Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidontuki, mies vaatii vuokraa

Vierailija
10.01.2020 |

Miten muilla jotka olette kotona vauvan kanssa ja saatte kotihoidon tuen.. Mies vaatii nyt minua maksamaan vuokraa vaikka käy itse töissä. Hän kyllä sitoutui ja tiesi yhteen muuttaessa että talous jää joiltakin osin hänen vastuulle enemmän. Nyt kuitenkin riitaa rahasta tulee useinkin. Mitä tehdä?

Kommentit (283)

Vierailija
61/283 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkin kituuttamalla säästämässä rahaa vanhempainvapaalla voidakseni kotihoidontuella ollessani maksaa osan vuokrasta. Taidankin säästää rahaa vain itselleni ja mies maksaa vuokran. Asumiskulut on laskettu muutenkin niin, että hän selviytyy niistä yksin.

Vierailija
62/283 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinkin kituuttamalla säästämässä rahaa vanhempainvapaalla voidakseni kotihoidontuella ollessani maksaa osan vuokrasta. Taidankin säästää rahaa vain itselleni ja mies maksaa vuokran. Asumiskulut on laskettu muutenkin niin, että hän selviytyy niistä yksin.

Oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa lapsi tai ei,MIKSI ihmeessä naisen pitäisi saada asua asunnossa ilmaiseksi,jos se on miehen?

Jos se on yhdessä vuokrattu,niin puoliksi kulut.

Jos se on miehen oma,niin nainen maksaa vuokraa.

LApsen asiat tietysti suhteessa ja ruokatili kanssa.

Ei kumpikaan saa siipeillä!

Vierailija
64/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokinlokinlokki kirjoitti:

olipa lapsi tai ei,MIKSI ihmeessä naisen pitäisi saada asua asunnossa ilmaiseksi,jos se on miehen?

Miksi ihmeessä naisen pitäisi ilmaiseksi hoitaa miehen lasta? Ei saa kumpikaan siipeillä!!

Vierailija
65/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin laskelma (jo ennen vauvaa) tuloista ja säännöllisistä menoista ennen vauvaa. Laskettiin mitä tullaan saamaan tukia vanhempainvapaan aikana ja katsottiin miltä laskelma näyttää, miten menoja pitää sopeuttaa/kummankin maksaa mitäkin. Laskettiin mitä tullaan saamaan kotihoidontuen aikana, ja miten tulot vaihtuvat kun äiti/isä jää kotiin eri ajoiksi. Sen perusteella päätettiin jäädäänkö kotihoidontuelle ja kumpi jää (päätettiin jakaa niin että molemmat ovat vuorotellen).

Suosittelisin että laitatte paperille menot (vuokra, vakuutukset ym yhteiset laskut, ruokakauppamenot, harrastukset) ja tulot (palkka ja tuet) ja keskustelette siitä saadaanko tuloilla katettua kaikki menot, jos ei niin mistä karsitaan yhdessä, tai jos ei niin pitäisikö lapsi laittaa hoitoon ja palata töihin (edes osa-aikaiseksi). Miehesi ei varmaan ole tiedostanut mitä kaikkea maksat (esim. lapsen vaatteet, ruoat kotiin päiviksi, lapsen harrastukset jne voi viedä paljon rahaa ja ei välttämättä tiedä mitä teillä edes ruokakauppaan menee rahaa jos käyt päivisin kaupassa) - joten tee se näkyväksi ja keskustelkaa. Ei kannata riidellä kun voi tehdä tilannekatsauksen ja sen perusteella päättää yhdessä miten jatketaan :) tsemppiä, toivottavasti saatte asiat kuntoon! 

No tässähän tämä olisi

Vierailija
66/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoitatte provon perustuen toisen ihmisen aloitukseen, odottakaa edes puoli vuotta että se vanha aloitus on jo ehtinyt unohtua. Tai keksikää mielummin kokonaan uusi aihe...

T. Se, joka nostaa lainaa lyhentääkseen miehen lainaa

Vierailija
67/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun mies ehdottaisi tuollaista niin pistäisin sen pihalle.

Vierailija
68/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan oikeasti tiedä pariskunnan, jos mies maksoi vaimolleen palkkaa kotitöistä ja lasten hoidosta ja ihan virallisen kaavan mukaan, ennakonpidätyksineen kaikkineen. Ilmeisesti vaimo teki jotain pientä myös yrityksessä, mutta ei määrällisesti kovin paljon. Tämä oli miehen oma idea ja syynä se, että vaimo ei jäisi puille paljaille eläkeiässä. Vaimo palasi sitten työelämään kun lapset olivat isoja, en tarkkaan tiedä alaa tai pitikö kouluttautua. 

