Kirjastotädillä sama peruspalkka kuin sairaanhoitajalla
Siinäpä se tuli. Vahvistaa vaan käsitystä että tuli opiskeltua väärä ammatti. Saman palkan saisi vähemmällä ahdistuksella ja stressaamisella. Sekä paremmilla yöunilla. Kiva.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin opiskellut vain ammattiin jossa palkka on kannattava. Minulle ja sadoilletuhansille muille uskoteltiin aikoinaan että kannattaa valita se ala mikä tuntuu hyvältä.
Eli halvalla pistettiin lapsia lukiossa.
Kuvittelimme että hyvinvointiyhteiskunnassa työ kuin työ on kannattavaa ja jokainen työ on arvokasta.Vaan ei edes ole välttämättä työterveyttä ja ylitöistä ei makseta ylityölisiä ja palkkakin saattaa olla alle 2000e kk.
Miksi nuorille valehdellaan ja miksi palkat on niin matalat? Työnteko kannattaa nykyään vain muutamilla aloilla.
Sitten tätä ketjua lukiessa voi havaita että työntekoa ei arvostetakaan tai että pitäisi tehdä sitä halvalla, että he saisivat kuitenkin omat 5000e kk.
Meidän selkänahoistamme. Olen mieluummin työtön kuin hyväksikäytetty ylityöllistetty.
Ei käy.
T: En tee enää ikinä töitä
Sama täällä.
Olen mieluummin köyhä tukien varassa kuin orja palkalla jonka takia ei kannata tosiaankaan menettää elämästään joka päivä 8-12h ja olla ihan romuna.
Ei maksa vaivaa.
Mieluummin olen köyhyydessä ja tuntuu oikeasti sille että rahaa säästyy työmatkojen ja eväiden takia enemmän. Syön vähemmän koska kulutus on pienempää.
Voin kaikin tavoin paremmin. Verenpaine laski itsestään kun pääsin työttömäksi.
Jaksan käydä lenkillä ja koen elämän positiivisena. On hauska herätä aamulla jaksavana ja tehdä kävelylenkki. Katsella auringonnousua ja ihmetellä myreitä ihmisiä ruuhkassa. Ihmetellä että miksi he tuhlaavat elämänsä parhaimmat valoisat ajat halvalla töissä, joka vie työhalut.
Hoitotyö sinällään oli aluksi ihan palkitsevaa. Sitten huomasi sen miten työtä ei voi tehdä realistisesti hyvin ja oikein, kun työntekijöitä on liian vähän. Pian työnteko ja koko ala alkoi tuntumaan vastenmieliseltä. Tämän saman olen kuullut ystäviltäni ravintola-alalta ja monilta muiltakin aloilta.
Sama homma. Sama trendi jossa liian vähän työntekijöitä pyörittää halvalla firmaa.
Se ei käy päinsä. Ystävistä moni on lähtenyt opskelemaan toisia aloja ja todennut että sama meno jatkuu muualla. Edes alaa vaihtamalla ei voi muuttaa "riistotrendiä".
Työnteko sairastuttaa ihmisiä.
Hitsi jos kaikki ajattelisi noin, että turhaan mä mitään töitä teen. Nopeesti loppuis tuet. Vai elääkö nämä elämäntapatyöttömät omavaraisesti ilman tukia🤔
Miksi lääkäreille maksetaan niin korkeaa palkkaa suhteessa siihen mitä oikeasti tekevät. Istuvat penkillä ja kirjoittelevat reseptejä, joita potilaat itse voisivat käydä kysymässä apteekista.
Täysin turhaa rahastusta.
Tuon välivaiheen voisi jättää pois ja antaa apteekkareille mahdollisuuden myydä lääkkeitä ilman välikättä joka rahastaa ja vie veronmaksajilta paljon rahaa kukkarosta.
Nykyään tieto on lisääntynyt ja potilaat itse osaavat diagnosoida omat ongelmansa ja hoitajat myös. Hoitajatkin voisivat ehdottaa sopivia lääkkeitä.
Lääkärit ovat olleet kautta aikain puoskareita ja hoitaneet ihmisiä ylihintaan erilaisin elohopeahoidoin.
Tämä pitäisi muistaa myös. Lääkärien palkat on pois hoitajilta.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi jos kaikki ajattelisi noin, että turhaan mä mitään töitä teen. Nopeesti loppuis tuet. Vai elääkö nämä elämäntapatyöttömät omavaraisesti ilman tukia🤔
Eiköhän ne vähän aikaa käy "pätkähommissa" kun ei sairaalalla ole varaa ottaa virkaan. Sitten voikin olla ansiosidonnaisella niin pitkään kunnes pitää taas lähteä kärsimään orjuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tuollaista varmasti ihmettelee ihminen jolla on työterveys ja vakuutettu ja muut työedut esimerkiksi ylitöistä maksetaan rahaa.
