Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa on vikana kun en saa ollenkaan työpaikkaa?

Vierailija
14.01.2020 |

Olen nyt kaksi vuotta hakenut uutta työpaikkaa erittäin aktiivisesti. Olen laittanut noin 200 työhakemusta, suuri osa niistä ilmoitettuun työpaikkaan, mutta lisäksi olen laittanut kymmeniä avoimia hakemuksia sähköpostilla eri firmojen esimiehille. Jokaisen työhakemuksen olen räätälöinyt kyseistä firmaa/tehtävää varten. Minulla on viisi peruspohjaa, joita muokkaan haettavaa paikkaa silmällä pitäen. Myös CV:tä muokkaan tarvittaessa aina vähän. Olen soitellut hakemiini paikkoihin, jotta jäisin mieleen paremmin ja puhelimessa rekrytoija on vaikuttanut innostuneelta taustastani. Hakemani paikat on sekä oman alan paikkoja että sellaisia, jotka sivuaa jollain tavalla minun alaa ja osaamista, mutta ei ole suoraan sitä. Niissä olen kertonut tarkasti, että miten osaamiseni tulisi hyötykäyttöön firmassa vaikka minulla ei aivan suoraan heidän paikan kokemusta olekaan ennestään. Hakemus ja CV on virheetöntä hyvää kieltä, ulkoasu hyvä ja ydinasiat näkee niistä helposti. Jokaisessa hakemuksessa kerron selvästi miksi olisin hyvä valinta. Yhtään hakemusta en aloita tylsästi tyyliin "olen 38-vuotias nainen, joka etsii uusia mahdollisuuksia".

En saa työpaikkaa. En sitten millään. Olen 38-vuotias akateemisesti koulutettu nainen, asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista eli täällä kyllä työpaikkoja olisi. Olen tutkintoni jälkeen opiskellut lisää monenlaista eli kehittänyt itseäni. CV:ssäni on kyllä oman alan työkokemusta eli valmistumiseni jälkeen olen ollut hyvissä töissä mutta viimeisenä määräaikaisen projektin loputtua kaksi vuotta sitten tulos on ollut pyöreä nolla. Jossain vaiheessa valmistumisen jälkeisinä vuosian minua jopa headhuntattiin useaan työpaikkaan eli silloin olin haluttu työntekijä. Mutta toisaalta ajat ovat muuttuneet, silloin oli enemmän paikkoja auki.

En käsitä mitä teen väärin. Olen normaali, siisti, koulutettu, ystävällinen ja asiallinen ihminen, jolla olisi paljon työmotivaatiota ja osaamista. Mikä minussa voi olla vikana kun en saa ollenkaan työpaikkaa?

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, jota kovin moni ei ole maininnut on suosittelijat tai niiden puute. Jos niitä ei ole, niin herää kysymys, että miksi. On myös tullut vastaan tapauksia, jossa suosittelijoiksi lisätyt henkilöt eivät ole olleet valmiita suosittelemaan kyseistä hakijaa töihin. Kannattaa siis tarkistaa ettei ole sellaisia ongelmia CV:ssä. Eli jos olet vähänkin epävarma onko jokin henkilö valmis sinua suosittelemaan, älä laita hänen yhteystietojaan hakemukseen. t. eräs HR-pomo

Ilmoitathan näistä henkilölle itselleen. Suosittelijat kun kysytään aina henkilökohtaisesti joka rekryyn.

Vierailija
142/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä HR-pomo. Lopeta ap itsesi syyttely, sinussa ei ole mitään vikaa ja olet ollut ahkera ja uuttera työnhaussa. Kyse ei ole nyt sinusta. Kyse on siitä että ei ole sinulle - eikä monelle muullekaan - sitä palkan maksakaa. Jos olisit ilmainen, työllistyisit heti. Osaamisessasi kun ei ole vikaa.

Kaikki firmat ovat niin tulosohjattuja että kertakaikkiaan niihin ei palkata juuri ketään. Jos joku lähtee, uutta ei palkata vaan työt jaetaan jääneiden kesken. Jos joku paikka olisikin oikeasti auki, siihen palkataan rekrytoivan johtajan tuttu ja sitä ei missään nimessä anneta laittaa avoimeen hakuun.

Ei ole ketään kuka haluaa maksaa palkkaa, joten silloin ei auta vaikka olet nasan astronautti/kansantaloustieteen tohtori/nobel-palkinnon saanut.

On liki mahdotonta yrittää ”tunkea” itsensä töihin jos sille ei ole KYSYNTÄÄ.

Tilanne ei ole reilu työnhakijan kannalta ja se on erittäin huono organisaatioiden kannalta. Vaihtuvuus on nolla, ei tule uusia näkökulmi, ei saada uutta osaamista.

Nyt joku kysyy että miksi? No kun työn hinta on liian kallis. Ei se palkka vaan sivukulut ja kaikki hemmetin velvoitteet. Vakuutukset, työsuojelu, yhdenvertaisuus, koulutus, tasa-arvo, ja kaikista pitäö myös olla viranomaisille raportit ja suunnitelmat.

