Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

52 vuotta ja raskaana

Mimosa67
11.01.2020 |

Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.

Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!

En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.

Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.

Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.

Kiitokset jo etukäteen!

Kommentit (262)

Vierailija
181/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Metusalemin eukko tullut tiineeksi 700-vuotiaana?

Raamatussa ne iät on laskettu jollain eri systeemillä kuin nykyään, mutta en muista miten monta vuotta vastasi meidän ajan yhtä vuotta.

Vierailija
182/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen synnyttäneitä 50-52-vuotiaita oli viimeisen 10 vuoden aikana Stakesin tilastoissa 11 kpl. Luvussa eivät siis ole mukana ne, jotka tulivat raskaaksi ja saivat keskenmenon tai tekivät abortin. 

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/miten_todenn…

Ennen ehkäisymenetelmiä niitä vauvoja tuli varmaan paljon enemmän vanhemmille naisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummi on synnyttänyt enoni 49v ja kuoli 96v ja oli pirteä vanhus loppuun saakka ja hän sai hoitaa jopa lastenlapsiaan, myös nuorimman enoni lapsia, jotka olivat mummin kuollessa jo teini-ikäisiä.

Vierailija
184/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait miehen siittämään itsesi? Tarkoitan, että tiesikö hän että ehkäisyä ei ole? Olen sinkku ja harkitsen lapsen tekoa, mutta jännittää, että jos edes löydän miestä joka kelpaa minulle ja joka kelpuuttaa minut, suostuisiko hän isäksi - kun nykypäivänä avioliiton ulkopuolella syntyneilläkin on oikeuksia.

Vierailija
185/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis moni lapsi jää syntymättä, koska avioliiton ulkopuolella syntyvillä on taloudellisia oikeuksia isäänsä, mikäli äiti niitä vaatii. 

Vierailija
186/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis moni lapsi jää syntymättä, koska avioliiton ulkopuolella syntyvillä on taloudellisia oikeuksia isäänsä, mikäli äiti niitä vaatii. 

Taloudellisia oikeuksia isäänsä?

On huimat n. 160€ joka on pienin elari. Josta suurin osa menee matkakuluihin, jos isä vaatii lapsen tapaamisoikeutta.

Moni nainen ja lapsi säästyisi monelta harmilta ja mielipahalta, kun viranomaisille, äiti ilmoittaisi heti "isä tuntematon".

Vierailija
187/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisia oikeuksia isäänsä?

On huimat n. 160€ joka on pienin elari. Josta suurin osa menee matkakuluihin, jos isä vaatii lapsen tapaamisoikeutta.

Moni nainen ja lapsi säästyisi monelta harmilta ja mielipahalta, kun viranomaisille, äiti ilmoittaisi heti "isä tuntematon".

Mun isällä ei ole isää, tuntematon, mitäs luulet onko siitä iloinen?

Vierailija
189/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toimii itsekkäästi ja itsensä takia hankkiutuu raskaaksi vanhana, niin kukaan ei estä. Toivottavasti muistaa että sen lapsen puolesta ottaa suuret riskit. Miksei lapsia voi tehdä nuorena, jolloin se biologian kannalta on paras aika ja lisäksi onnistuu helpoiten. Jos ei oma järki riitä (ei näköjään) niin ennen raskautta suosittelen lääkärin (ei uskovaisen) kanssa keskustelua. Voi avartaa ihmisen biologiaa. Sitähän ei kukaan ole keksinyt eikä hihhulit pysty sitä muuttamaan.

Sulle suosittelen papin kanssa keskustelua. Sekin voi avartaa.

Kenellä on oikeus sanoa, ettei jollain ole oikeutta pitää lastaan???

Entä mihim vedetään raja, mikä on "hyvä vauva" pidettäväksi? Testitkin voivat näyttää virheellisiä tuloksia tai lääkärit arvioida todennäköisyydeksi ei-tervettä lasta ka suositella aborttia vaikkei lapsi olisikaan (kuten eräällä papilla ja hänen vaimollaan, täysin terve nuori aikuinen nyt)!

