaisten toimesta, mut eipä siinä mitään, äiti on mikä on.
Miksi ette/isä voi auttaa pesemällä ja paikkaamalla (?) vaatteita. Eikö isä voi ostaa ehjiä vaatteita lapsilleen?
Viestissä 185, tuo kertoo lasten isän olevan kyvytön ja haluton hoitamaan lastensa asiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaisikaan, ei ole mitään salattavaa. Onko sulla, kun olet noin hyökkäävän oloinen? Mä en nyt ihan ymmärrä, miten voi noin vaivata, kun toteaa arvostavansa lapsiaan? Ehkä sun luona pitäisi lasun käydä, kun sinusta on huono jos vanhempi sanoo arvostavansa lasta? Miten sinä sitten huolehdit lapsistasi?
Miksi muutuit noin hyökkääväksi? Taitaa tosiaan lasu olla aiheellinen perheenne kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ennen pesukoneita vaatteet pestiin kerran vuodessa ja olivat ihan risaiset. Ihan hyviä aikuisia heistä kasvoi. Oltiinhan fiktiivisessä Aleksis Kivenkin kirjoittamassa kirjassa huolissaan veljeksistä, mutta ihan hyviä heistä tuli.
Maailma on muuttunut sairaaksi kun lapset otetaan pois vanhemmilta vaatetuksen ja köyhyyden perusteella.
Miksi ei suoraan sitten aseteta lakia että köyhät ei saa tehdä lapsia.
No saisi minun puolestani ollakin sellainen laki. Jos köyhyyttä syyttäen edes kirppisvaatteilla ja lapsilisällä ei saa lasta asiallisesti puettua niin ei tarvitsisi lisääntyä lainkaan. Olisi koko yhteiskunnan etu ja lapsen etu etenkin. Oma lapsi ei ole mikään ihmisoikeus, mikä jokaiselle kuuluu. Lapsi kuuluu "hankkia" jos elämäntilanne sen sallii ja vanhemmat kykenevät hänet itse elättämään, kasvattamaan ja hyvin hoitamaan. Älä tee lasta jos rahkeet ei riitä. Jos et itse vastuuta ota ja kunnolla hoida, älä sitten ainakaan syyttele kun joku muu tulee väliin.
Lapsella on oikeus saada kunnollinen ja stressitön lapsuus. Siihen kuuluu hellyyden ja hoivan lisäksi ruoka, turvalliset vakaat kotiolot, hygieniasta ja terveydestä huolehtiminen, virikkeet jne. Myös tuentarpeen ilmaantuessa tuen vastaanottaminen eikä sen kieltäminen ja pimittäminen lapselta kaikin keinoin. Lisäksi voisi sitä henkistä puolta vähän miettiä myös. Ihan hirveää olla aina se silmätikku, haiseva likainen lapsi nukkavieruissa vaatteissa. Kenties kylmissään ja märissä vaatteissa myös. Elämänhallintaongelmainen vanhempi ei todellakaan ole lapselle paras mahdollinen huoltaja. Nämä turhista lasuista öyhöttävät ovat järjestäen juuri näitä. Läpeensä sokeita omalle tilanteelleen. Joidenkin kohdalla kyllä todella miettii, että kunpa tuokin lapsi olisi otettu ajoissa vanhemmalta pois johonkin sellaiseen perheeseen, missä hän olisi saanut hyvän, vakaan ja turvatun lapsuuden, satsauksen tulevaisuuteensa, rakkautta ja normaalit kotiolot.
Ehkä elän omassa kuplassani, kun en ole koskaan elämässäni lapsena tai aikuisena nähnyt nukkavierua, haisevaa, likaista lasta. Olen vielä tehnyt vuosia töitä lapsiryhmien kanssa. Pahimpia asioita kohtaamien lasten elämässä on olleet ihan vaan kuolemat ja avioerot tms. Ihmisluonnon tuntien korostaisin myös henkisiä puutteita vanhemmuudessa ja kasvavan psyyken olosuhteita. Tällainen ei katso mitään näkyvää olosuhdetta ja taitaa jäädä jokaisen omantunnon varaan aika lailla.
Ihan rationaalisesti tuo sun teksti on kuitenkin ihan todellisuudesta vieraantunutta. Kai se jostain idealistien käsikirjasta on kuitenkin. Lapsi ei tosiaan ole mikään hankinta, hassua puhua, että ihmisoikeus. Kuka sellaista on väittänyt? Toisaalta se nimenomaan on ihmisoikeus, jos tarkoitat, että lapsen ja vanhemman sidettä, etkä lapsen saamista.
Muutenkin kun näet tarvetta noin radikaalisti puuttua muiden elämään (ns.parantaa maailmaa) niin minkälaiseen ihmisteoriaan edes perustat? Mikä tää arvoketjusta ja tausta tässä on? Mitähän vastuuta sinäkin valinnoistasi aiot kantaa? Millä perustelet, että sun esittelemä ongelma ja sun esittelemä ratkaisu kohtaa ja että seuraukset on juuri sellaiset kuin sinä ennustat?
Nykyään ihmisillä ei ole mitään itsehillintää pysyä omalla alueellaan ja huolehtia omista ja lähimmäistensä asioista, vaan koetaan, että pitää sekaantua joka asiaan vain koska se sähköisten kanavien kautta on mahdollista tehdä joutumatta mihinkään vastuuseen.
Hyvä, että sulla on mielipiteitä siitä mitkä on lapsen oikeuksia tässä ajassa, mutta muista että sun mahdollisuutesi tarjota noita on rajalliset.
Jos kuvittelet, että sä lasun kautta lahjoitat näitä tarvittavia asioita lapsille, niin olet aivan t-yperä. Asia on huomattavasti monimutkaisempi ja kiistanalaisempi kuin esität.
Kun tämän vielä yhdistää tuohon sun stereotypisoivaan ennakkoluuloiseen ajatteluun, niin avot.
Kun lapset oli kunnallisessa päiväkodissa, pelkäsin kuollakseni että henkilökunta tekee heistä lasun. Meillä vaatteet on vähän kalliimpia, ulkomaisia merkkejä kuten Ver de terreä, Billieblushia, Catiminia jne. Olen huomannut että ihmiset ovat kateellisia tällaisesta. Koko ajan vaatteista oli jotain huomauttamista, vaikka kaikki oli ehjää ja vastapestyä, puolta vuotta kauampaa mikään ei ollut käytössä. Esim jotain naurettavaa Ver de Terren haalarin saumojen vedenpitävyyttä tentattiin multa. Kun vaihdettiin yksityiselle puolelle ongelmat hävisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ennen pesukoneita vaatteet pestiin kerran vuodessa ja olivat ihan risaiset. Ihan hyviä aikuisia heistä kasvoi. Oltiinhan fiktiivisessä Aleksis Kivenkin kirjoittamassa kirjassa huolissaan veljeksistä, mutta ihan hyviä heistä tuli.
Maailma on muuttunut sairaaksi kun lapset otetaan pois vanhemmilta vaatetuksen ja köyhyyden perusteella.
Miksi ei suoraan sitten aseteta lakia että köyhät ei saa tehdä lapsia.
No saisi minun puolestani ollakin sellainen laki. Jos köyhyyttä syyttäen edes kirppisvaatteilla ja lapsilisällä ei saa lasta asiallisesti puettua niin ei tarvitsisi lisääntyä lainkaan. Olisi koko yhteiskunnan etu ja lapsen etu etenkin. Oma lapsi ei ole mikään ihmisoikeus, mikä jokaiselle kuuluu. Lapsi kuuluu "hankkia" jos elämäntilanne sen sallii ja vanhemmat kykenevät hänet itse elättämään, kasvattamaan ja hyvin hoitamaan. Älä tee lasta jos rahkeet ei riitä. Jos et itse vastuuta ota ja kunnolla hoida, älä sitten ainakaan syyttele kun joku muu tulee väliin.
Lapsella on oikeus saada kunnollinen ja stressitön lapsuus. Siihen kuuluu hellyyden ja hoivan lisäksi ruoka, turvalliset vakaat kotiolot, hygieniasta ja terveydestä huolehtiminen, virikkeet jne. Myös tuentarpeen ilmaantuessa tuen vastaanottaminen eikä sen kieltäminen ja pimittäminen lapselta kaikin keinoin. Lisäksi voisi sitä henkistä puolta vähän miettiä myös. Ihan hirveää olla aina se silmätikku, haiseva likainen lapsi nukkavieruissa vaatteissa. Kenties kylmissään ja märissä vaatteissa myös. Elämänhallintaongelmainen vanhempi ei todellakaan ole lapselle paras mahdollinen huoltaja. Nämä turhista lasuista öyhöttävät ovat järjestäen juuri näitä. Läpeensä sokeita omalle tilanteelleen. Joidenkin kohdalla kyllä todella miettii, että kunpa tuokin lapsi olisi otettu ajoissa vanhemmalta pois johonkin sellaiseen perheeseen, missä hän olisi saanut hyvän, vakaan ja turvatun lapsuuden, satsauksen tulevaisuuteensa, rakkautta ja normaalit kotiolot.
Ehkä elän omassa kuplassani, kun en ole koskaan elämässäni lapsena tai aikuisena nähnyt nukkavierua, haisevaa, likaista lasta. Olen vielä tehnyt vuosia töitä lapsiryhmien kanssa. Pahimpia asioita kohtaamien lasten elämässä on olleet ihan vaan kuolemat ja avioerot tms. Ihmisluonnon tuntien korostaisin myös henkisiä puutteita vanhemmuudessa ja kasvavan psyyken olosuhteita. Tällainen ei katso mitään näkyvää olosuhdetta ja taitaa jäädä jokaisen omantunnon varaan aika lailla.
Ihan rationaalisesti tuo sun teksti on kuitenkin ihan todellisuudesta vieraantunutta. Kai se jostain idealistien käsikirjasta on kuitenkin. Lapsi ei tosiaan ole mikään hankinta, hassua puhua, että ihmisoikeus. Kuka sellaista on väittänyt? Toisaalta se nimenomaan on ihmisoikeus, jos tarkoitat, että lapsen ja vanhemman sidettä, etkä lapsen saamista.
Muutenkin kun näet tarvetta noin radikaalisti puuttua muiden elämään (ns.parantaa maailmaa) niin minkälaiseen ihmisteoriaan edes perustat? Mikä tää arvoketjusta ja tausta tässä on? Mitähän vastuuta sinäkin valinnoistasi aiot kantaa? Millä perustelet, että sun esittelemä ongelma ja sun esittelemä ratkaisu kohtaa ja että seuraukset on juuri sellaiset kuin sinä ennustat?
Nykyään ihmisillä ei ole mitään itsehillintää pysyä omalla alueellaan ja huolehtia omista ja lähimmäistensä asioista, vaan koetaan, että pitää sekaantua joka asiaan vain koska se sähköisten kanavien kautta on mahdollista tehdä joutumatta mihinkään vastuuseen.Hyvä, että sulla on mielipiteitä siitä mitkä on lapsen oikeuksia tässä ajassa, mutta muista että sun mahdollisuutesi tarjota noita on rajalliset.
Jos kuvittelet, että sä lasun kautta lahjoitat näitä tarvittavia asioita lapsille, niin olet aivan t-yperä. Asia on huomattavasti monimutkaisempi ja kiistanalaisempi kuin esität.Kun tämän vielä yhdistää tuohon sun stereotypisoivaan ennakkoluuloiseen ajatteluun, niin avot.
Järkipuhetta siinä.
Kuinka moni tosiaan on vaikka 5 vuoden sisällä nähnyt täysin rääsyissä olevan jatkuvasti likaisen lapsen? Minä en ole.
Lapset ovat yksilöitä ja olen huomannut omistakin, että vastenmielisyys jotain uutta siistiä vaatetta kohtaan on todellisuudessa sitä, että materiaali tai ompeleet tai pesuohjeraamattu sisäpuolen helmassa kutittaa/ ärsyttää... Aamukiukku voi olla todella herkkäihoislla herkkätuntoisella todellista fyysistä epämukavuutta. Kampaaminen voi olla herkälle kauhistus aamutohinassa. Voi olla perusteluja, miksi eilisen mukava paita tuli aamulla päälle laitettua, mutta kukapa vanhempaa kuulisi...
En ymmärrä näitä kommentteja, että "lapsi ei suostu pukemaan kuin reikäsiä vaatteita". Kyllä meillä ainakin päiväkoti-ikäinen lapsi pukee päälle justiin sen vaatteen mitä minä, vanhempi, päätän! Ja ne vaatteet ei ole likaisia saati reikäsiä. Jos se ei neljä vuotiasta miellytä niin sitten se on yhyy ja paha mieli, mutta sitä elämä muutenkin toisinaan on.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä kommentteja, että "lapsi ei suostu pukemaan kuin reikäsiä vaatteita". Kyllä meillä ainakin päiväkoti-ikäinen lapsi pukee päälle justiin sen vaatteen mitä minä, vanhempi, päätän! Ja ne vaatteet ei ole likaisia saati reikäsiä. Jos se ei neljä vuotiasta miellytä niin sitten se on yhyy ja paha mieli, mutta sitä elämä muutenkin toisinaan on.
Minulla herää nyt huoli. Kuulostaa alistavalta auktoriteetinhaluiselta narsistivanhemmalta joka ei välitä lapsen tunteista. Teen lasun. Kova huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla herää nyt huoli. Kuulostaa alistavalta auktoriteetinhaluiselta narsistivanhemmalta joka ei välitä lapsen tunteista. Teen lasun. Kova huoli.
Kyllä vanhemmalla auktoriteetti pitääkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös. Parasta että lasu käy tarkistamassa saako noin alistamishaluisen lapsen äiti päättää yhtään mistään omasta asiastaan kotona.
"kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta"