Paljonko sulla opintolainaa?
Ja miten ajattelit maksaa sen pois, esim koska ja millaiset kuukausierät, ja mitä vaihtehtoja sulla oli maksuissa? :)
Onko muita lainoja?
Kauan opinnot kesti ja minkä ikäinen olet?
Itselläni opinnot 2 vuotta ja lainaa on 6500euroo. Muita lainoja päälle 2000 euron edestä joita maksan parhaillaan takaisin 120e/kk. En vielä ole aloittanut opintolainan takaisinmaksua enkä tiedä edes että tuleeko sieltä milloinka joku kirje tms.
Olen ajatellut että alkaisin maksaa vaikka sitten kun olen tämän päälle 2000euron lainan maksanut ensiksi pois.
Ikää mulla 29 vuotta.
Kommentit (28)
Ikää yli 40, opintolainaa vielä noin 4000, oli yhteensä 10 000.
Joo mä en kertonu mun omaisuudesta täällä edes, pelkistä lainoista. :DD
t. nro 1
Tällä hetkellä opintolainaa 12500e. Opiskelen toista tutkintoa, ikää 30 vuotta. Ekan tutkinnon aikana nostin yhteensä 10000e ja valmistuttuani maksoin sitä neljän työssäolovuoden aikana 4000e pois, vajaa 100e/kk. Halpa laina, eikä stressaa. Muita lainoja ei ole.
yli kymppitonni ja onpa kivaa nyt työmarkkinatuesta sitä maksella:( töihin en oo päässyt vaikka oon tuhannesti yrittänyt, kyllä harmitti että tällasen tutkinnon takia sitä nostin pakotettuna, kun eipä muutakaan rahaa saanut opsikelijana elämiseensä ja sairastamiseensa:(
En ottanut opintolainaa yhtään. Nyt vajaa 90000e asuntolainaa jäljellä kämpästä, jonka arvo on noin 300000e :)
Mulla 0e. Teen toista tutkintoa. Ei muita lainoja. Nyt toimeentulotuella
Tulen nostamaan yht n 25 000 e (nyt 12 000 e) , autolainaa 30 000 e, asuntolainaa 70 000 e.
Ikää 28 v ja makselen sitten pois kun erääntyy, odotettavissa olevalla tulotasolla lyhentelen tulevaisuudessa n 400-500 e/kk.
34v, jotain päälle 10 000. En maksa koskaan takaisin. Sanoin jo aluksi etten tule työllistymään tälle alalle. Silti pakotettiin ottaman laina.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saat perustoimeentulotuella opiskella? Mut pakotettiin ottaa laina tai mennä töihin lasun uhalla.
Minulla oli 63 000 markkaa, kun valmistuin 24-vuotiaana. Korko nousi aika nopeasti yli 10 prosenttiin, joten maksoin lainan takaisin suunniteltua nopeammin, alle viidessä vuodessa.
Pyöreä nolla, lainoja ei tarvitse kun hoitaa raha-asiansa järkevästi. Ei ole eikä tule. Lainoja ottavat hölmöt.
13000. Valtio maksaa siitä 3000 pois. Loput maksan itse joskus palkasta.
Vierailija kirjoitti:
34v, jotain päälle 10 000. En maksa koskaan takaisin. Sanoin jo aluksi etten tule työllistymään tälle alalle. Silti pakotettiin ottaman laina.
Miten saat lykättyä maksua loputtomiin? ellei taustalla väh.5 vuoden työkyvyttömyys joutuu käsittääkseni maksamaan kaiken takaisin? Kiinnostas kun itse maksan työmarkkinatuesta lähes 100€/kk opintolainaa pois ja toimeentulotuessakaan lainaa ei huomioida menoksi tietääksenio(en nosat toimeentulotukea itse,ainakaan vielä). Opintolaina kyllä oikeastaan melkoinen ansa köyhälle, katsotaan tuloksi opiskelijana, mutta eipä sitten katsotakaan menoksi enää, jos ei onnistukaan työllistymään valmistumisensa jälkeen:( Onhan se "halpa" laina, mutta ei de paljon lämmitä ,kun työttömänä olemattomista tuloistaan sitä joutuu vuosia makselemaan.
0e. Opiskelin 6 vuotta. Olen 36. Ei muitakaan lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Pyöreä nolla, lainoja ei tarvitse kun hoitaa raha-asiansa järkevästi. Ei ole eikä tule. Lainoja ottavat hölmöt.
Joo tottakai, mää oli nesim. niin hölmö, että sairastelin opiskelujeni aikana ja jouduin nostaman lainaa ihan elämiseeni ja niihin sairaskuluihini, kun katsos opuskelijana ei saa esim .toimeentulotukea enne kuin on nostanut opintolainat vuodelle. Olin niin tyhmä ku nen jäänyt sairauksineni makaamaan sohvalle loppuelämäkseni vaan nostelin opintolainaa ja yritin opiskella itselleni tulevaisuuden. olispa sun kaltaine idiootti ollut jo sillon mua "neuvomassa"miten "järkevät"eivät tarvitse ja nosta ikinä lainoja, voi luoja...
Miksi täällä alapeukutetaan niitä, joilla ei ole lainaa? Onko se teistä jotenkin hieno, että ihminen elää velkarahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saat perustoimeentulotuella opiskella? Mut pakotettiin ottaa laina tai mennä töihin lasun uhalla.
En ole oikeutettu opintotukeen, joten en myöskään saa opintolainaa (tukikuukaudet meni edelliseen tutkintoon). Töitä en ole yrityksistä huolimatta saanut, joten toimeentulotuki on ainut mahdollisuuteni. Ilman sitä minulla ei olisi lainkaan rahaa. Lasua ei voi tehdä, koska minulla ei ole lapsia. t. eri
Ikää myös 29-vuotta. Opintolainaa 0 euroa, asuntolainaa miehen kanssa yhteisesti 156 000 euroa. Asunnon arvo n. 200 000 euroa, joten lainan saa kuitattua, kun asunnon myy. Ei muita lainoja.