Lääkärillä voi olla tilasto, mutta lääkäri ei ole se paikka jossa sulle ilmoitetaan, onko sinulta moraalista pitää lapsi.

Minusta nykyajan ihmiset ovat röyhkeitä kun ovat heti vaatimassa aborttia ja päätämässä jonkun tuntemattoman lapsen elämästä keskustelupalstalla.

Minä olen hoitanut ja ohjannut kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia. Pidän joskus heidän seurastaan enemmän kuin "normaalien" aikuisten, kun nykyaikana tuntuu että kyrsiintyneitä ja negatiivisia aikuisia tuntuu olevan Suomessa paljon. Miksi teillä on muka suurempi oikeus elää kuim aikuisella, joka tykkää katsoa lastenohjelmia ja tarvii ohjausta tai vaipanvaihtoa? Voit sanoa, ettei vaipanvaihto ole elämää, mutta käyttäväthän vanhuksetkin vaippoja, samoin synnyttäneet ja suolistosairaat jne. Voit sanoa, ettei lapsi perusta perhettä koskaan ja sääliä, mutta kuinka moni nykyään sellaisen perustaa ja haluaako kaikki perustaa? Voit sanoa, että on sairauksia, harvallapa ei ole mitään? Voit sanoa, että joutuu kiusatuksi, mutta sittenkö ei joudu jos on "tavallinen" lapsi? Voit sanoa, että vanhemmat väsyy, mutta muut vanhemmat tai läheisistään huoltapitävätkö ei? Voit sanoa, että maksavat yhteiskunnalle ja työlllistävät, mutta kuka ei?

Suurin osa kehitysvammaisia ym vieroksuvista ei ole tavannut kehitysvammaisia pahemmin, ainakin mum kokemuksen mukaan. Ja osa "normaaleista" vaikuttaa itse ÄO:lta vähän hitaalta. Entä jos tulevaisuudessa pystytään testamaam kaikki mahdollinen, pitääkö lapsi hylätä jos sen ÄO onkin vain 98? Niin, miettikää sitä.

Tässä ei ole kyse tiedosta, vaan moraalista.

Sun ÄO on ainakin alhainen. Tekstistä ei saa mitään selvää, sekavaa kakkia.

Vierailija
190/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä terveydenhoitoalalla kaikkea on viimeiset kymmenen vuotta katsottu rahan kautta. Tässä analyysini: raskausaika ja synnytys tulevat kalliiksi = HUONO JUTTU. Jos sinulla on ylimääräistä hoivaenergiaa, mene vaikka vapaaehtoiseksi johonkin vanhainkotiin lähellä. Saat varmasti tyydytystä ja hoidon laatu paranee ilmaiseksi = HYVÄ JUTTU.

Vierailija
191/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan Suomessa on viime vuosina ollut kahdesta kuuteen yli 50-vuotiaiden naisten synnytystä.

- Jotkut naiset voivat tulla raskaaksi spontaanisti jopa yli 50-vuotiaana, toteaa apulaisylilääkäri Viveca Söderström-Anttila Väestöliiton Lapsettomuusklinikalta.

IL 15.6.2017

Vierailija
192/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Ota yhteyttä neuvolaan. Hyvää vointia sinulle ja vauvalle.

Vierailija
193/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata vuotta sitten kuukautiset myös alkoivat myöhemmin joillekin vasta 16-17 vuotiaina niin olisiko syy että munasoluja riitti siksi muutama vuosi vanhempana vielä kuin nykyisin.

