Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta
Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.
Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.
Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Kommentit (241)
Miksei kukaan kertonut... no ennen kuin lisääntyy, pitää käydä läpi kaikki skenaariot.
Tiedostan että 99% varmuudella tulisi tuollainen lapsi kuitenkin, joten jätän lasten teon väliin.
Kannattaa miettiä, yksinkertaisia juttuja.
Jos haluaa vertaistukea ja vinkkejä, niin facebookissa on Allergialapset vertaistukiryhmä.
Sieltä moni saa neuvoja miten lähteä selvittämään lapsensa tilannetta. Tai mitä vielä voisi yrittää. Ja on varmasti samassa tilanteessa olevia. Suosittelen, jos et jo siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.
Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.
Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.
Just. Nää on niitä idioottimaisia puoskarointikommentteja. Jos joku kirjoittaa, että allergialapsi on erikoislääkärin hoidossa ja hoitotasapainoa haettu niin silloin EI. EI. TARJOTA. JOTAIN. "KAVERILTA KUULIN". OMIA. VINKKEJÄ.
Oliiviöljy ei ole mitään puoskaroimista. Sen käyttö ei ole vaarallista. Sitä neuvottiin lisäämään, ei korvaamaan lääkärin neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi joskus Minirisk pesuaine kokeilussa. Ei sopinut. Nyt on ollut jo pidempään käytössä hajusteeton Erisan. Myös LV sopii, eli sitä ostan, jos ei satu Erisania olemaan kaupassa.
Myös puuvillalle voi olla allerginen.
Komppaan tätä eli Minirisk vaihtoon! Oma atooppinen iho lehahtaa siitä. Meillä käytössä Neutral-pesuaineet.
Minun pojallani todettiin neurodermiitti kun hän oli n. puolivuotias. Kyseessä oli siis pahasti atooppinen iho. Kutina oli lapsella ihan hirmuista ja etenkin taipeet oli todella huonossa kunnossa, varsinkin jos onnistui raapimaan itseään. Saimme lääkäriltä kokeiluun erilaisia rasvoja ja keino, joka tepsi oli tämä: valmistettiin hyvin vahvaa mustaa teetä, jota sen viilennyttyä siveltiin lapsen iholle. Tee rauhoittaa ihoa. Sitten rasvattiin Avene Cera Calm voiteella kaikki ongelmakohdat. Tämä toistettiin kolme kertaa päivässä. Nyt atopia on ollut poissa jo yli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mies tulee töistä kotiin, niin menet nukkumaan.
Oletko koskaan kärsinyt vakavasta unen puutteesta? Silloin ei nukahda enää. Kun mies tulee töistä klo 18:30 niin minä menen lepäämään pimeään makuuhuoneeseen, mutta en saa unta vaikka makaan siellä välillä kaksi tuntia. Enkä saa ottaa unilääkkeitä, koska minun pitää huolehtia lapsesta yöllä. Ap
Just näin. Me miehen kanssa eron partaalla koska kun valitan väsymystä, mies heittää että nuku enemmän. Olen jo niin ylikierroksilla jatkuvasts aamuyöheräilystä joka jäänyt päälle etten vain nuku. Odotan sängyssä jopa 4h että herätyskello soisi. Pöiväuniin en ole pystynyt koskaan, en nytkään vaikka tuntuu kuin päässä suhisisi uupumuksesta. Ja univajeessa ei enää nukahda vaikka tilaisuus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehesi on päässyt nyt liian helpolla. Hän kyllä jaksaa töissä, vaikka valvoisi muutaman yön viikossa! Hän valehtelee, etteikö jaksaisi ja yrittää vältellä vastuutaan. Täytyyhän sinunkin jaksaa päivät? Selitä miehellesi, että unenpuute voi johtaa krooniseen unettomuuteen sekä sinun romahtamiseen. Mihin lapsi sitten menee kun sinä joudut johonkin lataamoon, kun menet vaikkapa psykoosiin unenpuutteesta? Neuvolassa puututaan äidin unettomuuteen yleensä melko matalalla kynnyksellä, joten ota rohkeasti sinne yhteyttä.
