Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta
Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.
Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.
Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Kommentit (241)
Lopeta nukuttamineb. Lapsi nukahtaa itsekseen kyllä. Aluksi voudut jestämään huutoa, mutta pian jo helpottaa. Lisäksi jos mahdollista, sovi etukäteen yövuorot miehesi kanssa. Vuoroöin siis nukutte/valvotte. Pian jo lapsi kasvaa ja nämä yöt ovat muisto vain.
Meillä kävi joskus Minirisk pesuaine kokeilussa. Ei sopinut. Nyt on ollut jo pidempään käytössä hajusteeton Erisan. Myös LV sopii, eli sitä ostan, jos ei satu Erisania olemaan kaupassa.
Myös puuvillalle voi olla allerginen.
Tarvitseeko lasta nukuttaa, jos herää yöllä itsekseen, vai onnistuisiko nukahtaminen itsekseen? Jos kuulet, että lapsi on hereillä yöllä, niin menetkö aina heti katsomaan ja nukuttamaan? Voisiko rauhoittua ja nukahtaa itsekseen, jos antaisit vain olla yksikseen? Vai itkeekö niin kovaa kivusta, että on pakko reagoida?
Tyhmiä ehkä kyselen, kun oma lapsi nukahti itsekseen ja aina vain piristyi, jos joku oli samassa huoneessa yhtäaikaa. Iltasatu luettiin joka ilta ja vähän siliteltiin. Sitten jätettiin yksin odottelemaan unta ja nukahti aina tosi hyvin ja nopeasti. Jos oltaisiin jääty sängyn viereen "nukuttamaan", niin oltaisiin valvottu kaikki (lapsi+nukuttaja) koko yö tai nukuttaja olisi nukahtanut ensin. Joskus alussa teimme tämänkin virheen, että yritettiin nukuttaa.
Meillä vauva nukkui omassa huoneessa jo parin yön jälkeen syntymästä, koska meillä ei kukaan nukkunut kunnolla, kun oltiin samassa huoneessa. Itse heräsin kaikkiin mahdollisiin ääniin jne. samoin vauva ja jopa mies.
Meillä neuvolassa ohjeistettiin, että kaikkeen äänähdykseen jne. ei tarvitse reagoida = mennä katsomaan vauvaa / lasta. Varoittelivatkin, ettei ole hyväksi, jos joka risauksesta menee "häiritsemään" vauvaa tai lasta yöaikaan. Mieluummin kuulostelee tilannetta ja kyllä sitten kuulemma nostaa itkun volyymitasoa, jos on jokin hätänä (nälkä tms.).
Tsemppiä ja jaksamista. Teidän tilanne kuulostaa tosi kurjalta.
Käännä kaikki lapsen vaatteet nurin päin, saumat kutittavat helvetinmoisesti ainakin mua, atoopikkoa. En voi olla yhtään jos saumat ovat ihoa vasten!
Ääni suolakylvyille. Suolakylpy rauhoittaa ja parantaa kutisevaa tulehdusta. Suolakylvyn päälle hyvä rasvaus tai ihoöljy. Öljyä voi laittaa vähän kylpyveteenkin. Kylvyn voi tehdä ihan vauvan vannaan.
Virallinen ohje on 1 rkl suolaa / litra vettä, keitetään ja säilyy steriilinä vuorokauden. Meillä ei keitellä, vaan heitellään kylpyveteen kourallinen merisuolaa samalla kun ammeeseen lasketaan vettä. 16-vuotias atoopikko on saanut kylvyistä avun (ja perhe yöunet) taaperovuosista lähtien. Pienempänä häntä huljutettiin kylvyssä joka ilta, nykyisin suolakylpee silloin harvoin, kun iho oireilee lehahtamalla, kutisemalla, kiristämällä tms, harvemmin kuitenkin. Kun lapsen iho oli pahimmassa kunnossa, hän pystyi peseytymään ainoastaan suolavedellä, hanavesi sattui ja kirveli. Luulisi, että olisi toisin päin, mutta ei.
Taaperovuosina meillä pidettiin pakasteessa aina pyyhettä, lakanaa tms. ensiapuna pahimpaan kutinaan, viileä helpottaa oloa hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nukuttamineb. Lapsi nukahtaa itsekseen kyllä. Aluksi voudut jestämään huutoa, mutta pian jo helpottaa. Lisäksi jos mahdollista, sovi etukäteen yövuorot miehesi kanssa. Vuoroöin siis nukutte/valvotte. Pian jo lapsi kasvaa ja nämä yöt ovat muisto vain.
Lasta EI SAA huudattaa missään nimessä!
Turvattomuutta jos kukaan ei lohduta!
Ikinä ei saa jättää lasta yksin itkemään,julmaa!
En lukenut koko ketjua, mutta oletteko hakeneet tukiperhettä? Niihin on kyllä pitkät jonot, mutta voihan sitä yrittää. Tai sitten haet jotain omia väyliä, esim. Facebook-ryhmissä joskus on autettu. Minä ainakin voisin ottaa välillä yökylään tuntemattoman lapsen, jonka vanhemmilla ei ole tukiverkkoa. Olen suunnitellut myös tukiperheeksi ryhtymistä, kun nuo omat lapset (11 kk. & 2,5v.) muutaman vuoden tuosta kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuona yhtenä yönä mies hoitaa heräämisistä vain puolet? Ja eikö miehellä ole vapaapäiviä, jolloin saisit nukkua myös päivällä?
Mies tekee normaalia työviikkoa uudessa työpaikassa, ei ole vapaapäiviä eikä lomia. Tai tietenkin viikonloput on, mutta silloin tarvitsee itsekin lepoa. Mies ei suostu hoitamaan koko yön heräämisiä yhtenä viikonloppuyönä, asiasta ollaan otettu todella pahasti yhteen, mutta tämä on enin mihin suostuu. Ja olen väsymykseni takia miettinyt eroakin tuon vuoksi, mutta tiedän että eron jälkeen ei pystyisi pakottamaan miestä pitämään lasta öitä luonaan, niin tämä on kai parempi kuin ero. Ap
Sarjassamme ongelmia jotka johtuvat siitä että nainen alistuu tossuksi ja ”mies ei suostu”. No mies on ihan yhtä lailla vanhempi eli ei ole suostumuksesta kiinni. Jos otat vain köniisi niin ei tuo jatkossakaan helpotu. Ärsyttää tuollaiset naiset, jotka alistuu. Tämän takia, naiset, ei ole kotiäiteilyt hyväksi vaan hoitovapaat pitäisi jakaa 50:50 vanhempien välille! Ei tällaiset vässykkäisät pääsisi uikuttamaan ja naiset alistumaan.
Minä en saanut nukuttua noin vuoteen meluisan ympäristön takia. Korvatulpat eivät käyneet kun muutaman yön kun korvat tulivat niin kipeäksi ja näin painajaisia niiden kanssa. Yritin herätä klo 5 töihin ja töiden jälkeen selvitä opinnoista. Pahin mahdollinen oli ilmeisesti se, että jossain kohti en enää kokenut väsymystä ja uskoin oikeasti selviäväni jatkuvasti parin tunnin unilla. Sitä iloa ei kestänyt kuin pari hassua viikkoa ja aloin saamaan todella outoja oireita, jotka paljastuivat Menieren taudiksi. Verenpaine oli aivan karmeissa lukemissa, sydän hakkasi, päässä pyöri ja en oikeasti enää ymmärtänyt yhtään mitään yhtään mistään. Lopulta sain vielä kouristuskohtauksen, jonka jälkeen oli pakko tehdä hyvin radikaaleja muutoksia järjestelyihin.
Mutta hei, "kyllähän nuori ihminen jaksaa pientä väsymystä!"
Normaalit perusvoiteet (ne mitä lääkärit määräävät yleensä) aiheuttavat monelle atoopikolle sietämätöntä kutinaa. Erityisesti ne vetisemmät versiot. Locopase repair voiteesta puuttuu se kirvelevä ainesosa.
Hei Ap, en paljon osaa auttaa mutta toivon voimia. Meillä oli vastaava tilanne lapsen refluksin takia, heräsi yöllä huutamaan. Totaalinen väsymys voi oikeesti saada ihmisen sekoamaan.
Ymmärrän tunteesi, meillä jäi toinen lapsi hankkimatta kun ei vaan uskallettu ottaa riskiä siitä että toinen lapsi valvoisi yöt samassa mittakaavassa.
Tämäkin on vain pisara meressä, mutta pystytkö päivällä yhtään torkkumaan lapsen puuhatessa jossain turvallisessa ympäristössä jotain? Leikkikehä? Katsoo netistä muumeja tms.
Järjettömän allergialapsen kutinahelv.etin läpikäyneenä ja 3,5 v yöt valvoneena sanon: pyytäkää päästä osastolle. Siellä vasta me saatiin apu. Oli anafylaksioita joita ei huomattu ennemmin. Ja liity facessa allergialasten tukiryhmiin.
Jotenkin järkkyä luettavaa miten monet joutuu valvomaan 😢
Meillä neuvolalääkäri ehdotti sairaalaunikoulua jo ennen kuin lapsi oli yksi, eikä valvottanut edes pahasti, lääkäri vain arvioi, että olin väsynyt.
Ei tietenkään otettu tarjousta vastaan kun mitään ongelmaa ei ollut.
Mutta eikö mitään vastaavaa voisi olla allergisellekin lapselle?
Ap onko tiedossa mille lapsesi on allerginen?
Mitkä oireet? Ruokaileeko lapsesi hyvin? Yösyötätkö? Onko teillä lemmikkejä?
Perheessäni myös pahanlaatuista allergiaa kolmella perheenjäsenellä. Kutinaa, ihottumaa, hengitysvaikeuksia, allergista nuhaa
Sibicort-kuuri iho-oireissa auttanut sekä puuvillavaatteet. Vanhemmilla myös heinix ja avaava astmalääke. Allergiatestejä tehdään laajemmin kunhan lapsesi 3-vuotias, sitä ennen ei suostuneet terveyskeskuksessa tekemään lähetettä
Kannattaa vaihtaa voidetta tarvittaessa. Saimme reseptivoiteen joka pahensi kutinaoireita. Aqualan L sekä Sibicort toimineet
Meillä tarvittaessa viety suihkuun myöhäänkin niin uni maittaa lämpimän suihkun poistettua kutinan
Tsemppiä ap. Meillä valvottiin allergioiden takia 3 vuotta. Älä välitä niiden kommenteista, jotka ihmettelevät ”hoitotasapainoa” tms. Kaikkeen ei ole hoitoa, sen varmasti jokainen fiksu ihminen tajuaa.
Meilläkin valvotaan vauvaikäisen kanssa, joka herää aika usein yli 10 kertaa yössä. Tuttu tunne tuo väsymys ja välillä itsekin pelännyt autolla ajamista. Itseä lohduttaa se, että ainakin sitten saan nukkua, kun lopetan yöimetykset. Menen vaikka hotelliin tai johonkin, mies kyllä sitten hoitaa.
Kuulostaa tosi epäreilulta tuo teidän hoitokuvio. Mielestäni kohtuullista olisi, että miehesi hoitaisi molemmat viikonloppuyöt ja nukkuisi vaikka sitten tarvittaessa aamulla myöhempään. Molemmilla on varmasti raskasta, mutta ei tuosta selviä kuin yhteen hiileen puhaltamalla.
Oletko yrittänyt saada perhetyöntekijää tai vastaavaa, joka voisi esim. ulkoiluttaa lasta, kun nukut päikkärit? Osastojaksokaan ei välttämättä olisi pahitteeksi, kuten edellä ehdotettiin. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen voisi myös avata miehen silmiä, jos muu ei auta.
Kannattaa vaihtaa pesuaineiksi luomusertifioidut saippuat, suihkugeelit yms. Tehosi mulla paremmin kuin mitkään apteekkirasvalla pesemiset yms. Tai muut apteekin tuotteet.
Urtekram sinkkivoide, on parantunut pahan näköiset jäljet raavituista jaloista. 2x rasvaus perusvoiteella, kun parempi iho, niin 1x päivässä. Hajusteettomat tuotteet.