Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat valittaa että käteen tulee vajaa 1800 eur/kk. Musta toi on ihan sopivasti rahaa. Mihin te kaikki rahat kulutatte?

Vierailija
14.01.2020 |

Itse en ole tienannut edes tuon verran ja hyvin toimeen tulen. Olen yh ja mitään tukia en ole hakenut. Omistusasunto on ihan kohta maksettu, ja rahat riittää.

Kommentit (221)

Vierailija
141/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä saan 4660e nettona kuukaudessa. En ollut Herra enkä Narri kun olin työ elämässä. Oli yksityisyrittäjä, maksoin julmaa yeliä vuosikymmenet. Kirjanpitäjäni kauhisteli minun maksamaa yeli maksua. Nyt sitten haukottelee kun saan isoa eläkettä, jo 6vuotta ollut eläkkeellä. Koulutukseni jäi kansakouluun.

Vierailija
142/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät kyykkyyn,näillä mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.

Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.

Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.

Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.

Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.

Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.

Olen tehnyt kumpaakin noista. Niitä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Puutarhurin työ on ihanteellista lähihoitajan työhön verrattuna. Kuin lomalla olisi. Mutta sesonkityönä se ei elätä kuin pienen joukon puutarhureita.

Puutarhurinakin voi toimia hyvin erilaisissa työpaikoissa. Itse olen kaupanalalla ja raskasta on: Kohtaat ja palvelet kymmeniä asiakkaita päivässä, eikä ne kohtaamiset aina ole niin miellyttäviä, sosiaaliset taidot ovat koko ajan kovilla. Tuohon päälle useat muut päivittäiset työtehtävät, jotka on pakko saada tehtyä, että homma pyörii. Neuvontatyötätekevänä on tiedettävä hyvin paljon todella laajasta alasta, ja vaikka kuinka kehität itseäsi, ei silti millään voi tietää kaikesta kaikkea. Työ on hyvin fyysistä jo pelkästään siksi, että olet kaiket päivät jaloillaan ja liikkeessä ja lisäksi on paljon nostelua. Koko ajan on vähän kiire ja hälinää ympärillä, taukoja jää pitämättä. Olet töissä kiinni niin illat, viikonloput kuin sesongilla pyhätkin. Kesällä ei ole lomaa. Lähäri tekee työnsä sentään sisätiloissa, puutarhuri on ulkona säällä kuin säällä. Välillä vedetään päälle villakalsaria ja pipoa, välillä kärvennytään viikkoja kestävässä helteessä.

Enkä valita! En muuta haluaisikaan tehdä, mutta halusin vain tuoda esiin, että kyllä nämä ovat ihan vertailukelpoiset työt raskaudessaan.

Siisteissä sisätiloissa? Tule kotihoitoon, ahtaisiin vessoihin ja matalista sängyistä ja lattioilta ihmisiä nostelemaan yksin, maaseudulla ajat kelillä kuin kelillä. Viime talvena huonon aurauksen vuoksi ajoin tieltä ulos (40km/h, lumilohkare jumittui auton alle) ja korjauskustannukset autoon yli 500€, omasta pussista. Söi kutsumusta.

Sanoinko siisteissä? Ja kiitos, mutta en tule. Miksi vaihtaisin raskaasta, alipalkatusta työstä toiseen samanlaiseen? En missään kohtaa sanonut, että minun työni on raskaampaa kuin lähärin, vaan yritin tuoda esiin, että ihan voi olla yhtä raskasta työnkuvasta riippuen.

Mutta joo. Omassa tuttava-/ lähipiirissäni on useita lähihoitajia, ja sairaanhoitajiakin, joten tuttua on tämä asenne "kenenkään muun työ ei voi olla yhtä raskasta ja alipalkattua kuin meidän". Ja yhtä hedelmätöntä keskustelu asiasta, huomaan. Tosin en halua yleistää, näistäkin tuntemistani henkilöistä osa tekee työtään todella suurella sydämellä ja ovat oikeita ihmisiä alallaan. Hienosti vaan tuli taas esille tuo hyökkäävä asenne muita kohtaan. Hyvässä hengessä yrität selittää oman työsi laatua ja heti joku lähäri sähähtää vastaan.