Vierailija
194/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jäi vähän epäselväksi oliko lomaromanssi naisten suositussa gambiassa vaiko göteborgissa, mutta joka tapauksessa luulen että lapsela on tummenus kalvo valmiina kun syntyy. oliko joku pätevä syy harrastaa ulkomailla suojaamatonta seksiä vai olitko vain loma aikana ns horopäällä?

tuleeko annettua kusilooraa yhtä usein kotimaassakin? yllättikö emättimen kuivuus ja tiukkuus pienen kikkarapään siinä kun kapusi päälle?

En ole ap, mutta saanut myös lapsen lomaromanssin seurauksena - minä tosin olin 23-vuotias tämän tapahtuessa. Lapsen isä on kyproslainen joten kaipa sitä pieni ”tummennuskalvo” useimpiin härmäläisiin nähden on, mutta mitäpä tuolla on enää merkitystä monikulttuurisessa maailmassa?

Suojaamaton seksi toki ei koskaan ole fiksua ja omassa tapauksessani tosiaan humalatila ja pitkäaikainen seksin puute johtivat tuollaiseen huolimattomuuteen. Mutta hyvä onni oli ettei tauteja tullut, mutta ihana lapsi kyllä, nyt jo teini-ikäinen.

Vierailija
195/262 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään tuntuu, että lapsen haluaa niin lapsi pidetään. Muuten varmasti tulee kaduttamaan. Voi olla, että menee kesken, mutta ainakaan ei sitten tarvi itseään syyttää kun ei lasta tullutkaan.

Lapsi voi olla vammainen tai sitten ei, näin on kaikissa tapauksissa.

Positiivisesti nyt sinuna lähtisin tähän asiaan suhtautumaan.

Se mahdollinen lapsi tuskin suhtautuu yhtä positiivisesti mummoäitiinsä.

Ihan oikeasti joskus kannattaa miettiä muitakin, eikä mennä oma halu edellä. Mitään positiivista ei ole siinä, että lähes 60v. äiti saattaa ekaluokkalaista ensimmäisenä päivänään kouluun. Koulukaverit varmaan ihmettelee, että miksi kaverin mummo on mukana.

Ja ikäkuilu on niin suuri, että mummoikäinen ei enää pysy nuoren lapsen juttujen mukana, kuten nuorempi äiti pysyy. Myös fyysinen kunto rapistuu (vaikka kuinka tällä hetkellä tuntuu "nuorekkaalta") ja iäkäs äiti ei jaksa mennä lapsen mukana kaikkialle ja tehdä yhtä paljon kuin nuorempi äiti.

Minä luulen, että aika hemmetin harva lapsi toivoo jälkiteen että olisi mieluummin tullut abortoiduksi, ja niillä jotka toivovat on keskimäärin pari kertaluokkaa isompiakin ongelmia kuin nolo mummoikäinen mutsi.

Just tämä!

Ja jos lapsella on hyvä itsetunto, ei se mutsikaan niin nolo ole.

Ap Jennifer lopez ja Halle berry molemmat saaneet lapsia 50v

Vierailija
196/262 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen moni kuvittelee, ettei luomuna onnistu. Kyllä onnistuu etenkin niille, jotka eivät haluaisi. Nainen kuvittelee, ettei enää ole hedelmällinen ja lopettaa ehkäisyn. Ennen iltatähdet olivat vielä yleisempiä, kun ehkäisyä ei edes käytetty. Esim. kaverini äiti sai kuopuksensa 5kymppisenä.

Ihmeen moni kuvittelee, että onnistuu. Ihan noin tilastoja katsoen: "kymmenen viimeisen vuoden aikana 48-vuotiaita synnyttäjiä oli yhteensä 46 ja 49-vuotiaita 12. Ikäluokissa 50–52 synnyttäjiä oli 11 kpl."

Eli keskimäärin 1 vauva vuodessa syntyy yli 50 vuotiaalle. Nekin hoidoilla. Joskus ennenvanhaan on saattanut syntyä luomuna noin iäkkäälle, mutta ei enää, koska ollaan niin myrkkyjen kyllästämiä, että munasolut tuottaa pelkkiä geenivirheitä tuossa iässä.

Vierailija
197/262 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Kyse ei voi olla menopaussista, koska olen nuorekas ja urheilullinen. Sitä paitsi niippailee lupaavasti ja muitakin merkkejä on. Kuumottelee, joten melko varmasti olen raskaana.

T ap

Nippailee, eli kuvittelet ja kuumottelee, eli kuumat aallot. Tee se testi äläkä kuvittele enää. Maksaa marketissa ehkä 2 e, hopihopi.

Vierailija
198/262 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain välistä. Kuuntele, miltä itsestäsi tuntuu. Jos olet lapsia toivonut,mutta ei vaan ole natsannut, niin eikö tämä ole mahdollisuus? Kyllä, ikää on, mutta uskaltaisin sanoa, että nykyisin ihmiset pitävät itsestään parempaa huolta, mikä auttaa jaksamisessa. Kysehän on myös siitä, millaisen elmän itselleen luo. Haluaako päivät täyttää kaikenlaisella tekemisellä, jolloin nuoremmatkin kyllä uupuvat. Sinä olet aikuinen ja sinulla on mahdollisuus valita-  myös silloin, jos/kun olet äiti. Luulen, että myös taloudellinen tilanteesi (ulkomaanmatkoja) on parempi kuin monella nuorella, joten voit käyttää niitäkin resursseja hyödyksesi paremmin (esim. tiukan paikan tullen MLL -hoitaja auttamaan tms.) Se "pahin" aika on muutama ensimmäinen vuosi, jonka jälkeen lapsi alkaa olla jo omatoiminen. Se rikkaus, minkä lapsi ihmiselle tuo on jotain uskomattoman hienoa, jonka voi ymmärtää vain sellainen, jolla lapsia on.

T: Useamman lapsen isä

Vierailija
199/262 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen moni kuvittelee, ettei luomuna onnistu. Kyllä onnistuu etenkin niille, jotka eivät haluaisi. Nainen kuvittelee, ettei enää ole hedelmällinen ja lopettaa ehkäisyn. Ennen iltatähdet olivat vielä yleisempiä, kun ehkäisyä ei edes käytetty. Esim. kaverini äiti sai kuopuksensa 5kymppisenä.

Ihmeen moni kuvittelee, että onnistuu. Ihan noin tilastoja katsoen: "kymmenen viimeisen vuoden aikana 48-vuotiaita synnyttäjiä oli yhteensä 46 ja 49-vuotiaita 12. Ikäluokissa 50–52 synnyttäjiä oli 11 kpl."

Eli keskimäärin 1 vauva vuodessa syntyy yli 50 vuotiaalle. Nekin hoidoilla. Joskus ennenvanhaan on saattanut syntyä luomuna noin iäkkäälle, mutta ei enää, koska ollaan niin myrkkyjen kyllästämiä, että munasolut tuottaa pelkkiä geenivirheitä tuossa iässä.

Kyllä täällä on melkoisia jukopäitä. Vaikka erikoislääkäri sanoo, että raskaus on onnistuu joiltakin naisilta spontaanisti yli 50-vuotiaana tuossa IL:n jutussa, niin pitää vain väittää vastaan. Mikä on ongelmasi? Oletko joku mies, joka haluaa vängätä tätä asiaa? Itsekin tunnen 51-vuotiaana synnytetyn luonnollisesti alkunsa saaneen vahinkolapsen/iltatähden, joka on ihan terve. Onhan se harvinaista, että nykypäivänä haluaa lapsen vanhoilla päivillään, mutta raskaaksi tulemisen mahdollisuutta ei katsota syntymäajasta vaan munasarjoista ja kuukautisista ja ei ole edes harvinaista, että tuon ikäinen ei vielä ole edes esivaihdevuosissa. 

Vierailija
200/262 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ennen päiväys umpeutunut yli 30 vuotta sitten. Provo taitaa olla..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan