Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat valittaa että käteen tulee vajaa 1800 eur/kk. Musta toi on ihan sopivasti rahaa. Mihin te kaikki rahat kulutatte?

Vierailija
14.01.2020 |

Itse en ole tienannut edes tuon verran ja hyvin toimeen tulen. Olen yh ja mitään tukia en ole hakenut. Omistusasunto on ihan kohta maksettu, ja rahat riittää.

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri pakottaa työttömät akateemiset lähihoitajiksi. Muuhun koulutukseen ei rahaa tipu, etenkään entistä tutkintoa täydentävään. 

Tämä on todella pelottavaa. Lähihoitajien soveltuvuuskokeista luovuttiin jo, joten akateemisen hissukankin voi puolipakolla pakottaa alalle, joka ei ollenkaan sovi hänelle eikä potilaille. FM:n tutkinnon lisäksi olen tehnyt hanttihommia laidasta laitaan, hoitoalaan tutustuin yläasteella viikon verran tet-jaksolla geriatrisella osastolla. Silloin jo tuli selväksi, että ennemmin lopetan itseni kuin hoidan vanhuksia. Teen mieluummin mitä tahansa työtä, mutten sh:n tai lähihoitajan hommia. Ei ole kenenkään kannalta hyvä asia, että hoitotyöhön on alettu pakottaa ihmisiä rangaistuksen uhalla.

Vierailija
102/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää laaja-alaisena erityisopettajana ehkä reilu satanen enemmän. Ei ole ihan täydet tunnit mutta silti, koulutus kuitenkin korkeampi ja pidempi.

Eli saat 400e enemmän. Ja teet pienempää työaikaa.

Koska 1800e/kk käteen EI ole lähihoitajan realistinen palkka, vaikka niin nyt otsikoissa väitetään. 1500e nettona on lähempänä totuutta ja se tulee vain täysillä tunneilla eli 8h/pvä + kikyt päälle ja on siis peruspalkka.

Että pistää vihaksi tälläinen valheellinen otsikointi 🤬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo palkka ei voi olla pelkästä päivätyöstä saatava palkka, toisaalta tuossa on varmasti myös jotain ikälisiä. Itse teen hoitoalan päivätöitä amk-tutkinnolla ja saan käteen vain satasen enemmän kuin tuo lähäri.

Ongelma Suomessa onkin se, että amistaustaiset hoitajat ja amk-taustaiset hoitajat saavat melkein samaa palkkaa.

No eipä se amk-taustaisen hoitajan teoria juuri sen syvällisempi ole kuin amis-taustaisellakaan 105op teoriaa on luettu 1,5 vuodessa , loput harjoittelua ja joku simppeli harjoitustyö. Ennen kun sairaanhoitajat koulutettiin ihan vaan sairaanhoitokouluissa ja opistoissa, ei niillä toi amk-status mennyt niin hattuun. Nyt ne tuntee olevansa vähintään jotain professoreita ensimmäisen asteen yhtälän matematiikkataidoillaan.

Sairaanhoitajalle on kokonaishoitovadtuu potilaasta, ja suobensisöisiä lääkkeitä ei lähihoitaja anna, eikä muitakaan esim monessa sairaalassa, että on työssä eroa. Jos jotain sattuu, sairaanhoitaja on vastuussa, ei lähihoitaja eikä lääkäri

Vierailija
104/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja.. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää laaja-alaisena erityisopettajana ehkä reilu satanen enemmän. Ei ole ihan täydet tunnit mutta silti, koulutus kuitenkin korkeampi ja pidempi.

Eli saat 400e enemmän. Ja teet pienempää työaikaa.

Koska 1800e/kk käteen EI ole lähihoitajan realistinen palkka, vaikka niin nyt otsikoissa väitetään. 1500e nettona on lähempänä totuutta ja se tulee vain täysillä tunneilla eli 8h/pvä + kikyt päälle ja on siis peruspalkka.

Että pistää vihaksi tälläinen valheellinen otsikointi 🤬

Kyllä näin on, eli itselleni jää 1500 käteen. Olen pk-seudulla töissä. Lopetan kohta lähärin hommat ja muutan pois, ei ole varaa olla Kähäri eikä asua pk-seudulla. Vaihdan alaa. Eikä koskaan enää hoitajaksi

Vierailija
105/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset jää tällä menolla ilman hoitoa kun hoitajilla ei ole varaa asua siellä, eikä myöskään pitää autoa, että tulisivat kauempaa.

Mä niin ihmettelen tätä, ettei autoa saisi pk-seudulla enää pitää kun yhäkin joukkoliikenne on melko huono, kaikkialle ei pääse millään tai kestää yli tunnin. mIten hoitajilla ja muilla vastaavilla on enää mahdollisuus asua sielläpäin ollenkaan?

