Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta

Vierailija
10.01.2020 |

Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.

Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.

Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (241)

Vierailija
101/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kuumassa nukkuminen muuten pahentaa kutinaa! Samoin sähköinen peitto ja polyester lakanat.

Vierailija
102/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magnesiumrikkaan merisuolaveden on todettu myös hillitsevän atooppista ihottumaa (Proksch E. ym. 2005 ). Kylpemistä merisuolatussa vedessä voi siis kokeilla tai sekoittaa esimerkiksi kourallinen merisuolaa muutamaan litraan vettä ja huuhdella keho suolavedellä suihkun lopuksi. Merisuolahuuhtelun jälkeen voi huuhdella suolan pois ”huolimattomasti”. Hienoksi jauhettua kauraa (eng. colloidial oatmeal) on käytetty myös menestyksekkäästi atooppisen ihottuman hoidossa kylpyveteen sekoitettuna (Cerio R. ym. 2010).

Myös suolahuonehoitoa kannattaa kokeilla.

Lisäksi tarkistuttaisin korvat lapselta. Meillä oli 1-vuotiaalla kivuton korvatulehdus, joka ilmeisesti piti yllä ihon tulehdusta, jota atopiana ja ihottumana hoidettiin. Kun korvatulehdus saatiin kuriin, alkoi ihokin parantua.

Tsekkaisin myös lapsen ferritiiniarvot, josko niissä on häikkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi vyöhyketerapiaa. Molemmille, sekä äidille että lapselle. Teillä on kummallakin elimistö jäänyt valvomisen takia ”hälytystilaan”. Vyöhyketerapia rentouttaa ja alentaa stressitasoa ja auttaa siten nukkumaan paremmin. Omalla kohdallani sillä oli myös allergiaoireita hillitsevä vaikutus. Vyöhyketerapiaa avulla voi hoitaa ja rauhoittaa ylikierroksille ajautunutta immuunijärjestelmää niin ettei se reagoi aivan täysillä kaikkeen mahdolliseen ärsykkeeseen. Ja vaikka hoito ei auttaisi, se tuntuu mukavalta ja on haitatonta.

Vierailija
104/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytätte jtn apteekin perusvoiteita, niin kannattaa ne suosiolla vaihtaa mm. Weledan Calendula voiteeseen https://www.life.fi/Weleda-Calendula-Nappy-Change-Cream tai Weleda Skin food https://www.ruohonjuuri.fi/skinfood-yleisvoide-weleda-4001638098595 

Näiden päälle voi kokeilla vielä levittää oliiviöljyä, niin öljy sulkee kosteuden ihon sisään. Pelkkä öljy ulkoisesti ei auta kosteusköyhään ihoon.

Suosittelen liittymään Facebookissa (jos olet) Luonnonkosmetiikka- ryhmään. Sieltä saa paljon hyviä neuvoja luonnonmukaiseen atooppisen ihon hoitoon. Haku- toiminnolla löytää paljon keskusteluja ja vinkkejä.

Edesvastuutonta yllyttää kokeilemaan kehäkukkavoiteita yms., jos on allerginen. Noista voi saada todella pahoja yliherkkyysoireita!

Vierailija
105/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kärsii vielä sinuakin enemmän. Olen lääkäreiden toteama atoopikko, joka kuitenkin pääsee ihottumastaan eroon jättämällä kotimaiset viljat, suuren osan vihanneksista ja mansikat kokonaan pois. Yksikin annos vehnää saa ihottuman pahenemaan päiviksi. Saan pahaa ihottumaa myös luonnonkumista ja keinokumeista eli polyuretaanista.

Kortisoni tehoaa paljon huonommin, kuin ruokavalion muutos.

Lapsesi ei ole hoitotasapainossa, jos hän ei voi nukkua. Oireita voi tulla esimerkiksi vaatteiden elastaanista, pesuaineista, ruoista jne. Lapsi ei kuole siihen, että testaat yksi kerrallaan kaikki mahdolliset aiheuttajat. Lääkärisi ei ole ennustaja, eikä voi tietää mille lapsesi reagoi. Aineet on yleensä testattava ihan itse.