Miksi ajattelet että niitä joille ei kuulu edut ja palkka on tyyliin alle 12e tunti, miksi ajattelet että heitä kiinnostaa rikastuttaa muita ja antaa oman ainoan elämänsä parhaimmat vuodet ja päivät siihen että joku muu kerää potin ja rikastuu?
Tätä pitäisi miettiä. Se ainoa elämä ja terveet vuodet menee siihen että kulutetaan itsensä romuksi, että joku muu voi korvata sut palkkatuella...
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne ottaa sen mikä niille kuuluu kaikesta huolimatta.
Parashan olisi että työstä maksettaisiin ylityölisät ja ei painostettaisi ylitöihin puolipakolla.
Ja että palkka olisi suhteessa työn kuormittavuuteen.
Suurin osahan on kulutettu mahdottomilla työtaakoilla loppuun.
Sinä tässä lähinnä syytät että ovat elämäntapatyöttömiä.
Totuus on että heidät kulutettiin loppuun ja harva lääkäri kirjoittaa heille, heille kuuluvaa sairaseläkettä tai lomia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkäreille maksetaan niin korkeaa palkkaa suhteessa siihen mitä oikeasti tekevät. Istuvat penkillä ja kirjoittelevat reseptejä, joita potilaat itse voisivat käydä kysymässä apteekista.
Tuon välivaiheen voisi jättää pois ja antaa apteekkareille mahdollisuuden myydä lääkkeitä ilman välikättä joka rahastaa ja vie veronmaksajilta paljon rahaa kukkarosta.
Nykyään tieto on lisääntynyt ja potilaat itse osaavat diagnosoida omat ongelmansa ja hoitajat myös. Hoitajatkin voisivat ehdottaa sopivia lääkkeitä.
Lääkärit ovat olleet kautta aikain puoskareita ja hoitaneet ihmisiä ylihintaan erilaisin elohopeahoidoin.
Tuo on eittämättä totta.
Lääkäri on nykyajan pappi. Sokeasti arvostettu ala.
Todella monilla mummoillakin on hyvä tietämys sairauksista ja lääkkeistä.
Apteekkarit tietävät kaikista eniten ja mielestäni jonojakin voisi vähentää ja säästöjä tehdä helpottamalla reseptien ja lääkkeiden saatavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo palkka-asia ei edes ole se suurin ongelma sairaanhoitajilla... Palkka on ihan ok (toki joissain paikoissa se voisi olla korkeampi). Se on väärin, että kun ammattinimike on sairaanhoitaja, niin palkka on kaikilla sama, vaikka on oikeasti todella suuria eroja työn vaativuudessa.
Kaikki on mitoitettu mahdollisimman minimiin. Ongelma on nimenomaan siinä. Sekin, että säästösyistä vähennetään sijaisia, osastonsihteereitä, laitoshuoltajia jne., niin ne kaikki työt kaatuu hoitohenkilökunnalle. Myös lääkärin töitä jaellaan hoitohenkilökunnalle. Hoitajan pitäisi keskittyä vain siihen potilaan hoitamiseen, mutta nykyään hoitaja on hoitajan lisäksi sihteeri, siivooja ja osittain jopa lääkäri ja todellakaan näin ei pitäisi olla. Lisäpalkka ei poista työkuormitusta.
Kaikille sälytetään nuo tehtävät lääkäristä professoreihin ja diplomi-insinööreihin. Sihteereitä alkaa olla vasta tehtävän mukaisissa paikoissa vähemmällä työkokemuksella olevat heidän esimiehilleen. Vasta johtotasolla saattaa olla erikseen sihteereitä ja joskus osastoittain, mutta yleensä sihteeri on konttoreittain tai osastoittain ja tehtävänkuva ei ole siivota tai korjata sitä mitä toiset tekee, vaan omat työt.
Voisihan se monissa asioissa toimia, kun määriteltäisiin työpareja joista toisella on korkeampi osaaminen ja toisella juuri sen verran osaamista, että voi hoitaa rutiinit. Vaan ihmisluonne on sellainen, että osaaja helposti luottaa, että osaamaton ”sihteeri” hoitaa enemmän kuin hänelle kuuluu, eikä tulosta synny odotetulla tavalla. On halvempaa, kun ei ole ylimääräistä painolastia, vaan työnantajan puolelta määritellyt toimenkuvat ja jokainen suorittaa työnsä alusta loppuun, jolloin ei tarvitse syyttää ”sihteereitä”, kun on tehnyt työnsä melkein loppuun, mutta tärkeät pienet ratkaisut on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastotäti istuu 5 vuotta yliopistolla tullakseen kirjastotädiksi. Tuntuu hullulta.