Työelämä on muuttunut aivan hulluksi. Näen jatkuvasti miten kovan tason osaajia on työnhakijoina. Heitä ei silti kukaan palkkaa.

Kommenttisi oli asiallinen, mutta palkkaamattomuudelle esittämäsi syy, palkan sivukulut oli virheellinen.

Suomessa nimittäin palkan sivukulut ovat alle EU-maiden keskiarvon, Ruotsiin verrattuna 10% alemmat.

Velvoitteet ovat samat EU.ssa lähes kaikille maille, EU:stahan suurin osa direktiiveistä on lähtöisin.

Jos mainitsemasi tekijät (sivukulut+velvoitteet) olisivat oikeasti ongelma, emme johtaisi pohjoismaiden vertailussa ulkomaisten sijoitusten osalta, kuten olemme tehneet jo kuuden vuoden ajan. Niiden euromääräinen kasvu oli 2018 44 %.

Oma käsitykseni on se, että koska yritykset eivät investoi, ei myöskään palkata lisää henkilökuntaa. Viivan alle siivoamalla(joukkoirtisanomiset ja henkilöstön lisäämättömyys) ja investoimattomuudella kyetään sen sijaan maksamaan vuosi vuodelta kasvavia osinkoja - joista suomalaisten pörssiyritysten osingoista n. puolet päätyy ulkomaille.

Ongelma on todellinen ja se vaikuttaa niin valtiontalouteen kuin työttömien henkilökohtaiseen talouteen, syntyvyyteen, työpahoinvoinnin kasvuun jne.

Parannusta ei ole näköpiirissä, ikävä kyllä. Pahoittelen ap ja muut samassa tilanteessa olevat.

Pahoitteluni myös meidän työsuhteessa olijoiden puolesta, jotka joudumme venymään useamman henkilön töihin.

Koko 2000-luvun suomalaisten yritysten investointiaste on ollut muuta Eurooppaa alhaisempi ja on sitä edelleen. EK:n mukaan Suomessa ei ole edes korvattu pääoman kulumista, saati investoitu tulevaisuuteen.

Juuri oli uutisissa liittyen kikyyn ja kvtes-neuvotteluihin, että se kiky säästi kunnalta 5000 työpaikkaa. Ja jos uudessa tessissä ei ole kikytunteja, niin kunta joutuu palkkaamaan 5000 ihmistä lisää, mutta ei aio palkata, koska ei ole rahaa palkata yhtään.

Höpöhöpö, lausunto on kuntatyönantajan neuvottelijan suusta, ei mikään totuus siis vaan osa työmarkkinaretoriikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevintä ja sopivinta ei aina suinkaan valinta.

Valintaperusteet voivat olla esimerkiksi :

" tosta hakijasta tuli niin mieleen mun iskä, että pakko palkata se". 

"Otetaan se hyvännäköinen, onhan se ainakin muodolllisesti (heh) pätevä"

" pyöräytetääs uusintahaku tähän haluttuun vakituiseen tehtävään ja tyrkytetäänkin pokkana haastattelutilanteessa samalla hakijoille niitä surkeita  määrä-aikaisia alan paikkoja , joihin kukaan järkevä ei ikinä hae tai halua".

144/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,  Harmin paikka. On vaikea selittää näkemättä sinun papereita. Haluaisitko lyhyt palaute?  Mielelläni katson nopeasti, jos haluat: https://www.juliakaukinen.com/ilmainen-alkukartoitus.

`Julia Kaukinen

Vierailija
145/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uravalmentaja kirjoitti:

Hei,  Harmin paikka. On vaikea selittää näkemättä sinun papereita. Haluaisitko lyhyt palaute?  Mielelläni katson nopeasti, jos haluat: https://www.juliakaukinen.com/ilmainen-alkukartoitus.

Julia, tehdäänkö vaihtokauppa? Minä muutan sinun suomen- ja englanninkielisten nettisivujesi kieliasun sujuvaksi, virheettömäksi ja tyylikkääksi, jos saan siitä hyvästä koko palvelupakettisi maksutta ja löydän työpaikan. Et jää saamapuolelle.

t. FM, ikäsyrjinnän uhri

Vierailija
146/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, jos suuntautuisit sosiaalityöhön. Vaatisiko joidenkin lisäkurssien opiskelua? Ainakin töitä riittäisi. Yksi tuttuni lastenkodissa vastaavana tuon suuntaisella koulutuksella.

Vierailija
147/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi, jos suuntautuisit sosiaalityöhön. Vaatisiko joidenkin lisäkurssien opiskelua? Ainakin töitä riittäisi. Yksi tuttuni lastenkodissa vastaavana tuon suuntaisella koulutuksella.

