Miksi kaikki ovat nykyään niin väsyneitä?
Itseni mukaan lukien. Ihan tolkuton aivosumu usein, vaikka on nukkunutkin. Mitään ylimääräistä ei jaksa. Kaikki ympärillä valittaa samaa. Mistähän johtuu?
Kommentit (61)
Koska spiidi on kielletty. Aamukahvin sekaan kun saisi sekoittaa teelusikallisen pirtsakkaa niin jaksaisi käydä töissä.
Hyvä aloitus, hyviä vastauksia.
T. Väsynyt ohis
Tämä talvi on vaikuttanut mielialaani negatiivisesti. Aurinkoa on näkynyt vain muutamana pakkaspäivänä, silloin on jaksanut lähteä ulos, mutta muuten lumettomuus (eli valottomuus), jatkuva vesisade ja harmaus ei ole innostanut lähtemään ulos, vaan mieluiten töiden jälkeen makaa sohvalla. Esim.viime talvena oli niin valoisaa lumen ansiosta, että ulkoili mielellään ja sitä kautta pysyi myös virkeänä. Kaupunki järjesti talvitapahtumia missä oli kiva käydä, nyt ei vesisateessa viitsi kukaan järjestää mitään, kun ei tuonne kukaan jaksa mennä hytisemään.
Mun äiti onn karjalasta. En ole kosknähnyt sitä väsyneeenä.
Vierailija kirjoitti:
Minä syytän omaan unirytmiini täysin sopimatonta työrytmiä. Joudun heräämään joka aamu kuuden jälkeen ja iltapäivästä olen kuin zombie. Odotan vain, että pääsen kotiin nukkumaan. Aamu-uninen ei ole sellainen, että "vähän aamusta väsyttää" eikä piristy pikku hiljaa päivän myötä, kuten muut, vaan se väsymys pahenee iltapäivää kohti. Eikä sillä ole merkitystä nukkuuko 5 vai 10 tuntia, se väsymys on aina yhtä paha, jos joutuu heräämään aikaisin. Se vaikuttaa sitten koko viikkoon, kun joutuu heräämään itselleen täysin luonnottomaan aikaan.
Esim.lomalla voi helposti nukkua 23-10 tai vaikka 04-10, pääasia on se, että saa nukkua aamulla niin vireystaso on ihan erilainen eikä väsytä yhtään samalla lailla.Olen siis jatkuvasti väsynyt yksinkertaisesti aamuvirkkujen mukaan sanellun työajan takia.
Vaihda demmoseen työpaikkaan missä voit vaikuttaa työaikoihis. Niin itse tekisin, mulla menee terveys aina rahan/työn edelle.
Teen ulkotyötä ja se kyllä väsyttää. Pitkät työmatkat vielä päälle niin ei jaksa illalla enää mitään.
Jatkuva suorittaminen. Hoida hommasi hyvin töissä. Hoida hommasi hyvin opinnoissa. Ole hyvä äiti. Etsi jostain aika nukkua tarpeeksi. Vielä pitäisi löytää tunti päivässä liikuntaan. Siihen loppuukin jo tunnit vuorokaudesta kesken. Joten olen ylipainoinen, kuoleman väsynyt ja ärtyinen naisihminen vaikka olen vielä nuori. Jos saisin nukkua, nukkuisin 12h/yö, mutta nyt tällä elämäntyylillä saan n. 6 h/yo. Joten energiavajetta korvataan ruoalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syytän omaan unirytmiini täysin sopimatonta työrytmiä. Joudun heräämään joka aamu kuuden jälkeen ja iltapäivästä olen kuin zombie. Odotan vain, että pääsen kotiin nukkumaan. Aamu-uninen ei ole sellainen, että "vähän aamusta väsyttää" eikä piristy pikku hiljaa päivän myötä, kuten muut, vaan se väsymys pahenee iltapäivää kohti. Eikä sillä ole merkitystä nukkuuko 5 vai 10 tuntia, se väsymys on aina yhtä paha, jos joutuu heräämään aikaisin. Se vaikuttaa sitten koko viikkoon, kun joutuu heräämään itselleen täysin luonnottomaan aikaan.