Kirjastoon pääsee myös 3,5 ammattikorkeatutkinnolla, tai 3 v ammattikoulututkinnolla. 1/3 työvoimasta saa olla ilman minkäänlaista alan koulutusta.
Ärsyttää muuten toi tätittely. Alan itsekin kutsumaan miespuolisia putkiasentajia ja sähkäreitä putkisediksi ja sähkösediksi....
samoin armeijasetiä ja paperitehtaan seitä voi ilmestyä puheeseen. Lentosedät, veturisedät ja laivasedät, on niitä setiä monenlaisia
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnassa jossa eletäään suu säkkiä myöten aina kaikki lisää toiselle on pois toiselta. Sen hoitajat on selvästi tiedostaneet, kun polkevat nyt muita aloja. Suomessa vaan ollaan jo tilanteessa, jossa ei eletä edes suu säkkiä myöden. Oikeasti kaikki menot kunnille vähentää palveluita, kun velkaa pitää ottaa jo velan maksuun. Pitäisi saada kaikki mukaan talkoisiin työn lisäämisen puolesta, mutta palkankorotusvaatimukset toisten ohi vain vähentää yhteiskunnan mahdollisuuksia työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastotäti istuu 5 vuotta yliopistolla tullakseen kirjastotädiksi. Tuntuu hullulta.
Kirjastoon pääsee myös 3,5 ammattikorkeatutkinnolla, tai 3 v ammattikoulututkinnolla. 1/3 työvoimasta saa olla ilman minkäänlaista alan koulutusta.
Ärsyttää muuten toi tätittely. Alan itsekin kutsumaan miespuolisia putkiasentajia ja sähkäreitä putkisediksi ja sähkösediksi....
samoin armeijasetiä ja paperitehtaan seitä voi ilmestyä puheeseen. Lentosedät, veturisedät ja laivasedät, on niitä setiä monenlaisia
Saadaankin aikaan setämuoti ;-)
Olisiko di insinöörisetä ja insinööripoika amk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sanoo eduskunnan puhesetä Rinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sanoo eduskunnan puhesetä Rinne?
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Di voisi olla insinööriäijä, insinööri tavallinen insinöörisetä. Muut tekniset toimihenkilöt sitten poikia tai poikasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo palkka-asia ei edes ole se suurin ongelma sairaanhoitajilla... Palkka on ihan ok (toki joissain paikoissa se voisi olla korkeampi). Se on väärin, että kun ammattinimike on sairaanhoitaja, niin palkka on kaikilla sama, vaikka on oikeasti todella suuria eroja työn vaativuudessa.
Kaikki on mitoitettu mahdollisimman minimiin. Ongelma on nimenomaan siinä. Sekin, että säästösyistä vähennetään sijaisia, osastonsihteereitä, laitoshuoltajia jne., niin ne kaikki työt kaatuu hoitohenkilökunnalle. Myös lääkärin töitä jaellaan hoitohenkilökunnalle. Hoitajan pitäisi keskittyä vain siihen potilaan hoitamiseen, mutta nykyään hoitaja on hoitajan lisäksi sihteeri, siivooja ja osittain jopa lääkäri ja todellakaan näin ei pitäisi olla. Lisäpalkka ei poista työkuormitusta.
Tuota samaahan on jokaisella alalla nykyään. Päiväkodissa ei ole siivoojia ja hoitajat sitten siivoovat ja tekevät vielä sapuskatkin kaiken lisäksi...
Joku säästää ja jollekin menee ne rahat, mutta ei työntekijöille!!!
Tähän pitäisi tehdä loppu ja ottaa ne rahat työntekijöille kovalla kädellä ja suurella leikkurilla.
Näin juuri. Ihmisten töistä tehdään kuormittavampaa vain siksi, että joku saa suuremman rahallisen hyödyn. Kyllä johtajille riittää kaiken maailman assistentteja melko suurellakin palkalla, mutta esimerkiksi sairaalan vuodeosastolla/poliklinikalla osastonsihteeri on todella tärkeä ammattiryhmä potilaan hoidon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaahan on jokaisella alalla nykyään. Päiväkodissa ei ole siivoojia ja hoitajat sitten siivoovat ja tekevät vielä sapuskatkin kaiken lisäksi...
