Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?
Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?
Kommentit (312)
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Menettekö muuten itsekin alapää ja hampaat päivätolkulla pesemättä, viikon hiet kainaloissa ja päiväkausia käytetyissä alusvaatteissa töihin? Ruoat rinnuksilla ja lapsen räät samoin? Kolme kokoa liian suurilla tai pienillä vaatteilla? Jos et mene niin miksi lapsi menisi? Hygienia kuuluu kaikille, myös niille jotka sotkevat nopeammin ja eivät vielä itse osaa siitä huolehtia. Ei ole mielestäni asiallista tuoda hoitoon lasta kanaviillokit ja kuivuneet puurot rinnuksilla vain sillä verukkeella, että sotkee se kuitenkin päivän aikana taas. Aina saa olla pesemässä, mutta sellaista se pienten lasten kanssa vaan on. Jos näistä lapsen perustarpeista kuten hygieniasta, levosta, terveydestä tai ravinnosta ei huolehdita, pitää jonkun muun huolehtia ne kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Menettekö muuten itsekin alapää ja hampaat päivätolkulla pesemättä, viikon hiet kainaloissa ja päiväkausia käytetyissä alusvaatteissa töihin? Ruoat rinnuksilla ja lapsen räät samoin? Kolme kokoa liian suurilla tai pienillä vaatteilla? Jos et mene niin miksi lapsi menisi? Hygienia kuuluu kaikille, myös niille jotka sotkevat nopeammin ja eivät vielä itse osaa siitä huolehtia. Ei ole mielestäni asiallista tuoda hoitoon lasta kanaviillokit ja kuivuneet puurot rinnuksilla vain sillä verukkeella, että sotkee se kuitenkin päivän aikana taas. Aina saa olla pesemässä, mutta sellaista se pienten lasten kanssa vaan on. Jos näistä lapsen perustarpeista kuten hygieniasta, levosta, terveydestä tai ravinnosta ei huolehdita, pitää jonkun muun huolehtia ne kuntoon.
Sanopa muuta. Joskus aikanaan kun vielä yritin osallistua miehen lasten vaatettamiseen- eli pyysin lasta laittamaan saunan jälkeen puhtaat alushousut- hän sanoi, ettei äitikään viikkoon vaihda :) No, lapset tietysti puhuvat mitä sattuu, mut lapsiaan jos katsoo, niin linjassaan olis. Terv. Se jonka miehen lapset kulkee äitinsä toimesta likaisina
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki 21$ ”se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.”
Päätöksen pöytään nuiji torituomari Anna-Veera Mammanen
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Meillä päin koulutetut ja fiksut ihmiset huolehtivat lapsistaan, myös siisteydestä. Viikossa kenen tahansa vaatteet alkavat haista järkyttävälle- lasten varsinkin. Vaikka perhe itse tottuisikin jatkuvaan löyhkäänsä, se on ympärisölle ikävää. Ja riippuu tietysti tilanteesta, mutta kyllä kouluikäisten on jo aika kurjaa kulkea paikatuissa vaatteissa. Jos alun alkaenkin ovat olleet kierrätettyjä. Joku tuolla kertoi lieventäväksi asianhaaraksi sen, että haisee navetalle, koska asuu maalla. Mut kyllähän maaseudullakin ihmiset pukeutuvat kun menevät juhlimaan, kaupoille jne. Ihmiset jotka eivät huolehdi puhtaudestaan, ovat keskimäärin syrjäytyneitä tai mielenterveysongelmaisia. Ja jos lapsiperheen äidillä menee niin, lasu on hyvä juttu, että saavat koko perhe apua.
Jopa on omituista keskustelua. Meillä panostetaan vaatteiden kierrätykseen vaikka taloudellista pakkoa ei olisi. Tulee huono omatunto, jos ostan uutena sellaista, mitä meille jo on jäänyt isommilta lapsilta tai tullut tuttavilta - vaikka ne kierrätetyt vaatteet usein ovatkin kuluneempia / epätäydellisemmin yhteensopivia / vanhempaa muotia tms. Esim. kuopuksen talvihaalari on niin vanha, ettei sitä täällä kehtaa sanoakaan. Hyvin palvelee silti, varsinkin tänä talvena täällä etelässä.
Uutta ostan lähinnä esikoiselle ja muille sitä mukaa kuin jotain hajoaa / kuluu oikeasti loppuun tms. Housuja ja leggareita olen kyllä paikkaillutkin paljon, sillä yksi lapsistamme on niin mahdoton polvienkuluttaja, ettei hänelle tee edes mieli ostaa uusia housuja - viikon sisällä hajalla kuitenkin.
Eikä tosiaan pestä joka käytön jälkeen vaatteita vaan vasta, kun ovat likaisia (tai olleet sitten sen viikon käytössä). Kyllä meillä pyykkiä todella riittää muutenkin, ja jälleen ajattelen myös sitä, mikä rasite ympäristölle on pestä vaatteita vain periaatteen vuoksi. Voi olla, että yksi koululaisistamme on ollut nyt koko viikon samoissa vaatteissa koulussa. Mutta hän vaihtaa usein vaatteet kotiin tultuaan ja pitää täällä jotain ihan muuta.