Lääkärit haluavat siedättää, mutta minä pidän sitä lähinnä kidutuksena. Kuka haluaa elää vaikeiden pahoinvointi ja kutinaioireiden kanssa vapaehtoisesti!

Olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Pienillä lapsilla vain niin moni usein aiheuttaa ongelmia ja meillä ongelmia aiheutti juuri monet öljyt. Sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Pidän itsekin siedätystä kidutuksena. Siihen lisätään ristiriita, että lapsen nukkumattomuus vaikuttaa hänen kasvuunsa fyysisesti, että psyykkisesti. Sama lääkäri voi käskeä siedättämään ja nukkumaan kunnolla. Meillä lapsi oli aina liikkeessä. Kuin turboadhd. Samanlaisia näki allergiasairaalassa. Nyt kun allergiat on hävinnyt, niin lapsi on rauhallisen Hämäläisen perikuva.

Itse en näe muuta kuin kaikkien ihoon vaikuttavien asioiden eliminoinnin yrittämistä. Lapsen makuuhuoneen sopivaa viilentämistä. Väsyttävä allergialääkettä illalla. Ne vähentää kutinaa. Ja hoitajaa, niin että äiti saa nukkua aina välillä. Hoitaja jaksaa touhuta lapsen kanssa vaikka ulkona, niin sekin auttaa lasta nukkumaan. Lapsi nukkuu=äiti nukkuu.

Vierailija
106/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai pieni lapsi pitää pestä monta kertaa päivässä ja likaiset vaipat pitää vaihtaa heti eikä muutaman tunnin kuluttua. lapsi pitää saada ilmakylpyjä päivittäin. ihon rasvaus on todella tärkeä asia.

lapsenhoito on kovaa hommaa.  ei sovi laiskoille ihmisille. suosittelen edelleenkin käyttämään sideharsovaippoja. ne on helppo tehdä itse ja voi käytää monen monta kertaa. pitää tietysti pestä huolella ja keittää ne kuumassa vedessä ja huudella kunnolla sen jälkeen. 

lapsen kynnet pitää olla lyhyet ja puuvillaiset lapaset käyttöön yöksi ettei pääse raapimaan. mutta se puhtaus on todella tärkeää. pitää pestä sitä lasta kunnolla eikä hutaisten. eikä sovi unohtaa ulkoilua ja leikkimistä.

jättäkää kodin siivous vähemmälle ja hoitakaa lapsianne. ei se koti tarvitse kiiltää. jos joku tulee kylään ja valittaa niin käskekää siivota tai tiskata. siinä se.

toivottavasti ap saa apua että saisi nukuttua. jos minä voisin niin auttaisin ja ottaisin lapsen tänne jotta saisit nukuttua.

Vierailija
107/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, eikö lääkäri ole jo määrännyt Ataraxia tms.? Jos ei, niin miksei?

Vierailija
108/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, eikö lääkäri ole jo määrännyt Ataraxia tms.? Jos ei, niin miksei?

Meillä atarax piristi, ei väsyttänyt lasta niin kuin normaalisti. Mutta ataraxia minäkin suosittelen muiden perheineen kokemusten mukaan. Tuo piristysreaktio on harvinainen sivuvaikutus.

Vierailija
109/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taipeissa iho ei saa osua ihoa vasten. Eli päälle täyspuuvillaiset värjäämättömät kerrastomalliset vaatteet, jotka estävät polvitaipeiden, nivusten ja käsien ihon osumista ihoon. Nämä vaatteet puetaan pesun ja locopase repair/öljy seoksen jälkeen.

Vierailija
110/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun epileptikkolapseni on valvottanut nyt 12 vuotta. 15v isosisaruksensa tarvitsee runsaasti apua kaikissa toiminnoissaan. Olen omaishoitaja lopun ikäni. Olen nyt 43 vuotias väsynyt vanha nainen. Mies lähti vuosia sitten vaikka hän nimenomaan lapsia halusi. Voimia sinulle. Älä tee toista lasta.

