Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta
Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.
Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.
Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Kommentit (241)
minä kirjoitin sideharsovaipoista. jotka pitää pestä huolella, keittää kuumassa vedessä, huudella hyvin.
en puhunut mistään kestovaipoista. sideharsovaippa vaihdetaan vaikka 10 minuutin välein tai niin usein kun on tarvetta.
lasta ei saa pitää virtsassa eikä ulosteessa yhtään. lapsi pestään huolella nivuset huomioiden ja kainalot. eikä pestä millään vahvoilla pesuaineilla vaan lämmin puhdas vesi riittää, pesuun.
jos jaksaa vielä keittää veden niin aina parempi. se on kovaa hommaa kuten jo aikaisemmin kerroinkin.
lapsen vaatteet vaihdetaan päivittäin vaikka useamman kerran jos tarve vaatii. se on kovaa hommaa.
lapsen pyykki pestään käsin ja silitetään. se on kovaa hommaa.
lapsen liinavaatteet vaihdetaan päivittään ja pestään sekä silitetään. se on kovaa hommaa.
sideharsovaippoja pitää olla melko paljon että riittävät, kun vaihtoväli saattaa juurikin olla se 10 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kuumassa nukkuminen muuten pahentaa kutinaa! Samoin sähköinen peitto ja polyester lakanat.
Meillä ei tietenkään ile polyesterlakanoita. Kaikki lapsen vaatteet on luomupuuvillaa. Lakanat myös täyttä puuvillaa. Pyykkiaineena hajusteeton minirisk. Myös aikuisten vaatteille. Asunto pidetään viileänä. Siivotaan usein pölyt.
On pimennysverhot. Syö d-vit lisää. Jne. Perusasiat kunnossa.
Aistiyliherkkyyttä kai on, herää kaikkiin pieniin ääniin ja vain tietyn rakenteen ja maun ruoat kelpaa.
Ap
Eli tämä heräily ei välttämättä liity atopiaan millään lailla... ja siksi sitä Ataraxiakaan ei teillä ole käytössä. Mutta vielä noista käytännön asioista, mitä teillä on peiton ja tyynyn täytteenä? Polyesteriä, jos ette erikseen ole asiaan kiinnittäneet huomiota.
Tavallisten lasten vanhemmat ei ymmärrä muten lapsen sairaus aiheuttaa avioeroja. Erityislasten ym vanhemmat tietää. Joku luulisi että sairaus ja vaikeus yhdistää mutta ei se niin ole.
Vierailija kirjoitti:
minä kirjoitin sideharsovaipoista. jotka pitää pestä huolella, keittää kuumassa vedessä, huudella hyvin.
en puhunut mistään kestovaipoista. sideharsovaippa vaihdetaan vaikka 10 minuutin välein tai niin usein kun on tarvetta.
lasta ei saa pitää virtsassa eikä ulosteessa yhtään. lapsi pestään huolella nivuset huomioiden ja kainalot. eikä pestä millään vahvoilla pesuaineilla vaan lämmin puhdas vesi riittää, pesuun.
jos jaksaa vielä keittää veden niin aina parempi. se on kovaa hommaa kuten jo aikaisemmin kerroinkin.
lapsen vaatteet vaihdetaan päivittäin vaikka useamman kerran jos tarve vaatii. se on kovaa hommaa.
lapsen pyykki pestään käsin ja silitetään. se on kovaa hommaa.
lapsen liinavaatteet vaihdetaan päivittään ja pestään sekä silitetään. se on kovaa hommaa.
sideharsovaippoja pitää olla melko paljon että riittävät, kun vaihtoväli saattaa juurikin olla se 10 min.
Sideharsovaippa on kestovaippa.
Siis miten se nyt menikään lapsi nukkui luonasi täysiä öitä vaikka vaihdoit vaippaa joka pissan jälkeen?
Taisikin olla tosi hyvä nukkuja kun ei vaipanvaihtoon ja pesuunkaan herännyt. Oli varmasti kovaa hommaa.
Olet tehnyt tyhmästi kun olet suostunut siihen ettei mies osallistu mitenkään. Ensimmäisenä tarkastat lapsen ruokavalion ja viet allergiatesteihin ja homeopaatille. Seuraavaksi sovit miehesi kanssa täysin uudeb järjestelyn jossa mies hoitaa ainakin 2 yötä KOKONAAN yksin. Jos ei suostu ota ero ja viikko viikko systeemi käyttöön. Lisäksi laitat ehdottomasti lapsen ainakin pari kertaa viikossa hoitoon/kerhoon ja lepäät itse sen aikaa. Lopeta tekosyyt ettei ongelmaan ole ratkaisua jos et ole valmis tekemään em. Asioita oman hyvinvointisi eteen. Sun hyvinvointi on lapsen/teidän perheen hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää, joten turhaan uhriudut. Et saavuta tälla tavalla muuta kuin psykoosin.
N30
Tiedän että rasvavinkit v*tuttaa, mutta tätä on moni kehunut
Childs Farm Baby Moisturiser, tuolta voi ainakin ostaa:
https://www.britishcornershop.co.uk/childs-farm-baby-moisturiser-mildly…
myös hajusteeton versio löytyy
https://www.britishcornershop.co.uk/childs-farm-unfragranced-moistuiris…
Ei ole kauhean kallista voidetta ja moni saanut siitä apua ihovaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kuumassa nukkuminen muuten pahentaa kutinaa! Samoin sähköinen peitto ja polyester lakanat.
Meillä ei tietenkään ile polyesterlakanoita. Kaikki lapsen vaatteet on luomupuuvillaa. Lakanat myös täyttä puuvillaa. Pyykkiaineena hajusteeton minirisk. Myös aikuisten vaatteille. Asunto pidetään viileänä. Siivotaan usein pölyt.
Aistiyliherkkyyttä kai on, herää kaikkiin pieniin ääniin ja vain tietyn rakenteen ja maun ruoat kelpaa.
Ap
Jep. On siin ns utelias lapsi kuten jo tuolla aiemmin kerroinkin. Semmonen lapsi haluaa tietää kaikesta kaiken,nähdä ja kokea mahdollisimman paljon. Siksi ei nuku syvää hyvää unta.
Eli nyt se päiväliikunta,ja sitä virikettä peliin.
Toi ruokajuttu,älä työnnä väkisin mitään sillä tämmönen lapsi vaistoaa jotenkin itse ettei voi syödä joitain juttuja. Meillä esim hyljeksi tomaattia. Kun kysyin mikset syö,niin vastasi että polttaa suuta!
Omena on sama juttu,ei syö nyt aikuisenakaan!
Mulla on peruna ja porsaanliha. Ei kiitos.
Eli meeppä ihan fiilis eellä äläkä pakota syömään mitään.
tämä on nyt viimeinen viesti tähän. kettuilija/pottuila EVVK mitä siellä yniset. kiroitat heti minun kirjotukseni perään komenttia viimeksi sideharsovaipoista. EVVK. trolli.
hyvää päivänjatkoa sinulle trolli.
niiniinii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jep. On siin ns utelias lapsi kuten jo tuolla aiemmin kerroinkin. Semmonen lapsi haluaa tietää kaikesta kaiken,nähdä ja kokea mahdollisimman paljon. Siksi ei nuku syvää hyvää unta.
Eli nyt se päiväliikunta,ja sitä virikettä peliin.
Toi ruokajuttu,älä työnnä väkisin mitään sillä tämmönen lapsi vaistoaa jotenkin itse ettei voi syödä joitain juttuja. Meillä esim hyljeksi tomaattia. Kun kysyin mikset syö,niin vastasi että polttaa suuta!
Omena on sama juttu,ei syö nyt aikuisenakaan!
Mulla on peruna ja porsaanliha. Ei kiitos.
Eli meeppä ihan fiilis eellä äläkä pakota syömään mitään.
tässä luettavaa:https://positiivinenkasvatus.fi/luonteenvahvuudet/vahvuus-15-uteliaisuu…
https://positiivinenkasvatus.fi/positiivisen-kasvatuksen-aakkoset/
Niin tämmönen lapsi on myöhemmin "helppo" sillä maailma on avoin ja todella haluaa oppia ja tietää,ei juuri hankaluuksia tahto-iässä,murkkuiässä. Selkeät säännöt ja ohjeet,joita noudattaa "kotiin koulusta suoraan,läksyt ensin...-tyyliin.
Omani on jo aikuinen,allergiat selätetty ja muut oireet ok...kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko tutkittu epilepsiaa? Se voi aiheuttaa heräilyä myös.
Matala ferritiini voi aiheuttaa lapselle kasvukipuja tai levottomat jalat, jolloin uni häiriintyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että aina kun lukee pikkulapsiperheen uniongelmista niin jää kysymys, että missä lapsi nukkuu. Omassa huoneessa? Ota perhepetiin viereen niin se nukkuu paremmin! <3 Lapsella on turvallinen olo ja se nukahtaa uudelleen nopeammin.
Kotipalveluun yhteyttä. Käske vaikka neuvolan hankkia sieltä sinulle apua. Kotipalvelu kuuluu kaikille! Sieltä voi olla silti vaikea saada apua, ainakin Helsingissä jättävät perheitä yksin eikä vastaa edes yhteydenottopyyntöihin. Joten delegoi avun hankkiminen neuvolalle niin se ei vie viimeisiä voimavarojasi.
No ei se kotipalvelu auta, jos on kahden vanhemmman perhe, jossa toinen vanhempi on _haluton_ osallistumaan lapsen hoitoon.
Mun mielestä ap:n mies, siis lapsen isä, on yhtä iso ongelma tässä kuin lapsen allergiat.
Tässä on tullut ihan hyviä vinkkejä, meillä myös usealla lapsella atopiaa. Ei kuitenkaan noin vaikeana. Miettisin silti vielä tuota pyykinpesuainetta, voisiko olla vielä parempi vaihtoehto kuin minirisk. Itse en yhdessä vaiheessa käyttänyt pesuaineita ollenkaan vaani pesin vaatteet vain vedellä ja poistin ennen pesua tahrat sappisaippualla. Meillä pahimmat oireet ovat tulleet nimenomaan pyykinpesuaineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että aina kun lukee pikkulapsiperheen uniongelmista niin jää kysymys, että missä lapsi nukkuu. Omassa huoneessa? Ota perhepetiin viereen niin se nukkuu paremmin! <3 Lapsella on turvallinen olo ja se nukahtaa uudelleen nopeammin.
Kotipalveluun yhteyttä. Käske vaikka neuvolan hankkia sieltä sinulle apua. Kotipalvelu kuuluu kaikille! Sieltä voi olla silti vaikea saada apua, ainakin Helsingissä jättävät perheitä yksin eikä vastaa edes yhteydenottopyyntöihin. Joten delegoi avun hankkiminen neuvolalle niin se ei vie viimeisiä voimavarojasi.
No ei se kotipalvelu auta, jos on kahden vanhemmman perhe, jossa toinen vanhempi on _haluton_ osallistumaan lapsen hoitoon.
Mun mielestä ap:n mies, siis lapsen isä, on yhtä iso ongelma tässä kuin lapsen allergiat.
Eri
Akuuttiin hätään kuitenkin voisi olla apua, että äiti saisi hetken levätä, vaikka ongelmana oleva vastuuton mies ei sillä katoakkaan.
https://www.hel.fi/sote/perheentuki-fi/1-6-vuotiaat/palveluita-lapsiper… näin helsingissä.
Lapselle kunnon kipulääkkeet ja antihistamiinit päälle. Kunnon rasvaukset illalla ennen nukkumaanmenoa. Sinulle unilääkkeet.
Käy hakemassa opamox 15 mg lääkäristä ja otat puolikkaan. Se helpottaa pahinta yliviritty eisyyttä niin että saat mahdollisesti nukahdettua. Kyllä heräät silti jos vauva herää.
Pitää vaan olla tarkkana ettei ota esim yli kahta viikkoa joka päivä vaan tarvittaessa kuuri tms.
Meillä pojalla epäiltiin atooppista ihottumaa, mutta onneksi itse ihoreaktioista pienenä kärsineenä allergikkona pohdin muitakin vaihtoehtoja. Ja koska poika oli saanut silloin vasta porkkanaa ja perunaa, niin oli helppo tehdä ruokatestejä.
Pojalle tulee noin päivän viiveellä perunasta ihottumaa, mutta vatsaoireet alkavat jo yöllä, herää itkemään vatsakipuaan moneen otteeseen, jos on saanut esim. 50g perunaa päivällä. Kun ei saa perunaa, nukkuu yöt läpeensä ja ei ole ihottumaakaan. Myös bataatista tulee sama reaktio, mutta sen osalta kasvot alkavat punoittaa saman tien syömisen jälkeen, joten allergisuus oli helppo havaita. Nyt asiasta kertoessani olen kuullut, että peruna-allergia onkin yllättävän yleistä, se vaan on vaikea havaita, kun kaikkea muuta epäillään ennemmin eikä perunaa testata. Olen myös huomannut, että esim. ranskalaisia voi välillä syödä esim. 5kpl, ehkä niissä on vähemmän itse perunaa ja kypsennys-pakastus-kypsennys auttaa. Ystävän 5v tytär pystyy syömään jokin verran perunaa, jos se keitetään-pakastetaan-kypsennetään-pakastetaan ja sitten kuumennetaan. Ystävä itse on pienenä ollut mm. perunalle allerginen.
Lisäksi pojalle allergiaa tulee mm. Ceralan rasvasta, mihin lääkäri ihottuman havaitessaan käski "muumioida" lapsen paksulla kerroksella. Itse olen sille myös allerginen, niin osasin onneksi vältellä ko. rasvaa, vaikka lasta hoitaneen lääkärin mielestä allergiat eivät voi periytyä...
Itselläni oli pahoja ihottumia nuoruuteen asti, kunnes viimein yliopistossa pääsin kunnon allergiatesteihin. Paljastui muutamien muiden lievempien ohella kiinnitysaineallergia (olin itse epäillyt olevani allerginen joillekin väriaineille), eli mm. monet rasvat, shampoot, meikit ja vaatteisiin tungetut aineet aineet aiheuttavat voimakkaan kutisevan ja pahan ihottuman. Nykyään osaan jo varoa useimpia riskituotteita, mutta lapsille ostan siksikin usein vaatteet kirppiksiltä, kun niitä on jo pesty monesti ja välttelen kemikaaleja. Tiettyä materiaalia olevia vaatteita en itse voi käyttää lainkaan, mm. perinteiset kauluspaidat yleensä aiheuttavat saman tien allergiaa vaatteen väristä riippumatta. Hiuksia en voi värjätä ollenkaan ja monia uusia meikkejäkin pitää testata silloin kun ei haittaa jos iho menee kahdeksi viikoksi verille. Suosin hyväksi havaitsemiani merkkejä ja osa apteekinkaan allergiatestatuista tuotteista ei sovi (mm. tuo ceralan ja clinique), Lumene ei yleensä käy meikeissä, mutta esim.
halpis Anytime taas sopii... Välillä jotain vakituotetta on muutettu, mm. erään vuosia käyttämäni huulirasvan koostumuksessa tehty muutos aiheutti yhden käyttökerran jälkeen huulten ihon kuoriutumisen ja kivuliaan ihottuman, jonka hoito vei lähes kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojalla epäiltiin atooppista ihottumaa, mutta onneksi itse ihoreaktioista pienenä kärsineenä allergikkona pohdin muitakin vaihtoehtoja. Ja koska poika oli saanut silloin vasta porkkanaa ja perunaa, niin oli helppo tehdä ruokatestejä.
Pojalle tulee noin päivän viiveellä perunasta ihottumaa, mutta vatsaoireet alkavat jo yöllä, herää itkemään vatsakipuaan moneen otteeseen, jos on saanut esim. 50g perunaa päivällä. Kun ei saa perunaa, nukkuu yöt läpeensä ja ei ole ihottumaakaan. Myös bataatista tulee sama reaktio, mutta sen osalta kasvot alkavat punoittaa saman tien syömisen jälkeen, joten allergisuus oli helppo havaita. Nyt asiasta kertoessani olen kuullut, että peruna-allergia onkin yllättävän yleistä, se vaan on vaikea havaita, kun kaikkea muuta epäillään ennemmin eikä perunaa testata. Olen myös huomannut, että esim. ranskalaisia voi välillä syödä esim. 5kpl, ehkä niissä on vähemmän itse perunaa ja kypsennys-pakastus-kypsennys auttaa. Ystävän 5v tytär pystyy syömään jokin verran perunaa, jos se keitetään-pakastetaan-kypsennetään-pakastetaan ja sitten kuumennetaan. Ystävä itse on pienenä ollut mm. perunalle allerginen.
Lisäksi pojalle allergiaa tulee mm. Ceralan rasvasta, mihin lääkäri ihottuman havaitessaan käski "muumioida" lapsen paksulla kerroksella. Itse olen sille myös allerginen, niin osasin onneksi vältellä ko. rasvaa, vaikka lasta hoitaneen lääkärin mielestä allergiat eivät voi periytyä...
Itselläni oli pahoja ihottumia nuoruuteen asti, kunnes viimein yliopistossa pääsin kunnon allergiatesteihin. Paljastui muutamien muiden lievempien ohella kiinnitysaineallergia (olin itse epäillyt olevani allerginen joillekin väriaineille), eli mm. monet rasvat, shampoot, meikit ja vaatteisiin tungetut aineet aineet aiheuttavat voimakkaan kutisevan ja pahan ihottuman. Nykyään osaan jo varoa useimpia riskituotteita, mutta lapsille ostan siksikin usein vaatteet kirppiksiltä, kun niitä on jo pesty monesti ja välttelen kemikaaleja. Tiettyä materiaalia olevia vaatteita en itse voi käyttää lainkaan, mm. perinteiset kauluspaidat yleensä aiheuttavat saman tien allergiaa vaatteen väristä riippumatta. Hiuksia en voi värjätä ollenkaan ja monia uusia meikkejäkin pitää testata silloin kun ei haittaa jos iho menee kahdeksi viikoksi verille. Suosin hyväksi havaitsemiani merkkejä ja osa apteekinkaan allergiatestatuista tuotteista ei sovi (mm. tuo ceralan ja clinique), Lumene ei yleensä käy meikeissä, mutta esim.
halpis Anytime taas sopii... Välillä jotain vakituotetta on muutettu, mm. erään vuosia käyttämäni huulirasvan koostumuksessa tehty muutos aiheutti yhden käyttökerran jälkeen huulten ihon kuoriutumisen ja kivuliaan ihottuman, jonka hoito vei lähes kaksi viikkoa.
Meillä oli peruna kanssa yliherkkyyden aiheuttaja, naama lehahti heti kun oli syönyt perunaa. Vielä nykyäänkin (lapsi 5v) välillä perunasta tulee suupieliin punoitusta, riippuu ilmeisesti perunalajikkeestakin. Onneksi neuvolan terkka oli heti sitä mieltä, että mitäpä sitä perunaa tuputtamaan jos ei ole hyväksi kun niin monta muutakin ruokavaihtoehtoa on. Kannusti vain kokeilemaan sillointällöin josko herkkyys olisi poistunut ja poistuihan ainakin näkyvät oireet, vaikka lapsi ei kauhean mielellään keitettyjä pottuja syökkään.
Ja meillä siis esikoisella ei ole muita allergioita eikä atopiaa 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitotasapaino ei ole kunnossa, jos lapsi ei sairauden takia nuku.
Tämä nyt on se paras hoitotasapaino johon ollaan parin yksityisen erikoislääkärin avulla päästy. Ap
Onhan teillä käytössä ruoka-oire-uni-päiväkirja? Ilman sitä, ja omatoimista salapoliisityötä ei meillä olisi ikinä saatu tolkkua lasten allergioista, silloin kun olivat pieniä. Ihan kaikkea ei siis kannata lääkärin vastuulle jättää, koska hän ei näe sitä teidän arkeanne.
Meillä kuopus (joka ei edes paljon valvottanut) on kohta 7v, ja edelleen on äidillä vähän unirytmi hakusessa. Eli jonkinlainen käsitys on valvomisesta täällä. En sentään enää herää joka risahdukseen.
En ole lukenut koko ketjua, joten pahoitteluni, jos tulee toistoa.
Allergialääkkeitä on sellaisiakin, jotka väsyttävät, lääkärit joskus määräävät niitä tarkoituksella pienille allergisille lapsille, jotka eivät saa nukuttua esim. kutinan takia.