Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?
Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?
Kommentit (312)
Minä laitan lapselleni joka päivä puhtaat vaatteet päälle päiväkotiin. Joka päivä päivän vaatteet menee pyykkiin jo ihan vaan mahdollisten kihomato yms tartuntojen varalta vaikka olisi kuinka puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan lapselleni joka päivä puhtaat vaatteet päälle päiväkotiin. Joka päivä päivän vaatteet menee pyykkiin jo ihan vaan mahdollisten kihomato yms tartuntojen varalta vaikka olisi kuinka puhtaat.
Mä teen samoin mutta tunnen huonoa omaatuntoa koska pesen täysin puhtaita vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen näin myös. Joskus vaatteissa tuntuu ”laitoksen haju”, iso päiväkoti ja paljon lapsia. Koululaisen vaatteissa en ole niin tarkka. Poika kulkee reikäisissä Adidaksen verkkareissa,koska kavereillakin on.
Köyhien kiusaajat jumalauta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tein lasun vaatteiden takia - sen jälkeen paljastui sitten muitakin asioita. Olin siis muutamia vuosia sitten vielä lastentarhanopettajana päiväkodissa ja kyllä siellä kaikenlaista näki. Lasu-perheessä:
- Lapsilla (3v ja 4v) ei ollut lokakuussakaan vielä kuravaatteita, olivat aloittaneet päiväkodissa elokuussa
- Isommalla lapsella haalari, jonka vetoketju ei mennyt kiinni. Välillä tuli pelkässä hupparissa. Myös saappaat olivat aivan liian pienet, joten ulos oli pakko laittaa lenkkarit sateellakin :/
- Pienemmällä lapsella ok ulkovaatteet, mutta ei vaihtovaatteita pyynnöstä huolimatta. Harjoitteli siis kuivaksi ja pyykkiä tuli.
Tuossa ainoa oikea apu olisi että ne vaatteet ostetaan sille lapselle.
Ei mikään lasu tuo sille kumppareita tai muitakaan kuteita.
Et jos ei ole vaatteita se kertoo että Suomessa on todella kallista elää pätkätöiden varassa.
Lapsia nyt syntyy Afrikkaankin vaikkei ole edes juotavaa. Niitä syntyy.
Eli tehdäänkö lasu vai annetaanko lasi vettä?
Todennäköisesti kuormitit perhettä suhteettomalla stressimäärällä.
Siis päiväkodin opettajan tai hoitajan tehtävä ostaa vaatteita? :D Jos ei perhe itse tajua hakea apua, lasu on ainut keino mitä päiväkodista voidaan tehdä. Ei lapsi voi normaalisti ulkoilla, jos on lokakuussa vaan huppari tai normaalisti leikkiä, jos ei ole kumisaappaita. Haloo!
Niin millä rahalla ne ostaa ne kumpparit. Uudet kumpparithan on vitun kalliit ainakin yli kaksikymppiä. Siinä on yli kahden tunnin tuntipalkka. Kirpparilta saa etsiä aika kiven takaa niitä.
Onneksi itsellä on töitä ja varaa ostaa vaatteita, mutta ymmärrän todella paljon köyhiä perheitä joissa rahan pitää riittää laskuihin ja ruokaan. Mistä ne vaatteet hankitaan???
Lasu niitä ei tuo. Pikemminkin rahat menee kiusantekoon.
Miksi päiväkodit ei voi suoraan tilata jostain tukusta vaatteita lapsille? Samalla tavalla kuin armeijassa tehdään. Sielä on oma VAATEVARASTO.
Jos opettaja ei osta niitä ja lastensuojelu ei osta niitä ja sossu ei myönnä rahaa vaatteisiin, niin mistä ne vaatteet ilmestyy lapselle?
Käytännön asia. Eli miten alkuperäiseen ongelmaan saadaan ratkaisu?
Ratkaistaan ihan niinkin simppelisti, että lapset pois sellaisista olosuhteista. Jos ei onnistu lasta edes sään mukaan vaatettamaan, vaikka lapsilisääkin saa niin lapsi pois. Silloin on jo massiivisia ongelmia perheessä. Tukia tässä maassa saa tukien perään ja kirppiksillä saappaat maksavat 2-4€, kurikset 1-2€,hanskat 1-2€, haalari 5-30€. Jos siihen ei pysty taloudellisesti, ei pidä lapsia hankkia ja myöskään lapsen ei tule ainoaa lapsuuttaan viettää märissä, haisevissa ja likaisissa vaatteissa ja oloissa. Lapsen peseminen on lähes ilmaista. Jos ei siihenkään ole voimavaroja on todellakin jonkun puututtava.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni aiemmassa päiväkodissa oli tehty viime vuonna lasu jatkuvasti myöhässä haetusta lapsesta. Yksityisen puolen päikky ja suurin osa lapsista tuodaan ihan hienoilla autoilla tai kalliilla pyöräkärryillä ym. Ei vaikuttanut olevan mitenkään köyhä siellä kukaan niissä muutamissa vanhempainilloissa ja juhlissa ym joissa olin olin. Yksi lapsi tuotiin usein taksillakin kun oli tullut aamulla kiire.
No, ton perheen äiti kertoi vanhempien omassa keskusteluryhmässä avoimesti että heidän lapsesta tehtiin lasu koska on "haettu muutaman kerran 5min myöhässä." Vouhkaus oli ihan silmitön ja he ottivat sinä samana päivänä lapsensa pois päiväkodista ja vaihtoivat muualle. Jatkosta en tiedä, hämmentynyt olo jäi. Tosi erikoista joskus.
Minulla on ongelmana tuo kun pomo ei päästä töistä hakemaan lasta. Lapsi joutuu sitten odottelemaan yliaikaa ja hoitajiakin varmasti suututtaa. Lopulta tilanne meni siihen että minut irtisanottiin kun en voinut jäädä jokapäivä 2h ylitöihin.
Lasusta aiheutuva säätö aiheutti sen että stressaannuin ja putosin köyhyyteen.
Yritin kovasti tehdä töitäkin ja ilmeisesti ensimmäisellä luokalla oleva vanhin lapseni ei olisi saanut hakea kolmevuotista lasta päivähoidosta. Mitään tukiverkkoja minulla ei ollut.
Jännä kun töissäkään ei jousteta ja painostetaan jäämään ylitöihin. Tätä ei ilmeisesti päivähoitajat oikein ymmärrä, kun he pääsevät normaaliin aikaan töistä.
Olemme tehneet päiväkodin kautta lasun nykyisessä paikassani 3 kertaa. Joka kerta ilmiselvää, että perheen vanhemmat aivan elämänhallintaongelmaisia, lapsi likainen, vaatteet pieniä/rikki/likaisia, lapsi oireilee, lapselle kirotaan ja saatetaan kohdella kovakouraisesti pukiessa jne. Äidit kaikissa tapauksissa laskusta Kuultuaan rääkyvät holtittomasti lapsiryhmän kuullen solvauksia meille kun perusteettomia ilmoituksia tehdään ja kuulemma vainotaan. Reuhovat ja meuhkaavat somessa myös, mustamaalavat ja moni tukee ja jakaa sympatiaa tästä kohtuuttomasta kohtelusta. Me tietenkään emme vaitiolovelvollisuuden nimissä voi kertoa totuutta näiden "perättömien syytösten" taustalla.
Työttömänä jo 9v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni aiemmassa päiväkodissa oli tehty viime vuonna lasu jatkuvasti myöhässä haetusta lapsesta. Yksityisen puolen päikky ja suurin osa lapsista tuodaan ihan hienoilla autoilla tai kalliilla pyöräkärryillä ym. Ei vaikuttanut olevan mitenkään köyhä siellä kukaan niissä muutamissa vanhempainilloissa ja juhlissa ym joissa olin olin. Yksi lapsi tuotiin usein taksillakin kun oli tullut aamulla kiire.
