Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki ovat nykyään niin väsyneitä?

Vierailija
11.01.2020 |

Itseni mukaan lukien. Ihan tolkuton aivosumu usein, vaikka on nukkunutkin. Mitään ylimääräistä ei jaksa. Kaikki ympärillä valittaa samaa. Mistähän johtuu?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin saada myös työpaikkalääkäriltä että ferritiini olisi mitattu. Memoglobiinin otatti vain, eikä se mitään kerro. ap.

Käy vain ottamaan yksityisellä, ei se paljon maksa. Mulla viimeksi oli 10, tunnen jatkuvaa ihan hirvittävää uupumusta, koko keho on joka solua myöten uupunut ja kipeä, varsinkin selkä ei kestä mitään. Oikeastaan en haluaisi kuolla mutta se alkaa olla yhä useammin toiveena koska en jaksa enää näin elääkään.

Vierailija
42/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen laatu huono ja moni nukkuu liian vähän.

Tuijotetaan ruutuja liian myöhään tai muusta syystä uni ei auta palautumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut aivosumua 3-4 vuotta ja aikasemmin verikokeissa kaikki OK. Nyt sitten yhtäkkiä löytyikin raudan- ja D-vitamiininpuutos sekä kilpirauhasarvoissa pientä häikkää.

Suosittelen siis sitkeästi labrassa käymistä, vaikka ennen kaikki olisi ollut OK.

Vierailija
44/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin saada myös työpaikkalääkäriltä että ferritiini olisi mitattu. Memoglobiinin otatti vain, eikä se mitään kerro. ap.

Puhti.fi, maksaa 19,90 e. Jos summa menee yli 30 e eli lisää joku toinen, niin ei tule palvelumaksua.

Vierailija
45/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana, iltavuorosta kotiin klo 23.00. Aamuvuoro alkaa klo 07.00. Kasvojen pesu, jotain ruokaa ja nukkumaan. En saa unta heti, koska työasiat pyörivät mielessä.Pyörit sängyssä, heräilet pitkin yötä. Herätyskello soi 05.30. Heräät, peset kasvot, laitat meikkivoiteen, kulmat ja painut ulos odottamaan bussia. Puolipökkyrässä teet päivän työt, jaat lääkkeet, suihkutat, kirjaat. Ja taas samaa. Omaiset valittavat, kun äitimuorin kynnet jääneet leikkaamatta. Esimies vaatii, että 1 hoitaja aamuvuorosta voidaan lopettaa, pärjätään vähemmälläkin henkilökunnalla.

Vierailija
46/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana, iltavuorosta kotiin klo 23.00. Aamuvuoro alkaa klo 07.00. Kasvojen pesu, jotain ruokaa ja nukkumaan. En saa unta heti, koska työasiat pyörivät mielessä.Pyörit sängyssä, heräilet pitkin yötä. Herätyskello soi 05.30. Heräät, peset kasvot, laitat meikkivoiteen, kulmat ja painut ulos odottamaan bussia. Puolipökkyrässä teet päivän työt, jaat lääkkeet, suihkutat, kirjaat. Ja taas samaa. Omaiset valittavat, kun äitimuorin kynnet jääneet leikkaamatta. Esimies vaatii, että 1 hoitaja aamuvuorosta voidaan lopettaa, pärjätään vähemmälläkin henkilökunnalla.

Nythän ei enää saa olla noita vuoroja. Jos iltavuorossa.esim 21:30 asti niin et saa mennä aamuun. Iltavuoron on loputtava klo 20:00 jotta saat tulla jo 7:00 töihin

Vierailija
47/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsen klo 20.15 töistä ja saatan joutua töihin klo 7 aamuun. En kyllä ole lähi- tai sairaanhoitaja.

Vierailija
48/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa alkoholia, jo pari annosta pilaa unet pitkäksi aikaa

Vierailija
49/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nukutaan vähemmän kuin ennen. Suurin osa aikuisista nukkuu liian vähän.