Esim.lomalla voi helposti nukkua 23-10 tai vaikka 04-10, pääasia on se, että saa nukkua aamulla niin vireystaso on ihan erilainen eikä väsytä yhtään samalla lailla.Olen siis jatkuvasti väsynyt yksinkertaisesti aamuvirkkujen mukaan sanellun työajan takia.
Vaihda demmoseen työpaikkaan missä voit vaikuttaa työaikoihis. Niin itse tekisin, mulla menee terveys aina rahan/työn edelle.
Ei tarvi edes olla virallisesti joustavat työajat. Sellaisia töitä on aika paljonkin tarjolla, joissa työajat ovat jotain muuta kuin aamukasilta alkavaa. Esimerkiksi iltasiivoojan paikkoja on paljon, kokoaikaisissa aloitus klo 13 tai 14 ja osa-aikaisissa myöhemminkin.
Minulla on sama. Nukun kellon ympäri, muun ajan lojun sängyllä ja odotan yötä. Välillä käyn töissä.
Kokeilkaa, varmasti olette väsyneitä , jos löhöätte somessa, syötte , juotte tai teette liikaa töitä.
Pirteänä pysyy vain , kun tekee töitä tai opiskelee kohtuullisesti, käy 1/2-1 tunnin ukolenkillä päivittäin ja nukkuu yöt, niin eikä juo alkoholipitoisia juomia. Se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva suorittaminen. Hoida hommasi hyvin töissä. Hoida hommasi hyvin opinnoissa. Ole hyvä äiti. Etsi jostain aika nukkua tarpeeksi. Vielä pitäisi löytää tunti päivässä liikuntaan. Siihen loppuukin jo tunnit vuorokaudesta kesken. Joten olen ylipainoinen, kuoleman väsynyt ja ärtyinen naisihminen vaikka olen vielä nuori. Jos saisin nukkua, nukkuisin 12h/yö, mutta nyt tällä elämäntyylillä saan n. 6 h/yo. Joten energiavajetta korvataan ruoalla.
Tämä kolahti. Itsekin syön suht terveellisesti, nukun niin hyvin kuin työelämä antaa periksi ja ulkoilen työmatkat. Mutta silti olen kuoleman väsynyt koko ajan, kesäloma on ainoa suunnilleen kun ehdin palautua niin että alkaa olo tuntua normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nukutaan vähemmän kuin ennen. Suurin osa aikuisista nukkuu liian vähän.
Huono sisäilma varmasti myös vaikuttaa sekä arkiliikunnan vähyys. Ennen monissa töissäkin tuli käveltyä enemmän. Kun ihminen ei saa aktiivisuutta riittävästi niin vireystaso jää jatkuvasti matalaksi. Ihmisellä on liikunnan tarve, nykyään tuo tarve ulkoistetaan jumppatunteihin ym. mitkä eivät korvaa sellaista jatkuvaa liikkeessä olemista.
Sosiaalinen media ja erilaiset keskustelupalstat, jossa keskustellaan vaikeista aiheista ilman pehmentäviä eleitä yms. varmasti saavat aikaan alakuloa monissa, mikä voi tuntua väsymyksenä jos siitä tunteesta ei saa "kiinni".
No miksi minä, joka liikun kaikki työpäivät, olen kuolemanväsynyt viikonloppuisin? Arki-illat vielä menettelee, ja nukun tarpeeksi, mutta viikonloppuina saatan nukkua kymmeneen ja yhä nukuttais. Tänään nukahdin uudestaan joskus puolipäivästä, aivan tuskaa oli päästä ylös ja laittaa ruokaa...
Kerro monta tuntia nukut yössä? Mitä syöt? Teetkö vapaa-ajalla muutakin kuin makaat sohvalla?
Vierailija kirjoitti:
Joten olen ylipainoinen, kuoleman väsynyt ja ärtyinen naisihminen vaikka olen vielä nuori.
....
Joten energiavajetta korvataan ruoalla.
Ei näköjään mitenkään onnistuneesti, jos olet kerran ylipainoinen?
Nykyaikaisessa yhteiskunnassa ihminen raataa itsensä uuvuksiin merkityksettömässä työssä, josta ei saa mitään tyydytystä. Vapaa-ajalla tyydymme sitten turruttamaan itsemme viihteellä ja tavarapaljoudella. Lopputuloksena olemme enimmän osan ajasta poikki eikä mikään tunnu miltään. Kukapa sellaiseen voisi olla tyytyväinen. Kannattaa lukaista Teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus - vaikka kirjoittajaa kohtaan olisikin ennakkoluuloja.
Jos on dee tai ferritiini alle 150 niin ei kroppa toimi kunnolla. Myös muut vitamiinit jne. kannattaa mittauttaa, ja itse katsoa netistä mihin ne vaikuttaa, tarpeet niiden suhteen on yksilöllisiä, esim. ylipainoiset tarvitsee enemmän deetä, ja kaikki suomalaiset tarvitsee deetä purkista ympäri vuoden, pimeässä tuplana annos.
Se että kesällä palautuu ei johdu aina kesälomasta, monet voi hyvin kesällä vaikka olisivat töissä, ja se johtuu auringosta ja deestä. Deen syöminen ei ole mitenkään vaarallista, vaan A-vitamiinin syöminen on. Eli kalanmaksaöljyä missä on myös aata, ei voi vetää mielinmäärin, mutta deetä joka on oliiviöljyssä tai auringonkukkaöljyssä, voi syödä kerralla vaikka vuoden annoksen eikä siihen kuole tai sairastu, sitä ei toki suositella koska varmasti suolisto ei tykkää jos vetää purkkitolkulla samalla kertaa jotain, mutta esim. pistoksena voisi ottaa kerralla. Ihan hyvin jos Suomessakin pistoksina saisi, voisi kerran kuussa käydä ottamassa piikin ja voisi hyvin ja välttäisi flunssat ja muut taudit ja mikä tärkeintä, väsymyksen.
Ennenvanhaan rautaa lisättiin jauhoihin ja odottaville äideille määrättiin rautaa purkista, mutta sitten kuulemma miehet alkoi saada liikaakin rautaa niin jauhojen raudottamisesta luovuttiin ja nyt on unohdettu sekin että naiset ei saa tarpeeksi ruokavaliosta rautaa, ja menettävät kuukautisissa, raskauksissa, imettäessä ja synnytyksissä verta eli rautaa kauheat määrät. Juuri kukaan ei syö enää sisäelimiä eli vaikka maksaa tai veriruokia joista ennen ihmiset sai rautaa. Laskepa itse ruokavaliosi että tuleeko 5 milligrammaa päivässä rautaa, veikkaan että ei. Ja kuukautisissa menettää vielä tuon päivätarpeen lisäksi moninkertaisesti rautaa, eli mistä sen saa takaisin?
Sama juttu deen kanssa, ennen sitä suositeltiin ja sitten jostain syystä suosituksia alennettiin ja ihmiset alkoi sairastaa enemmän... Kuka hyötyy?
Veikkaan myös suoliston pinnan heikentynyttä kuntoa ja ravintoaineiden heikentynyttä imeytymistä - väsymys on silloin taattu. Stressi ja unenpuute vaikuttavat negatiivisesti näihin. Lisäksi liian vähäinen mikrobialtistus vähentää suolistobakteerien monipuolisuutta, mikä voi vaikuttaa asiaan. Ruoka myös on usein ravinneköyhempää kuin ennen, vaikka söisikin terveellisestikin.
lihavuus,huono kunto,ei liikuntaa.väärä ruoka.
Ja sitten se tuhat tekosyytä ettei voi mitään edes yrittää parantaa tai kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten olen ylipainoinen, kuoleman väsynyt ja ärtyinen naisihminen vaikka olen vielä nuori.
....
Joten energiavajetta korvataan ruoalla.Ei näköjään mitenkään onnistuneesti, jos olet kerran ylipainoinen?
Täh? Siis niinhän juuri sanoin. Että kun ei saa tarpeeksi energiaa unesta/palaudu muuten, niin sitten sitä syö -> ylipaino. Ylipaino itsessään lisää väsymystä -> syö vielä lisää -> noidankehä. Syömällä pysyn toimintakykyisenä, en ikinä sanonut sillä pysyväni hoikkana.
Saturnuksen ja Pluton konjunktio kauriissa.