Antakaa nyt äidit hyvät ihmisten elää kunkin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Jopa on omituista keskustelua. Meillä panostetaan vaatteiden kierrätykseen vaikka taloudellista pakkoa ei olisi. Tulee huono omatunto, jos ostan uutena sellaista, mitä meille jo on jäänyt isommilta lapsilta tai tullut tuttavilta - vaikka ne kierrätetyt vaatteet usein ovatkin kuluneempia / epätäydellisemmin yhteensopivia / vanhempaa muotia tms. Esim. kuopuksen talvihaalari on niin vanha, ettei sitä täällä kehtaa sanoakaan. Hyvin palvelee silti, varsinkin tänä talvena täällä etelässä.
Uutta ostan lähinnä esikoiselle ja muille sitä mukaa kuin jotain hajoaa / kuluu oikeasti loppuun tms. Housuja ja leggareita olen kyllä paikkaillutkin paljon, sillä yksi lapsistamme on niin mahdoton polvienkuluttaja, ettei hänelle tee edes mieli ostaa uusia housuja - viikon sisällä hajalla kuitenkin.
Eikä tosiaan pestä joka käytön jälkeen vaatteita vaan vasta, kun ovat likaisia (tai olleet sitten sen viikon käytössä). Kyllä meillä pyykkiä todella riittää muutenkin, ja jälleen ajattelen myös sitä, mikä rasite ympäristölle on pestä vaatteita vain periaatteen vuoksi. Voi olla, että yksi koululaisistamme on ollut nyt koko viikon samoissa vaatteissa koulussa. Mutta hän vaihtaa usein vaatteet kotiin tultuaan ja pitää täällä jotain ihan muuta.
Antakaa nyt äidit hyvät ihmisten elää kunkin tavallaan.
Enemmän tässä on taidettu keskustella likaisista ja rikkinäisitä vaatteista kuin kierrätetyistä. Mut kukin tavallaan, se on just niin. Meillä viikon päällä olleet vaatteet ovat jo nuhruisia ja haisevia, vaikkeivät tahraisia olisikaan. Ja vaikka kierrätämme, säästämme ja kunnioitamme luontoa, kyllä alusvaatteet silti vaihdetaan joka päivä ja perusvaatteetkin ihan viimeistään joka kolmas- varsinkin jos niillä kuljetaan muiden ilmoilla. Sen jälkeen alkaa olla jo epämiellyttävät päällä, ja ihan riittävän likaiset pesuun. Ja ehkä myös ihmisten hajuaisteissa on eroa. Ja siihen omaan hajuun voi turtua, vaikka olis voimakaskin.
Te äidit, joiden lapset kulkevat viikonkin samoissa vaatteissa. Eikö päiväkodista/koulusta/sukulaisiltanne/lasten kavereiden vanhemmilta/ lasten kavereilta tulee mitään palautetta asiasta? Mun kokemuksen mukaan ainakin lapset ovat tarkkoja sen suhteen jos joku on tosi likainen. Ja en nyt puhu mistään kurasta housuissa. Ja kouluissakin puhutaan, jos havaitaan jonkun lapsen olevan aina likaisissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu tarjoaa tukea vanhemmuuteen ja turvaa lapselle. .... Lastensuojeluviranomaiset tekevät tässä tärkeää työtä.
Tämä on se ko. palvelun julkilausuttu tavoite ja rahoituksen perustelu, mutta toimiiko systeemi käytännössä näin on kyllä ihan eri juttu.
Kun tavoite on noin korkealla alkavat määritelmät valitettavasti olemaan aika tulkinnallisia->
liian laaja-alainen työnkuva+liian suppea asiantuntemus,
liian vähän kontrollia->liikaa mielivaltaa,toiminta ihmisoikeuksien yhdessä merkityksellisimmässä keskiössä ilman juridista näkökulmaa,
ei mee niin kuin elokuvissa..
Naulan kantaan. Noin se ikävä kyllä on ja se on huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä kommentteja, että "lapsi ei suostu pukemaan kuin reikäsiä vaatteita". Kyllä meillä ainakin päiväkoti-ikäinen lapsi pukee päälle justiin sen vaatteen mitä minä, vanhempi, päätän! Ja ne vaatteet ei ole likaisia saati reikäsiä. Jos se ei neljä vuotiasta miellytä niin sitten se on yhyy ja paha mieli, mutta sitä elämä muutenkin toisinaan on.
Minulla herää nyt huoli. Kuulostaa alistavalta auktoriteetinhaluiselta narsistivanhemmalta joka ei välitä lapsen tunteista. Teen lasun. Kova huoli.
Toivottavasti tämä oli jotain sarkasmia, mikä vaan meni multa ohi, mutta jos ei ollut, niin teepä vaan lasu siitä, että toimin niinkuin lasun perhetyöntekijät ovat minulle neuvoneet :D Voin ihan kokemuksesta sanoa, että jos 3-4-vuotias lapsi on päättänyt et pukeutuu vaan kuluneisiin, reikäisiin vaatteisiin ja vanhempi alistuu tähän niin lasun perhetyö ei kyllä sitä hyvällä katso.