Huono sisäilma varmasti myös vaikuttaa sekä arkiliikunnan vähyys. Ennen monissa töissäkin tuli käveltyä enemmän. Kun ihminen ei saa aktiivisuutta riittävästi niin vireystaso jää jatkuvasti matalaksi. Ihmisellä on liikunnan tarve, nykyään tuo tarve ulkoistetaan jumppatunteihin ym. mitkä eivät korvaa sellaista jatkuvaa liikkeessä olemista.

Sosiaalinen media ja erilaiset keskustelupalstat, jossa keskustellaan vaikeista aiheista ilman pehmentäviä eleitä yms. varmasti saavat aikaan alakuloa monissa, mikä voi tuntua väsymyksenä jos siitä tunteesta ei saa "kiinni".

No miksi minä, joka liikun kaikki työpäivät, olen kuolemanväsynyt viikonloppuisin? Arki-illat vielä menettelee, ja nukun tarpeeksi, mutta viikonloppuina saatan nukkua kymmeneen ja yhä nukuttais. Tänään nukahdin uudestaan joskus puolipäivästä, aivan tuskaa oli päästä ylös ja laittaa ruokaa...

No mulle käy just noin jos nukun liian pitkään aamuisin ja siksi mulla onkin _aina_ herätyskello varmuuden vuoksi soimassa vaikkei mihinkään tarvitsisi aamulla lähteä, etten vain vahingossa nuku liian pitkään. Herään viikonloppuisinkin yleensä klo 7 tai viimeistään klo 8. Jos nukkuisin esim. kymmeneen olisin todellakin kuolemanväsynyt koko loppupäivän ja suunnilleen ainoa ajatus päässäni olisi että pääsisinpä takaisin nukkumaan eli juuri noin kun itsekin kuvaat tilanteen. Ja silloin saattaisikin käydä niin, että viettäisin tuon koko päivän nukkuen jos vain suinkin mahdollista ja illalla ehkä sitten viimein jaksaisin "herätä" ja sittein valvoisinkin ehkä seuraavan yön ja olisi vuorokausirytmi sekaisin.

Vierailija
50/61 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naukkailehan alkoholia pe-la ja sunnuntai-iltana, olet takuuvarmasti väsynyt ma-ti-ke . Torstaina ole virkeämpi ns, normaali olotila . Ja sitten taas sama rumba naukkaillen viikonloppuna.

Ei, et ole alkoholisti , se kohtuullinenkin nauttiminen tekee väsyn . Testannut olen.

Ja kas kummaa, miksiköhän aina väsyttää tai sitten ei , kun en nautiskele viiniä ja sidukkaa.

Vierailija
51/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naukkailehan alkoholia pe-la ja sunnuntai-iltana, olet takuuvarmasti väsynyt ma-ti-ke . Torstaina ole virkeämpi ns, normaali olotila . Ja sitten taas sama rumba naukkaillen viikonloppuna.

Ei, et ole alkoholisti , se kohtuullinenkin nauttiminen tekee väsyn . Testannut olen.

Ja kas kummaa, miksiköhän aina väsyttää tai sitten ei , kun en nautiskele viiniä ja sidukkaa.

Minäkin olen jatkuvasti väsynyt ja aivosumuinen tämän ketjun kuvaamalla tavalla, ja olen absolutisti.

Vierailija
52/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IIhmettelin ensin, miksi kukaan ei mainitse koronan aiheuttamaa aivosumua. Mutta ketjuhan on tammikuulta 2020. Ihan kuin eri vuosituhannelta... kaikki oli silloin erilaista, jopa ihmisten väsymys.

Vierailija
53/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ruutuaikaa, liian heikko ravinnon saanti ja liian vähän liikuntaa. Siinäpä olennaisimmat syyt,. 

Vierailija
54/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevätväsymys, varsinkin maanantaisin.

Vierailija
55/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset väsyvät, kun kaikki on itsepalvelua.

Työt on sysätty asiakkaille.

Kaupat, postit, pankit, matkaliput, veroasiat.. Hoida kaikki itse. Ennen ihmiset saivat pieniä lepotaukoja, kun jonottivat erilaisiin palvelupisteisiin. Jos verottaja tekee virheen, asiakas oikaisee. Puhelimiin ei vastata. Tästä se väsymys tulee.

