Päiväysvanhin ruoka minkä olet syönyt?
Minä söin viisi-vuotiasta kuivahernekeittoa tai niinkuin siitä keitetyyä. Hyvää oli, vitamiineistä en tiedä.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa ajatella jotain kuukauden vanhaa kananmunaa tai maitotuotetta. Muutamia päiviä päiväyksen jälkeen voi syödä vielä, mutta kuukausia vanha EI VOI OLLA enää syömäkelpoista. Ei sitä tietenkään maista, jos siitä saa jonkun salmonellan.
Salmonellalla ei ole mitään tekemistä päiväyksen kanssa.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötiin juuri miehen kanssa spagettia, jonka parasta ennen päivä oli vuonna 2013. Mutta ei tuollaiset kuivat jauhotuotteet mene oikein miksikään.
Toi on voinut olla ihan ok kunnossa.
Mutta yleisesti hokemasta ”kuivatavara ei mene miksikään” pitäisi päästä eroon. Haistakaa ja maistakaa tuoreen rinnalla, niin eron oppii. Esim pilaantuneet jauhot ja hiutaleet aika kaameita.
Mutta totta on, että yksittäistapauksissa jotkut tuotteet säilyvät vuosia päiväyksen yli.
Lisään esimerkin: siemennäkkäri, avaamaton pakkaus, vuosi sit päiväys. Pahaa, voimakas haju. Kolmen viljan hiutaleet, myös noin vuosi; ei mitään virhettä. Neljä vuotta vanhat grahamjauhot ihan kauheita. Kuus v vanhat vehnäjauhot; ei haju- eikä makuvirheitä.
Vaihtelu on siis suurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa käytin viime kesänä jotain mausteita, joiden purkeissa luki vielä hinta markkoina. En katsonut päivämäärää tarkemmin.
Minä sain mummoltani "perinnöksi" OTK:n valkopippuria ajalta ennen viivakoodia. Paketissa on käsin kirjoitettu hinta 2.78 mk. En ole avannut pussukkaa. Toinen minkä sain oli pinaatin siemeniä, joissa pe-päiväys on kesäkuu 1952...
Minä istutin joskus myös yli 10 vuotta vanhoja pinaatin siemeniä, joita oli jäänyt kaapin pohjalle. Yllätys yllätys eivät itäneet.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Kuivatuotteet käytän aika surutta jopa vuosia parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Vanhin mauste kaapissani on viisi vuotta vanhaa ja ajattelin käyttää sen loppuun. Soijajugurtti on ollut syötävää kuukauden päiväyksen jälkeen.
Hehe.. mun vanhimmat mausteet on varmaan yli 20 vuotta vanhoja ;)
Zinccis
Juuri kattelin myös yli 10 vuotta vanhoja paahdettuja chilejä, joita joku on tuonut ulkomaanreissulta. Meinasin heittää pois. Maistoin, ja maistui hyvälle, laitoin takaisin kaappiin ;)
Kuivajutuissa on usein niin, että sen vanhentumisen huomaa vasta kun pääsee maistamaan. Näyttää ja tuoksuu normaalilta, mutta maistuukin sitten pahvilaatikolta tai "kaapilta". Samoin kuin jotkut pakastimessa piiiitkään olleet jutut alkaa maistua pakastimelta.
Varmaan vuosi sitten parasta ennen päiväyksen ohittanut kaakaojauhe. Minulla harvoin menee mitään vanhaksi, koska en pidä kotona "ylimääräistä" ruokaa. Ostan vain vähän kerralla, sen verran mistä tiedän että tulee syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa ajatella jotain kuukauden vanhaa kananmunaa tai maitotuotetta. Muutamia päiviä päiväyksen jälkeen voi syödä vielä, mutta kuukausia vanha EI VOI OLLA enää syömäkelpoista. Ei sitä tietenkään maista, jos siitä saa jonkun salmonellan.
Mitenkäs kun moni tässä ketjussa on syönyt kuukausia vanhoja ruokia, eikä mitään ole käynyt? Vielä ei ole tullut yhtään kertomusta, että ruoka on maistunut normaalilta, mutta on sitten sairastuttanut? Tietysti on mahdollista, että ruoka ei ole enää kunnossa. Eikä tietenkään kannata olla lainkaan välittämättä päiväyksistä. Mutta ei voi sanoa, että ruoka ikinä EI VOI olla kunnossa usean kuukauden jälkeen. Kyllähän se VOI.
Kananmuna on luonnostaan hyvin säilyvä. Se onkin ”parasta ennen” -merkittävä eikä ”viimeinen käyttöpäivä”. Kyllä todellakin kananmunasta huomaa heti, jos se ei ole enää kunnossa.
Silkka maito meneekin nopeasti pilalle, mutta hapanmaitotuotteet eivät niinkään.
Jaaha. Söin viime viikolla vanhaa meksikaanipataa, parasta ennen 2003. Oli maukasta, jos pahvista tykkää. Löysin niitä useamman pakkauksen kaapistani. Loput heitin kompostiin. Täytyis useammin tyhjentää perusteellisesti joka kaappi.
No mun mies on niin hysteerinen, että heittelee pois noita päiväysvanhoja. Mutta tässä taannoin hän oli pidemmällä työreissulla niin laitoin kahvin sekaan 11 pvää vanhaa maitoa. Hyvin toimi vielä.
Yyh, vanhat kaurahiutaleet menevät kitkeriksi. Se on varmaan rasvan härskiintymistä. Ei se varmaan myrkyllistä ole, mutta tuskin mitään terveellistäkään.
Ei sillä, syön kyllä kaurahiutaleetkin vaikka päiväys olisikin mennyt, kunhan maistuvat hyviltä vielä.
Tuorejuuston päiväys meni tammikuussa, tein siitä kakkua toukokuussa. Avaamaton pakkaus ja oli ollut jääkaapin takaosassa kylmässä, ihan hyvää oli vielä.
Muutakin vanhaa on tullut käytettyä, mutta en muista kuinka vanhoja olivat.
Vierailija kirjoitti:
Kuivajutuissa on usein niin, että sen vanhentumisen huomaa vasta kun pääsee maistamaan. Näyttää ja tuoksuu normaalilta, mutta maistuukin sitten pahvilaatikolta tai "kaapilta". Samoin kuin jotkut pakastimessa piiiitkään olleet jutut alkaa maistua pakastimelta.
Mulla alkoi avattu pussi pari kuukautta ollut kaapissa suolapähkinöitä juurikin haisemaan "kaapilta".
Eihän niitä syönyt erkkikään. En sitten tiedä pitäisikö nuo säilyttää esim. lasipurkissa yms.
No, harvoin ne jää auki sinne pariksi kuukaudeksi. Ei vaan maistunut vaikka olin pussin avannut ..
Zinccis
On mulla nytkin siellä pari vuotta vanhoja saksanpähkinöitä, kun eivät olleet hyvän makuisia edes avatessa ;)
Aattelin jos ne menisi johonkin kokkaamiseen. No eihän niitä ole tullut käytettyä, eli pitäisi viskaa mäkeen.
Laukun pohjalla oli yli vuoden vanha energiapatukka. Vähä kovaahan se kyllä oli... energiaa palo sen jauhamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa käytin viime kesänä jotain mausteita, joiden purkeissa luki vielä hinta markkoina. En katsonut päivämäärää tarkemmin.
Minä sain mummoltani "perinnöksi" OTK:n valkopippuria ajalta ennen viivakoodia. Paketissa on käsin kirjoitettu hinta 2.78 mk. En ole avannut pussukkaa. Toinen minkä sain oli pinaatin siemeniä, joissa pe-päiväys on kesäkuu 1952...
Viivakoodit alkoi tulla siinä 80-luvun alkupuolella.
30 vuotta vanhaa poronlihapakastetta. Hyvvää oli mutta suolasta.
Viikon "vanhaa" maitoa säännöllisesti. Ei ole tullut vatsanväänteitä.
3 kuukautta 15 päivää vanhat kananmunat. SOK - Kotimaista sarjaa.
Yllätti miten hyvässä kunnossa olivat. Säilytetty n. +12-15 asteessa, joka onkin kananmunan paras säilytyslämpötila. Kananmunat oli myös tärinättömässä tilassa. Ei jääkaapissa, johon en kananmunien suhteen luota. Senkin takia koska ovessa eivät voi olla ja sitten niitä joka tapauksessa liikuteltaisiin ja kolhittaisiin.