Meillä mies hoiti vuoroöin valvomiset, eikä valittanut vaan kantoi vastuunsa. En olisi muuten jaksanut, sillä kärsin unettomuudesta muutenkin.
Ei todellakaan puututa. Mä aloin nukkua huonosti jo raskausaikana ja tilanne vain paheni. Neuvolalääkäri vain totesi että sori mutta raskaana oleva tai imettävä tai lasta houtava ei saa mitään unilääkkeitä. Se siitä avusta. Nukun 2-4h, en jaksa oikeasti mitään.
Kokeile näitä,relaxin music insomnia,laita kuulokkeisiin ja niin hiljaiselle että hädin tuskin kuulet.
Mun nuoreni käyttää esim kun tulee bussilla töistä ja pitää pikaiseen saada hetken huili ennen treenejä.
Voisit laittaa kun "ukko" on tullu kotiin,ihan vaikka vartiksi. Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut jo paljon keskustelua ravinnosta. Älä lähde yksiksesi säätämään yhtään mitään. Ravintoasioissa voi mennä helposti kaikki pieleen jos ei tiedä mitä on tekemässä. Varaa ensi töiksesi aika ravintoterapeutilta. Ravinto on ehkä yksi tärkeimmistä hoitokeinoista, mutta lääkärit ei juurikaan kiinnitä siihen huomiota. Tarvitset asiaan perehtyneen terapeutin. Jo yksi tai kaksi käyntiä voi auttaa suuresti.
Paitsi, että ravintoterapeutti noudattaa nykyistä "siedätetään" hoito-ohjetta ja lapsen tilanne ei muutu miksikään. Lapsi ei saa mitään pysyviä vaurioita siitä, että ruokavaliota supistetaan selvittelyjen ajaksi. Vanhempi tietysti laskee finelin sivujen kanssa, että mitään pahoja puutoksia ei synny.
Paljon suuremmat vahingot tulevat siitä, että suoliston toiminta on allergian takia sekaisin vuosia. Se oikeasti vaikuttaa mm. pituuskasvuun ja nukkumattomuus aivojen kehittymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.
Meidän allerginen lapsi sai jo pisarasta öljyä oliivi/rypsi todella voimakkaat allergiset oireet. Eli en kyllä menisi antamaan lusikallista öljyä summassa allergiselle lapselle tuosta vaan.
Onko ap kysynyt mahdollisuutta tukiperheeseen?
Meillä kome allergista lasta joista yksi oli todella vaikea. Nukkui vasta 4 vuotiaana ensimmäisen kokonaisen yönsä. Todella rankkojen vuosien jälkeen vasta viimevuosina olen saanut hyvän rennon unen takaisin. Nyt tuo herätellyt lapsi jo 15 v. Ap sinä tarvit ehdottomasti lisää unta. Jos et nuku enempää niin oma terveytesi romahtaa. Tiedän sen kokemuksesta! Ja meillä mies tosiaankin osallistui lasten yöherilyihin paljon. Otti pahimpaan aikaan jopa 3 kk vuorotteluvapaata että selvittiin kaikki hengissä. Kysy siltä mieheltäsi miten hoitaa lapsen jos sinun terveytesi romahtaa ja joudut sairaalaan ym.
Olen tarjoutunut tukiperheeksi mutta pyysin että ottaisin vain allergisia lapsia koska meidän normaali ruokavalio on edelleen perheen laajojen allergioiden takia gluteenitonta, maidotonta, kanamunatonta jne. Valitettavasti allergisia lapsia ei ollut odottamassa tukiperhettä (oletan että vanhemmat liian väsyneitä hakemaan apua tai sitten eivät uskalla antaa allergista lasta muille hoitoon).
Meillä auttoi yöunin nestemäinen atarax. Se helpottaa kutinaan ja on myös väsyttävä lääke. Sitä annettiin joka ilta varmaan kahden vuoden ajan. Lisäksi vaatteet tuli olla puuvillaisia ja pesu ainoastaan allergiapesuaineilla. Ruokavalio myös aloitettiin yhdellä asialla, maissia viikon, sitten peruna, sitten bataatti jne. Kutinaa aiheuttivat mm vanilja, mansikka, vattu, porkkana, tomaatti...
Pyydä nestemäinen atarax resepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut vastauksia, joten vastaan suoraan aloittajalle.
Meillä on refluksia sairastanut allergialapsi, joka ei nukkunut kuin pätkissä. Ostin sen kirjan”Unihiekkaa etsimässä” ja tehtiin unikoulu, se toimii ihan yhtä hyvin allergisille lapsille kuin muillekin. Nimittäin riippumatta siitÄ onko lapsi sairas vai ei, niin on opittava nukkumaan. Jouduimme tekemään sen perinteisen huudatus-unikoulun kun muut metodit eivät auttaneet. Lopputuloksena oli hyvin nukkuva refluksi-allergialapsi ja meillä vanhemmilla aikaa nukkua. Suosittelen.
Lapsi on nyt 6 ja parantunut sekä refluksista että allergioista allergiat paranivat siedättämällä Taysin ohjeiden mukaisesti, kävimme siis siellä ruokavalioneuvollassa pari ensimmäistä vuotta.
Tyttö on normaali ja terve lapsi, joka nukahtaa yksin omaan huoneeseen. Kaikki palaute luonteesta ja käyttäytymisestä on ollut koko päiväkoti ja eskariajan pelkästään positiivista.
Tämän haluan kertoa siksi, että tältä palstalta löytyy varmasti ihmisiä, jotka syyllistävät sairaan lapsen huuto-unikoulusta. Mutta mitään todettuja haittoja ei ole huutounikoulusta, jos siihen on pakko mennä. Aloittajan kuvaamassa tilanteessa ei ole mitään järkeä. Lapsen on opittava elämään ja nukkumaan niiden sairauksien kanssa, mitä hänellä on.Mua on huuto-unikoulutettu pikkutaaperona. Lapsuudessa olin sekä päiväkodin että koulun mukaan sosiaalinen, taitava ja reipas ihminen.
Sairastuin vakavaan masennukseen 15-vuotiaana, nyt olen 35 ja edelleen työkyvytön. Minulla on usean lääkärin ja vuosia minua hoitaneiden terapeuttien arvion mukaan vakavasti vaurioitunut kiintymyssuhde, kärsin luottamusongelmista ja aikuisiässä aloin käyttää alkoholia rajusti yli riskirajojen. Perheessäni ei ole käytetty alkoholia ja kasvoin unikoulua lukuunottamatta hyvässä ympäristössä.
Ainoa trauma elämässäni oli nuoruuteen mennessä se että tarpeeni laiminlyötiin vanhempieni toimesta - he olivat onneksi hoidossani mukana ja välimme ovat ok nykyään. Teini-iässä hain tosi paljon hyväksyntää suostumalla seksiin ihan missä olosuhteissa tahansa ihan kenen kanssa tahansa - tämän on todettu myös johtuvan siitä että kiintymyssuhteeni on tahattomasti tuhottu kun olin 1-2v ja huudattamisen vakavuutta ei osattu arvata.
Älkää huudattako lapsianne. Me huudatetut emme ikinä lakkaa huutamasta. 💔
Mietipä minkälainen kiintymyssuhde muodostuu, jos vanhemmat eivät pysty nukkumaan.
Ei varmasti hyvä.
Tämä on juuri sellainen kirjoitus, mitä ei pidä uskoa. Kukaan lääkäri ei totea, että ihminen voi saada 15-vuotiaan masennuksen huudatus-unikoulun takia. (Olen itsekin lääkäri). Tässä on ihminen vetänyt omia johtopäätöksiään. Ihmisiä sairastuu masennukseen ilman ”syytä” vanhempia ei voi syyttää kaikesta masennuksesta. Lukuisissa tutkimuksissa ei ole todettu mitään yhteyttä huuto-unikoulun ja psyykkisten sairauksien välille. Kumpaa uskoa, lukuisia tutkimuksia vai yksittäisen ihmisen omia johtopäätöksia? Tämä on nettineuvojen suurin ongelma, kun yksittäiset kirjoitukset saavat ihmiset uskomaan vääriä asioita. Ja tämähän perustuu siihen, että aivomme uskovat mieluummin tarinoita kuin tieteellistä faktaa.
https://www.allergia.fi/jarjesto/kuntoutus/lapsiperheet/
Tulipa tuosta tukiperheasiasta mieleeni! Onko teille kerrottu tämmösestä?
Mä olin lapsen kanssa siellä ja se oli todella tärkeä juttu,"en ole yksin!"
Matkat pitää maksaa itse,mutta kysele tuolta,en muista,tarviiko lääktod jne. Mieskin voi olla mukana!
Ap; hae sairauslomaa, saat kelan sairauspvärahan. Ota myös yhteys (perhe)neuvolaan sekä sosiaalitoimeen, että järjestävät lapsellesi päivähoitopaikan. Näin saat lapsen hoitoon ja itsellesi mahdollisuuden nukkua, ilman että talous romahtaa täysin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä eläinlääkäri suositteli meidän koiralle! Papujen päälle loraus oliiviöljyä, se kyllä auttoi.
Turha sitä miestä on syyllistää. Jos se ei enempää jaksa valvoa niin sitten se ei jaksa. Hyvä vaan, että ymmärtää oman rajansa sen asian suhteen, ennenkuin on jossain psykoosissa tai saa aivohalvauksen. Ihmisten unentarve kun on erilainen. Toki hänen pitää auttaa minkä pystyy, ja kai on niin tehnytkin?
Ratkaisu iho-ongelmaan löytyy ruokavaliosta ja/tai tiettyjen ulkoisten ärsykkeiden poistosta.
Nopea ratkaisu äidin väsymykseen löytyy lastenhoitajasta.
Jos unilääkettä ei halua tai voi ottaa, niin voisiko melatoniinista olla apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut vastauksia, joten vastaan suoraan aloittajalle.
Meillä on refluksia sairastanut allergialapsi, joka ei nukkunut kuin pätkissä. Ostin sen kirjan”Unihiekkaa etsimässä” ja tehtiin unikoulu, se toimii ihan yhtä hyvin allergisille lapsille kuin muillekin. Nimittäin riippumatta siitÄ onko lapsi sairas vai ei, niin on opittava nukkumaan. Jouduimme tekemään sen perinteisen huudatus-unikoulun kun muut metodit eivät auttaneet. Lopputuloksena oli hyvin nukkuva refluksi-allergialapsi ja meillä vanhemmilla aikaa nukkua. Suosittelen.
Lapsi on nyt 6 ja parantunut sekä refluksista että allergioista allergiat paranivat siedättämällä Taysin ohjeiden mukaisesti, kävimme siis siellä ruokavalioneuvollassa pari ensimmäistä vuotta.
Tyttö on normaali ja terve lapsi, joka nukahtaa yksin omaan huoneeseen. Kaikki palaute luonteesta ja käyttäytymisestä on ollut koko päiväkoti ja eskariajan pelkästään positiivista.
Tämän haluan kertoa siksi, että tältä palstalta löytyy varmasti ihmisiä, jotka syyllistävät sairaan lapsen huuto-unikoulusta. Mutta mitään todettuja haittoja ei ole huutounikoulusta, jos siihen on pakko mennä. Aloittajan kuvaamassa tilanteessa ei ole mitään järkeä. Lapsen on opittava elämään ja nukkumaan niiden sairauksien kanssa, mitä hänellä on.Mua on huuto-unikoulutettu pikkutaaperona. Lapsuudessa olin sekä päiväkodin että koulun mukaan sosiaalinen, taitava ja reipas ihminen.
Sairastuin vakavaan masennukseen 15-vuotiaana, nyt olen 35 ja edelleen työkyvytön. Minulla on usean lääkärin ja vuosia minua hoitaneiden terapeuttien arvion mukaan vakavasti vaurioitunut kiintymyssuhde, kärsin luottamusongelmista ja aikuisiässä aloin käyttää alkoholia rajusti yli riskirajojen. Perheessäni ei ole käytetty alkoholia ja kasvoin unikoulua lukuunottamatta hyvässä ympäristössä.
Ainoa trauma elämässäni oli nuoruuteen mennessä se että tarpeeni laiminlyötiin vanhempieni toimesta - he olivat onneksi hoidossani mukana ja välimme ovat ok nykyään. Teini-iässä hain tosi paljon hyväksyntää suostumalla seksiin ihan missä olosuhteissa tahansa ihan kenen kanssa tahansa - tämän on todettu myös johtuvan siitä että kiintymyssuhteeni on tahattomasti tuhottu kun olin 1-2v ja huudattamisen vakavuutta ei osattu arvata.
Älkää huudattako lapsianne. Me huudatetut emme ikinä lakkaa huutamasta. 💔
Mietipä minkälainen kiintymyssuhde muodostuu, jos vanhemmat eivät pysty nukkumaan.
Ei varmasti hyvä.Tämä on juuri sellainen kirjoitus, mitä ei pidä uskoa. Kukaan lääkäri ei totea, että ihminen voi saada 15-vuotiaan masennuksen huudatus-unikoulun takia. (Olen itsekin lääkäri). Tässä on ihminen vetänyt omia johtopäätöksiään. Ihmisiä sairastuu masennukseen ilman ”syytä” vanhempia ei voi syyttää kaikesta masennuksesta. Lukuisissa tutkimuksissa ei ole todettu mitään yhteyttä huuto-unikoulun ja psyykkisten sairauksien välille. Kumpaa uskoa, lukuisia tutkimuksia vai yksittäisen ihmisen omia johtopäätöksia? Tämä on nettineuvojen suurin ongelma, kun yksittäiset kirjoitukset saavat ihmiset uskomaan vääriä asioita. Ja tämähän perustuu siihen, että aivomme uskovat mieluummin tarinoita kuin tieteellistä faktaa.
Minua on hoidettu useiden lääkäreiden toimesta, tosi monessa paikassa ja pitkään. En tarvitse enkä toivo sinun puoskarointiasi ja arvailuasi, et tilannetta tunne lainkaan. Usea taustani tunteva lääkäri on kuitenkin todennut että tarpeideni vakavalla laiminlyömisellä on ollut iso vaikutus siihen millainen minusta tuli.
Oletettavasti minulla on alttius masennukseen ja missään en sanonut että unikoulu on ainoa syy, mutta moni asiantuntijakin on sitä mieltä että pieni lapsi ei ole se jonka tulee joustaa. Aikuinen voi järjestää itselleen apua, lapsi ei voi. Tietysti aikuisen tulee saada levätä, mutta se tulee hoitaa niin että lapsen tarpeet tulevat täytetyiksi.
Jatkan vielä että sydämestäni toivon ap:n perheelle jaksamista ja voimia. Tämä unikoulukeskustelu on sivuraide. On sydämetöntä sanoa että itsesäätelykyvyttömän lapsen jolla ei ole muuta tahoa pyytää apua kuin vanhemmat tulisi vain oppia elämään sairauksiensa ja pahan olonsa kanssa. Päättämällä ei sairaudet parane, etenkään jos joku muu päättää että sinun tulee nyt vain kestää.
Tämä! Välillä toki atoopikot voi jakaa keskenään hyviä poppaskonsteja, mutta älkää nyt normaali-ihoiset kopioiko googlen tuloksia tänne. Käyttäkää päätänne, totta kai ne on tiedossa. Uskokaa tai älkää, atoopikot ja heidän perheenjäsenensä sekä asiantuntijat tietävät enemmän atopiasta kuin te pelkällä googletuksella. Atopia on oikeasti sairaus, jossa on konkreettisia ongelmia immuunipuolustuksessa ja geneettinen vika ihon rasvantuotannossa, ei se millään oliiviöljyllä maagisesti parane. Ei se ole mikään pähkinäallergia, että senkus oot syömättä pähkinää.