Vierailija
106/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ihan sopivasti rahaa yksineläjälle, mutta kolmen teinin elätykseen se ei riitä millään. Usea ystäväni, jotka tekevät yhdentekevää toimistotyötä (erään oma kuvaus), ovat sanoneet, etteivät tällä palkalla edes vaivautuisi menemään töihin saati hoitamaan ihmisiä.

Vierailija
107/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo palkka ei voi olla pelkästä päivätyöstä saatava palkka, toisaalta tuossa on varmasti myös jotain ikälisiä. Itse teen hoitoalan päivätöitä amk-tutkinnolla ja saan käteen vain satasen enemmän kuin tuo lähäri.

Ongelma Suomessa onkin se, että amistaustaiset hoitajat ja amk-taustaiset hoitajat saavat melkein samaa palkkaa.

No eipä se amk-taustaisen hoitajan teoria juuri sen syvällisempi ole kuin amis-taustaisellakaan 105op teoriaa on luettu 1,5 vuodessa , loput harjoittelua ja joku simppeli harjoitustyö. Ennen kun sairaanhoitajat koulutettiin ihan vaan sairaanhoitokouluissa ja opistoissa, ei niillä toi amk-status mennyt niin hattuun. Nyt ne tuntee olevansa vähintään jotain professoreita ensimmäisen asteen yhtälän matematiikkataidoillaan.

Sairaanhoitajalle on kokonaishoitovadtuu potilaasta, ja suobensisöisiä lääkkeitä ei lähihoitaja anna, eikä muitakaan esim monessa sairaalassa, että on työssä eroa. Jos jotain sattuu, sairaanhoitaja on vastuussa, ei lähihoitaja eikä lääkäri

Lähäritkin jakaa nykyään lääkkeitä.

Vierailija
108/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summalla meillä elätetään kaksi aikuista, tukia ei saada mistään. Miten voi olla ettei lähihoitajalle riitä?

Vierailija
109/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri pakottaa työttömät akateemiset lähihoitajiksi. Muuhun koulutukseen ei rahaa tipu, etenkään entistä tutkintoa täydentävään. 

Tämä on todella pelottavaa. Lähihoitajien soveltuvuuskokeista luovuttiin jo, joten akateemisen hissukankin voi puolipakolla pakottaa alalle, joka ei ollenkaan sovi hänelle eikä potilaille. FM:n tutkinnon lisäksi olen tehnyt hanttihommia laidasta laitaan, hoitoalaan tutustuin yläasteella viikon verran tet-jaksolla geriatrisella osastolla. Silloin jo tuli selväksi, että ennemmin lopetan itseni kuin hoidan vanhuksia. Teen mieluummin mitä tahansa työtä, mutten sh:n tai lähihoitajan hommia. Ei ole kenenkään kannalta hyvä asia, että hoitotyöhön on alettu pakottaa ihmisiä rangaistuksen uhalla.

Omalla kohdallani tuputtaminen loppui siihen kun kerroin etten kestä nähdä verta vaan olen pökrännyt esimerkiksi verikokeissa. Kerroin etten selviäisi pakollisista harjoitteluista koska jossain vaiheessa kuitenkin joutuisin veren kanssa tekemisiin eikä oikein muutoinkaan tulevaisuuden ammattiin nähden hyvä asia. Myönsin että haen koulutukseen jos pakko mutta että resurssien haaskausta koska en selviydy siitä. Siihen loppui alan tuputus ja myöhemmin aivan toisaalle töihin. 

Vierailija
110/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla meillä elätetään kaksi aikuista, tukia ei saada mistään. Miten voi olla ettei lähihoitajalle riitä?

Kaikille ei elämänhallinta vaan ole niin helppoa. Lähäreista monet heitä jotka ovat peruskoulunkin juuri ja juuri läpäisseet. 

Vierailija
111/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eniten mua ottaa päähän näissä lähäri/ sh palkkakeskusteluissa se, että he käyvät keskustelua muiden alojen lyttäämisen kautta! Vinkukaa ihan rauhassa työoloistanne ja palkoistanne, mutta älkää lytätkö muita! On ihan hitosti muitakin ammatteja joissa on raskasta, kiirettä, henkilöstöpulaa, aliarvostusta ja surkeaa palkkausta, mutta mikään muu ala ei pidä tällaista meteliä jatkuvasti ja toisia polkien. Enpä ole kuullut esim. kenenkään muun sanovan näissä keskusteluissa "toivottavasti et koskaan itse joudu asiakkaakseni“ (tässä kyseisessä tapauksessa sairastu), kuin sairaanhoitajien ja lähärien. Millään muulla alalla et voi uhkailla asiakkaitasi edes somessa.