Vierailija
56/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronapiikit on yksi aiheuttaja nyt 2023 vuonna ja viime vuosina. Täyttä kuraa nuo piikit. 

Jotenkin ei yhtään yllätä, että vuonna 2023 osalla mikään muu syy ei tule mieleen kuin piikit. Eräänlainen sairaus tuo piikkihulluskin on. Suurin osa onneksi jo päässyt niistä yli. 

Vierailija
57/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nukutaan vähemmän kuin ennen. Suurin osa aikuisista nukkuu liian vähän.

Huono sisäilma varmasti myös vaikuttaa sekä arkiliikunnan vähyys. Ennen monissa töissäkin tuli käveltyä enemmän. Kun ihminen ei saa aktiivisuutta riittävästi niin vireystaso jää jatkuvasti matalaksi. Ihmisellä on liikunnan tarve, nykyään tuo tarve ulkoistetaan jumppatunteihin ym. mitkä eivät korvaa sellaista jatkuvaa liikkeessä olemista.

Sosiaalinen media ja erilaiset keskustelupalstat, jossa keskustellaan vaikeista aiheista ilman pehmentäviä eleitä yms. varmasti saavat aikaan alakuloa monissa, mikä voi tuntua väsymyksenä jos siitä tunteesta ei saa "kiinni".

No miksi minä, joka liikun kaikki työpäivät, olen kuolemanväsynyt viikonloppuisin? Arki-illat vielä menettelee, ja nukun tarpeeksi, mutta viikonloppuina saatan nukkua kymmeneen ja yhä nukuttais. Tänään nukahdin uudestaan joskus puolipäivästä, aivan tuskaa oli päästä ylös ja laittaa ruokaa...

Mulla ei edes ole töitä tällä hetkellä. Sairastan kyllä kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ferritiinikin on matala. Liikuntaa kyllä saan viisi kertaa viikossa aerobinen plus anaerobinen ja syön terveellisesti. Olen silti jatkuvasti ihan poikki. Tuntuu että voisi vain nukkua...

Vierailija
58/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks suostut tuollaisiin vuoroihin>?   

Vierailija
59/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks suostut tuollaisiin vuoroihin>?   

Hän varmasti tulee kolmen vuoden jälkeen sen sinulle kertomaan :D

Vierailija
60/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen huomannut töissä, että ne ketkä eniten valittaa väsymystä on samat ihmiset, jotka nukkuvat aivan tolkuttoman vähän ("voi voi ku nukuin taas neljä tuntia") eivätkä vapaa-ajallakaan ulkoile/liiku yhtään ja bonuksena näyttävät syövän aika epäterveellisesti (usein jotain lihiksiä yms eväänä).

Asiaan voisi vaikuttaa omalla tekemisellä ja omilla valinnoilla suurestikin.

Aika vahvalla logiikalla taas mennään, katsos kun se ongelma on juurikin se ettei saa nukuttua enempää, ei vaikka yrittäisi. Itsellä on samaa ongelmaa, ei auta ulkoilma tai kasvispainotteinen ruokavalio. Onneksi on sentään sen verran fyysisesti raskas työ että se ajaa tuon liikunnan paremman puutteessa. Urheilen toki kyllä vapaa-ajalla mutta mielellään viikonloppuisin aamupäivästä sillä ilta-aikaan urheilu arkena meinaa että unta on ihan turha odotella ennen aamu kolmea tai neljää.

Pystyn nukkumaan hyvin jos olen saanut koko päivän riittävästi stimulaatiota, siis hyvin monenkaltaisia ärsykkeitä ja aivoille purtavaa, jos siis saan päivittäisen aivokapasiteetin kulutettua tyhjiin, nukun hyvin, millään, ei siis yhtään millään muulla ei ole minkäänlaista, ainakaan positiivista, vaikutusta. Lähes 40 vuotta homma on mennyt prikulleen noin, mutta ei sitä kyllä aamuvirkut tai muut kovin rauhalliset persoonallisuustyypit ymmärrä vaikka miten koittaisi selittää.