Kotitalousvähennys on vain "piika-malli", mahdollistanut rikkaille helpon elämän. Hyvä että demarit ja vihreät poistaa sen!
Kukaan ei mitään piikoja tarvii, saavat itse siivota sotkunsa.
Hesarissa juttu: "Tämän vuoden alusta hallitus laski sen 2 250 euroon sekä leikkasi vähennyksen osuutta työkorvauksissa 50 prosentista 40 prosenttiin."
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennystä ei poisteta.
Se lisää työllisyyttä.
Kyllä aivan duunariperheetkin käyttää kotitalousvähennystä, mm. pienissä remonteissa, siivouksissa, atk-jutuissa ja muissa palveluissa, mihin sitä saa.
Äitini on eläkeläinen matalapalkka-alalta, mutta hänellä käy kotisiivooja kaksi kertaa kuukaudessa.
Duunarivanhempani ovat jo 70v ja käyttivät vähennyksen kattoremonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivoja kerran viikossa, siivoaa 3 tuntia ja ottaa lähtiessään Kirjekuoren missä palkka.
Hyödymme molemmat, ainoa joka asiasta ei hyödy on valtio mutta en koe että se on minun ongelma, tehkää vaan lisää paskoja muutoksia ni loppuu ne vähäsetkin rahat.
Tuo on harmaata taloutta.
Pimeää duunia.
Viimeisen vuoden aikana olen teettänyt töitä sähkömiehellä, paneeliasentajalla ym. useammankin kerran. Ilman kotitalousvähennyksiä olisi sähkömiestä joutunut hyödyntämään pakosti kerran, mutta kaiken muun olisin tehnyt itse tai talkootyönä. Tätä työllistävää vaikutusta ei pysty arvioimaan yksikään tutkimus, mutta siitä huolimatta hallituspuolueiden kannattajat hyppivät riemusta, kun työt loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennystä ei poisteta.
Se lisää työllisyyttä.
Kyllä aivan duunariperheetkin käyttää kotitalousvähennystä, mm. pienissä remonteissa, siivouksissa, atk-jutuissa ja muissa palveluissa, mihin sitä saa.
Äitini on eläkeläinen matalapalkka-alalta, mutta hänellä käy kotisiivooja kaksi kertaa kuukaudessa.
Hyviä tarinoita.
Turha huijata. Katsos tutkijat pääsevät verotietoihin ja näin ollen tuloihin ja vähennyksiin käsiksi. Niitä on turha yrittää kusettaa että keskituloiset niitä vähennyksiä käyttäisi.
eikös mamuliinit ole päässeet tuolla rahaan kiinni siivousrinkeineen... Lienee muutama turvapäätöskin tullut kun on töitä jne.
Nooooh kaikki hyvä loppuu aikanaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkuäiti ja haluan panostaa kotiimme. Remonteissa kotitalousvähennys on minulle tärkeä asia. En osaa tehdä mitään itse.
Saisi kyllä olla nimensä mukaisesti kotitalousvähennys. Nyt suosii pariskuntia ja syrjii sinkkuja.Normaali ihminen tekisi remontin kun remontille on tarve. Jos sille on tarve niin se tehdään sai siitä kotitalousvähennystä tai ei.
Ei niitä vähennyksiä ole tarkoitettu siksi että rikkaat voi tehdä remontteja kun mieli tekee.[/syöte
Häh, keneltä on pois jos työllistän henkilön ja hän maksaa tekemästään työstä veroa ? Vai ärsyttikö sinua sana "panostaa" Ei meillä tapetit joka vuosi vaihdu mutta eteenpäin mennään kohde kerrallaan ja tehdään kodista entistä parempi. Raha on ainoa keino saada tällaista osaamista kotiin ja kotitalousvähennys kyllä lievittää keskituloisenyksin maksavan tuskaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkuäiti ja haluan panostaa kotiimme. Remonteissa kotitalousvähennys on minulle tärkeä asia. En osaa tehdä mitään itse.
Saisi kyllä olla nimensä mukaisesti kotitalousvähennys. Nyt suosii pariskuntia ja syrjii sinkkuja.Normaali ihminen tekisi remontin kun remontille on tarve. Jos sille on tarve niin se tehdään sai siitä kotitalousvähennystä tai ei.
Ei niitä vähennyksiä ole tarkoitettu siksi että rikkaat voi tehdä remontteja kun mieli tekee.
Mun käsityksen mukaan ne on tarkoitettu juuri siksi että ne joilla on varaa ostaisivat enemmän työtä, ja näin siis käyytäisivät enemmän rahaa palveluihin. Siitä kiitoksena että käytät Suomalaisia plveluja saat omaa veroprosenttiasi hiukan alemmas.
Tästä ei ole köyhälle mitään haittaa että rikas maksaa vähemmän veroa, se tulee takaisin jo siinä että se firma miltä palvelu on ostettu maksaa verot.
Tervetullut muutos. Nykysysteemillä (kuitit ja liput ja laput, jotta saadaan kotitalousvähennys) työn hinta n. 4-50 e/h. Pimenänä 10 e/h. Mikäs siinä. Varjoyhteiskunta etenee. Onko tää VATT ja PT jotain punavihreitä ajatuspajoja?
Hallituksen tilaama tutkimus ja saivat sellaiset tulokset kun halusivatkin. Samaa sarjaa kun keväinen ”maskeista ei ole mitään hyötyä, voipi olla jopa haittaa” :)
Hirveet kanaraivarit täällä taas köyhillä ja kipeillä. Miksi kaikkien etujen ja vähennysten pitää aina hyödyttää köyhiä? Miksei meille keski- ja suurituloisille voi olla jotain etuja, esim. juurikin tämä kotitalousvähennys?
Kiitos tämän vähennyksen, olen auttanut työllistämään säännöllisesti paikallista pienyrittäjä naista ostamalla häneltä kotisiivouksen.
Ei sitä paitsi tarvitse olla mitenkään kauhean varakas, että on varaa palkata joskus siivooja tai teettää remonttia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivoja kerran viikossa, siivoaa 3 tuntia ja ottaa lähtiessään Kirjekuoren missä palkka.
Hyödymme molemmat, ainoa joka asiasta ei hyödy on valtio mutta en koe että se on minun ongelma, tehkää vaan lisää paskoja muutoksia ni loppuu ne vähäsetkin rahat.Tuo on harmaata taloutta.
Pimeää duunia.
Niinhön se on mutta eipä tarvi kenenkään köyhän rutista että saan vähennyksiä.
Perustason kauppatieteilijänä ihmettelen miksi noiden palveluiden kysynnän katsotaan olevan niin epäelastinen ettei noussut hinta muka vähennä kysyntää. Vähentynyt kysyntä tarkoittaa työttömiä palveluntuottajia. Ostovoima on muutenkin huonoa ja palvelut kalliita, joten moni substituoi joko 1. tekemällä enemmän itse tai 2. etsimällä pimeitä palveluntarjoajia jotka voivat sattuneesta syystä tarjota samaa palvelua laillisia markkinoita huomattavasti alempaan hintaan.
Mutulla arvioisin itsekin että eniten tuo kolahtaa keskituloisiin joille veroporkkana on mahdollistanut palveluiden ulkoistamisen. Nousevat kulut vähentävät huomattavasti palveluiden viehättävyyttä niiden asiakkaiden kohdalla jotka eivät ole suoranaisen varakkaita vaan joutuvat käyttämään rahaa suunnitelmallisesti.
Tämä muutos nimenomaan rohkaisee hankkimaan palvelut ilman kuittia, koska ilman kotitalousvähennyksiä kotimaisten ammatti palveluiden hinta karkaa yhä useamman ulottumattomiin. Häviäjä on kotimainen yrittäjä ja hänen työllistämänsä kotimainen työntekijä ja voittaja se joka voi ilman kuittia tarjota palvelut ilman alvia ym.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tilaama tutkimus ja saivat sellaiset tulokset kun halusivatkin. Samaa sarjaa kun keväinen ”maskeista ei ole mitään hyötyä, voipi olla jopa haittaa” :)
Eikö se mennyt niin, että "maskeista ei välttämättä ole vaaraa tai haittaa." :-)
Kotitalousvähennystä käyttää monet pieni- ja keskituloiset.
Meillä on mennyt niin että minä ja mies ollaan torstaisin tehty pidempää päivää töissä— eli siis ylitöitä joten palkka nousee ja täten myös veroprosentti
Samaan aikaan kun me tehdään omia töitä, paikallinen siivousfirma siivoaa meillä— ja maksaa työstään verot
Me saamme sitten tästä hyvästä kotitalousvähennyksen
Jos tämä nyt poistetaan, niin voi olla että lähdemme torstaisin kotiin normaalisti klo 16 ja siivoamme itse.
En tiedä ketä te luulette että tämä hyödyttää? Köyhiä? Ja kun joku vielä kertois että miten..
Vierailija kirjoitti:
Paxi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paxi kirjoitti:
Vain vassari voi olla iloinen siitä, että nämäkin työtä tuen kautta saaneet ihmiset päätyvät kortistoon. Mahdatte nauraa vahingoniloisesti muillekin työttömiksi jääville?
Paitsi että kukaan ei jää työttömäksi. Juurihan tutkimus todisti sen että yhtäkään työpaikkaa ei kotitalousvähennys ole tuonut.
Eli jokainen kotitalousvähennyksellä teetetty työ oli savuverho ja huijausta jota ei tapahtunut? Kerro lisää tästä vassarilogiikasta?
Oletko tyhmä vai näytteletkö vain?
Ne työt olisi teetetty ilman kotitalousvähennyksiäkin.
On täysin naurettavaa että jonkun remontin saa vähentää veroissa. Kun se remontti olisi kuitenkin pitänyt tehdä.
Tuo nyt on tyhmä väite. Päinvastoin, esimerkiksi pintaremontti jätetään tekemättä. Tai keittiöremontti. Tai insinööri käyttää iltansa siivoamiseen eikä innovoimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saisi kyllä olla nimensä mukaisesti kotitalousvähennys. Nyt suosii pariskuntia ja syrjii sinkkuja.
Juuri tämä minuakin perheen ainoana aikuisena risoo. Jos teettäisin vaikkapa kylpyhuoneremontin niin, että minulla olisi avopuoliso, saisimme remontin paljon halvemmalla kuin että teetän sen saman remontin yksin asuvana (tai omassa tapauksessa lasten kanssa asuvana). Ei ole reilua. Ja reiluus ei ole aika mahdollistakaan, mutta tässä tapauksessa olisi jos vähennys olisi x summaa per kotitalous.
Tässä käy samoin kuin aikoinaan autoveron nostossa, kuviteltiin, että valtio saa kauheasti lisää rahaa. No, kuinkas kävi. Valtion verotulot romahtivat, koska ihmiset eivät enää ostaneet autoja.
Rikkaat saavat poiston hyvitykseksi avustusta sähköautoon, muille jää luu käteen.