Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä minussa on vikana kun en saa ollenkaan työpaikkaa?

Vierailija
14.01.2020 |

Olen nyt kaksi vuotta hakenut uutta työpaikkaa erittäin aktiivisesti. Olen laittanut noin 200 työhakemusta, suuri osa niistä ilmoitettuun työpaikkaan, mutta lisäksi olen laittanut kymmeniä avoimia hakemuksia sähköpostilla eri firmojen esimiehille. Jokaisen työhakemuksen olen räätälöinyt kyseistä firmaa/tehtävää varten. Minulla on viisi peruspohjaa, joita muokkaan haettavaa paikkaa silmällä pitäen. Myös CV:tä muokkaan tarvittaessa aina vähän. Olen soitellut hakemiini paikkoihin, jotta jäisin mieleen paremmin ja puhelimessa rekrytoija on vaikuttanut innostuneelta taustastani. Hakemani paikat on sekä oman alan paikkoja että sellaisia, jotka sivuaa jollain tavalla minun alaa ja osaamista, mutta ei ole suoraan sitä. Niissä olen kertonut tarkasti, että miten osaamiseni tulisi hyötykäyttöön firmassa vaikka minulla ei aivan suoraan heidän paikan kokemusta olekaan ennestään. Hakemus ja CV on virheetöntä hyvää kieltä, ulkoasu hyvä ja ydinasiat näkee niistä helposti. Jokaisessa hakemuksessa kerron selvästi miksi olisin hyvä valinta. Yhtään hakemusta en aloita tylsästi tyyliin "olen 38-vuotias nainen, joka etsii uusia mahdollisuuksia".

En saa työpaikkaa. En sitten millään. Olen 38-vuotias akateemisesti koulutettu nainen, asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista eli täällä kyllä työpaikkoja olisi. Olen tutkintoni jälkeen opiskellut lisää monenlaista eli kehittänyt itseäni. CV:ssäni on kyllä oman alan työkokemusta eli valmistumiseni jälkeen olen ollut hyvissä töissä mutta viimeisenä määräaikaisen projektin loputtua kaksi vuotta sitten tulos on ollut pyöreä nolla. Jossain vaiheessa valmistumisen jälkeisinä vuosian minua jopa headhuntattiin useaan työpaikkaan eli silloin olin haluttu työntekijä. Mutta toisaalta ajat ovat muuttuneet, silloin oli enemmän paikkoja auki.

En käsitä mitä teen väärin. Olen normaali, siisti, koulutettu, ystävällinen ja asiallinen ihminen, jolla olisi paljon työmotivaatiota ja osaamista. Mikä minussa voi olla vikana kun en saa ollenkaan työpaikkaa?

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiktoktioktok kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä oot liian innokas ja työnantajat pelkäävät biologisen kellosi tikittävän.

Ajattelin juuri samaa! "Tulee kiire raskautua ja jää äitiyslomalle heti koeajan jälkeen". Voip olla joo syynä.

Olen laittanyt yli 200 hakemusta. Kaikissako noissa paikoissa olisi tuo ennakkoluulo tällaisesta 38-vuotiaasta naisesta? Ap

Vierailija
22/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vika on tuossa alassa (yhteiskuntatiede), mikä on aivan liian suosittu siihen nähden kuinka työllistävä se on.  Hakijoita paljon kun hommat on ns. mukavia eivätkä vaadi mitään "luonnontieteellistä kovaa osaamista", ei ole vuorotyötä eikä fyysisesti raskasta.

Kaiken maailman liirumlaarum koulutus- ja kehityshankkeet, joiden rahoitus tulee valtiolta, kunnista, oppilaitoksista, järjestöistä, EU:sta jne. ovat vähenemään päin (mikä on hyvä meidän maksajien kannalta). Ja niitä todellisia yksityisen sektorin työpaikkoja on vähän tuolla alalla.

Siinäpä se.

Saatat olla ihan oikeassa, että tuossa on se syy.

Mutta kun en minä eläkkeellekään vielä vuosikausiin pääse enkä halua olla loppuelämää työttömänä, niin olisiko neuvoja miten saisin jotain töitä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse olin 5 vuotta työttömänä ja lähetin sinä aikana alle 10 hakemusta. Lopulta työkkäristä soitettiin minulle ja tarjottiin palkkatuettua työtä. Otin sen vastaan ja työllistyin sopimuksen päätyttyä kyseiseen paikkaan oman alan työhön, jossa olen edelleen.  Että näinkin voi käydä.

Vierailija
24/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko facebookissa tykättyjen listalla "ay-vasemmisto" tai muuta ay-toimintaa?

Vierailija
25/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, ja vaikka jos olisikin niin en usko, että rekryäjät alkaisi tutkailemaan facebookia hakijoiden osalta. Ap

Vierailija
26/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä HR-pomo. Lopeta ap itsesi syyttely, sinussa ei ole mitään vikaa ja olet ollut ahkera ja uuttera työnhaussa. Kyse ei ole nyt sinusta. Kyse on siitä että ei ole sinulle - eikä monelle muullekaan - sitä palkan maksakaa. Jos olisit ilmainen, työllistyisit heti. Osaamisessasi kun ei ole vikaa.

Kaikki firmat ovat niin tulosohjattuja että kertakaikkiaan niihin ei palkata juuri ketään. Jos joku lähtee, uutta ei palkata vaan työt jaetaan jääneiden kesken. Jos joku paikka olisikin oikeasti auki, siihen palkataan rekrytoivan johtajan tuttu ja sitä ei missään nimessä anneta laittaa avoimeen hakuun.

Ei ole ketään kuka haluaa maksaa palkkaa, joten silloin ei auta vaikka olet nasan astronautti/kansantaloustieteen tohtori/nobel-palkinnon saanut.

On liki mahdotonta yrittää ”tunkea” itsensä töihin jos sille ei ole KYSYNTÄÄ.

Tilanne ei ole reilu työnhakijan kannalta ja se on erittäin huono organisaatioiden kannalta. Vaihtuvuus on nolla, ei tule uusia näkökulmi, ei saada uutta osaamista.

Nyt joku kysyy että miksi? No kun työn hinta on liian kallis. Ei se palkka vaan sivukulut ja kaikki hemmetin velvoitteet. Vakuutukset, työsuojelu, yhdenvertaisuus, koulutus, tasa-arvo, ja kaikista pitäö myös olla viranomaisille raportit ja suunnitelmat.

Työelämä on muuttunut aivan hulluksi. Näen jatkuvasti miten kovan tason osaajia on työnhakijoina. Heitä ei silti kukaan palkkaa.

Vierailija
27/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ehkä olisi aika opiskella jotain uutta?

Opiskella mitä uutta? Sopii hyvin, jos se tuottaa työpaikan. En vain enää keksi mikä opiskelu tuottaisi.

Minulla on sellainen kemikaaliallergia, joka estää työskentelyn esim. siivousalalla ja aloilla, joissa joutuu pesemään usein käsiään. Se sulki lukion jälkeen monta vaihtoehtoa pois, joten oli pakko valita ala, jossa työ on toimistotyötä / asiantuntijatyötä. Ap

Katso joku ala mikä sua kiinnostaa ja jossa löytyy töitä? Käy vaikka kaikki yliopiston ja amk:n alat läpi.

Vierailija
28/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä HR-pomo. Lopeta ap itsesi syyttely, sinussa ei ole mitään vikaa ja olet ollut ahkera ja uuttera työnhaussa. Kyse ei ole nyt sinusta. Kyse on siitä että ei ole sinulle - eikä monelle muullekaan - sitä palkan maksakaa. Jos olisit ilmainen, työllistyisit heti. Osaamisessasi kun ei ole vikaa.

Kaikki firmat ovat niin tulosohjattuja että kertakaikkiaan niihin ei palkata juuri ketään. Jos joku lähtee, uutta ei palkata vaan työt jaetaan jääneiden kesken. Jos joku paikka olisikin oikeasti auki, siihen palkataan rekrytoivan johtajan tuttu ja sitä ei missään nimessä anneta laittaa avoimeen hakuun.

Ei ole ketään kuka haluaa maksaa palkkaa, joten silloin ei auta vaikka olet nasan astronautti/kansantaloustieteen tohtori/nobel-palkinnon saanut.

On liki mahdotonta yrittää ”tunkea” itsensä töihin jos sille ei ole KYSYNTÄÄ.

Tilanne ei ole reilu työnhakijan kannalta ja se on erittäin huono organisaatioiden kannalta. Vaihtuvuus on nolla, ei tule uusia näkökulmi, ei saada uutta osaamista.

Nyt joku kysyy että miksi? No kun työn hinta on liian kallis. Ei se palkka vaan sivukulut ja kaikki hemmetin velvoitteet. Vakuutukset, työsuojelu, yhdenvertaisuus, koulutus, tasa-arvo, ja kaikista pitäö myös olla viranomaisille raportit ja suunnitelmat.

Työelämä on muuttunut aivan hulluksi. Näen jatkuvasti miten kovan tason osaajia on työnhakijoina. Heitä ei silti kukaan palkkaa.

Apua, kuulostaa todella kurjalta, jos tilanne on tuo. Kirjoitat kuitenkin ihan uskottavaa asiaa, eli en epäile ollenkaan. Mutta ahdistava todellisuus mitä kuvaat. Kiitos kommentistasi silti, se jossain määrin helpotti mieltäni, vaikka toisaalta nosti uuden ahdistuksen, että mitä ihmettä nyt sitten teen, jos vika ei olekaan minussa eli en voi muuttaa itseäni tavalla, joka työllistäisi minut. Ap

Vierailija
29/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, ja vaikka jos olisikin niin en usko, että rekryäjät alkaisi tutkailemaan facebookia hakijoiden osalta. Ap

Itse googlaan jokaisen joka lähettää työhakemuksen. Jos facen kuvissa on aina kalja kädessä tai juuri änkyrä ay-ryhmiä niin ei tule meille töihin.

Vierailija
30/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vetää maksullisia cv-ryhmiä oman toiminimen kautta.

Ja sitten haet ulkomailta töitä.

Vierailija
31/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ehkä olisi aika opiskella jotain uutta?

Opiskella mitä uutta? Sopii hyvin, jos se tuottaa työpaikan. En vain enää keksi mikä opiskelu tuottaisi.

Minulla on sellainen kemikaaliallergia, joka estää työskentelyn esim. siivousalalla ja aloilla, joissa joutuu pesemään usein käsiään. Se sulki lukion jälkeen monta vaihtoehtoa pois, joten oli pakko valita ala, jossa työ on toimistotyötä / asiantuntijatyötä. Ap

Katso joku ala mikä sua kiinnostaa ja jossa löytyy töitä? Käy vaikka kaikki yliopiston ja amk:n alat läpi.

Mistä minä voin tietää, että miltä alalta löytyy töitä. Minun alalla oli töitä vielä joitakin vuosia sitten ja nytkin NÄYTTÄÄ olevan töitä, mutta voi olla että ne on vain paikkoja, joita ei koskaan täytetä. Tai sitten niihin on 500 hakijaa. Mutta sitähän en muilta aloilta voi tietää, että millä alalla oikeasti on töitä. Lääkäriksi en pääse, koska minulla ei ole matikkapäätä eikä fysiikkapäätä. Lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi en voi mennä sen kemikaaliallergiani takia, koska viimeistään työterveys sanoisi työpaikan saatuani, että en saa sitä työtä tehdä, koska siinä joutuu pesemään usein käsiä ja muutenkin työssä on tiettyjä kemikaaleja.

Alaa saa ehdottaa kyllä. Lisäksi saa ehdottaa, että miten rahoittaisin korkeakouluopinnot, kun opintotuki on jo käytetty aiemmin ja minulla on kuitenkin lapsi tässä elätettävänä.

Ap

Vierailija
32/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse googlaan jokaisen joka lähettää työhakemuksen. Jos facen kuvissa on aina kalja kädessä tai juuri änkyrä ay-ryhmiä niin ei tule meille töihin.

Ok. Minulla on facessa vain yksi asiallinen kasvokuva ja lisäksi muutama kukkakuva. Tykkäämisissä lähinnä jotain oman alan juttuja. En juuri käytä facea. Muutenkaan somepresenssissäni ei ole mitään epäilyttävää. Ap

Vierailija
33/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vika on tuossa alassa (yhteiskuntatiede), mikä on aivan liian suosittu siihen nähden kuinka työllistävä se on.  Hakijoita paljon kun hommat on ns. mukavia eivätkä vaadi mitään "luonnontieteellistä kovaa osaamista", ei ole vuorotyötä eikä fyysisesti raskasta.

Kaiken maailman liirumlaarum koulutus- ja kehityshankkeet, joiden rahoitus tulee valtiolta, kunnista, oppilaitoksista, järjestöistä, EU:sta jne. ovat vähenemään päin (mikä on hyvä meidän maksajien kannalta). Ja niitä todellisia yksityisen sektorin työpaikkoja on vähän tuolla alalla.

Siinäpä se.

Mutta kun en minä eläkkeellekään vielä vuosikausiin pääse enkä halua olla loppuelämää työttömänä, niin olisiko neuvoja miten saisin jotain töitä?

Ap

Kaksi suositusta voisi heittää:

1) Tee "palkkaaminen" helpoksi ja turvalliseksi eli perusta yitys tai käytä jotain kevytyrityspalvelua, jolloin sinut voi helposti ottaa lyhyisiin hommin ja työnantaja tietää pääsevänsä helposti eroon jos tuntuu virheplakkaukselta.

2) Opettele joku erityistaito, jolle on paljon kysyntää. Esimerkiksi IT-alalla on paljon asioita, joiden osaajia kaivataan, eikä niissä välttämättä tarvitse olla mikään ohjelmoija. Esimerkiksi yrityksiin otetaan jatkuvasti käyttöön verkkopohjaisia sovelluksia (SalesForce ja niitä on paljon paljon muitakin). Näiden hyvistä asiantuntijoita, jotka osaavat konsultoida käyttöönotossa ja myöhemminkin, on pulaa.

Vierailija
34/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se.

Ap

Kaksi suositusta voisi heittää:

1) Tee "palkkaaminen" helpoksi ja turvalliseksi eli perusta yitys tai käytä jotain kevytyrityspalvelua, jolloin sinut voi helposti ottaa lyhyisiin hommin ja työnantaja tietää pääsevänsä helposti eroon jos tuntuu virheplakkaukselta.

2) Opettele joku erityistaito, jolle on paljon kysyntää. Esimerkiksi IT-alalla on paljon asioita, joiden osaajia kaivataan, eikä niissä välttämättä tarvitse olla mikään ohjelmoija. Esimerkiksi yrityksiin otetaan jatkuvasti käyttöön verkkopohjaisia sovelluksia (SalesForce ja niitä on paljon paljon muitakin). Näiden hyvistä asiantuntijoita, jotka osaavat konsultoida käyttöönotossa ja myöhemminkin, on pulaa.

Hmm. Minun alalla ei oikein ole lyhyitä esim. kuukauden projekteja. Vaan hankkeet on sellaisia, että hankeihmiset joutuu ensimmäiset kuukauden usein ihan vain perehtymään siihen hankkeen sisältöön / toimiympäristöön ja itse hanketyö kestää pari vuotta. Niihin halutaan palkata y-tunnuksella toimivan henkilön sijaan kyllä ihan talon sisälle ihminen. Tuo ehdottamasi varmasti toimii jollain toisella alalla esim. it-alalla. Joku erityistaito on hyvä idea. Mutta minulla sattuu jo olemaan pari sellaista, enkä ole niiden avulla saanut työtä. Joku uusi sopii kyllä kunhan voin keksiä mikä se olisi. Ap

Vierailija
35/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ns muuntokoulutukseen ja it -alalle, esim se Saranen järjestää näitä, ja kursseilta erittäin moni työllistyy koska on jo kurssin aikana hrjoittelemassa työpaikassa. It ala on ainoa ”takuuvarma” työllistäjä.

Vierailija
36/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettava tosiasia, että näin toimitaan nykyään. Se kannattaa kaikkien hakijoiden huomioida nykyään, että sillä somejalanjäljellä on väliä. 

Vierailija
37/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettava tosiasia, että näin toimitaan nykyään. Se kannattaa kaikkien hakijoiden huomioida nykyään, että sillä somejalanjäljellä on väliä. 

Ok, ehkä olin sitten väärässä. Mutta asialla ei ole väliä kohdallani, koska minusta ei voi löytää mitään arvolatautunutta, poliittisesti latautunutta tai muuten "epäilyttävää" jälkeä somesta. Ei edes opiskeluajoilta vuosien takaa. Ap

Vierailija
38/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

mulla ei ole lainkaan kokemusta sun alalta ap, mutta "epätoivoisesta" työpaikan etsimisestä kyllä.

Itse jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle työpaikan perässä, ja siinä selvisi se, kuinka paikallisia eri alojen työmarkkinat ovat. Työpaikassa tuntuu olevan kova tarve nimenomaan sellaisille osaajille, joita ei kouluteta kyseenomaisella paikkakunnalla.

Eli jos sulla elämäntilanne mahdollistaa muuton (edes väliaikaisesti), niin voi olla hyvä idea laittaa hakemusta menemään työpaikoille sellaisilla paikkakunnilla, joissa ei ole yliopistossa tuota yhteiskuntatieteen opinto-ohjelmaa. Olisit ikään kuin iso kala pienessä lätäkössä, varsinkin, kun kokemusta löytyy entuudestaan.

Tsemppiä!

Vierailija
39/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ns muuntokoulutukseen ja it -alalle, esim se Saranen järjestää näitä, ja kursseilta erittäin moni työllistyy koska on jo kurssin aikana hrjoittelemassa työpaikassa. It ala on ainoa ”takuuvarma” työllistäjä.

Kiitos, alan selvittelemään muuntokoulutusta. Voikohan it-alan kurssille päästä ihminen, jolla ei ole kertakaikkiaan mitään matikkapäätä? Ap

Vierailija
40/155 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä perustaisin tossa vaiheessa toiminimen ja keskittyisin verkostoitumiseen, mutta uudelleen kouluttautumaan en lähtisi monestakaan syystä. Toinen vaihtoehto on, että hakisit töitä ulkomailta. Olet parhaimmassa iässä lähteäksesi toisaalle. 

Minulla on sama tilanne, että töitä ei saa.