Vakinaistetaanko ihmisiä työpaikoille vain pärstäkertoimen mukaan?
Eli esimiehen nuoleskelijat vaan saa vakituiset paikat? Välillä tuntuu siltä. Osaamisesta viis. Jos et tule toimeen esimiehen kanssa turha uneksia tällaisesta. Kokemuksia?
Kommentit (77)
Jos esimiehen kanssa ei tule toimeen niin jotain on silloin pielessä....
Vierailija kirjoitti:
Jos esimiehen kanssa ei tule toimeen niin jotain on silloin pielessä....
Niin esimerkiksi huono esimiestyö voi vaikuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pätevyys ratkaisee. Tee työt ja opi pelaamaan.
Enpä usko, että aina ratkaisee. Peliähän tuo on. Harva esimies on niin kypsä tai fiksu, että pystyisi palkkaamaan sellaisia vakituisiksi, jotka ei mielistele häntä tai hänen päätöksiä. Valitettavasti. Kokemusta on.
Kyllä. Tiedän tapauksen jossa kauniimpaa sukupuolta oleva vakinaistettiin ilman pätevyyttä, mutta vastaavassa tilanteessa olevan miehen kohdalla se ei käynyt päinsä.
Oikeasti tyyppi, joka ei tule toimeen esimiehendä kanssa, EI ole pätevä.
Persoonalla on paljon merkitystä. Työtehtävät voi oppia kun asenne on oikea, mutta jos on hankaluuksia tulla muiden kanssa toimeen niin ollaan pian ongelmissa.
Ei, vaan yleensä sen mukaan, miten paljon ja hyvää seksiä antaa pomolle.
Näin varmaan meillä se, joka jäi ulkopuolelle, ajattelee. Oikeasti me vakinaistimme ne, joiden kanssa on hyvä työskennellä, joilla on potentiaalia ja joit voi hyödyntää jatkossakin. On paljon mukavampaa tehdä iloisen ihmisen kanssa töitä, kuin sellaisen, jonka mielestä pomon tervehtiminen on nuoleskelua.
Riippuu työstä. Omalla alallani (tekninen ala) ei pärstäkertoimella ole juuri merkitystä, vain kovalla osaamisella on. Kovimmat osaajat on aika useinkin omituisia asperger-tyylisiä tyyppejä, ihmisiä vältteleviä erakoita tai milloin mitäkin outolintuja, eikä se ketään haittaa.
Qusipäitä ei vakinaisteta. Miksi kukaan kiusankappaletta ikuiseksi riesaksi ottaisi?
Esimieshän se joutuu vastaamaan loppukädessä siitä työnjäljestä, joten ei sitä naaman takia vakinaisteta, vaan töihin halutaan osaavia ihmisiä, joihin voi myös luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole ihan noin mustavalkoista. Jos osaa työn hyvin ja tulee toimeen kaikkien muiden kanssa, ongelma voi hyvinkin olla siinä, että se esimies ei ole pätevä työhönsä.
Minä tein työni kuulemma paremmin kuin minua vuoden aiemmin tullut työntekiä. Palkkani nousi hänen ohitseen noin puolessa vuodessa. Hän oli kyllä ahkera, eikä lähtenyt työpisteeltä ennen aikojaan. Itse teen työt paljon laiskemmin ja lähden jo hyvissäajoin keittelemään kahvia. Työnjälki oli hänellä kuitenkin hutiloitua. Hän oli kaksi vuotta määräaikaisena ja itse olin puoli vuotta kunnes sain vakipaikan, hänen työnsä loppui juuri ennen joulua. Pärstäkertoimella ei ole merkitystä ja jos hyvää työntekiää ollaan heittämässä pois, niin se otetaan luottamusmiesten kanssa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kiusaaja esimies ei varmasti palkkaa itseään pätevämpää tai sellaista joka uskaltaa puuttua epäkohtiin.
Sitten palkataan myös siksi että on jonkun kaveri tai hyvää sukua tai oikea harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kieli auttaa saamaan vakipaikan.
Tähän tulokseen olen itsekin tullut.
Rehellisyyden nimissä, kuinka moni esimiehenä vakinaistaisi ensimmäisten joukossa työntekijän, joka on pätevä, mutta jonka kanssa ei tule toimeen?
Kyllä se pätevyys ratkaisee. Tee työt ja opi pelaamaan.