Vierailija
69/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdessä asutaan ja on yhteisiä lapsia. Se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän. Jos tulot on erilaiset, niin tuo on henkistä väkivaltaa, että vaaditaan toista maksamaan kaikesta puolet.

Vierailija
70/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asuisipäivääkään miehen kanssa, jos nipottaisi rahasta. Perheessä meillä ollu aina yhteistä KAikki.

Muuten se ei olisi perhe vaan kimppa-asumista.

Vierailija
71/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap menee töihin, ja mies jää kotiin räkimään kattoon. Ai ei käy? 

Kukas se läpsen hoitaisi?

Vierailija
72/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhdessä asutaan ja on yhteisiä lapsia. Se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän. Jos tulot on erilaiset, niin tuo on henkistä väkivaltaa, että vaaditaan toista maksamaan kaikesta puolet.

Samaa mieltä ja vaikkei olisi lapsiakaan niin asumiskulut suhteutetaan tuloihin jotta sille pienempituloisellekkin jää perustarpeisiin ja harrastuksiin rahaa, se on se toimeentulotuen verran n. 500 euroa ja siitä ei kuulu enään asumiskuluja kyniä. Jos kh tuki on alle sen niin miehen pitää lisätä siihen loput. Puolet ja puolet kuluista sopii vain niille joilla samansuuruiset tulot. Avoliitossakin on elatusvelvollisuus. 

Vierailija
73/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä jumalauta miehet on määkiviä lampaita. Parkuu kun ei saa naista ja parkuvat kun saavat naisen ja ovat täysin tahdottomina sen naisen pyöritettävissä, joutuvat tekemään lapsia ja taloudelliseen vastuuseen niistä. Naisia kyllä syytetään tunnekylmyydestä ja ties vaikka mistä, ja sitten toisaalta lokkeilusta ja miehen varaan laskemisesta. Niinku että mitä ihmettä naisten pitäisi tehdä, että kelpaa? Toimia miehen itsetyydytysreikänä, hoitaa koti ja lapset (joita miehet jostain syystä tekevät vaikka eivät halua, wtf?) ja tuoda vähintään sentilleen puolet talouden tulosta miehen haluamalla elintasolla kaikkina elämän hetkinä? En tajua. Se on _elämää_, että on erilaisia tilanteita ja jos joku asia ei ole omasta mielestä kunnossa, niin siitä pitää puhua asianomais(t)en kanssa ja tehdä muutoksia, eikä vaan valittaa naisista keskistelupalstalla.

Ja en halua pilata hyvää kiukkuani toteamalla, etteivät kaikki miehet ole tällaisia, mutta kai se on pakko.

Vierailija
74/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin mies toivoo, että osallistun asumiskustannuksiin.

Jos maksettais vuokraa niin maksaisin siitä osan/puolet. Nyt kun on omistusasunto niin maksan vastikkeen.

Mutta jos mies vaatis mua maksamaan vuokraa hänelle niin kyllä siinä vaiheessa (jos keskustelemalla asia ei selviäisi) alkaisin maksaa vuokraa jonnekin ihan muualle.

Sellainen vaatiminenhan tarkottaisi sitä, että mies pitäisi asuntoa vain omana kotinaan eikä perheen kotina.

Vierailija
75/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina näissä tapauksissa ihmetyttää, että miten ihmiset eivät pysty sopimaan näitä asioita etukäteen? Tai miksi tähän ei pysty etukäteen varautumaan ja säästämään rahaa? En näe näitä valittajia mitenkään pätevinä vanhempina, kun varautuminen näinkin isoon asiaan on olematon.

Vierailija
76/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ette sopineet raha asioista ennen lapsen hankkimista? ellei teillä ollut alusta asti yhteiset rahat niinkuin suurimmalla osalla perheistä.

Meillä mies maksaa mielellään tällä hetkellä kaiken. Hänestäkään pienten ei kuulu olla päiväkodissa vaan kotona oman vanhemman kanssa. Elättää meidän 6 hengen perhettä. Asuntolainankin maksaa vaikka 50/50 omistus onkin. Maksaa laskut, siirtää mulle mun e-laskuihin rahaa, kaupassa käyn hänen kortilla. Kotihoidontuki on 300e ei se riitä mihinkään. Mutta näillä mennään kunnes pienin täyttää 3 ja silloin palaan vakituiseen työpaikkaani. Meillä minä jäin hoitovapaalle koska miehen vuositulot 3 kertaa enemmän kuin omani.

Meille kaikki on ollut aina yhteistä. Silloin ennen lapsia mies opiskeli yliopistossa ja minä olin töissä niin minä maksoin silloin kaiken että mies sai keskittyä kouluun.

Vierailija
77/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3 v lapsen kanssa kotona ihan yhteisestä päätöksestä, josta mies erityisesti toivoi että lapsi olisi 3 vuotta kotona jos vaan haluaisin itse olla sen ajan poissa töistä. Mies maksoi aikalailla ihan kaikki meidän kulut (ruuat, lomat, yhteiset asuntolainat) vaikka itsellänikin on toki säästöjä ja osakkeita. Itse maksoin puhelinlaskun ja jotain pientä.

En koskaan käyttänyt elämiseen tänä aikana säästöjäni kuten ei mieskään omiaan, kulutuksesta kyllä tingittiin paljon, ei käyty ulkomailla tai ostettu vaatteita tai muita härpäkkeitä. Eikä hän koskaan kotivuosien aikana olettanut että illalla on talo siisti ja ruoka laitettuna, toivoi mieluummin että tehdään päivisin jotain kivaa ja sivistävää lapsen kanssa, käytiin useita kertoja viikossa museoissa, kirjastossa, retkillä, ystävillä ja kahviloissa ym. Toki kotihommista oikein mielelläni hoidinkin suurimman osan kotona ollessani.

Ei parisuhde ole mikään sota vaan ihana kotipaikka jossa kaikilla on hyvä ja arvokas olo. Muuhun en suostuisi, silloin olisi parempi olla yksin.

Vierailija
78/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokinlokinlokki kirjoitti:

Kirjoitat, että kumpikaan ei saa siipeillä, mutta eikö ap. ole MIES joka siipeilee, vaatimalla maksamaan puolet perheen kuluista ja samalla hoitamaan vauvan kotona. Mieshän ei ole valmis alentamaan elintasoa tai käyttämään rahaa yhteisiin kuluihin, vaikka on halunnut lapsen.

Jos ap. maksaa puolet kuluista, niin ap. on pakotettu töihin ja viemään lapsi päiväkotiin, jolloin mies siirtää vastuun lapsen hoidosta ja sen kustannuksista veronmaksajille ja kunnasta riippuen vauvaikäisen hoito päiväkodissa maksaa veronmaksajille 1600-2000€/kk/lapsi.

Itse en veronmaksajana halua maksaa kenenkään luuserimiesten lastenhoitoa, vaan yhtälailla mies on vastuussa lapsestaan ja huolehtimaan lapsensa hoidosta ja sen kustannuksista.

Vierailija
79/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vuokranantajan pohdintaa.

Miettikää ensin mikä on mielestänne reilu tapa jakaa kulut normaalielämässä, kun molemmat ovat töissä. Suosittelen yhteistä tiliä kaiken elämisen kustantamiseen.

1. Vaihtoehto

Molemmat osapuolet maksavat tuloistaan aina yhtä suuren osan yhteiselle tilille.

Esim. Aino ja Pekka tienaavat kumpikin 2000e/kk töissä ollessaan.

Vuokraan, laskuihin ja kaikkeen elämiseen menee 2000e/kk. Molemmat maksavat palkkapäivänään siis 50% yhteiselle tilille.

Pekka jää hoitovapaalle. Nyt yhteiset tulot ovat 2400e. Jos kulut pysyvät samoina, tuloista 83% täytyy mennä kuluihin (2000/2400=0,833..)

Eli Pekka maksaa yhteiselle tilille 83%, eli 332e (lasketaan 0,83 * 400)

Aino taas (0,83 * 2000 = ) 1660e.

2. Vaihtoehto

Jos halutaan taas maksaa kaikki kulut puoliksi, kuten ennenkin, täytyy tietenkin huomioida myös toisen uhraus. Pekka uhrautuu jäämään kotiinsa ja menettää 1600e/kk tulojaan. Aino maksaa siis Pekalle kompensaatiota 800e/kk. Lisäksi hän maksaa puolet kuluista kuten aiemminkin (1000e/kk).

Sitten Pekka maksaa puolet kuluista (1000e/kk).

(Tässä on huomioitava, että Pekan kotiinjäänti todellakin maksaa juuri näin paljon. On älytöntä verrata perhepäivähoitajiin, sillä sitähän ei nyt olla palkkaamassa. Nyt palkataan Pekka, ja tästä aiheutuva kuukausittainen menetys hänelle/perheelle on tuo 1600e. Vähän ehkä enemmänkin kun huomioidaan urakehitys ja eläke, mutta menee vaikeaksi laskea.)

En suosittele tätä laskutapaa, sillä se on näistä vaihtoehdoista se epäreilumpi ja sopii vain tapauksiin, joissa säännölliset tulot ovat samaa luokkaa.

Vuokra-asiaan vielä. Jos Aino vaatii Pekkaa maksamaan vuokraa vaikkapa 200e/kk, on tietysti kuukausimenoihin laskettava myös Ainon osuus 200e. Näin ollen kuukaudessa menoja on laskennallisesti 1000. Toisaalta miehellä on tuloja 2200.

Eli tavallisena kuukautena vaihtoehdon 1 mukaisesti :

2000e menot / 4200e tulot = 47,6%.

Eli Aino maksaa menoista 952e

Ja Pekka 1048e. (Huom. En huomioinut laskuissa veroa. Ne kannattaa ehkä huomioida.)

(Toisaalta jos halutaan, voidaan Pekan tuloiksi laskea kuukaudessa 1800e, koska hänellähän ei tuota kahtasataa ole käyttää perheen menoihin. Toisin sanoen, Aino maksaisi perheen menoista 1100e/kk ja Pekka 900e/kk... )

Tietenkin, vuokranmaksutilanteessa suosittelen, että teette myös vuokrasopimuksen. Se turvaa myös sinua, jos ette ole naimisissa. Saat tällöin jäädä asumaan halvalla vuokrallasi asuntoon vähintään 6kk puolisosi kuoleman jälkeen (irtisanomisaikako se nyt oli). Sopikaa myös vuokrankorotuspäivä ja ehdot (esim. Max 1%) Lisäksi puolisosi maksaa 30% veroa tuosta osuudestaan 200e. Tällöin sinulla on myös vuokralaisen oikeudet, eli miehen tulee kustantaa kokonaan itse sähkömiehet, putkimiehet, huoltomiehet sekä asunnossa tällä hetkellä olevat kodinkoneet (pakastin, jääkaappi, tiskikone, pesukone jne) ja remontit.

Jos hän ei velvoita sinua maksamaan vuokraa, kehotan osallistumaan edellämainittuihin kuluihin silloin, kun ne eivät ole selkeästi vain miehen toiveesta asunnon parantamiseksi tehty. Jos esim. Putki hajoaa ja asut asunnossa ilman vuokraa, olisi reilua että molemmat maksatte tuon putkimiehen puoliksi. Jos taas mies teettää omaksi ilokseen kylpyhuoneremontin, eikä kysy sinulta, hän maksaa sen. Jos taas yhdessä haluatte uuden kylpyhuoneen ja varaa on, niin suosittelen maksamaan siitä vaikkapa neljänneksen tai jopa kolmanneksen. Jos itse vaadit jotain remonttia, maksatte sen puoliksi. (Mies toki päättää toteutetaanko sitä vai ei).

Kannattaa käydä nämä asiat huolella läpi nyt jo tässä vaiheessa. Ja kaikki mieluusti kerralla siten, ettei mitään jää sitten hampaankoloon.

Vierailija
80/283 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla luen näitä ketjuja.

Mitä parisuhteelle ja perheelle on tapahtunut??

Miksi mies on naisen kanssa jos ei sitä rakasta ja halu sille ja perheelleen hyvää??

Omat lapset on jo isoja mutta kyllä viime vuosituhannella vielä oli selvää, että perhe=yksikkö missä ollaan yhdessä 'Niin myötä kuin vastoinkäymisissä' ja perheen laskut oli yhteisiä menoja kun nainen oli kotona hoitamassa lapsia JA kotia JA pitämässä huolta että perheen asiat pyörivät.

Meillä opiskeluaikana minä olin töissä ja maksoin aika enemmän, ,koska miehellä ei kertakaikkisesti ollut rahaa.

Kun olimme työelämässä maksoimme molemmat tietyn summan yhteiselle tilille ja siitä sitten yhteiset kulut.

Kun meille tuli lapsia mies totesi että varmaan on reilumpi että hän hoitaa perheen kulut - minä ostin ruoat ja lasten tavarat Visalla ja mies maksoi sen laskun. Omat kuluni maksoin erikseen itse (kampaajat, kirjat, vaatteet yms).

Kun palasin töihin, jatkoimme tuon Visan kanssa ja maksoimme suunnilleen vuorotellen tai jos toinen juuri maksoi lasten harrastusten tms maksuja niin sitten se kenen tilillä oli paremmin maksoi tuon Visan.