Googlailin tätäkin äsken epätoivoissani. En nimittäin usko sopivani sosiaalityöntekijäksi, koska en halua työskennellä yksittäisten ihmisten ongelmien hoitajana, mutta kai rahan ja työpaikan vuoksi voisin tehdä jo melkein mitä vain. Kävi kuitenkin ilmi, että en saisi hyväksiluettua tutkinnostani juuri mitään, ehkä jotain kieliopintoja ja pari muuta kurssia. Mutta käytännössä pitäisi suorittaa koko kandi+maisteri sosiaalityöstä kokonaan. Ja sitä ennen päästä sisään yliopistoon, nythän ne on muuttanut hakua niin, että juuri ylioppilaaksi kirjoittaneet saa paremmat pisteet kuin me vanhat. En ole oikein varma onko minusta näin nelikymppisenä enää suorittamaan kuuden vuoden uutta maisteritutkintoa, koska en saa siihen mitään opintotukea enää. Työkkäri voisi myöntää kahden vuoden ajan työttömyysrahalla opiskelun, mutta eihän se kaksi vuotta riitä mihinkään. En silti sulje vaihtoehtoa aivan pois, jos jotain uutta siitä ilmenee. Ap  

Vierailija
148/155 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sossuksi voi ryhtyä jos se homma ei motivoi. Uupuu nimittäin viikossa, jos ei ole siihen aitoa halua siihen työhön.

Vierailija
149/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sossuksi voi ryhtyä jos se homma ei motivoi. Uupuu nimittäin viikossa, jos ei ole siihen aitoa halua siihen työhön.

Tämä on ihan totta. Hullua opiskella viisi tai kuusi vuotta alaa, jonka parissa ei halua tehdä töitä.

Vierailija
150/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Hullua opiskella viisi tai kuusi vuotta alaa, jonka parissa ei halua tehdä töitä.

Joo, ei järkevää. Jos tekee kokonaan toisen tutkinnon, niin se ala kannattaa kyllä valita tarkoin: sellainen, joka kiinnostaa, mahdollisuus työllistyä ja pystyy tekemään hajoamatta.

Vierailija
151/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sosiaalialalle voi päästä ihan AMK tutkinnolla (sosionomi) ja sen voi kai vielä suorittaa monimuoto-opetuksella. Tuo koulutus kestää vaan 3,5 vuotta. Parempi vaihtoehto Ap:lle kuin toinen yliopistotutkinto.

Vierailija
152/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ammattitutkinto (esim. Lähihoitaja tai kasvatuksen ja ohjauksen tutkinto) tai amk-tutkinto tai jos kiinnostaa opettaminen esim. Amiksessa niin pedagogiset opinnot (voi opiskella vuodessa etänäkin) ja saisit opettaa esim. Yhteiskunnallisia aineita ja toimia muissa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tehtävissä. Yhteiskuntatieteilijän kannattaa omata muutakin osaamista kuin yhteiskuntatieteellistä, jos numerot ja tilastot tai koodaaminen (johon on myös nopeita kursseja ja työllistyminen yritykseen taattuna) ei kiinnosta niin hyvä lisä on sosiaalialan pätevyydet tai pedagogiikka.

Vierailija
153/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on esim. Henkilökohtaisen avustajan tai kouluavustajan/opettajan sijaisuuksien työt (Ei tarvita välttämättä mitään pätevyyksiä) joita voi tarkkailla esim. Seuresta ja saada palkkaa ja kokemusta jos haluaa opintojaan rahoittaa samanaikaisesti.

Vierailija
154/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä kirjoitti:

Ja sitten on esim. Henkilökohtaisen avustajan tai kouluavustajan/opettajan sijaisuuksien työt (Ei tarvita välttämättä mitään pätevyyksiä) joita voi tarkkailla esim. Seuresta ja saada palkkaa ja kokemusta jos haluaa opintojaan rahoittaa samanaikaisesti.

Opettajien sijaisuudet jaetaan vain, ainoastaan ja nimenomaan suhteiden perusteella. Ja mitä vähemmän koulutusta, sen parempi.

Vierailija
155/155 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikä kirjoitti:

Opettajien sijaisuudet jaetaan vain, ainoastaan ja nimenomaan suhteiden perusteella. Ja mitä vähemmän koulutusta, sen parempi.

Joo ja yritäpä tienata rahaa henkilökohtaisen avustajan työllä. Paikasta toiseen liikkuminen on palkatonta ja vie paljon aikaa ja työstä saa niin vähän rahaa, että se ei kyllä kannata. Puolisoni tekee tätä työtä osa-aikaisesti, mutta lähinnä vapaaehtoistyöhön rinnastettavaa, koska palkkaa siitä saa niin vähän. Toinen asia taas on se, että avustettavilla on monenlaisia ongelmia, jotka helposti heijastuvat tähän suhteeseen avustajan kanssa, koska siinä ollaan niin lähellä toista ihmistä ja toisinaan avustaja on likasankon roolissa. Ei voi kyllä suositella..valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme