Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta

Vierailija
10.01.2020 |

Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.

Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.

Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (241)

Vierailija
161/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vähintään viikonloppuyöt pitää miehen hoitaa, ja mielellään esim. yksi yö keskellä viikkoa, sinun pitää vaan laittaa kova kovaa vastaan ja sanoa että sinun on pakko saada nukkua tai tulet hulluksi. Ja lisäksi pyydä neuvolasta apua, perhetyöntekijä tms. tai jos vaan suinkin budjetti kestää niin lapsi päiväkotiin/pph edes muutamana päivänä viikossa.

Minä sain rytmihäiriöitä jo ihan "normaalin" vauvan kanssa valvomisesta, heräili välillä tunnin välein mutta ne oli vaan muutaman viikon jaksoja ja välissä nukuttiin paremmin. Tosin eipä meilläkään mies silloin paljon pannut tikkua ristiin sen eteen että olisin saanut nukkua, en toisaalta ymmärtänyt kunnolla vaatiakaan. Niinkuin en ymmärtänyt pyytää ulkopuolista apuakaan, vaikka olisi todella ollut tarpeen kun piti hoitaa valvottavan vauvan lisäksi 3-vuotias (joka ei nukkunut päiväunia) ja koira yksin, kun mies reissasi. Mahdollisesti oli jotain allergioita meilläkin, ainakin pahaa atopiaa, mutta onneksi ne helpottivat jo 1v iässä ja lapsikin alkoi nukkua. Olo oli kuin uudesti syntyneellä...

Vierailija
162/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies on tässä se suurin kompastuskivi. Mies pitäisi ehdottomasti saada ymmärtämään tilanne ja antaa ap:lle mahdollisuus nukkua edes pari kokonaista yötä viikossa. Vanhempi hän on siinä kuin ap:kin. Voi olla että työt vähän kärsii, mutta voi voi. Vakavampaa on jos ap:n mielenterveys alkaa kärsimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap käytät varmasti jo hajusteettomia pyykinpesuaineita. Minkä väriset ovat lakanat ja tyynyliinat. Tummemmat lakanat voivat aiheuttaa kutinaa. Valkoiset lakanat parhaat. Itse ostin keskitumman lakanan( ei edes kovin tumma), pesin ennen käyttöä hajusteettomalla pesuaineella. Ja aivan mieletön kutina, en saanut nukuttua. Valkoinen on ainut väri joka ei aiheuta kutinaa. Tai hyvin hyvin vaalea.

Vierailija
164/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan vastikään ollut vastaavassa unettomuudenkierteessä kuin sinä ap, vaikka syyt ovat olleet toiset. Sinun täytyy ehdottomasti saada nukkua! Kysy mieheltäsi miten hän hoitaa lasta 24/7 kun sinä romahdat, sillä sen sinä teet.

Et juuri nyt pysty ajattelemaan selkeästi, vaikka ehkä et tiedosta sitä. Näet tilanteen toivottamana; miehellä on työ, lapsella on sairaus. Sinun on _lapsesi takia_ jätettävä hänet muutamaksi päiväksi isälleen tai muille hoitajille, jotta saat lääkkeiden avulla tai ilman nukkua pääsi selväksi. Sitten menet juttelemaan jonkun terapeuttihenkilön kanssa ja yhtäkkiä huomaakin, että ratkaisuja on olemassa.

Unettomuus vastaa parin promillen humalaa. Et sinä pysty ajattelemaan selvästi ja olet vaaraksi itsellesi ja lapsellesi. Minä nukuin joululomalla ensimmäistä kertaa yli vuoteen, ja nyt kykenen näkemään sekä syitä että ratkaisuja tilanteekseni.

Toivotan sinulle sydämestäni voimia, tuntematon ap, tarinasi kosketti.

Vierailija
165/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutisee vain yöllä niin ehdottomasti lakana vaihtoon, ei värillisiä lakanoita. Valkoinen on paras väri allergisen lakanaksi. Itse kutisen kaikissa vähänkin tummemmissa lakanoissa, jopa keskiväreissä. Olen ostanut joskus keskivärisen lakanan ja mieletön kutina, vaikka pesin ennen käyttöönottoa, oli pakko keskellä yötä vaihtaa valkoinen.

Vierailija
166/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehesi on päässyt nyt liian helpolla. Hän kyllä jaksaa töissä, vaikka valvoisi muutaman yön viikossa! Hän valehtelee, etteikö jaksaisi ja yrittää vältellä vastuutaan. Täytyyhän sinunkin jaksaa päivät? Selitä miehellesi, että unenpuute voi johtaa krooniseen unettomuuteen sekä sinun romahtamiseen. Mihin lapsi sitten menee kun sinä joudut johonkin lataamoon, kun menet vaikkapa psykoosiin unenpuutteesta? Neuvolassa puututaan äidin unettomuuteen yleensä melko matalalla kynnyksellä, joten ota rohkeasti sinne yhteyttä.

Meillä mies hoiti vuoroöin valvomiset, eikä valittanut vaan kantoi vastuunsa. En olisi muuten jaksanut, sillä kärsin unettomuudesta muutenkin.

Ei muutako bussin rattiin tai lentokoneen ohjaimiin kokoyön valvoneena, tuskin sua kyydissä haittais olla.

Vierailija
167/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälaatuinenen Omega3 öljy, siihen sekaan parasta mahdollista oliiviöljyä, maitohappobakteereita varovasti lisäten pikku hiljaa ja merkkiä(eli kantoja) vaihdellen. Atarax lääke (siirappi) erikoislääkärin valvonnassa. Vähentää kutinaa ja väsyttää. 

Toivottavasti kaikki allergiat on suljettu pois ja kokeiltu viljojen sekä lehmänmaidon pois jättämistä.

Hae apua itsellesi ja lapselle. Joissain kunnissa ja kaupungeissa saa päivällä vielä muutaman tunnin kotiapua. Yritä itse mennä tosi ajoissa nukkumaan (klo20, puolikas nukahtamislääke? Kokeile ensin ilman lastenhoitovastuuta, miten reagoit ja kuinka skarppi olet herätetessä) ja mies hoitaa sillä aikaa esim. klo 24.00 saakka. Neljän tunnin uni on parempi kuin mitään!

Tsemppiä Ap.lle.

Vierailija
168/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella alkoi 1-vuotiaana monenlaisia allergioita, kun lopetin imetyksen. Samalla puhkesi myös atooppinen ihottuma, jonka vuoksi käytiin myös ihotaudeilla. Allergiatestejä lapsesta otettiin ja niiden mukaan ei ollut allergioita, vaikka ihan selvästi reagoi mm.kissaan, maitoon ja tomaattiin. Iho-oireiden lisäksi jotkut tuotteet aiheuttivat kovia vatsakipuja mm.persikka, kananmuna. Ei ne testit välttämättä kerro totuutta. Ruokapäiväkirjaa pitämällä saattaa löytyä, mikä lasta allergisoi.

Vierailija
169/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut vastauksia, joten vastaan suoraan aloittajalle.

Meillä on refluksia sairastanut allergialapsi, joka ei nukkunut kuin pätkissä. Ostin sen kirjan”Unihiekkaa etsimässä” ja tehtiin unikoulu, se toimii ihan yhtä hyvin allergisille lapsille kuin muillekin. Nimittäin riippumatta siitÄ onko lapsi sairas vai ei, niin on opittava nukkumaan. Jouduimme tekemään sen perinteisen huudatus-unikoulun kun muut metodit eivät auttaneet. Lopputuloksena oli hyvin nukkuva refluksi-allergialapsi ja meillä vanhemmilla aikaa nukkua. Suosittelen.

Lapsi on nyt 6 ja parantunut sekä refluksista että allergioista allergiat paranivat siedättämällä Taysin ohjeiden mukaisesti, kävimme siis siellä ruokavalioneuvollassa pari ensimmäistä vuotta.

Tyttö on normaali ja terve lapsi, joka nukahtaa yksin omaan huoneeseen. Kaikki palaute luonteesta ja käyttäytymisestä on ollut koko päiväkoti ja eskariajan pelkästään positiivista.

Tämän haluan kertoa siksi, että tältä palstalta löytyy varmasti ihmisiä, jotka syyllistävät sairaan lapsen huuto-unikoulusta. Mutta mitään todettuja haittoja ei ole huutounikoulusta, jos siihen on pakko mennä. Aloittajan kuvaamassa tilanteessa ei ole mitään järkeä. Lapsen on opittava elämään ja nukkumaan niiden sairauksien kanssa, mitä hänellä on.

Vierailija
170/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin lapsen vuoksi valvomisen seurauksena lopulta psykiatriseen osastohoitoon, jossa pidettiin tarkkaan huoli nukkumisesta. Vaadi siis miestäsi, neuvolan henkilökuntaa ja läheisiäsi ymmärtämään, että tavalla tai toisella sinun on saatava nukkua. Jos sinun tarvitsee sen vuoksi hakeutua osastolle, tee se. Lapsen kanssa voitte käsittääkseni myös päästä esim. ensi- ja turvakotiin tai vastaavaan paikkaan, jossa sinua autetaan lapsen hoidossa. Tärkeintä on olla itselleen ja muille rehellinen ja tehdä selväksi, että olet aivan lopussa ja tarvitset apua. Neuvolan, psykologin tai sosiaalityöntekijän kautta voit päästä alkuun. Paljon tsemppiä! Uskalla vaatia apua!

Vierailija
171/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ap:n tilanteen, sillä olen ollut täysin vastaavassa. Oli hyvin lähellä, etten sairastunut vakavasti psyykkisesti, vaikka olen erittäin terve ja tasapainoinen ollut aina. Kommentoijia ja neuvojia riitti, mutta mitään apua heistä ei ollut, kenestäkään. Olen nykyisin kahden ex-allergisen lapsen äiti ja puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Vaadi lapsellesi lääkehoito, kortisonit kehiin ja Atarax illalla. Maito pois, sen pois jättämiseen ei kukaan ole kuollut, vaikka Suomessa muuta uskotellaan. Viljat pois, ihan kaikki. Kokeile lapsellesi aluksi pari viikkoa vain kahta, yleensä hyvin siedettyä ruoka-ainetta, esim. riisi (keitetty riisi tai vaikkapa veteen keitetty riisihiutalepuuro) ja lisäksi joku liha, esim. poro. Huomioi lihan valmistus vedessä, ei rypsin, ei voita. Mausta suolalla, niin lapsi syö paremmin. Älä aloita kokeilujaksolla mitään uusia öljyjä, kuten jotkut neuvoivat, ettei kokeilujakso mene mönkään. Älä lisää mitään vitamiineja tai muita lapsellesi.

Ja unirytmi. Säännöllisyys, säännöllisyys ja säännöllisyys. Sama rytmi illasta toiseen. Älkää matkustako mihinkään, toistakaa samaa kunnes se on säännöllistä.

Lupaan, että alkaa sujua. Ja kun sujuu, älä vaihda ruokavaliota tai luovu iltarutiineista. Vaikka kuka tulisi ja sanoisi mitä. Älä kerro neuvolassa, että olet supistanut lapsesi ruokavalion minimaaliseksi, saat kuitenkin jotain yleisterveellisiä ohjeita, jotka eivät sinun lapsellesi selvästikään toimi.

Ja kun joskus viet lapsesi päivähoitoon, ennen sitä lääkäriltä todistus joka ikisestä allergiasta, ettei lapsi vahingossakaan saa mitään väärää, joka sekoittaa jälleen. Siedätyksen ehtii tehdä siinäkin vaiheessa, kun lapsi osaa itse sanoa mikä hänelle sopii ja mikä ei.

Kysy, vastaan mielelläni.

Vierailija
172/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mies ei halua. Okei. No sitten ei voi mitään. Kun hän ei halua.

Vierailija
173/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotasapaino ei ole kunnossa, jos lapsi ei sairauden takia nuku. 

Tämä nyt on se paras hoitotasapaino johon ollaan parin yksityisen erikoislääkärin avulla päästy. Ap

Onhan teillä käytössä ruoka-oire-uni-päiväkirja? Ilman sitä, ja omatoimista salapoliisityötä ei meillä olisi ikinä saatu tolkkua lasten allergioista, silloin kun olivat pieniä. Ihan kaikkea ei siis kannata lääkärin vastuulle jättää, koska hän ei näe sitä teidän arkeanne.

Meillä kuopus (joka ei edes paljon valvottanut) on kohta 7v, ja edelleen on äidillä vähän unirytmi hakusessa. Eli jonkinlainen käsitys on valvomisesta täällä. En sentään enää herää joka risahdukseen.

Tämä ruokapäiväkirja on ehdoton. Siitä yllättävästi näkee jonkun toistuvan kuvion. Meillä oli oiva päiväkoti. Sieltä sain vahvistuksen, kun oli vaikka maitokokeilu menossa. En koskaan niistä kertonut, mutta hoitajat kysyivät onko altistus menossa, koska lapsi on niin levoton. Aina osuivat oikeaan ja se helpotti omaa pähkäilyä.

Ja vaikka hoitosuositus olisi mitä, niin elämän pitää sujua ja silloin joutuu vetämään mutkia suoriksi. Esim. Välttämään kutinaa aiheuttavaa ruoka-ainetta, koska se kutina vaikeuttaa liikaa elämää.

Vierailija
174/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, olen todella pahoillani puolestasi! Meillä on ihan normaalisti nukkuva lapsi, mutta vauva-aika oli silti rankkaa heräämisineen, jaksoin sitä vain koska sitä kesti niin lyhyen aikaa ja mies hoiti heräämiset hyvin tasapuolisesti.

Kun unenpuute on tarpeeksi paha, ei tosiaan enää saa unta. Meillä pahimmassa vaiheessa minä siirryin lastenhuoneeseen nukkumaan noin viikoksi unilääkkeiden voimalla ja mies nukkui vauvan kanssa (vaikka oli siis töissä). Sain sinä aikana unet edes jollain lailla kuntoon ja jaksoin taas jonkin aikaa. Muutama yö meni siinä että pääsin takaisin uniasioihin käsiksi ja sitten uni alkoi palautumaan kun keho tottui siihen että minua ei häiritty yöllä.

Sinun pitäisi jutella kunnolla miehen kanssa ja sanoa että olet niin sekaisin unen puutteesta että et jaksa enää. Töissä käyminen on toki rankkaa hommaa mutta yöheräily ja lapsen kanssa kotona olokaan ei ole mitään lomaa.

Vierailija
175/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko lasta yökylään tai joku tulee teille hoitaa ja sä menet muualle nukkumaan?

Kerro sukulaisille/ystäville, että tarvitset oikeasti apua.

Yökylään ei saada minnekään. Välillä kyllä joku hoitaa hetken (pari kertaa kuussa) että saan vähän nukkua, mutta kun tuntuu että ei se auta minua yhtään. On niin pisara meressä. Ap

Palkkaa lapsenvahti, joka mahdollistaisi sinulle muutaman tunnin päiväunet.

Vierailija
176/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ap:n tilanteen, sillä olen ollut täysin vastaavassa. Oli hyvin lähellä, etten sairastunut vakavasti psyykkisesti, vaikka olen erittäin terve ja tasapainoinen ollut aina. Kommentoijia ja neuvojia riitti, mutta mitään apua heistä ei ollut, kenestäkään. Olen nykyisin kahden ex-allergisen lapsen äiti ja puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Vaadi lapsellesi lääkehoito, kortisonit kehiin ja Atarax illalla. Maito pois, sen pois jättämiseen ei kukaan ole kuollut, vaikka Suomessa muuta uskotellaan. Viljat pois, ihan kaikki. Kokeile lapsellesi aluksi pari viikkoa vain kahta, yleensä hyvin siedettyä ruoka-ainetta, esim. riisi (keitetty riisi tai vaikkapa veteen keitetty riisihiutalepuuro) ja lisäksi joku liha, esim. poro. Huomioi lihan valmistus vedessä, ei rypsin, ei voita. Mausta suolalla, niin lapsi syö paremmin. Älä aloita kokeilujaksolla mitään uusia öljyjä, kuten jotkut neuvoivat, ettei kokeilujakso mene mönkään. Älä lisää mitään vitamiineja tai muita lapsellesi.

Ja unirytmi. Säännöllisyys, säännöllisyys ja säännöllisyys. Sama rytmi illasta toiseen. Älkää matkustako mihinkään, toistakaa samaa kunnes se on säännöllistä.

Lupaan, että alkaa sujua. Ja kun sujuu, älä vaihda ruokavaliota tai luovu iltarutiineista. Vaikka kuka tulisi ja sanoisi mitä. Älä kerro neuvolassa, että olet supistanut lapsesi ruokavalion minimaaliseksi, saat kuitenkin jotain yleisterveellisiä ohjeita, jotka eivät sinun lapsellesi selvästikään toimi.

Ja kun joskus viet lapsesi päivähoitoon, ennen sitä lääkäriltä todistus joka ikisestä allergiasta, ettei lapsi vahingossakaan saa mitään väärää, joka sekoittaa jälleen. Siedätyksen ehtii tehdä siinäkin vaiheessa, kun lapsi osaa itse sanoa mikä hänelle sopii ja mikä ei.

Kysy, vastaan mielelläni.

Tsemppaan tätä. Ainoa kyllä on, että meillä hyvin ruokarajoitteinen lapsi sai räätälöityä vitamiinilisää. Siksi ehkä kannattaa kertoa ruokavaliosta jossain tai käydä ravintoterapeutilla tms.

Vierailija
177/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on refluksia sairastanut allergialapsi, joka ei nukkunut kuin pätkissä. Ostin sen kirjan”Unihiekkaa etsimässä” ja tehtiin unikoulu, se toimii ihan yhtä hyvin allergisille lapsille kuin muillekin. Nimittäin riippumatta siitÄ onko lapsi sairas vai ei, niin on opittava nukkumaan. Jouduimme tekemään sen perinteisen huudatus-unikoulun kun muut metodit eivät auttaneet. Lopputuloksena oli hyvin nukkuva refluksi-allergialapsi ja meillä vanhemmilla aikaa nukkua. Suosittelen.

Lapsi on nyt 6 ja parantunut sekä refluksista että allergioista allergiat paranivat siedättämällä Taysin ohjeiden mukaisesti, kävimme siis siellä ruokavalioneuvollassa pari ensimmäistä vuotta.

Tyttö on normaali ja terve lapsi, joka nukahtaa yksin omaan huoneeseen. Kaikki palaute luonteesta ja käyttäytymisestä on ollut koko päiväkoti ja eskariajan pelkästään positiivista.

Tämän haluan kertoa siksi, että tältä palstalta löytyy varmasti ihmisiä, jotka syyllistävät sairaan lapsen huuto-unikoulusta. Mutta mitään todettuja haittoja ei ole huutounikoulusta, jos siihen on pakko mennä. Aloittajan kuvaamassa tilanteessa ei ole mitään järkeä. Lapsen on opittava elämään ja nukkumaan niiden sairauksien kanssa, mitä hänellä on.

Mua on huuto-unikoulutettu pikkutaaperona. Lapsuudessa olin sekä päiväkodin että koulun mukaan sosiaalinen, taitava ja reipas ihminen.

Sairastuin vakavaan masennukseen 15-vuotiaana, nyt olen 35 ja edelleen työkyvytön. Minulla on usean lääkärin ja vuosia minua hoitaneiden terapeuttien arvion mukaan vakavasti vaurioitunut kiintymyssuhde, kärsin luottamusongelmista ja aikuisiässä aloin käyttää alkoholia rajusti yli riskirajojen. Perheessäni ei ole käytetty alkoholia ja kasvoin unikoulua lukuunottamatta hyvässä ympäristössä.

Ainoa trauma elämässäni oli nuoruuteen mennessä se että tarpeeni laiminlyötiin vanhempieni toimesta - he olivat onneksi hoidossani mukana ja välimme ovat ok nykyään. Teini-iässä hain tosi paljon hyväksyntää suostumalla seksiin ihan missä olosuhteissa tahansa ihan kenen kanssa tahansa - tämän on todettu myös johtuvan siitä että kiintymyssuhteeni on tahattomasti tuhottu kun olin 1-2v ja huudattamisen vakavuutta ei osattu arvata.

Älkää huudattako lapsianne. Me huudatetut emme ikinä lakkaa huutamasta. 💔

Vierailija
178/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on huuto-unikoulutettu pikkutaaperona. Lapsuudessa olin sekä päiväkodin että koulun mukaan sosiaalinen, taitava ja reipas ihminen.

Sairastuin vakavaan masennukseen 15-vuotiaana, nyt olen 35 ja edelleen työkyvytön. Minulla on usean lääkärin ja vuosia minua hoitaneiden terapeuttien arvion mukaan vakavasti vaurioitunut kiintymyssuhde, kärsin luottamusongelmista ja aikuisiässä aloin käyttää alkoholia rajusti yli riskirajojen. Perheessäni ei ole käytetty alkoholia ja kasvoin unikoulua lukuunottamatta hyvässä ympäristössä.

Ainoa trauma elämässäni oli nuoruuteen mennessä se että tarpeeni laiminlyötiin vanhempieni toimesta - he olivat onneksi hoidossani mukana ja välimme ovat ok nykyään. Teini-iässä hain tosi paljon hyväksyntää suostumalla seksiin ihan missä olosuhteissa tahansa ihan kenen kanssa tahansa - tämän on todettu myös johtuvan siitä että kiintymyssuhteeni on tahattomasti tuhottu kun olin 1-2v ja huudattamisen vakavuutta ei osattu arvata.

Älkää huudattako lapsianne. Me huudatetut emme ikinä lakkaa huutamasta. 💔

Vauriot eivät näy pienenä - lapsi tietää sisällään että itku ja avun pyytäminen ei auta, kukaan ei tule eikä kukaan kuule hätääsi. Vauriot näkyvät kun pitäisi olla itsenäinen mutta itsetunnon pohja onkin tuhottu, ei ole sitä kokemusta että kun minä hauraana ja avoimena pyydän ja tarvitsen jotain, saan lohtua ja apua.

Se johti siihen että annoin itsestäni ihan mitä tahansa muut halusivat ottaa ja annoin tehdä ihan kamalia asioita itselleni. On tosi surullista että lapsen tarpeisiin vastaamatta jättämistä normalisoidaan. Aikuiset voivat järjestää toisia aikuisia lapselle lohduksi tarvitessaan lepoa lapsen tarpeista. Tarpeiden laiminlyönti voi alkuun näyttää toimivalta mutta siitä jää jälki niin syvälle ihmiseen että sitä ei saata kuusivuotiaan kanssa vielä edes aavistaa.

Vierailija
179/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Nyt ihan ensin lapsen hoitokontakti kuntoon ja apua lapsen kipuihin. Oikeasti osaavalle lääkärille. Liity fbssä ryhmään allergialapset vertaistukiryhmä. Kysy suosituksia lääkäristä. Turku-salo akselilla paras on Erkka valovirta!! Yksityinen lääkäri tietysti maksaa mutta on joka sentin arvoinen.

Useimmat pienet lapset oireilevat ihon lisäksi suolioireisena allergiana. Eli kovia vatsakipuja! Verikokeissa lapsilla ei näy suurin osakaan allergioista. Suolioireiset eivät välttämättä näy myöskään pricktesteissä.

Meillä vuoden ikäisellä tilanne oli se, että nukkui vartin, huusi 2h. Nukkui vartin, huusi 2h. Oltiin siis tilanteessa, jossa minä en nukkunut käytännössä enää yhtään. Saatoin öisin yrittää lähteä vaunuilla hytkyttelemään että nukkuisi, ja istuin puiston penkillä itkemässä. Neuvolassa ja kunnallisella tähän todettiin että noh vauvat itkee. Erkka valovirta pelasti varmaan mun hengen, ja meidän parisuhteen.

Me jouduttiin rajaamaan lapsen ruokavalio todella suppeaksi. Hän söi alkuun tasan kahdeksaa ruoka-ainetta, ja tämä sisälsi siis jo mausteet, öljyt ja kaiken muun. Näistäkin karsiutui myöhemmin vielä yksi pois, siitä tuli tosin ilmeisesti vain iho-oire. Tällä ruokavaliolla lapsen suolisto lähti paranemaan ja saimme pikkuhiljaa lisättyä ruoka-aineita. 3vuotiaana lapselta puuttui enää maito, soija, kananmuna, vehnä ja kala. Nyt viisivuotiaana syö jo kaikkea.

Testeissä meillä näkyi vain kananmuna.

Vierailija
180/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäkestoinen Kutina voi muuttua kivuksi, keskustele asiasta lääkärin kanssa. Lisäksi viileä Ilma/vaate (esim. Kangas pakastimeen) auttaa kutinaan. Kevyt hieronta voiteen kanssa kutinakohtiin ennen nukahtamista auttaa sekä nukahtamaan sekä mahdolliseen ahdistukseen. Vältä tummia kankaita sekä vaatteissa että lakanoissa. Käännä vaatteet nurinpäin, saumat ulkopuolelle. Tumput käteen yöksi raapimisen ehkäisemiseksi.

Panosta lisäksi lastenhoitajaan ja mene yöksi hotelliin.

Täällä on ollut jo paljon keskustelua ravinnosta. Älä lähde yksiksesi säätämään yhtään mitään. Ravintoasioissa voi mennä helposti kaikki pieleen jos ei tiedä mitä on tekemässä. Varaa ensi töiksesi aika ravintoterapeutilta. Ravinto on ehkä yksi tärkeimmistä hoitokeinoista, mutta lääkärit ei juurikaan kiinnitä siihen huomiota. Tarvitset asiaan perehtyneen terapeutin. Jo yksi tai kaksi käyntiä voi auttaa suuresti.