Vierailija
112/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin "toimistorotasta" sairaanhoitajaksi aikuisiällä. Lähinnä, koska (vakituisten , järkevän työmatkan päässä olevien) töiden saaminen oli niin vaikeata, että oli pakko. Palkka pieneni 500 e/kk ja työn määrä kymmenkertaistui. Ainakin. Vastuu varmaan tuhatkertaistui. Ikävä sinne entiselle alalle on, ja takaisin menisin heti, jos töitä löytyisi. Törkeän raskas ja alipalkattu ala.

Vierailija
113/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex toimistorotta jatkaa vielä, että kunnissa ja valtiolla on edelleen lähes tyhjänpanttina ylipalkattuja virkamiehiä, joista osalla vain osan vuotta töitä. Tiedän, koska olin sellainen 😁 tai no, typerä pomoni oli. Mutta koska vakivirkaan olet kerran päässyt, ei sieltä poiskaan saa.

Vierailija
114/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan hyvä palkka kunnallisessa hoivakodissa, mutta työolot muuten aika hanurista. Mieluummin ottaisin työntekijöitä lisää tai jotain etuuksia kuin lisää palkkaa. Esim. Ruokaetu tai jotain muuta. Kummasti parantaisi motivaatiota kun saisi kerran vuoron aikana syödä rauhassa valmiin ruoan kohtuu hinnalla. Meillä on työpaikkaruokala, mutta hinnat ovat ihan normilounasravintolan tasoa. Ei riitä rahat siellä syömiseen.

Vierailija
115/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettopalkkani on 1800e/kk. Olen sinkku. Asumiskuluihin menee n. 700e. Markettiin (ruoka+arjen perusjutut) n. 300e. Muihin laskuihin 50e.

Eli jos ei tule yllättäviä menoja (kuten että puhelin, pc, tv tai fillari hajoaa/pöllitään), mulla jää kuukausittain 750 euroa kaikkeen muuhun/säästöön. Päällysvaatteita ostan aika harvoin ja mielellään kirppareilta.

Edellisen 4 kk:n satunnaismenot:

- farkut 50e

- kuulokkeet 10e

- aluspaitoja, sukkia ja alushousuja 30 eurolla

- kattolamppu 30e

- matto 50e

- vuodevaatteita 50 eurolla

- dvd-leffoja 30 eurolla

- cd-levyjä 20 eurolla

- joululahjoja 50 eurolla

Vierailija
116/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuuntelin tutun lähärin valitusta ja sitä kuinka halusi vaihtaa alaa.

No viikon päästä kun nähtiin uudestaan, ihmetteli kuinka ei löydykään kivaa homma josta saisi enemmän kuin sen 2700 eur/kk lisineen.

Ongelmat:

- pitää kouluttautua vuosikausia (mikä ei huvita kun ei koulunkäynti maistu ja joutuu kituuttamaan sen ajan opintotuella)

- työ on kilpailullista ja vain parhaat tienaavat kunnolla, loput sen 1 200 eur/kk (myyntityö)

- työ on monotonista ja epäpalkitsevaa, eikä työpaikasta ole mitään takeita kouluttautumisen jälkeen (paperiala)

- työ on raskasta, likaista ja vaarallista eikä hyville ansioille pääse ilman omaa yritystä (osa miesten töistä)

Ja hupsista, jääkin ne helpot sisätyöt. Joihin niihinkin tarvitaan jonkin tasoista koulutusta, ja sitten palkka onkin 1800-2200 eur/kk.

Ei se alan vaihtaminen ollutkaan niin helppoa.

Vierailija
117/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää verojen jälkeen n. 2400e ja elän oikein mukavaa elämää.

Vierailija
118/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kuuntelin tutun lähärin valitusta ja sitä kuinka halusi vaihtaa alaa.

No viikon päästä kun nähtiin uudestaan, ihmetteli kuinka ei löydykään kivaa homma josta saisi enemmän kuin sen 2700 eur/kk lisineen.

Ongelmat:

- pitää kouluttautua vuosikausia (mikä ei huvita kun ei koulunkäynti maistu ja joutuu kituuttamaan sen ajan opintotuella)

- työ on kilpailullista ja vain parhaat tienaavat kunnolla, loput sen 1 200 eur/kk (myyntityö)

- työ on monotonista ja epäpalkitsevaa, eikä työpaikasta ole mitään takeita kouluttautumisen jälkeen (paperiala)

- työ on raskasta, likaista ja vaarallista eikä hyville ansioille pääse ilman omaa yritystä (osa miesten töistä)

Ja hupsista, jääkin ne helpot sisätyöt. Joihin niihinkin tarvitaan jonkin tasoista koulutusta, ja sitten palkka onkin 1800-2200 eur/kk.

Ei se alan vaihtaminen ollutkaan niin helppoa.

Niin ja itsellä on sellainen helppo  ja mukava sisätyö, mitä nyt stressiä pukkaa välillä.

Korkeakoulututkinto vaaditaan, plus opintojen päälle tuli nelisen vuotta tukikikkailua pätkätöiden ja työttömyyden välillä koska töitä omalle alalle on tarjolla vain muutamissa julkisen sektorin organisaatioissa.

Palkka on vajaat 2600 eur/kk brutto.

Vierailija
119/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.

Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.

Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.

Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.

Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.

Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.

Olen tehnyt kumpaakin noista. Niitä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Puutarhurin työ on ihanteellista lähihoitajan työhön verrattuna. Kuin lomalla olisi. Mutta sesonkityönä se ei elätä kuin pienen joukon puutarhureita.

Puutarhurinakin voi toimia hyvin erilaisissa työpaikoissa. Itse olen kaupanalalla ja raskasta on: Kohtaat ja palvelet kymmeniä asiakkaita päivässä, eikä ne kohtaamiset aina ole niin miellyttäviä, sosiaaliset taidot ovat koko ajan kovilla. Tuohon päälle useat muut päivittäiset työtehtävät, jotka on pakko saada tehtyä, että homma pyörii. Neuvontatyötätekevänä on tiedettävä hyvin paljon todella laajasta alasta, ja vaikka kuinka kehität itseäsi, ei silti millään voi tietää kaikesta kaikkea. Työ on hyvin fyysistä jo pelkästään siksi, että olet kaiket päivät jaloillaan ja liikkeessä ja lisäksi on paljon nostelua. Koko ajan on vähän kiire ja hälinää ympärillä, taukoja jää pitämättä. Olet töissä kiinni niin illat, viikonloput kuin sesongilla pyhätkin. Kesällä ei ole lomaa. Lähäri tekee työnsä sentään sisätiloissa, puutarhuri on ulkona säällä kuin säällä. Välillä vedetään päälle villakalsaria ja pipoa, välillä kärvennytään viikkoja kestävässä helteessä.

Enkä valita! En muuta haluaisikaan tehdä, mutta halusin vain tuoda esiin, että kyllä nämä ovat ihan vertailukelpoiset työt raskaudessaan.

Siisteissä sisätiloissa? Tule kotihoitoon, ahtaisiin vessoihin ja matalista sängyistä ja lattioilta ihmisiä nostelemaan yksin, maaseudulla ajat kelillä kuin kelillä. Viime talvena huonon aurauksen vuoksi ajoin tieltä ulos (40km/h, lumilohkare jumittui auton alle) ja korjauskustannukset autoon yli 500€, omasta pussista. Söi kutsumusta.

Sanoinko siisteissä? Ja kiitos, mutta en tule. Miksi vaihtaisin raskaasta, alipalkatusta työstä toiseen samanlaiseen? En missään kohtaa sanonut, että minun työni on raskaampaa kuin lähärin, vaan yritin tuoda esiin, että ihan voi olla yhtä raskasta työnkuvasta riippuen.

Mutta joo. Omassa tuttava-/ lähipiirissäni on useita lähihoitajia, ja sairaanhoitajiakin, joten tuttua on tämä asenne "kenenkään muun työ ei voi olla yhtä raskasta ja alipalkattua kuin meidän". Ja yhtä hedelmätöntä keskustelu asiasta, huomaan. Tosin en halua yleistää, näistäkin tuntemistani henkilöistä osa tekee työtään todella suurella sydämellä ja ovat oikeita ihmisiä alallaan. Hienosti vaan tuli taas esille tuo hyökkäävä asenne muita kohtaan. Hyvässä hengessä yrität selittää oman työsi laatua ja heti joku lähäri sähähtää vastaan.

Ja mitä tuohon talvella autoiluun tulee... Eipä kaikki valtateiden varsilla asustele. Ihan tuttua on auraamattomat sivutiet ja kelirikot.

Vierailija
120/221 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaus on täydellisen riittävä hoitoalan apulaisille muutaman vuoden amis-koulutuksella. Työskentelevät lastenhoitajina, apuhoitajina ym. ja on aika pöyristyttävää miten nämä jatkuvasti valittavat palkoistaan ja työoloistaan ja vaativat mahdottomia! Hakeutuessaan lähärin koulutukseen luulisi asioiden olevan etukäteen tiedossa. Samantasoisella koulutuksella mikään muukaan ammattiryhmä ei tienaa sen kummemmin, esim. parturit tai tarjoiijat.