Joku säästää ja jollekin menee ne rahat, mutta ei työntekijöille!!!
Tähän pitäisi tehdä loppu ja ottaa ne rahat työntekijöille kovalla kädellä ja suurella leikkurilla.
Näin juuri. Ihmisten töistä tehdään kuormittavampaa vain siksi, että joku saa suuremman rahallisen hyödyn. Kyllä johtajille riittää kaiken maailman assistentteja melko suurellakin palkalla, mutta esimerkiksi sairaalan vuodeosastolla/poliklinikalla osastonsihteeri on todella tärkeä ammattiryhmä potilaan hoidon kannalta.
Ovh:t takaisin ja samalla katteet nousee. Pitäisi vaan sulkea ulkomaiset yritykset kaupasta ja irroittautua vapaakauppa sopimuksista. Säädösvalta takaisin Suomeen, niin voisi paikallisten olojen ja tuottavuuden mukaan määritellä ovh:t (ohjevähittäishinnat joita kauppojen on noudatettava). Silloin alkaisi olla varaa sihteereihin, kun kaikkea ei kilpailutettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tuollaista varmasti ihmettelee ihminen jolla on työterveys ja vakuutettu ja muut työedut esimerkiksi ylitöistä maksetaan rahaa.
Miksi ajattelet että niitä joille ei kuulu edut ja palkka on tyyliin alle 12e tunti, miksi ajattelet että heitä kiinnostaa rikastuttaa muita ja antaa oman ainoan elämänsä parhaimmat vuodet ja päivät siihen että joku muu kerää potin ja rikastuu?
Tätä pitäisi miettiä. Se ainoa elämä ja terveet vuodet menee siihen että kulutetaan itsensä romuksi, että joku muu voi korvata sut palkkatuella...
Olen itse tehnyt vain "hanttihommia" ja tällä hetkellä opiskelen alalle, jossa palkka on suunnilleen samaa kuin sairaanhoitajilla. En saanut ylitöistä palkkaa tuolloin ennen. En vain ymmärrä sitä, että muut voivat hyvällä omallatunnolla elää muiden kustannuksella. Suomi on siitä mahtava maa, että täällä tuetaan toisia tarvittaessa, mutta vaikea ymmärtää sitä, että muuten vaan on tekemättä töitä. Ehkä elän sitten omassa kuplassa, ehkä joskus tulen ymmärtämään tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne ottaa sen mikä niille kuuluu kaikesta huolimatta.
Parashan olisi että työstä maksettaisiin ylityölisät ja ei painostettaisi ylitöihin puolipakolla.
Ja että palkka olisi suhteessa työn kuormittavuuteen.
Suurin osahan on kulutettu mahdottomilla työtaakoilla loppuun.
Sinä tässä lähinnä syytät että ovat elämäntapatyöttömiä.
Totuus on että heidät kulutettiin loppuun ja harva lääkäri kirjoittaa heille, heille kuuluvaa sairaseläkettä tai lomia.
Jos se oma ala kuluttaa liikaa, on syytä hakeutua toiselle alalle. On eri asia, jos on jokin sairaus, joka estää työnteon, esimerkiksi masennus tai vaikkapa vika selässä. Mutta jos on mahdollisuus tehdä jotain muuta työtä, kuin näitä riistotöitä joita ei kestä, niin miksi ei kouluttauduta toiselle alalle? Miksi eletään toisten elättämänä? Sitä en ymmärrä. Ymmärrän myös, että ei ole itsestään selvää ja helppoa hakeutua vaikkapa keski-ikäisenä uudelle alalle, mutta näistä viesteistä täällä jotenkin paistaa se, että mieluummin vain ollaan ettei itse rasitu. Voi toki olla että olen tulkinnut väärin, mutta olemattomuus ja yrityksen puute on mielestäni vähän kyseenalaista, kun muut siitä sitten maksavat. Mielestäni Suomen tukisysteemi on siis hyvä, ketään ei pidä jättää heitteille. Mutta toivoisin, että tukia käytetään, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.
Hesarissa vaahdotaan jälleen insinööreistä ja sairaanhoitajista, kun puhutaan edellä mainittujen palkoista, vertaillaan muka omenia ja päärynöitä. Mikä yllätys.
Miksi yhtä tuottamatonta työtä tekevä roskakuski ansaitsee enemmän kuin korkeakoulutettu sh tai kirjastonhoitaja? Miksi edes kasvanut kysyntä ei nosta sh:n palkkoja, vaikka kunnalla työskentelevien inssien palkkoihin on sillä varaa? Miksi munalisä paistaa niin räikeästi kaikesta palkkatasoja määräytymisestä läpi?