Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä minussa on vikana kun en saa ollenkaan työpaikkaa?

Vierailija
14.01.2020 |

Olen nyt kaksi vuotta hakenut uutta työpaikkaa erittäin aktiivisesti. Olen laittanut noin 200 työhakemusta, suuri osa niistä ilmoitettuun työpaikkaan, mutta lisäksi olen laittanut kymmeniä avoimia hakemuksia sähköpostilla eri firmojen esimiehille. Jokaisen työhakemuksen olen räätälöinyt kyseistä firmaa/tehtävää varten. Minulla on viisi peruspohjaa, joita muokkaan haettavaa paikkaa silmällä pitäen. Myös CV:tä muokkaan tarvittaessa aina vähän. Olen soitellut hakemiini paikkoihin, jotta jäisin mieleen paremmin ja puhelimessa rekrytoija on vaikuttanut innostuneelta taustastani. Hakemani paikat on sekä oman alan paikkoja että sellaisia, jotka sivuaa jollain tavalla minun alaa ja osaamista, mutta ei ole suoraan sitä. Niissä olen kertonut tarkasti, että miten osaamiseni tulisi hyötykäyttöön firmassa vaikka minulla ei aivan suoraan heidän paikan kokemusta olekaan ennestään. Hakemus ja CV on virheetöntä hyvää kieltä, ulkoasu hyvä ja ydinasiat näkee niistä helposti. Jokaisessa hakemuksessa kerron selvästi miksi olisin hyvä valinta. Yhtään hakemusta en aloita tylsästi tyyliin "olen 38-vuotias nainen, joka etsii uusia mahdollisuuksia".

En saa työpaikkaa. En sitten millään. Olen 38-vuotias akateemisesti koulutettu nainen, asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista eli täällä kyllä työpaikkoja olisi. Olen tutkintoni jälkeen opiskellut lisää monenlaista eli kehittänyt itseäni. CV:ssäni on kyllä oman alan työkokemusta eli valmistumiseni jälkeen olen ollut hyvissä töissä mutta viimeisenä määräaikaisen projektin loputtua kaksi vuotta sitten tulos on ollut pyöreä nolla. Jossain vaiheessa valmistumisen jälkeisinä vuosian minua jopa headhuntattiin useaan työpaikkaan eli silloin olin haluttu työntekijä. Mutta toisaalta ajat ovat muuttuneet, silloin oli enemmän paikkoja auki.

En käsitä mitä teen väärin. Olen normaali, siisti, koulutettu, ystävällinen ja asiallinen ihminen, jolla olisi paljon työmotivaatiota ja osaamista. Mikä minussa voi olla vikana kun en saa ollenkaan työpaikkaa?

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut täydentävää koulutusta?

Vierailija
42/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen, että ehkä kannattaisi mainita lapsesta kuitenkin, varsinkin jos on jo vähän isompi eikä ihan vauva enää. Voisi antaa kuvan, että olet asettunut paikoillesi ja sinun täytyy ottaa vastuuta elämässä myös lapsen tähden eli olisit luotettava työntekijä. Ehkä saisit selitettyä tällä myös tuon 2v työttömyyden? Että sinulle oli erittäin tärkeää olla kotona lapsen kanssa, mutta nyt kun perhe on täysilukuinen ja lapsi isompi niin palat halusta päästä taas töihin.

Toisekseen kannattaa hankkia muutama nimekäs suosittelija edellisistä työnantajista. Myös joku tekninen taito, esim Excelin todella hyvä hallitseminen, SAP jne voi joissain paikoissa toimia.

Tsemppiä, ei oo helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

mulla ei ole lainkaan kokemusta sun alalta ap, mutta "epätoivoisesta" työpaikan etsimisestä kyllä.

Itse jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle työpaikan perässä, ja siinä selvisi se, kuinka paikallisia eri alojen työmarkkinat ovat. Työpaikassa tuntuu olevan kova tarve nimenomaan sellaisille osaajille, joita ei kouluteta kyseenomaisella paikkakunnalla.

