Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?
Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki lasun aiheesta:
Lapsi 5v, tukka rasvainen, takkuinen ja kampaamaton 5 arkipäivänä viikossa eli ma-pe, seuraavan viikon ma-pe samanlainen. Toppahousut ohueksi kuluneet, polvissa isot reiät joista vanu jo pois, lahkeet 10cm liian lyhyet. Kengät linttaan astutut ja 1-2 numeroa liian pienet kuomat. Ei koskaan villavaatteita. T-paidat liasta koppuraiset, haisevat. Samat housut jalassa 1-2viikkoa, haisevat ja selkeästi tahraiset. Sukat jalanmuotoiset kun lika pinttynyt koppuraksi, kantapäissä isot reiät. Ei koskaan ehjää tai sopivaa vaatetta päällä. Pari kuukautta huomautettiin päiväkodissa vanhemmille ja toivottiin ehjää/sopivaa vaatetusta.
Lopulta päädyimme lasuun josta myös kerroimme vanhemmille. Ottivat siitä vähän itseensä mutta eihän siinä muu auttanut, laki velvoitti tekemään kun oli huoli lapsen kotioloista. Vanhemmat olivat sitä mieltä että ihan ok vaatteet oli lapsella.
Tässä tilanteessa toimitte varmasti oikein. On asiallista ottaa ensin asia puheeksi perheen kanssa päiväkodissa ja myös kertoa vanhemmille, mikäli päätetään tehdä lasu. Joskus asioihin on ihan looginen selitys ja joskus taas huoli on aiheellinen ja perhe tarvitsee tukea. Selän takana tehdyt lasut eivät varmasti lisää luottamusta perheen ja päiväkodin välillä.
t. sossu
Muistelen tässä omaa lapsuutta ja tuli mieleen se, kun oikeasti itsekin olin aika tunteherkkä vaatteille ja monesti jokin uusi vaate tuntui niin karhealta, etten halunnut sitä pitkään aikaan käyttää. Oikeastaan vaan tietysti materiaalista valmistetut kävivät ja pidinkin sitten niitä todella paljon. Eräskin paita oli jossain maalissa hihoistaan ja silti sitä vielä tahdoin käyttää. Siinä mielessä todellakin ymmärrän sen, että lapsella voi olla parempi pukea se mieleinen, vaikka kulutkin vaate. Lisäksi en muutenkaan tykkää siitä, että pitäisi kaikki olla aina niin hyvässä kunnossa. Vaatteita menee rikki ja ne kuluvat, mutta kyllähän niitä pitäisi silti voida vielä käyttää. Joillakin ei myöskään ole niin paljon rahaa vaatteisiin.
Itse muistan sen, kun äitini oli aika "huono" ostamaan minulle vaatteita ja osti monesti jonkun sellaisen mistä en pitänyt yhtään. Tämä johti sitten siihen, että minulla oli muutamia vaatteita mitä pidin ja ne uudet jäivät pitämättä. Sain myös joskus lahjaksi jonkun "vääränlaisen" karhean vaatteen ja pitämättä jäi sekin. Oikeastaan sitten, kun menin kouluun niin aloin itse etsiä niitä sopivia pehmoisia vaatteita ja pyysin aina sitten ostamaan jonkun mieleisen. Olin kyllä kieltämättä monesti aika epäsiisti koska vaateasia jäi vähän omalle vastuulle kouluiässä ja äitini ei tavallaan koskaan ymmärtänyt sitä miten joku vaate voi olla epämukava ja en siis tahallani koskaan vaatteista valittanut vain jos ne tuntuivat ikäviltä. Itse osaisin paremmin suhtautua tähän "vaateongelmaan" kun niin tuttua itselle tämä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tajua mikä sitten haisee pissalle. Voi olla että jotkut lapset eivät käy päivittäin pesulla... kyllä omakin lapsi tuoksahtaa välillä pissalle vaikka päivittäin vaihdetaan puhtaan alusvaatteet. Ei ehkä pyyhi kunnolla wc:ssä käydessään jne. Ei kai se mikään ongelma ole jos silloin tällöin haiskahtaa mutta jos kokoajan ja on hajuhaitta niin sitten on eri.
Tämä on ketjun aiheeseen nähden OT, mutta kotonani olen huomannut lapsen pyjamanhousujen tuoksahtavan pyykättyinä pissalle, jos on pesty alle 60 asteessa.
Enkä halua tällä hysterisoida ihmisiä raivoisaan pyykinpesuun. Nykyään muutenkin pyykätään ennemminkin liian usein kuin liian harvoin. Siis useimmat ihmiset. Toki on niitäkin, joilla,on toisinpäin.
Itsekin huomannut saman. Tästä syystä pesen aina kaiken muun paitsi villapyykin 60 asteessa riippumatta siitä, mitä lapussa lukee. Hajuton pesuaine ja 60 asteen pesu. Esim. puuvillavaate kestää kyllä 60 asteen pesun, vaikka lapussa olisi 40. Villavaatteet pesen käsin. Juuri viime viikolla haistelin, kuinka 1 lapsen käsin pesty villapaita haisee ikävästi vähän pissalta.
BTW, ihmisen ei todellakaan ole suositeltavaa käydä pesulla joka päivä, siis suihkussa/kylvyssä. Ihon mikrobi- ja kosteustasapaino kärsivät tuollaisesta. Vaikka kivaahan se lotraus olisi, mutta omakaan ihoni ei sitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni aiemmassa päiväkodissa oli tehty viime vuonna lasu jatkuvasti myöhässä haetusta lapsesta. Yksityisen puolen päikky ja suurin osa lapsista tuodaan ihan hienoilla autoilla tai kalliilla pyöräkärryillä ym. Ei vaikuttanut olevan mitenkään köyhä siellä kukaan niissä muutamissa vanhempainilloissa ja juhlissa ym joissa olin olin. Yksi lapsi tuotiin usein taksillakin kun oli tullut aamulla kiire.
No, ton perheen äiti kertoi vanhempien omassa keskusteluryhmässä avoimesti että heidän lapsesta tehtiin lasu koska on "haettu muutaman kerran 5min myöhässä." Vouhkaus oli ihan silmitön ja he ottivat sinä samana päivänä lapsensa pois päiväkodista ja vaihtoivat muualle. Jatkosta en tiedä, hämmentynyt olo jäi. Tosi erikoista joskus.
Ja sä uskoit äidin kertomusta? Todellakin päikyssä tehdään lasu jos lapsi haetaan tarpeeksi myöhässä, siihen on ohje jota työntekijän on pakko noudattaa. Meillä se on puoli tuntia jos ei ole huoltajat ilmoittaneet mitään. Myös jatkuva nouto esim. 15 min myöhässä voi olla lasun syy jos myöhästymiselle ei ole syytä eivätkä vanhemmat reagoi asiasta sanomiseen.
Tiedän tuon kaiken hyvin. En tietenkään uskonut hänen kertomustaan enkä antanut missään niin ymmärtää. Nimenomaan sanoin että olipa erikoista menoa.
Täällä missä asun saa ainakin kirppiksiltäkin todella halvalla vaatteita ja monet vielä melko hyvässä kunnossa jos vähän tarkemmin katsoo mitä ostaa. Itsekin olen kaikki myyntikuntoiset myynyt pois ja olen itsekin monesti ostanut jotain. Myös alesta saa vaatteita halvalla jos tarjouksia katsoo. Siinä mielessä en koe vaatteiden maksavan liikaa ja se ei voi olla syynä siihen, että pitää epäsiisti olla. Toki myönnän sen, että ulkovaatteet monesti maksavat ja itsekin olen kyllä ostanut käytettyjä melko kuluneitakin haalareita yms koska lapsi kasvaa äkkiä. Vaatteiden pesukin pitäisi olla vielä aika helppo homma. Meilläkään ei ollut edes pesukonetta yhteen aikaan ja silti ne vaatteet tuli ainakin jotenkin pestyä kuitenkin.
Kyllä vaatteiden laatu, siisteys ja kunto tai (valitettavasti) jopa merkki vaikuttaa tosi paljon päiväkodissa. Meillä kolme lasta ja aina tuli palautetta kuinka lapsiin on panostettu ja kuinka on hyvät vaatteet. Tämä siis yksityisellä, missä varmasti oli totuttu siihen, että lapset ovat huolehdittuja. Eli kyllä se ulkoasu ja ulkonäkö vaikuttaa. Joskus jopa liikaa koska lapset ovat onnellisia saadessaan rymytä kaikenlaisia pusikoita miettimättä että vaatteeseen tulee tahra.
Työttömänä jo 9v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni aiemmassa päiväkodissa oli tehty viime vuonna lasu jatkuvasti myöhässä haetusta lapsesta. Yksityisen puolen päikky ja suurin osa lapsista tuodaan ihan hienoilla autoilla tai kalliilla pyöräkärryillä ym. Ei vaikuttanut olevan mitenkään köyhä siellä kukaan niissä muutamissa vanhempainilloissa ja juhlissa ym joissa olin olin. Yksi lapsi tuotiin usein taksillakin kun oli tullut aamulla kiire.
No, ton perheen äiti kertoi vanhempien omassa keskusteluryhmässä avoimesti että heidän lapsesta tehtiin lasu koska on "haettu muutaman kerran 5min myöhässä." Vouhkaus oli ihan silmitön ja he ottivat sinä samana päivänä lapsensa pois päiväkodista ja vaihtoivat muualle. Jatkosta en tiedä, hämmentynyt olo jäi. Tosi erikoista joskus.
Minulla on ongelmana tuo kun pomo ei päästä töistä hakemaan lasta. Lapsi joutuu sitten odottelemaan yliaikaa ja hoitajiakin varmasti suututtaa. Lopulta tilanne meni siihen että minut irtisanottiin kun en voinut jäädä jokapäivä 2h ylitöihin.
Lasusta aiheutuva säätö aiheutti sen että stressaannuin ja putosin köyhyyteen.
Yritin kovasti tehdä töitäkin ja ilmeisesti ensimmäisellä luokalla oleva vanhin lapseni ei olisi saanut hakea kolmevuotista lasta päivähoidosta. Mitään tukiverkkoja minulla ei ollut.
Jännä kun töissäkään ei jousteta ja painostetaan jäämään ylitöihin. Tätä ei ilmeisesti päivähoitajat oikein ymmärrä, kun he pääsevät normaaliin aikaan töistä.
Joka kerta kun se viiminen lapsi/viimeiset lapset haetaan myöhässä se päiväkodinhoitaja pääsee myöhässä kotiin tai hakemaan omaa lastaan päiväkodista.
Vuoropäiväkodit ovat epätyypillistä työaikaa tekevien vanhempien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien kiusaajat jumalauta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tein lasun vaatteiden takia - sen jälkeen paljastui sitten muitakin asioita. Olin siis muutamia vuosia sitten vielä lastentarhanopettajana päiväkodissa ja kyllä siellä kaikenlaista näki. Lasu-perheessä:
- Lapsilla (3v ja 4v) ei ollut lokakuussakaan vielä kuravaatteita, olivat aloittaneet päiväkodissa elokuussa
- Isommalla lapsella haalari, jonka vetoketju ei mennyt kiinni. Välillä tuli pelkässä hupparissa. Myös saappaat olivat aivan liian pienet, joten ulos oli pakko laittaa lenkkarit sateellakin :/
- Pienemmällä lapsella ok ulkovaatteet, mutta ei vaihtovaatteita pyynnöstä huolimatta. Harjoitteli siis kuivaksi ja pyykkiä tuli.
Tuossa ainoa oikea apu olisi että ne vaatteet ostetaan sille lapselle.
Ei mikään lasu tuo sille kumppareita tai muitakaan kuteita.
Et jos ei ole vaatteita se kertoo että Suomessa on todella kallista elää pätkätöiden varassa.
Lapsia nyt syntyy Afrikkaankin vaikkei ole edes juotavaa. Niitä syntyy.
Eli tehdäänkö lasu vai annetaanko lasi vettä?
Todennäköisesti kuormitit perhettä suhteettomalla stressimäärällä.
Siis päiväkodin opettajan tai hoitajan tehtävä ostaa vaatteita? :D Jos ei perhe itse tajua hakea apua, lasu on ainut keino mitä päiväkodista voidaan tehdä. Ei lapsi voi normaalisti ulkoilla, jos on lokakuussa vaan huppari tai normaalisti leikkiä, jos ei ole kumisaappaita. Haloo!
Niin millä rahalla ne ostaa ne kumpparit. Uudet kumpparithan on vitun kalliit ainakin yli kaksikymppiä. Siinä on yli kahden tunnin tuntipalkka. Kirpparilta saa etsiä aika kiven takaa niitä.
Onneksi itsellä on töitä ja varaa ostaa vaatteita, mutta ymmärrän todella paljon köyhiä perheitä joissa rahan pitää riittää laskuihin ja ruokaan. Mistä ne vaatteet hankitaan???
Lasu niitä ei tuo. Pikemminkin rahat menee kiusantekoon.
Miksi päiväkodit ei voi suoraan tilata jostain tukusta vaatteita lapsille? Samalla tavalla kuin armeijassa tehdään. Sielä on oma VAATEVARASTO.
Jos opettaja ei osta niitä ja lastensuojelu ei osta niitä ja sossu ei myönnä rahaa vaatteisiin, niin mistä ne vaatteet ilmestyy lapselle?
Käytännön asia. Eli miten alkuperäiseen ongelmaan saadaan ratkaisu?
Ratkaistaan ihan niinkin simppelisti, että lapset pois sellaisista olosuhteista. Jos ei onnistu lasta edes sään mukaan vaatettamaan, vaikka lapsilisääkin saa niin lapsi pois. Silloin on jo massiivisia ongelmia perheessä. Tukia tässä maassa saa tukien perään ja kirppiksillä saappaat maksavat 2-4€, kurikset 1-2€,hanskat 1-2€, haalari 5-30€. Jos siihen ei pysty taloudellisesti, ei pidä lapsia hankkia ja myöskään lapsen ei tule ainoaa lapsuuttaan viettää märissä, haisevissa ja likaisissa vaatteissa ja oloissa. Lapsen peseminen on lähes ilmaista. Jos ei siihenkään ole voimavaroja on todellakin jonkun puututtava.
Tavallaan samaa mieltä, mutta ongelman täytyy olla todellinen. Tiedän nimittäin varsin hyvin sen ”herkän” naisihmistyypin, joka omasta tyhjästä elämästään katkeroituneena näkee pahoinvointia kaikkialla.
-Esim. lapsen ihonväripigmentti hyvin valkoinen (ei edes rusketu melkein ollenkaan)-> puutostila,
-kynsien alla mustaa kun tulee (!) pihalta->paniikki 20 sekuntia aikaa ehtiä pesulle..
-lähetät valokuvan missä lapsi ei satu hymyilemään-> onneton lapsi, suuret silmät täynnä surua...
ja vaikka tämmöinen henkilö näkisi mitä positiivista niin ei sitä huomioi, vaikka olisi oikeasti läsnä lapsen luona vain ajoittain, niin on tietävinään kaiken.
Jos pienen paidassa on aina ruokailun jälkeen tahra, niin kai tärkeintä on että se tahra on joka kerta uusi, jos polvessa on aina reikä, niin kai se on tärkeintä, että ne housut silti vaihtuu säännöllisesti ehjiin, vaikkei se tapahtuisi sen hysteerikon pidätellessä hengitystään..
Osa lasuttajista on oikeestivaan puolihulluja ja toinen mokoma osa on ilkeitä. Molempia tyyppejä voi olla jopa työelämässä, jopa päikyissä ja sossuissa.
Elämänhallinnan puute äärimmäisen harvoin on mikään mysteeri vaan takana on päihde tai mielenterveysongelma ja tällaisen taustan lapsessa on yleensä muutakin ihmettelemistä kuin reikä kurahaalarissa.
Aikoinaan ennen pesukoneita vaatteet pestiin kerran vuodessa ja olivat ihan risaiset. Ihan hyviä aikuisia heistä kasvoi. Oltiinhan fiktiivisessä Aleksis Kivenkin kirjoittamassa kirjassa huolissaan veljeksistä, mutta ihan hyviä heistä tuli.
Maailma on muuttunut sairaaksi kun lapset otetaan pois vanhemmilta vaatetuksen ja köyhyyden perusteella.
Miksi ei suoraan sitten aseteta lakia että köyhät ei saa tehdä lapsia.
Meillä saattaa kyllä olla joku pikku reikä tai pinttynyt tahra lasten vaatteissa. En halua pikkuvikojen takia heittää vaatteita roskiin. Korjaan ja paikkaan toki myös ja osaan poistaa tahrat, mutta aina ei jaksa alkaa johonkin massiiviseen tahranpoisto-operaatioon, kun heti seuraavan tomaattikastikepäivän jälkeen sais tehdä saman homman uudelleen. Oikeasti törkyiset ja reikäiset vaatteet lentää kyllä roskiin (tai tuunttaviksi). Silti meidän lasten vaatteita aina kehutaan päiväkodissa kun on nättejä ja käytännöllisiä. Olen aika tarkka minkä tyylisiä ja laatuisia vaatteita meille tulee, ehkä ne hyvälaatuiset vaatteet näyttää siistiltä vaikka niissä olisikin pikkuvikoja. Ja toki ne vaatteet on aina oikean kokoiset, liian pieniä tai jätti-isoja ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tehneet päiväkodin kautta lasun nykyisessä paikassani 3 kertaa. Joka kerta ilmiselvää, että perheen vanhemmat aivan elämänhallintaongelmaisia, lapsi likainen, vaatteet pieniä/rikki/likaisia, lapsi oireilee, lapselle kirotaan ja saatetaan kohdella kovakouraisesti pukiessa jne. Äidit kaikissa tapauksissa laskusta Kuultuaan rääkyvät holtittomasti lapsiryhmän kuullen solvauksia meille kun perusteettomia ilmoituksia tehdään ja kuulemma vainotaan. Reuhovat ja meuhkaavat somessa myös, mustamaalavat ja moni tukee ja jakaa sympatiaa tästä kohtuuttomasta kohtelusta. Me tietenkään emme vaitiolovelvollisuuden nimissä voi kertoa totuutta näiden "perättömien syytösten" taustalla.
Voi olla. Oletko koskaan kuullut, että olisi sitten osoittautunut joku ilmoitus perättömäksi? Kyllähän niitä aika paljon kuitenkin on. Vai tuleeko ne sitten jostain muualta kuin teidän päikystä?
Kuulostaa, ettet oikein haluaisi myöntää sellaista ilmiötä olevankaan.
Huoltajien tehtävä se kuitenkin on puolustaa perheensä (lastenkin) oikeusturvaa, ei se ”meuhaaminen” mikään väistämätön merkki väärässä olemisesta ole.
Osoittaa todella tilannetajun puutetta menettää malttinsa lasten aikana kuullessaan että omasta lapsesta tehty ilmoitus, jos mun paikalla ollessa esim lasta hakiessa joku toinen vanhempi alkaisi huutaa eikä henkilökunta puuttuisi asiaan samantien, soittaisin poliisit. Uskomatonta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa todella tilannetajun puutetta menettää malttinsa lasten aikana kuullessaan että omasta lapsesta tehty ilmoitus, jos mun paikalla ollessa esim lasta hakiessa joku toinen vanhempi alkaisi huutaa eikä henkilökunta puuttuisi asiaan samantien, soittaisin poliisit. Uskomatonta käytöstä.
Ei tietysti pidä huutaa, mutta kysyn vaan eikö se monotonisella lässytysäänellä tapahtuva vitt-uilu sitten häiritse sua ollenkaan. Sitä kuuntelet sivusta ihan sujuvasti, arvaan.
Äänen korottaminen ei välttämättä ole rikos, riehuminen tietysti.
Vanhat vaatteet ovat ok, vaatteet joissa joku pikku reikä polvessa tai kyynärpäässä on ok, mut päivästä toiseen tahraiset vaatteet ja pissan haju ei ole ok. Ei lasten kuulu haista pissalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin lasten vaatteet aina navetalle. Ihan normaalia täällä maalla.
j
Normaalia on myös se, että ison perheen nuorimmainen kulkee muilta perityissä kuluneissa vaatteissa. Tavallisesti kuitenkin päivähoitoon ja kylille lähdetään puhtaissa ehjissä, vaikkakin ehkä paikatuissa vaatteissa.
Sitähän me emme voi tietää, millainen ilmoitus on ollut. Sinulla on tietenkin oikeus tietää ja pitäähän se sinulle kertoa, jotta voit parantaa tapasi. Eräät vaatteet saattavat haista oksennukselle, vaikka olisi pesty kunnolla. Katso nyt kuitenkin lapsesi vaatteita ikään kuin ulkopuolisen silmin. Ovatko ne kuitenkin kovin pienet, rikkinäiset, haisevat? Haju voi tulla vaikka siitä, että pesukone on rikki eikä lämmitä vettä kunnolla tai ei poista likavettä ja huuhtele kunnolla.
Talouksissa vaan tuntuu olevan hyvin erilaisia käsityksiä mitä tulee vaatteen kuntoisuuteen. Itse olen liiankin tarkka tahroista yms eikä likainen, kulahtanut tai rikkinäinen vaate päädy lapseni päälle kuin rymytarkoitukseen kotioloissa, mutta olen huomannut että joillekin omasta mielestäni loppuunkäytetty vaate on vielä ihan ok kunnossa esim just päikkyyn. Eikä välttämättä sen koonkaan kanssa oo niin justiinsa. Välillä kieltämättä tuntuu, ettei jotkut näistä vanhemmista voi olla tosissaan, mutta valitettavasti taitavat olla.
Minusta ihan aiheesta tehty lasu ja vaikka se omasta mielestä olisikin perätön niin asiaa kannattaa kyllä pohtiloida, jos siihen on useamman ihmisen taholta monena päivänä kiinnitetty huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Tahraiset, reikäiset ja haiskahtavat vaatteet lapsella viestivät kyllä, että kaikki ei ehkä ole kunnossa perheessä. Eikä rahan puute ole syy, vaan pikemminkin ongelmat ovat jaksamisen, jaksamattomuuden puolella.
Kommentti tuohon haskahtavaan pesuaineeseen: Päätin viime kesänä kokeilla huuhteluaineena pyykkietikkaa. Kokeilu loppui yhteen kertaan, sillä puuvillaiset T-paidat ja yöasut haisivat kuin pistävälle hielle. Pakko oli pestä koko satsi uudelleen - ilman etikkaa.
Ei sitä etikkaa pidä liikaa laittaa.
Vaatteita katoaa ja tahriintuu päiväkodissa. En mielelläni laita pojille sinne mitään hienoa, vaan puhtaat (joskus melko käytetyt, joskus ehkä hieman pienet) kirpparivaatteet.
Juristi-dippainssiperhe olemme. Sellainen, jota ei ulkonäkö oikein jaksaisi kiinnostaa, vaikka töissä se on pakkopakko.
Samat vaatteet päällä ei tarkoita sitä ettei vaatteita pestä.
Meillä ainakin kuivausrumpu kotona.
Samana iltana peset ja kuivaat vaatteet.
Tätä ihmiset ei näytä käsittävän.
On ihmisiä jotka pitää samoja vaatteita aina päällä ja syy voi muu kuin raha.
Tahraiset, reikäiset ja haiskahtavat vaatteet lapsella viestivät kyllä, että kaikki ei ehkä ole kunnossa perheessä. Eikä rahan puute ole syy, vaan pikemminkin ongelmat ovat jaksamisen, jaksamattomuuden puolella.
Kommentti tuohon haskahtavaan pesuaineeseen: Päätin viime kesänä kokeilla huuhteluaineena pyykkietikkaa. Kokeilu loppui yhteen kertaan, sillä puuvillaiset T-paidat ja yöasut haisivat kuin pistävälle hielle. Pakko oli pestä koko satsi uudelleen - ilman etikkaa.