No, ton perheen äiti kertoi vanhempien omassa keskusteluryhmässä avoimesti että heidän lapsesta tehtiin lasu koska on "haettu muutaman kerran 5min myöhässä." Vouhkaus oli ihan silmitön ja he ottivat sinä samana päivänä lapsensa pois päiväkodista ja vaihtoivat muualle. Jatkosta en tiedä, hämmentynyt olo jäi. Tosi erikoista joskus.
Minulla on ongelmana tuo kun pomo ei päästä töistä hakemaan lasta. Lapsi joutuu sitten odottelemaan yliaikaa ja hoitajiakin varmasti suututtaa. Lopulta tilanne meni siihen että minut irtisanottiin kun en voinut jäädä jokapäivä 2h ylitöihin.
Yritin kovasti tehdä töitäkin ja ilmeisesti ensimmäisellä luokalla oleva vanhin lapseni ei olisi saanut hakea kolmevuotista lasta päivähoidosta. Mitään tukiverkkoja minulla ei ollut.
Jännä kun töissäkään ei jousteta ja painostetaan jäämään ylitöihin. Tätä ei ilmeisesti päivähoitajat oikein ymmärrä, kun he pääsevät normaaliin aikaan töistä.
Jännä, että vaadit töissä joustoa pomolta ja valitat ylitöistä. Samaan aikaan oletat, että päiväkodin hoitajilla on aina mahdollista jäädä ylitöihin sinun lapsesi takia?
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtärin kannata käydä töissä.
Ihan syystäkin. Eikä ylitöihin ketään saa pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että vaadit töissä joustoa pomolta ja valitat ylitöistä. Samaan aikaan oletat, että päiväkodin hoitajilla on aina mahdollista jäädä ylitöihin sinun lapsesi takia?
Sinä se tässä olet jännäpaska.
Siis käänsit tämän näin päin?
Ei myötätuntoa siihen että ei ole palkattu työntekijöitä että hommat saadaan valmiiksi ajoissa normiaikaan 8-16 ?
Onhan näistä jo monissa ketjuissa todettu ettei yhtärin paikka ole työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Lasu tuli bändipaidan takia. (Mitä, onko meidän 5-v muka ainoa lapsi joka tykkää Burzumista?)
Meille tuli toive pk:sta, ettei lapselle enää puettaisi Slayer-paitaa. Lasta harmitti, kun oli lempparipaita. Hevisaurus sentään kelpuutettiin.
Meillä kuopus ei aikoinaan suostunut pukemaan päälleen päiväkotiin kuin aina saman "paloautopaidan" ja "joulupukkisukat". Aamulla hoitoon lähdöstä tuli täysi tappelu, jos esitin muita vaatteita päälle puettavaksi.
Niinpä minä pyykkäsin melkein joka ilta nuo samat vaatteet, että olisivat puhtaat aamulla. Joskus mietin, mitähän päiväkodin tädit ajattelee, kun poika on aina samoissa vaatteissa? Luulivat varmaan, että lapsella ei ole muita vaatteita. En muista enää, miten tuosta vaiheesta sitten ylipäästiin ja muutkin vaatteet alkoivat kelvata. Poika on 27-vuotias, eikä paloautopaita mahdu enää päälle. Mutta on se vintillä tallessa. Ja joulupukkisukatkin.
Jos ei ole rahaa ostaa lapselle vaatteita, niin kannattaa muistaa, että lasustakin myönnetään taloudellista apua. Ihan oikea osoite siis päiväkodilta osoittaa perhe lasun suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa perheessä oli kaksi vanhempaa. En ole kuullutkaan että ekaluokkalainen voisi hakea kolmevuotiaan hoidosta, tosi outo ajatuskin, en jättäisi alle nelivuotiasta yksin edes lähikauppareissun ajaksi kouluikäisen kanssa.
En tunne eri alojen työehtoja kovin laajalti, kuulostaa oudolta että pitäisi olla valmis noin pitkiin ylitöihin tuosta vaan. Täysin selvä homma ettei kukaan jolla on lapsi hoidossa voi venyä kuin ihan max puoli tuntia, hoitoajat ja -sopparit on tehty tarkoin suunnitellen.
Itse yksinhuoltajana piti aikoinaan kaksivuorotyössä säätää tosi paljon pienen tukiverkon kanssa että sai työt ja lapsen haut hoidettua.
Kertoo todella tuen tarpeesta jos on niin huono tilanne että työpaikassa laittomat ehdot ja edellytetään kahden tunnin ylitöitä ja vielä oletetaan että lapsi voisi olla yliaikaa hoidossa.
Ylitöihin saa pyytää mutta niihin ei ole pakko jäädä. Yksinvanhempi ilman tukiverkkoa ei voisi selvitä työsopimuksella jossa on ehto ylitöihin suostumisesta.
Tässä esimerkki lasun aiheesta:
Lapsi 5v, tukka rasvainen, takkuinen ja kampaamaton 5 arkipäivänä viikossa eli ma-pe, seuraavan viikon ma-pe samanlainen. Toppahousut ohueksi kuluneet, polvissa isot reiät joista vanu jo pois, lahkeet 10cm liian lyhyet. Kengät linttaan astutut ja 1-2 numeroa liian pienet kuomat. Ei koskaan villavaatteita. T-paidat liasta koppuraiset, haisevat. Samat housut jalassa 1-2viikkoa, haisevat ja selkeästi tahraiset. Sukat jalanmuotoiset kun lika pinttynyt koppuraksi, kantapäissä isot reiät. Ei koskaan ehjää tai sopivaa vaatetta päällä. Pari kuukautta huomautettiin päiväkodissa vanhemmille ja toivottiin ehjää/sopivaa vaatetusta.
Lopulta päädyimme lasuun josta myös kerroimme vanhemmille. Ottivat siitä vähän itseensä mutta eihän siinä muu auttanut, laki velvoitti tekemään kun oli huoli lapsen kotioloista. Vanhemmat olivat sitä mieltä että ihan ok vaatteet oli lapsella.
Monessa perheessä päiväkotivaatteet vaihdetaan kotivaatteisiin niin lapsi voi pitää useammankin päivän samoja vaatteita! Mikään laki ei vaadi vaihtamaan vaatteita jokainen päivä!
Vierailija kirjoitti:
Ja sä uskoit äidin kertomusta? Todellakin päikyssä tehdään lasu jos lapsi haetaan tarpeeksi myöhässä, siihen on ohje jota työntekijän on pakko noudattaa. Meillä se on puoli tuntia jos ei ole huoltajat ilmoittaneet mitään. Myös jatkuva nouto esim. 15 min myöhässä voi olla lasun syy jos myöhästymiselle ei ole syytä eivätkä vanhemmat reagoi asiasta sanomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasta ja surullisesta asiasta tehty vitsi tänne. Juurikin ne pissaiset, likaiset ja liian pienet vaatteet voi olla pienen lapsen kohdalla ainut hälytys perheen ongelmista. Ei vanhempien viikonloppuryyppääminen, peliriippuvuus tai vaikea kaksisuuntainen mielialahäiriö pitkine masennusjaksoineen välttämättä tule terveydenhuollon, poliisin ja lastensuojelun piiriin muuten kuin päiväkodin huolesta heränneistä ilmoituksista.
Jos ap:n kohdalla kaikki on kotona hyvin, asia on sillä selvä. Mutta lastensuojeluilmoituksia EI PIDÄ PELÄTÄ. Meillä asuu tuhansia lapsia hirveissä kotioloissa, jotka piilottavat pahan olonsa tarkoin. Pidetään aikuiset silmät auki.
Loppuun vielä tositarina koulumaailmasta. Oppilaalla oli vain kaksi erilaista paitaa, jotka alkoivat pikkuhiljaa haista. Opettaja teki lastensuojeluilmoituksen ja selvisi, että päihdevanhempia karkuun lähtenyt alakoululainen asui koulun viereisessä metsässä tekemässään majassa. Milloin tämän lapsen hätä ja hengenvaara olisi huomattu, ellei opettaja olisi puuttunut hieltä haiseviin vaatteisiin parin viikon jälkeen?
"Miten lapsen hätä olisi huomattu muuten kuin tekemällä lasu lapsen vaatteista?" Ööööh... kysymällä lapselta miten menee. Onko kaikki normaalit käytöstavat oikeasti unohtunut ihmisiltä?
"Hei mites sulla menee"
"Ihan hyvin"
"Ei kun oon vaan kiinnittänyt huomiota että aina koulussa sulla on vaan jompikumpi noista kahdesta paidasta päällä, ne alkaa olla aika likaisiakin"
"Ne on mun lempi paitoja, tykkään pitää niitä"
"Aha, ok. Mitäs muuta kuuluu?"
"Kaikki on ihan hyvin"Vs.
Opettaja huomaa lapsen käyttävän kahta samaa likaista paitaa. Hän tekee lastensuojeluilmoituksen ja koska Suomen laki ja palvelujärjestelmä takaa lastensuojeluviranomaiselle isot oikeudet tarkastaa ihmisten kotioloja, soitetaan lasusta vanhemmille "terve, nyt olisi vähän asiaa tuosta teidän lapsesta, voidaankos tulla käymään?"
"No ette #*#* tule, *"#&#".n sossut painukaa *"##".uun"
"Jahas, tullaan poliisin kanssa sitten pakolla piipahtamaan ja tarkastamaan tilanne"
Lasta ei kotoa löydy, vain päihteiden vaikutuksen alla olevat vanhemmat ja kaaoksessa oleva koti. Lapsi löytyy majasta metsiköstä ja sijoitetaan kiireellisesti pois vanhempiensa luota.Millä perusteella tuo opettajan "normaalien käytöstapojen" mukainen toiminta olisi ollut fiksumpaa kuin lasun tekeminen? Toki opettaja voi (ja yleensä kysyykin) suoraan lapselta asioista mutta silti, ei opettaja ole se, joka tällaisia tilanteita hoitaa loppuun. Se on se sosiaaliviranomainen.
Sinä käyt kolmivuotiaan kanssa tuon keskustelun päiväkodissa ja et ymmärrä mitään siitä miten kaltoinkohdeltu lapsi käyttäytyy?Lapset suojelee aina vanhempiaan, vaikka ne parittaisivat ja hakkaisivat niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan syyttä suotta eivät kyllä päiväkodista ota yhteyttä lastensuojeluun.
Perheissä on tietysti hirveän erilaiset standardit vaatteiden kanssa. On lapsia, jotka pyntätään päiväkotiinkin glitterfarkkuihin ja röyhelöpaitoihin, ja ulkoilu on vaikeaa, kun 4-vuotiaalla on yllään joku merkkifarkkutakki. Sitten on näitä (ilmeisesti aloittajan kaltaisia) perheitä, joissa lapsilla on yllään verkkarit, joissa reikäisistä polvista paistaa iho läpi, paidan hihat yltävät kyynärpäihin ja rinnuksilla on kolmen päivän ruokalista. Onneksi nämä ovat ääripäivä. 98 prosenttia suomalaislapsista on ihan asianmukaisesti puettuja.
Laita lapsellesi ehjät ja puhtaat, säänmukaiset vaatteet. Niillä pääsee jo pitkälle. T: Lastenhoitaja
Kyllä päiväkodin tulee puhua suoraan vanhemmille ja antaa ohjeita ja neuvoja.. Onpas tyhmää että tekevät lasun.. Lapsen parasta eivät ainakaan osaa ajatella.