Ja mitä tuohon talvella autoiluun tulee... Eipä kaikki valtateiden varsilla asustele. Ihan tuttua on auraamattomat sivutiet ja kelirikot.

Mitä hyökkäävää oli kertoa että kaikki hoitajat ei suinkaan työskentele sisätiloissa vaan totuus on ihan muuta? Että myös se hoitaja kohtaa nuo mainitsemasi villahousu-hellekäristyskupolikelit? En tietääkseni kumonnut sinun väitteittäsi omista raskaan työsi esimerkeistä. Nopeasti kirjoittaessa tosiaan jäi mainitsematta että työvuorossa, ehkä sinun mummosi auraamattomalla tiellä oman autoni hajotin. Ja nettopalkka on sen 1800€, josta maksan sitä hemmetin autoa. Joka talvi vähintään yhden hoitajan auto hinataan jostain. Kilometrikorvaus kattaa vain pienen osan menoista. Edes autopaikkaa ei saa, joten kylmäkäynnistyksillä mennään koko talvi. Voi olla että koko vuoro menee 200m autoa siirtäen (koska kävellä ei toimistolta ehdi ja autoa et saa jättää ihan minne vaan parkkiin), tämänon erityisen hienoa -30 pakkasilla ja +30 helteillä. Kuselle puskaan, kun syömäänkään et aina ehdi toimistolle. Ottaako näiden totuuksien sanominen tosiaan niin koville että se tulkitaan hyökkäyksenä?

No, kotihoidossa on nykyäänkin paha pula työntekijöistä, kun vastavalmistuneilla ei ole varaa autoon ja nykyisetkin hoitajat siirtyy palvelutaloihin aina tilaisuuden tullen ja myy auton pois, on nettopalkka sitten isompi. Meilläkin taloudessa kaksi autoa, joista toinen lähtee heti kunhan pääsen kotihoidosta pois, kesään mennessä.

Vierailija
144/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettoliksa 1750€/kk ja siitä menee n.850€ asumiseen. Loput vakuutuksiin, autoon ja ennenkaikkea ruokaan. Ja toki muitakin laskuja on kuin mainitut, mm nuoremman teinin atooppinen iho vie aika monta seteliä kuussa varsinkin syys/talviaikaan, ne mömmöt ei ole halpoja edes reseptillä, pieni 50ml Protopic-kortisoonivoide maksaa reseptillä ja Kela-kortin takana olevalla erityiskoodilla n.30€.

Sitten tietty lukiokulut x 2 ja matkaliput joista toinen seutuversio.

Säästöön ei jää senttiäkään. Niin ja alkoon tai savukkeisiin ei myöskään mene lateja.

Vierailija
145/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaaa, minä kyllä olen ulkona satoi tai paistoi keskimäärin 3-4h/pvässä. Ja maksan itse varusteeni, goretexit sun muut.

T. Lähihoitaja

Vierailija
146/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paskat liksat kautta linjan suorittavan työn tekijöillä. Siihen päälle vielä himoverotus ensin palkasta ja sitten vielä moninkertaisesti alv:ina, energiaverona jne sekä sähkönsiirtona. Ei tässä maassa duunari koskaan pääse rikastumaan, elämä on yhtä selviytymiskamppailua. Ja älä vain sairastu tai vammaudu, silloin lähtee se pienikin pohja elämältä pois.

Suomessa on muuten nimenomaan duunareille suhteessa muualle maailmaan hyvät palkat ja korkeasti koulutetuilla huonot suhteessa muuhun maailmaan. Suomalainen verotushan nimenomaan tasaa eroja parempituloisilta, ei pienempituloisilta.

Näkeehän sen jo tuossa että ammattikoulupohjalla lähihoitaja vetää sitä 1800 euron nettopalkkaa ja monet maisterit saa sen 2100 euron. Onhan siinä vähintään se 5 vuoden ero koulutuksenkin pituudessa.

Ja tuo "älä vain sairastu tai vammaudu" -väite on myös ihan puppua. Sairastu mielummin vaikka jenkeissä ilman kattavaa vakuutusta. Voin kertoa että siinä vaiheessa tulee ikävä Suomeen.

