Päiväysvanhin ruoka minkä olet syönyt?
Minä söin viisi-vuotiasta kuivahernekeittoa tai niinkuin siitä keitetyyä. Hyvää oli, vitamiineistä en tiedä.
Kommentit (59)
Nyky-Suomessa heitetään ihan liian helposti ruokaa roskiin, vaikka se olisi vielä täysin syötävää.
Purkkiruuista vanhimmat ovat olleet kolme vuotisia :) siis että paras päiväys jo mennyt.
Mä oon kyllä teidän rinnalla ihan noviisi, pari viikkoa vanhat kananmunat vaan.
Ei varsinaisesti ruoka, mutta olen käyttänyt mausteita joiden päiväys on mennyt yli 2 vuotta aiemmin.
Kuukausia sitten "vanhaksi" menneet kananmunat. Ihan hyviä olivat. Luotan haju- ja makuaisteihini enkä
juurikaan tuijota päiväyksiä.
Tämä on kyllä suhteellista. 3 v vanha sokeri ei ihan oikeasti ole mennyt miksikään, mutta 3 v vanha maito onkin sitten eri juttu...
Syötiin juuri miehen kanssa spagettia, jonka parasta ennen päivä oli vuonna 2013. Mutta ei tuollaiset kuivat jauhotuotteet mene oikein miksikään.
Vuosia vanhoja pastoja oon käyttänyt ja kuivahiivakin toimi vielä niin vanhana.
Laitoin kerran kahviini vahingossa maitoa, joka oli mennyt n. kk sitten vanhaksi ja avattukin about 2 viikkoa parasta ennen päiväyksen jälkeen, yllättävää kyllä se oli ihan käyttökunnossa.
Kananmunissa en päiväyksiä katsele, vaan teen kellumistestin ja kyllähän sen haistaa kuoren rikkoessa, jos se on vanhaksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä teidän rinnalla ihan noviisi, pari viikkoa vanhat kananmunat vaan.
Kananmunat säilyvät kyllä hyvin! Niissä on ihan liian lyhyet päiväykset, ja minusta on hullu ajatus, että joku heittäisi kananmunia roskiin päiväyksen perusteella. En ikinä katso munia käyttäessäni niiden päiväyksiä. Meillä on iso perhe, leivotaan paljon sekä muutenkin syödään kananmunia, joten niitä kuluu kuukaudessa monia kymmeniä, kenties yli sata. Joskus ostan isot munavarastot, kun halvalla saa. Ja säilytän ne huoneenlämmössä. Ja koko elämäni aikana vastaan on tullut yksi pilaantunut muna - ja sekin siksi, että kuori oli rikki.
Kosteutta munat kyllä hieman menettävät vanhetessaan, ja sisällä oleva ilmatasku suurenee, mutta täysin yhtä syömäkelpoisia ne ovat silti. Jaa niin, ehkä se parasta ennen -päiväys koskee tätä. Eikä sitä, että olet vaarassa haukata mätää munaa, jos se on muutaman viikon vanha.
Vierailija kirjoitti:
Useamman kuukauden vanha rahka.
Minäkin olen syönyt yli kk vanhaa jugurttia. Hapanmaitotuotteet yleensäkin ovat hyvin säilyviä.
Keitin kesällä anoppilassa kaurapuuroa, kun aloin syömään sitä, ihmettelin pahvista makua. Katsoin hiutaleiden päiväyksen ja se oli mennyt vuonna 2011.
Yhtenä keväänä käytiin ohiajaessa mökillä. Meni vähän pidempään kuin arveltiin ja söin sitten vuoden vanhoja keksejä sekä järviveteen tehtyä mehua. Tämän kokemuksen jälkeen olen pitänyt vesipulloa autossa.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunissa en päiväyksiä katsele, vaan teen kellumistestin ja kyllähän sen haistaa kuoren rikkoessa, jos se on vanhaksi mennyt.
Kellumistesti ei anna oikeaa tulosta.
Kuukauden yliajalla ollutta porsaan ulkofilettä joka ei ollut ollut pakkasessa. Lisäksi oli ollut viimeisimmän vuorokauden lämpimässä.
No väkisinkin joku säilyke pääsee kärkisijalle, kun säilyvyys mitataan vuosissa eikä päivissä. Taisi olla jotain papuja tai kikherneitä, muutaman vuoden 'vanhaa'.
Viime vuonna join teetä, jossa oli viime vuosituhannen päiväys. Äidin kaapista löytyi, mutta koska taloudessa ei ole ollut ketään teenjuojaa, niin "varateet" olivat päässeet vähän vanhaksi. Maistui kirjaimellisesti keitetyiltä lehdiltä.
3kk vanhoista kananmunista tein munakkaan. Hyvää oli, vähän oli nesteet erottuneet kun rikkoi munat, mutta haju oli kuin tuoreissa. Oli tosin olleet jääkaapissa siitä lähtien kun olin ne ostanut ja tuonut kotiin.
Olen myös tehnyt mehua tiivisteestä jonka parasta ennen -päiväys oli ollut 3kk aikaisemmin. Väri vähän muuttunut ja makeus vähentynyt, mutta muuten en huomannut eroa.
Söin kuivakaapissa säilytettyä tomaattisosetta parin kuukauden päästä avaamisesta. En huomannut että siinä luki, että avattuna säilytettävä jääkaapissa ja syötävä 20 päivän sisällä. Maku oli normaali eikä vatsanväänteitä tullut.
Useamman kuukauden vanha rahka.