Eli jos sulla elämäntilanne mahdollistaa muuton (edes väliaikaisesti), niin voi olla hyvä idea laittaa hakemusta menemään työpaikoille sellaisilla paikkakunnilla, joissa ei ole yliopistossa tuota yhteiskuntatieteen opinto-ohjelmaa. Olisit ikään kuin iso kala pienessä lätäkössä, varsinkin, kun kokemusta löytyy entuudestaan.

Tsemppiä!

Lapsi on ekalla luokalla, joten en voi laittaa häntä vaihtamaan koulua jonkun määräaikaisen jutun takia. Lisäksi viime vuonna kokeilun vuoksi hain töitä eripuolilta Suomea, mutta mikään ei tärpännyt, jokaisessa paikassa sanottiin, että haluavat sellaisen, joka asuu jo paikkakunnalla, koska sellainen on varmempi palkata. Silloin siis olisi ehkä voinut lapsen kanssa muuttaa, kun ei ollut vielä koulussa. Mutta silloinkin ongelmaksi olisi noussut etäisän tapaamiset, nyt ne sujuu hyvin kun isä asuu lähellä. Ap

Vierailija
44/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ihan niin yksinkertaista juttua, että mainitsetkin hakemuksessa, että sinulla on lapsi. Ehkä silloin ei heti ajatella sinun rupeavan heti lapsen tekoon.

Vierailija
45/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sinulta vain puutu se kaikkein tärkein: kaverit oikeilla paikoilla eli verkosto eli suhteet?

On minulla verkostoja ja tuttuja. Mutta ei sellaisia, jotka reaalimaailmassa muuttuisi minulle työpaikaksi. Verkostot tuotti työpaikkoja valmistumisen jälkeisinä vuosina, mutta sen jälkeen ne tuntuu menettäneen merkitystään. Erilaiset oman alan tutut on töissä paikoissa, joihin ei joko koskaan rekrytoida ketään uutta vaan on rekrytointikielto (kunta-ala) tai sitten ne on tehtävissä, joissa ne ei voi vaikuttaa rekryihin eli ihan työntekijätasolla vain. Proffatutut yliopistolta on sellaisia, että ei niiden kautta saa töitä kuin tutkimushankkeisiin, ja niihin olen liian vanha, koska olen ollut yliopistolta pois jo 14 vuotta. Ap

Käytännössä sinulla siis ei ole verkostoja.

Kirjoittajalla numero 18 on sinulle mielenkiintoinen neuvo. Menenpä pyytämään häneltä tarkennuksia, kun on tässä omakin lehmä ojassa.

Nro 10

Vierailija
46/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähän epäselväksi, haetko julkiselle puolelle? Siellä on aika epätoivoinen tilanne eli ei ihme ettet mitään löydä.

Mutta ota Iltapulun toimittajaan yhteyttä jutunteon merkeissä. Aiheena "miksen kelpaa töihin, olen koulutettu, pätevä, terve, työkykyinen ja työkokemusta omaava henkilö. Missä huutava työvoimapula jotta osaisin hakeutua kyseisiin yrityksiin".

Jään mielenkiinnolla odottamaan artikkelin julkaisua ;D Samaan artikkeliin voisi toimittaja käydä työnantajien luona keräämässä kommentteja ja koottuja selityksiä aiheesta miksei hakija kelpaa vaikka kauhia pula on hakijoista.

Vierailija
47/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

mulla ei ole lainkaan kokemusta sun alalta ap, mutta "epätoivoisesta" työpaikan etsimisestä kyllä.

Itse jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle työpaikan perässä, ja siinä selvisi se, kuinka paikallisia eri alojen työmarkkinat ovat. Työpaikassa tuntuu olevan kova tarve nimenomaan sellaisille osaajille, joita ei kouluteta kyseenomaisella paikkakunnalla.

Eli jos sulla elämäntilanne mahdollistaa muuton (edes väliaikaisesti), niin voi olla hyvä idea laittaa hakemusta menemään työpaikoille sellaisilla paikkakunnilla, joissa ei ole yliopistossa tuota yhteiskuntatieteen opinto-ohjelmaa. Olisit ikään kuin iso kala pienessä lätäkössä, varsinkin, kun kokemusta löytyy entuudestaan.

Tsemppiä!

Lapsi on ekalla luokalla, joten en voi laittaa häntä vaihtamaan koulua jonkun määräaikaisen jutun takia. Lisäksi viime vuonna kokeilun vuoksi hain töitä eripuolilta Suomea, mutta mikään ei tärpännyt, jokaisessa paikassa sanottiin, että haluavat sellaisen, joka asuu jo paikkakunnalla, koska sellainen on varmempi palkata. Silloin siis olisi ehkä voinut lapsen kanssa muuttaa, kun ei ollut vielä koulussa. Mutta silloinkin ongelmaksi olisi noussut etäisän tapaamiset, nyt ne sujuu hyvin kun isä asuu lähellä. Ap

Valitettavasti on niin että lapsesi on ehkä pakko vaihtaa koulua jotta sinä työllistyisit. Jos asetat työlle kauhean suuria maantieteellisiä rajauksia niin se on aina suuri hidaste työllistymiselle. Ala-asteikäinen myös muuttaa oikeasti paljon helpommin paikkakuntaa kuin vanhempi jolle on jo ehtinyt muodostua vuosien aikana kiinteät koulu- ja harrastusympyrät. Eli ehdottomasti haet paikkoja laajalta alueelta ja ilmoitat suoraan että muutat uudelle paikkakunnalle jos saat työn.

Vierailija
48/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sinulta vain puutu se kaikkein tärkein: kaverit oikeilla paikoilla eli verkosto eli suhteet?

On minulla verkostoja ja tuttuja. Mutta ei sellaisia, jotka reaalimaailmassa muuttuisi minulle työpaikaksi. Verkostot tuotti työpaikkoja valmistumisen jälkeisinä vuosina, mutta sen jälkeen ne tuntuu menettäneen merkitystään. Erilaiset oman alan tutut on töissä paikoissa, joihin ei joko koskaan rekrytoida ketään uutta vaan on rekrytointikielto (kunta-ala) tai sitten ne on tehtävissä, joissa ne ei voi vaikuttaa rekryihin eli ihan työntekijätasolla vain. Proffatutut yliopistolta on sellaisia, että ei niiden kautta saa töitä kuin tutkimushankkeisiin, ja niihin olen liian vanha, koska olen ollut yliopistolta pois jo 14 vuotta. Ap

Jokainen tuttavuus voi vaikuttaa. Ei kannata aliarvioida yhtään kenenkään vaikutusta firmassa. Esim. minä kuulin yhden vanhan tuttuni hakevan firmassamme auki olevaa paikkaa ja ihan vain kahvipöydässä sanoin pomolle että se on hyvä tyyppi. No kaveri sai paikan. En tiedä miten paljon minun ansiotani mutta ei se ainakaan haitannut.

Vierailija
49/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vuoden aukko näyttää huonolta cv:ssä. Kannattaisi hakea vaikka siivoamaan tai tiskaamaan eli ns. työnhakutöihin. Kaikista töistä saa jonkinlaista hyödyllistä kokemusta, vaikka ala olisi täysin eri.

Vierailija
50/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä minä voin tietää, että miltä alalta löytyy töitä.

Ap

Sellaisilla aloilla, joilla on paljon työvoimaa ja johon taantumat ei vaikuta ja jota ei voi ulkoistaa toiseen maahan, kuten esimerkiksi sairaanhoito, kiinteistönhoito, rakentaminen. Esimerkiksi sisäilma-asiantuntijoista on pula, sillä Suomessa on paljon homeen pilaamia rakennuksia ja vähän osaamista niiden korjaamiseen.

Vierailija
51/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden vuoden aukko näyttää huonolta cv:ssä. Kannattaisi hakea vaikka siivoamaan tai tiskaamaan eli ns. työnhakutöihin. Kaikista töistä saa jonkinlaista hyödyllistä kokemusta, vaikka ala olisi täysin eri.

Olen eri mieltä täysin tästä. Jos on akateeminen ura ja takana jo usean vuoden kokemus oman alan asiantuntijatöissä, niin parin vuoden aukko ei ole ollenkaan yhtä paha kuin pari vuotta siivoojana jossain välissä. Asiantuntijahommissa pitää profiloitua vain asiantuntijaksi, muuten ei pärjää. Jos on ollut siivoojana, niin sitä ei todellakaan kannata laittaa mihinkään näkyviin. Ap

Vierailija
52/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Tsemppiä!

Lapsen isä voi estää muuton. 

Valitettavasti on niin että lapsesi on ehkä pakko vaihtaa koulua jotta sinä työllistyisit. Jos asetat työlle kauhean suuria maantieteellisiä rajauksia niin se on aina suuri hidaste työllistymiselle. Ala-asteikäinen myös muuttaa oikeasti paljon helpommin paikkakuntaa kuin vanhempi jolle on jo ehtinyt muodostua vuosien aikana kiinteät koulu- ja harrastusympyrät. Eli ehdottomasti haet paikkoja laajalta alueelta ja ilmoitat suoraan että muutat uudelle paikkakunnalle jos saat työn.

Vierailija
53/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä täysin tästä. Jos on akateeminen ura ja takana jo usean vuoden kokemus oman alan asiantuntijatöissä, niin parin vuoden aukko ei ole ollenkaan yhtä paha kuin pari vuotta siivoojana jossain välissä. Asiantuntijahommissa pitää profiloitua vain asiantuntijaksi, muuten ei pärjää. Jos on ollut siivoojana, niin sitä ei todellakaan kannata laittaa mihinkään näkyviin. Ap

Ei sitä näkyviin tarvitse laittaa, mutta muista töistä saa kuitenkin näkökulmaa siihen Oikeaan Työhön ja näkökulmaa arvostetaan aina, töistä riippumatta.

Vierailija
54/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae niitä viestinnän työpaikkoja. Meitä viestinnän ammattilaisiakin on pilvin pimein.

Vierailija
55/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä näkyviin tarvitse laittaa, mutta muista töistä saa kuitenkin näkökulmaa siihen Oikeaan Työhön ja näkökulmaa arvostetaan aina, töistä riippumatta.

Olen ollut työelämässä 16-vuotiaasta saakka. Oman alan työkokemusta on useiden vuosien ajalta. Olen ollut työtön vain ikävuodet 36-38, joten kyllä minulla on näkökulmaa oikeaankin palkkatyöhön ja kokemusta työelämästä. Ap

Vierailija
56/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hae niitä viestinnän työpaikkoja. Meitä viestinnän ammattilaisiakin on pilvin pimein.

Tiedän, että teitä on. Yhteen viestintäalan paikkaan, johon hain, oli 350 hakijaa. Mutta kyllä minunkin on haettava, koska haluan töitä. Ap

Vierailija
57/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ikävä totuus on se että moni työpaikka on auki ihan vain muodon vuoksi. Siihen on jo tiedossa tekijä jotain kautta, joko firman sisältä tai joku jonka firma tuntee jotain kautta.

Eli nyt käyttöön kaikki mahdolliset verkostot jotka vain voit ajatella. Entiset työkaverit, opiskelukaverit, harrastuskaverit, lapsen koulukaverien vanhemmat jne. Ihan mitä vain kunhan tunnet jonkun joka on töissä tai tekemississä alasi firman kanssa. Ja sitten sitä kautta verkkoja vesille.

Itse olen työllistynyt monta kertaa aivan ihmeellisten kytkösten kautta jotka vaikuttaisivat ihan sattumilta jos en olisi niitä ihan aktiivisesti etsinyt. Paras oli jumppakaverin serkun mies joka oli pomona alani firmassa ja kuuli sitten että etsin töitä ja soitti suoraan minulle. Eivät halunneet käydä läpi sataa hakemusta joten oli helpointa kun suoraan kutsuivat haastatteluun. Jäin suoraan haastattelusta sinne töihin.

Eli avaa suusi joka ikisessä paikassa siitä että haet töitä ja mitä haet. Puskaradio saattaa kiiriä uskomattoman kauas ja tuottaa tulosta.

Mitä verkkojen vesille laskeminen ja suun avaaminen joka ikisessä paikassa käytännössä tarkoittaa? Miten vakuutat jonkun harrastuskaverin tai lapsen kaverin vanhemman siitä, että hänen kannattaa puuttua sinun työnhakuusi ja panna oma maineensa peliin? Miten kummassa olet voinut "ei aktiivisesti" jäädä jumppakaverisi mieleen niin, että hän tuli maininneeksi sinusta serkkunsa miehelle?

Kysyn tätä sen vuoksi, etten ole koskaan kuullut kenenkään mainostavan työnhakuaan harrastusryhmässä, koirapuistossa tai missään muuallakaan.

Nro 10

Vierailija
58/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä siivous näyttää CV:ssä paremmalta kuin työttömyys, mutta varmasti tästä on erilaisia näkemyksiä. Siinä mielessä turha sivupolku tämä kuitenkin, että jos sulle ei siivous kemikaaliallergian takia käy, niin eipä sitä silloin tarvitse myöskään CV:hen laittaa tai olla laittamatta.

Vierailija
59/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ikävä totuus on se että moni työpaikka on auki ihan vain muodon vuoksi. Siihen on jo tiedossa tekijä jotain kautta, joko firman sisältä tai joku jonka firma tuntee jotain kautta.

Eli nyt käyttöön kaikki mahdolliset verkostot jotka vain voit ajatella. Entiset työkaverit, opiskelukaverit, harrastuskaverit, lapsen koulukaverien vanhemmat jne. Ihan mitä vain kunhan tunnet jonkun joka on töissä tai tekemississä alasi firman kanssa. Ja sitten sitä kautta verkkoja vesille.

Itse olen työllistynyt monta kertaa aivan ihmeellisten kytkösten kautta jotka vaikuttaisivat ihan sattumilta jos en olisi niitä ihan aktiivisesti etsinyt. Paras oli jumppakaverin serkun mies joka oli pomona alani firmassa ja kuuli sitten että etsin töitä ja soitti suoraan minulle. Eivät halunneet käydä läpi sataa hakemusta joten oli helpointa kun suoraan kutsuivat haastatteluun. Jäin suoraan haastattelusta sinne töihin.

Eli avaa suusi joka ikisessä paikassa siitä että haet töitä ja mitä haet. Puskaradio saattaa kiiriä uskomattoman kauas ja tuottaa tulosta.

Mitä verkkojen vesille laskeminen ja suun avaaminen joka ikisessä paikassa käytännössä tarkoittaa? Miten vakuutat jonkun harrastuskaverin tai lapsen kaverin vanhemman siitä, että hänen kannattaa puuttua sinun työnhakuusi ja panna oma maineensa peliin? Miten kummassa olet voinut "ei aktiivisesti" jäädä jumppakaverisi mieleen niin, että hän tuli maininneeksi sinusta serkkunsa miehelle?

Kysyn tätä sen vuoksi, etten ole koskaan kuullut kenenkään mainostavan työnhakuaan harrastusryhmässä, koirapuistossa tai missään muuallakaan.

Nro 10

Tähän minäkin haluaisin vastauksen. Ap

Vierailija
60/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ketään palkata, mielummin päästään eroon työntekijöistä. En tajuu kun puhutaan pulasta.