Vierailija
147/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin rahat menee? 400e/kk asuntolainaan, 350e/kk autolainaan, dieselvero 750e, sähklaskut yht 250e. sinne meni 1750e.

Seuraava kk, 750e/kk lainoihin, mutta sitten vakuutuslaskut 800e. sinne meni 1550e.

seuraava kk, lainat 750e, sähkölaskut / siirto 270e (2kk välein.) jes, siistii nyt jäi rahaa hieman, vain 1020e meni. 

Seuraava kk, lainat 750e, kiinteistövero 400, sinne meni 1150e. 

Eli joka kk mulle jää käyttörahaa n. 200-600e. Vittumitäpaskaa. Sillä pitää ostaa ruuat, vaatteet, polttoaineet. Josku mietin miks ees käyn töissä paskalla palkalla. 

Etkö ymmärrä että jos tulot on nuin pienet niin silloin ajetaan max. 1000e maksavalla autolla mihin ei tarvi kaskoja. Jäisi reilu 350e enemmän kuussa käyttörahaa tai laittaa vaikka rahastoon. Menot pitää suhteuttaa tuloihin.

Vierailija
148/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo provo. Tosi nolo. Joo, ihan kiva summa tuo mulle olisi tästä työstä mitä itse teen, mutta hitto että tuon palkan eteen teet kolmivuorotyötä ja raskasta sellaista niin soisin kyllä lähäreille palkankorotuksen. Täällä vinkuu taas ne joilla on helpompi ja ei niin vastuullinen päivätyö. Fakta on se ettei yksikään täällä palstalla möhisevä henkilö tekisi tuolla palkalla lähihoitajan hommaa viikkoakaan.

Vierailija
149/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paskat liksat kautta linjan suorittavan työn tekijöillä. Siihen päälle vielä himoverotus ensin palkasta ja sitten vielä moninkertaisesti alv:ina, energiaverona jne sekä sähkönsiirtona. Ei tässä maassa duunari koskaan pääse rikastumaan, elämä on yhtä selviytymiskamppailua. Ja älä vain sairastu tai vammaudu, silloin lähtee se pienikin pohja elämältä pois.

Suomessa on muuten nimenomaan duunareille suhteessa muualle maailmaan hyvät palkat ja korkeasti koulutetuilla huonot suhteessa muuhun maailmaan. Suomalainen verotushan nimenomaan tasaa eroja parempituloisilta, ei pienempituloisilta.

Näkeehän sen jo tuossa että ammattikoulupohjalla lähihoitaja vetää sitä 1800 euron nettopalkkaa ja monet maisterit saa sen 2100 euron. Onhan siinä vähintään se 5 vuoden ero koulutuksenkin pituudessa.

Ja tuo "älä vain sairastu tai vammaudu" -väite on myös ihan puppua. Sairastu mielummin vaikka jenkeissä ilman kattavaa vakuutusta. Voin kertoa että siinä vaiheessa tulee ikävä Suomeen.

Ei ole lähärin brittopalkkani 1800€. Minulla on BRUTTOPALKKA 1700€, ja niin on useimmilla muillakin. Että laskeppa paljonko tuosta jää käteen.

Vierailija
150/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä palkka koulutustasoon nähden. Kyseessä kuitenkin yksinkertainen amistutkinto. Ei jää kuin niin napin 200 euroa enemmän käteen luokanopettajalla jolla on maisterin tutkinto. Kyllä kasvatusala on vakavammassa palkkakuopassa kuin lähi- tai sairaanhoitajat.

Turhaa nyt mollata amitutkintoa. Itse asiassa se on hyvin laaja-alainen ja ajallisesti tehokas. Toisin kuin vuosikausia yliopistolla huu-haa kasvatustieteellisessä haahuilevat maisterit. Opettajilla on pelkkä päivätyö, viikonloput ja viralliset juhlapäivät vapaat, monen kuukauden palkallinen kesäloma ihan siitä riippumatta oletko tehnyt työtäsi vuoden vai 20 vuotta. Ainakin hoitoalalla lähäri joutuu ansaitsemaan jokaisen euronsa, lomapäivänsä ja lisänsä kokonaisvaltaisella työpanoksella uhraten oman siviilielämänsä,,  terveytensä ja yöunensakin. Sekin on harvinaista herkkua, että vuorot olisivat ergonomisia. Ei siihenkään ole varaa. Teet pitkää pätkää yhdellä viikkovapaalla, vuorot heittelevät illasta aamuun, jolloin työmatkasta riippuen eden yöuneen ei aina jää tarvittavaa 8 tuntia. 

