Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?
Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?
Kommentit (312)
Minun mielestä tämä lasuilu on mennyt ihmisten kiusaamiseksi. Miksei noin tärkeää asiaa voi ottaa esille vanhempien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Meillä päin koulutetut ja fiksut ihmiset huolehtivat lapsistaan, myös siisteydestä. Viikossa kenen tahansa vaatteet alkavat haista järkyttävälle- lasten varsinkin. Vaikka perhe itse tottuisikin jatkuvaan löyhkäänsä, se on ympärisölle ikävää. Ja riippuu tietysti tilanteesta, mutta kyllä kouluikäisten on jo aika kurjaa kulkea paikatuissa vaatteissa. Jos alun alkaenkin ovat olleet kierrätettyjä. Joku tuolla kertoi lieventäväksi asianhaaraksi sen, että haisee navetalle, koska asuu maalla. Mut kyllähän maaseudullakin ihmiset pukeutuvat kun menevät juhlimaan, kaupoille jne. Ihmiset jotka eivät huolehdi puhtaudestaan, ovat keskimäärin syrjäytyneitä tai mielenterveysongelmaisia. Ja jos lapsiperheen äidillä menee niin, lasu on hyvä juttu, että saavat koko perhe apua.
Olen itse maalaistalon lapsi. Eivät kyllä maalaistalon lapset haise navetalla elleivät asu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi saattaa olla koko viikon samoissa vaatteissa jos eivät likaannu, alusvaatteita vaihdetaan. Eilen juuri paikkasin housunpolvet. Meillä pestään vaatteet likaisina ja käytetään loppuun asti. Vaatteet eivät ole trendikkäitä mutta sopivia ja tosiaan paikataan jos menevät rikki. Meillä päin ainakin koulutettujen ja fiksujen ihmisten lapset kaikki puetaan näin.
Meillä päin koulutetut ja fiksut ihmiset huolehtivat lapsistaan, myös siisteydestä. Viikossa kenen tahansa vaatteet alkavat haista järkyttävälle- lasten varsinkin. Vaikka perhe itse tottuisikin jatkuvaan löyhkäänsä, se on ympärisölle ikävää. Ja riippuu tietysti tilanteesta, mutta kyllä kouluikäisten on jo aika kurjaa kulkea paikatuissa vaatteissa. Jos alun alkaenkin ovat olleet kierrätettyjä. Joku tuolla kertoi lieventäväksi asianhaaraksi sen, että haisee navetane, koska asuu maalla. Mut kyllähän maaseudullakin ihmiset pukeutuvat kun menevät juhlimaan, kaupoille jne. Ihmiset jotka eivät huolehdi puhtaudestaan, ovat keskimäärin syrjäytyneitä tai mielenterveysongelmaisia. Ja jos lapsiperheen äidillä menee niin, lasu on hyvä juttu, että saavat koko perhe apua.
Olen itse maalaistalon lapsi. Eivät kyllä maalaistalon lapset haise navetalla elleivät asu siellä.
Sepä. Mut paljon on selityksiä sille ettei viitsi huolehtia lapsistaan ja heidän puhtaudestaan. Minäkin olen nuoruudessa ollut kaiket ajat tallilla, mut kyllä kouluun ja kavereille lähtiessä käytiin suihkussa ja laitettiin puhtaat vaatteet. Olis ollu aika ikävää istua kaverin olohuoneessa likaisissa housuissa, hevosenlannalta haisten.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki, ketkä olette palstalla kuulleet kaikenmaailman "aiheettomista" lasuista: Asia ei ole näin oikeassa, tavallisessa elämässä. En tunne omassa elämässäni ketään, kenestä olisi tehty lasu, en tunne ketään joka tuntisi ketään, josta olisi tehty lasu. Työelämässä en ole yli kymmenen vuoden aikana opettajana lasutilanteisiin kuin muutaman kerran, ja enemmän kuin tarpeellisia ja aiheellisia ovat silloin olleet. Joskus käy niin, että vanhemmat eivät tunnista avun tarvetta, tai sitä mikä on tärkeää lapsen hyvinvoinnille.
En minäkään tunne ketään, jolla on peräpukamat tai sukupuolitauti. Ihan oikeasti en ketään. Käsitykseni kuitenkin on, ettei tällaiset vaivat ja taudit ihan täyttä legendaa ole.
Enkä ole koskaan nähnyt lasta, josta olisi vaatetuksen perusteella pitänyt tehdä lasu.
Minulla on ehkä vähän huono hajuaisti, mutta siitä on kymmenen vuotta kun kaupan käytävällä tajusin, että vanhempi herra vieressäni käveli kuset housuissa.
Kestolikaisia lapsia en ole nähnyt. Noin yleensä en ole ihastunut muiden lapsista kuin omistani. Aina vähän ällöttää ja puistattaa muiden kakrut, vaikka varmaan ovat ihan puhtaita ja siistejä.
En jaksanut lukea kommentteja, mutta jos ilmoitus on tehty asiallisesti, niin huolena on voinut olla että laiminlyötte lasta. Liian pienissä vaatteissa lapsi ei pysty liikkumaan haluamallaan tavalla ja se vaikuttaa heti myös kognitiiviseen kehitykseen. Ne ovat epämukavat, sattuvat - mikä on siinä takana, että hyväksyy sellaisen omalle lapselle? Likaiset ja ulosteiset vaatteet myös kielivät siitä, että lasta ei hoideta. Tietysti huolena on lapen itsetunnon ja emotionaalinen kehitys. Yleensä henkilökunta on tehnyt muitakin havaintoja, että asiat ovat huolestuttavalla tolalla. Esim. jos vanhemmat ovat aina pois lapselle tärkeistä esiintymisistä yms. niin se herättää kysymyksiä näiden muiden merkkien kanssa. Myös lapsen käytös tai puheet saattavat herättää samansuuntaista huolta.
Jos ilmoitus on tehty epäasiallisesti, niin sitten voi olla ihan vaan epäpätevää henkilökuntaa. Ainakin väkivaltaa epäillessä, ilmoitusvelvollisuus on heti oitis sillä ammattilaisella joka sitä epäilee. Ilmoituskynnys on tahallaan matala eikä kovin byrokraattinen. Vieläpä kun johtajat ovat usein kiireisiä, niin heitä ei ehkä ole konsultoitu. Voi siis olla, että on ollut joku ilkeä tai epätasapainoinen työntekijä, joka on "nähnyt omiaan" teidän lapsen vaatteissa. Minut passitettiin viemään lasta virtsatesteihin, kun pissa haisee niin voimakkaalle, mutta eihän siellä mitään ollut. Haisee vieläkin voimakkaalle, vaikka on jo koululainen. Siitä jäi sellainen olo, että tämä ilkeänoloinen hoitaja vaan ei tykännyt mun lapsesta joli monia esimerkkejä) ja lapsi sitten haisikin hänen nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki, ketkä olette palstalla kuulleet kaikenmaailman "aiheettomista" lasuista: Asia ei ole näin oikeassa, tavallisessa elämässä. En tunne omassa elämässäni ketään, kenestä olisi tehty lasu, en tunne ketään joka tuntisi ketään, josta olisi tehty lasu. Työelämässä en ole yli kymmenen vuoden aikana opettajana lasutilanteisiin kuin muutaman kerran, ja enemmän kuin tarpeellisia ja aiheellisia ovat silloin olleet. Joskus käy niin, että vanhemmat eivät tunnista avun tarvetta, tai sitä mikä on tärkeää lapsen hyvinvoinnille.
Tämä. Minä tiedän tasan yhden, jonka toimien takia lapsista on tehty lasu. Ja se on mieheni ex. Ja syytä olikin. Ai niin- ja ystäväni teki itse lapsestaan lasun, koska tarvitsi tukea lapselleen hankalassa erotilanteessa. Siinä ne.
Et pidä itseäsi mitenkään jäävinä sanomaan, että miehesi exästä tehty lasu oli aiheellinen.
Mikset itse sitten tehnyt, jos syytä kerran oli?
Minun lapsistani on tuntematon ohikulkija kaupungilla tehnyt lasun, koska heillä oli likaiset vaatteet. Oli iltapäivä ja oltiin menossa päiväkotipäivän jälkeen kotiin. Sää oli kurainen, joten lasten ulkovaatteissa oli kuraa. Päiväkoti aina kehui lasteni vaatteita ja varusteita. Lapset vaihtavat sisävaatteet joka päivä. Eipä tuosta ilmoituksesta mitään seurannut (muuta kuin yhteydenotto) mutta siis todellakin on likaisia ja ”likaisia” lapsia ja minäkin olen sitä mieltä, että olisi ehkä parempi, jos nimettömiä ”huoli”-ilmoituksia ei voisi tehdä. Sosiaalipäivystys kuulemma jopa ruuhkautuu ”3-v on laittanut kengät vääriin jalkoihin” -ilmoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä tiedän tasan yhden, jonka toimien takia lapsista on tehty lasu. Ja se on mieheni ex. Ja syytä olikin. Ai niin- ja ystäväni teki itse lapsestaan lasun, koska tarvitsi tukea lapselleen hankalassa erotilanteessa. Siinä ne.
Et pidä itseäsi mitenkään jäävinä sanomaan, että miehesi exästä tehty lasu oli aiheellinen.
Mikset itse sitten tehnyt, jos syytä kerran oli?
Olimme vasta aloittaneet seurustelun. En todellakaan tiennyt mitä ex puuhaa. Yllätyksenä tuli miehellekin. Sittemmin on kyllä lasu käynyt mielessä parikin kertaa.
Mun lapsella on aina hoidossa polvista rikki olevat leggarit, koska niihin kaikkiin tulee reikä polveen n. kolmessa päivässä enkä suostu ostamaan joka kolmas päivä uusia housuja. Laitan sille kyllä leggareiden päälle ehjät housut, mutta se ei tykkää niitä käyttää, joten yleensä riisuu ne ja on sitten polvet paljaana.
Olen muuten ammatiltani sosiaalityöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on aina hoidossa polvista rikki olevat leggarit, koska niihin kaikkiin tulee reikä polveen n. kolmessa päivässä enkä suostu ostamaan joka kolmas päivä uusia housuja. Laitan sille kyllä leggareiden päälle ehjät housut, mutta se ei tykkää niitä käyttää, joten yleensä riisuu ne ja on sitten polvet paljaana.
On vähän eri asia kuin viikon samoissa alushousuissa kulkeva lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsistani on tuntematon ohikulkija kaupungilla tehnyt lasun, koska heillä oli likaiset vaatteet. Oli iltapäivä ja oltiin menossa päiväkotipäivän jälkeen kotiin. Sää oli kurainen, joten lasten ulkovaatteissa oli kuraa. Päiväkoti aina kehui lasteni vaatteita ja varusteita. Lapset vaihtavat sisävaatteet joka päivä. Eipä tuosta ilmoituksesta mitään seurannut (muuta kuin yhteydenotto) mutta siis todellakin on likaisia ja ”likaisia” lapsia ja minäkin olen sitä mieltä, että olisi ehkä parempi, jos nimettömiä ”huoli”-ilmoituksia ei voisi tehdä. Sosiaalipäivystys kuulemma jopa ruuhkautuu ”3-v on laittanut kengät vääriin jalkoihin” -ilmoituksista.
Ei ole voinut olla mikään random ohikulkija, koska tän "ohikulkijan" pitäisi kuitenkin tietää sun nimi tai sun lapsen nimi ilmoitusta tehdessään. Vai kuljetteko te nimikyltit kaulassa?
Vierailija kirjoitti:
Mikset laita muita kuin leggareita? Tai osta laadukkaampia leggareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin koulutetut ja fiksut ihmiset huolehtivat lapsistaan, myös siisteydestä. Viikossa kenen tahansa vaatteet alkavat haista järkyttävälle- lasten varsinkin. Vaikka perhe itse tottuisikin jatkuvaan löyhkäänsä, se on ympärisölle ikävää. Ja riippuu tietysti tilanteesta, mutta kyllä kouluikäisten on jo aika kurjaa kulkea paikatuissa vaatteissa. Jos alun alkaenkin ovat olleet kierrätettyjä. Joku tuolla kertoi lieventäväksi asianhaaraksi sen, että haisee navetalle, koska asuu maalla. Mut kyllähän maaseudullakin ihmiset pukeutuvat kun menevät juhlimaan, kaupoille jne. Ihmiset jotka eivät huolehdi puhtaudestaan, ovat keskimäärin syrjäytyneitä tai mielenterveysongelmaisia. Ja jos lapsiperheen äidillä menee niin, lasu on hyvä juttu, että saavat koko perhe apua.
Sikala haisee pahimmillaan naapuriin asti.
T. Maalta
Toivon että jokainen tietää, että jos koulu tai neuvola tai päiväkoti tekee lastensuojeluilmoituksen, ko taho on lain mukaan velvollinen kertomaan ilmoituksen tekemisestä vanhemmille etukäteen. Tämä voi helpottaa joidenkin oloa, ilman varoitusta ei ilmoitusta saa tehdä. Päivystysluontoiset tilanteet erikseen mutta niissä harvoin on epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että jokainen tietää, että jos koulu tai neuvola tai päiväkoti tekee lastensuojeluilmoituksen, ko taho on lain mukaan velvollinen kertomaan ilmoituksen tekemisestä vanhemmille etukäteen. Tämä voi helpottaa joidenkin oloa, ilman varoitusta ei ilmoitusta saa tehdä. Päivystysluontoiset tilanteet erikseen mutta niissä harvoin on epäselvää.
Kuvittelet vähän liikaa tuontyyppisten ihmisten sosiaalisista taidoista jotka ei kykene hoitamaan huolen heräämisiään vanhempien kanssa suoraan puhumalla.
Joko ovat autuaan tietämättömiä laeista tai epämääräisesti sanovat että "mulla on muuten ilmotusvelvollisuus eriparisukista". Sit vanhemmat miettii kotimatkan ilmoitusvelvollisuus mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järkytyin kerran pahasti, kun terkkari soitti koulusta sanoen, että opettaja oli huolestunut meidän lapsesta ja hän haisee nykyään pissalle koulussa.
Olin ostanut Dalli nimistä pyykinpesusainetta joka kieltämättä voi haista pissalle, mutta siihen loppui sen pesuaineen käyttö.
Eniten ärsytti ettei opettaja suoraan voinut sanoa hajusta.
Lapselle en sanonut mitään asiasta.Anteeksi ohis, mutta mikä idea on pyykinpesuaineessa joka haisee pahalle? :O
Tuskin tuo viestittäjä tahallaan on pissiltä haiskahtavaa pesuainetta ostanut. Olen itsekin törmännyt muutamiin ainakin omaan nenään kyseenalaiselta tuoksahtaviin pesuaineisiin niin vaatehuollon kuin päivittäisen hygieniankin puolella.
Tuo on totta. Joskus käytin (ja lopetin) pesu -tai huuhteluainetta, millä tuli vaatteisiin kaappiin viikkauksen jälkeen oksennuksen haju.
Samoin! :D Se oli joku sininen litku. softlan tai sitten se tunnetumpi merkki, mitä myydään isoissakin kanistereissa. En nyt muista nimeä.
Kolmas järkky kusenhajuinen oli joku pinkki huuhteluaine joku rainbow tai extra---olen lopettanut huuhteluaineiden käytön ja en voi ymmärtää itseäni, mitä oikein ajattelin. Kuinka kukaan kesti sitä lemua? Poltin tupakkaa silloin ja lotrasin ihan järkyttävät tunkkaiset määrät lasten vaatteille. Lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet vähän liikaa tuontyyppisten ihmisten sosiaalisista taidoista jotka ei kykene hoitamaan huolen heräämisiään vanhempien kanssa suoraan puhumalla.
Joko ovat autuaan tietämättömiä laeista tai epämääräisesti sanovat että "mulla on muuten ilmotusvelvollisuus eriparisukista". Sit vanhemmat miettii kotimatkan ilmoitusvelvollisuus mihin?
En kuvittele mitään. Halusin vain sanoa mitä laissa lukee. Jos asiaa ei kerrota etukäteen, voit tehdä valituksen.
Vierailija kirjoitti:
"kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta"
Voin kuvitella tämän. ”Sun vuoro nyt. Löydätkö mitään? Mulla ei sattunut silmään.”
Jos muuten tunkee pesukoneen liian täyteen, vesi ei pääse kiertämään kunnolla ja lopputuloksena haisevaksi jäävät vaatteet. Jos meillä vaatteeseen tulee reikä, se paikataan tai uhrataan kotirymykäyttöön.
Olin aikoinaan päiväkodissa töissä ja aika paljon lapsilla oli sitä että vaatteet liian pieniä. Ei kyllä olisi ensimmäisenä tullut mieleen lähteä lasua tekemään, vaan vanhemmille ystävällisesti huomautin asiasta. Jos ei tuntunut olevan vaikutusta niin toinen hoitaja sitten jonkin ajan kuluttua huomautti samasta.
Tässä on kulttuurieroja. Yläluokka pitää paljon meteliä koska sosiaalinen stigma ei tartu heihin. Alaluokka vaikenee häpeästä.
Sanomattakin selvää että alaluokka on tuon systeemin mielivallan uhri.