Ai tarkoitatko, että työssä käymätön, esim. kotona lapsia hoitava, opiskeleva tai muuta tekevä, tai vaikka työtön tai miljoonaomausuuden saanut, sijoutustuoroilla elävä tms. olisi sitten jotenkin ö-luokan ihminen?!
Te kaikki, ketkä olette palstalla kuulleet kaikenmaailman "aiheettomista" lasuista: Asia ei ole näin oikeassa, tavallisessa elämässä. En tunne omassa elämässäni ketään, kenestä olisi tehty lasu, en tunne ketään joka tuntisi ketään, josta olisi tehty lasu. Työelämässä en ole yli kymmenen vuoden aikana opettajana lasutilanteisiin kuin muutaman kerran, ja enemmän kuin tarpeellisia ja aiheellisia ovat silloin olleet. Joskus käy niin, että vanhemmat eivät tunnista avun tarvetta, tai sitä mikä on tärkeää lapsen hyvinvoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki, ketkä olette palstalla kuulleet kaikenmaailman "aiheettomista" lasuista: Asia ei ole näin oikeassa, tavallisessa elämässä. En tunne omassa elämässäni ketään, kenestä olisi tehty lasu, en tunne ketään joka tuntisi ketään, josta olisi tehty lasu. Työelämässä en ole yli kymmenen vuoden aikana opettajana lasutilanteisiin kuin muutaman kerran, ja enemmän kuin tarpeellisia ja aiheellisia ovat silloin olleet. Joskus käy niin, että vanhemmat eivät tunnista avun tarvetta, tai sitä mikä on tärkeää lapsen hyvinvoinnille.
Tuo on höpönlöpöä. Lasuilmoituksella on edelleen niin ikävä leima, aiheettomallakin, ettei vanhemmat niistä muille paljon huutele.
Vierailija kirjoitti:
Vuosittain tehdään tuhansia aiheettomia lasuja ja joka 10. lapsi on joskus lasun kohteena. Aiheettomia on siis paaaaaljon.
Vierailija kirjoitti:
Te äidit, joiden lapset kulkevat viikonkin samoissa vaatteissa. Eikö päiväkodista/koulusta/sukulaisiltanne/lasten kavereiden vanhemmilta/ lasten kavereilta tulee mitään palautetta asiasta? Mun kokemuksen mukaan ainakin lapset ovat tarkkoja sen suhteen jos joku on tosi likainen. Ja en nyt puhu mistään kurasta housuissa. Ja kouluissakin puhutaan, jos havaitaan jonkun lapsen olevan aina likaisissa vaatteissa.
Tietysti tulisi, jos vaatteet olisivat likaisia. Sittenhän ne pannaan pyykkiin. Niin kauan kuin ovat puhtaita, niitä voi käyttää kalenteriin katsomatta.
Tän ketjun perusteella mun olisi ilmeisesti pitänyt tehdä lasu, kun yökylään tulleella lapsen kaverilla ei ollut alushousuja jalassa eikä myöskään vaihtovaatteissa. Ihan hyvin lapsi näytti kuitenkin voivan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä tiedän tasan yhden, jonka toimien takia lapsista on tehty lasu. Ja se on mieheni ex. Ja syytä olikin. Ai niin- ja ystäväni teki itse lapsestaan lasun, koska tarvitsi tukea lapselleen hankalassa erotilanteessa. Siinä ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järkytyin kerran pahasti, kun terkkari soitti koulusta sanoen, että opettaja oli huolestunut meidän lapsesta ja hän haisee nykyään pissalle koulussa.
Olin ostanut Dalli nimistä pyykinpesusainetta joka kieltämättä voi haista pissalle, mutta siihen loppui sen pesuaineen käyttö.
Eniten ärsytti ettei opettaja suoraan voinut sanoa hajusta.
Lapselle en sanonut mitään asiasta.Anteeksi ohis, mutta mikä idea on pyykinpesuaineessa joka haisee pahalle? :O
Ohis, mutta kaikki hajulliset pyykinpesuaineet haisee pahalle.
Käyttäkää hajusteettomia niin haistatte onko lapsi/vaatteet likaisia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tän ketjun perusteella mun olisi ilmeisesti pitänyt tehdä lasu, kun yökylään tulleella lapsen kaverilla ei ollut alushousuja jalassa eikä myöskään vaihtovaatteissa. Ihan hyvin lapsi näytti kuitenkin voivan.
Ei kai tuosta nyt lasua tarttis tehdä. Ja riippuu lapsen iästä. Mut jos vaikka koululainen tulee yökylään, eikä ole alushousuja- niin onhan se aika outoa. Voisi sille lapselle ainakin nätisti vihjaista että alushousujen käyttö on hyvä juttu.
Mikäs sinua vaivaa? Varsinainen riidanhaastaja.