Vierailija
151/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettoliksa 1750€/kk ja siitä menee n.850€ asumiseen. Loput vakuutuksiin, autoon ja ennenkaikkea ruokaan. Ja toki muitakin laskuja on kuin mainitut, mm nuoremman teinin atooppinen iho vie aika monta seteliä kuussa varsinkin syys/talviaikaan, ne mömmöt ei ole halpoja edes reseptillä, pieni 50ml Protopic-kortisoonivoide maksaa reseptillä ja Kela-kortin takana olevalla erityiskoodilla n.30€.

Sitten tietty lukiokulut x 2 ja matkaliput joista toinen seutuversio.

Säästöön ei jää senttiäkään. Niin ja alkoon tai savukkeisiin ei myöskään mene lateja.

Ymmärrän että varmasti v.... Mutta äänestä vihervasureita kulut varmasti vielä nousee. Kun vihervasureitten toimesta pelastamme maailman.

Vierailija
152/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok palkkahan tuo, tiedän monia joilla ei ole lähelläkään noin hyvää palkkaa paskahommistaan. Sääliksi käy oikein.

Vierailija
153/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskasta ja paskaa työtä tekee moni muukin. Ja työstä saa sitten palkan. Jos työ ei miellytä, niin aina voi vaihtaa alaa.

Vaihda itse alaa. Suomessa saa yrittää palkankorotusta ihan vapaasti, ja valittaa palkoista.

Yritä sinä ymmärtää, ettei valtion kassa ole mikään pohjaton kuilu josta voi käsi ojossa vaatia kaiken aikaa lisää! Törkeää itsekkyyttä muiden kustannuksella. Olisit kouluttautunut vähän korkeammalle niin voisi näkyä kukkarossakin.

Oletpa ylimielinen. Aina tarvitaan niitäkin ihmisiä jotka tekevät suorittavaa työtä. Kaikki tässä tasa-arvon maassa ovat oikeutettuja vaatimaan sellaista palkkaa jolla elättää itsensä ja perheensä. Kaikenlisäksi nämä pienipalkkaiset ihmiset helpottavat sinunkin elämääsi. Opettele edes hieman empaattisuutta.

Vierailija
154/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaaa, minä kyllä olen ulkona satoi tai paistoi keskimäärin 3-4h/pvässä. Ja maksan itse varusteeni, goretexit sun muut.

T. Lähihoitaja

Minäkin. Tarvitaan vaatteet helteille ja pakkasille, yksi iso kulu on kengät, joita menee yhdet talvessa, kesäkengät menee pari kesää. Mitkä tahansa ei kelpaa, kun jalat ei kestä, yhden parin hinta 100€. Tarvitaan joka vuodenajan ulkovaatteet ja kengät ja sisäkengät. Verotukseen nämä ei kelpaa, kun kustannukset ei ole 750€/vuosi. Ehkä noin 300€. Työnantaja tarjoaa työliivin.

Kodit joissa käyn voivat olla homeisia, jopa luteita on ollut. Tupakansavua, eritteitä... ei puhettakaan että samat vaatteet menee siviilissä.

T. Lähihoitaja, kotihoito, kustannan sen autonkin

Vierailija
155/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaativaa on opettaa lapsille ja nuorille tarkoitettua samaa materiaalia vuodesta toiseen?  Siis  toistona about niitä samoja peruskoulujuttuja, joita itse on joskus oppinut koulussa  9 vuotta?

Lähihoitajat joutuvat paneutumaan sairauksiin, tunnistamaan niiden oireita, lääkitsemään, oppimaan yleisimmät lääkevalmisteet ja niiden indikaatiot ja sivuvaikutukset. Havainnoimaan vaikutuksia, asiakkaan terveydentilaa ja vointia, tekemään apteekkitilauksia, ohjeistamaan asiakkaita. Tekemään yksilöllisiä hoitosuunnitelmia, tekemään yhteistyötä eri terveysviranomaisten kanssa - lääkäri, sairaanhoitaja, sosiaalihoitaja. Ymmärtämään kinestetiikkaa, ergonomiaa työotteissa. Perehtymään saattohoitoon, kuolevan kivunlievitykseen, kohtaamaan kuolevan omaisia, hoitamaan niitä byrokratioita, mitä liittyy asiakkaan kuolemaan. Hoitamaan asiakkaan asioita edunvalvonnan kanssa jne. Päivittämään potilasasiakirjoja ja tekemään Rai arviointeja.

Työtehtäviä riittää lääkinnällisten laitteiden käytöstä aina ruuan lämpötilojen mittauksiin ja laadunvalvontaan, aggressiivisten asiakkaiden kohtaamisesta haavanhoitoon. Ja lähes kaikkea siltä väliltä. 

Vierailija
156/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaikilla paskat palkat paitsi yrittäjillä ja johtajilla. Me akateemiset vasta ollaankin kansainvälisesti vertaillen palkkakuopassa.

Vierailija
157/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja progressiivinen verotus tasoittaa palkkaeroja.

Vierailija
158/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin rahat menee? 400e/kk asuntolainaan, 350e/kk autolainaan, dieselvero 750e, sähklaskut yht 250e. sinne meni 1750e.

Seuraava kk, 750e/kk lainoihin, mutta sitten vakuutuslaskut 800e. sinne meni 1550e.

seuraava kk, lainat 750e, sähkölaskut / siirto 270e (2kk välein.) jes, siistii nyt jäi rahaa hieman, vain 1020e meni. 

Seuraava kk, lainat 750e, kiinteistövero 400, sinne meni 1150e. 

Eli joka kk mulle jää käyttörahaa n. 200-600e. Vittumitäpaskaa. Sillä pitää ostaa ruuat, vaatteet, polttoaineet. Josku mietin miks ees käyn töissä paskalla palkalla. 

Etkö ymmärrä että jos tulot on nuin pienet niin silloin ajetaan max. 1000e maksavalla autolla mihin ei tarvi kaskoja. Jäisi reilu 350e enemmän kuussa käyttörahaa tai laittaa vaikka rahastoon. Menot pitää suhteuttaa tuloihin.

En ole tuo jolle vastasit vaan se kotihoidon työntekijä. Kauanko ajattelit tonnin auton kestävän, kun ajo on pätkää, kylmäkäynnistystä jne. Saako ilmastointi olla vai ollaanko saunassa helteillä? Mitäs sitten kun se tonnin auto hajoaa (taas) ja aamuvuoro olisi huomenna? Otetaanko palkatonta vai ajetaanko taksilla? Sillä 1800 netolla. Kilometrikorvaus ei esim 15km ajosta kummoinen ole, jotta sillä autoa ylläpidettäisi. Se on 42senttiä/km ja jos ajat vuodessa yli 5000km, putoaa kilometrikorvaus 38senttiin. Ai niin tankissa on koko ajan oltava polttoainetta, koska etukäteen et tiedä ajatko sen 15km vai 80km. Jippii.

Vierailija
159/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eivätkö ahkerat hoitajat ole ansainneet palkkaansa? Hoitajat ovat aina se joukko, joka nostetaan esille, kun jokin toinen ammattiryhmä esittää palkankorotusvaatimuksia. Katsokaa hoitajia ja heidän raskasta työtään! Kuinka te kermaperseet kehtaattekin vaatia lisää palkkaa, kun hoitajat raatavat!

Vai ovatko hoitajat esimerkkinä matalapalkka-alasta? Silloin heidän palkkojaan pitää ainakin korottaa.

Halpaa retoriikkaa, mutta sitähän Suomen oikeistolta voi odottaakin...

Vierailija
160/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaativaa on opettaa lapsille ja nuorille tarkoitettua samaa materiaalia vuodesta toiseen?  Siis  toistona about niitä samoja peruskoulujuttuja, joita itse on joskus oppinut koulussa  9 vuotta?

Et selvästi tiedä mitä opettajan työ on.

Ja rakas amis. Luettelemasi asiat ei mikään kuulostanut vaikealta. Ihan apteekkitilaus voi hellanlettas.