Vierailija
111/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kuumassa nukkuminen muuten pahentaa kutinaa! Samoin sähköinen peitto ja polyester lakanat.

Komppaan tätä. Oma atoopikkolapsi ryhtyi nukkumaan todella rauhallisesti yönsä ja ihokin rauhoittui huomattavasti, kun ei pidä pyjamaa ollenkaan ja kaikki petivaatteet on puuvillaa ja ankan untuvaa (joo, kivittäkää eläinten ystävät vaan...)

Vierailija
112/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tietenkään ile polyesterlakanoita. Kaikki lapsen vaatteet on luomupuuvillaa. Lakanat myös täyttä puuvillaa. Pyykkiaineena hajusteeton minirisk. Myös aikuisten vaatteille. Asunto pidetään viileänä. Siivotaan usein pölyt.

On pimennysverhot. Syö d-vit lisää. Jne. Perusasiat kunnossa.

Aistiyliherkkyyttä kai on, herää kaikkiin pieniin ääniin ja vain tietyn rakenteen ja maun ruoat kelpaa.

Ap

Vierailija
113/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aineluetteloita ei kannata uskoa. Ruuan rasvat auttaa ihoon, se tiedetään. Mutta esim.moni öljy aiheuttaa allergiaa. Ja ruoka-ainelistat myös. Ketjussa oli yksi lista, jossa melkein kaikelle oma lapsi oli allerginen. Mutta lapseni pystyi syömään pähkinää ja kalaa, mitä pidetään tosi allergisoivina.

Suolakylpy ja rasvaus auttaa ulkoisesti. Sisäisesti auttaa ruokavalio. Rasvaa ja kaikkia vitamiineja ruuassa. Myös pesuaineet, kangaslaadut, nykkumislämpötila, hikoilu, vaatteiden materiaali mahdollisimman neutraalisti ja vähän jäämiä ja luonnon materiaalit.

Väsyttävä allergialäöke illalla ja kutinaa vähentävät aineet. .itä kukin haluaa käyttää. Meillä hyvä oli kortisoni, mutta en sitä halua suositella.

Vierailija
114/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä lapsi pitäsi nukkua vaikka olisi allergia. miten lapsi pystyy raapimaan itsensä verille jos on esim haalari päällä tai muut vaatteet päällä nukkuessa. onko lapsen nälkä mitä saa ruokana päivittäin.

olen hoitanut yhtä allergialasta kun kuulemma vanhemmat eivät saaneet nukuttua. minä annoin kunnolla ruokaa, monelaista eikä mitään purkkiruokia eikä pelkästään rintaruokinnalla. perunaa porkkanaa lihaa erilaisia vellejä itse tehtynä ja puuroja. alkoi penska nukkumaan kun sai vatsan täyteen sapuskaa. söi kaikkea ahnaasti kunhan sai vain ruokaa.

puhtaus ja rasvaus on tietty ensisijaisen tärkeitä. jos ei jo istu potalla niin sideharsovaipat ovat parhaita sekä puuvillaiset vaatteet. lääkärit höpöttivät vahnemmille sitä sun tätä mutta minun luonani lapsi oli kolme viikkoa jotta vanhemmat saivat nukuttua.

kerroin heille mitä olin tehnyt ja lapsi oli aivan tyytyväinen ja nukkui hyvin. ihmetys oli suuri vanhemmilla kun tekivät kotonaan saman ja lapsi nukkui sen jälkeen hyvin.

olin ihan vieras ihminen joka auttoi heitä. tämä pikkupenska on nyt 15 v eikä mistään alllergiasta ole tietoakaan. en ottanut penniäkään kun hoidin heidän lastaan.

Eikö 15 vuotta sitten ollut allergiatestejä?

Itse en usko ollenkaan kestovaippojen paremmuuteen ihon hoidossa, vai onko se pissasta märkä vaippa jotenkin oikeesti hoitava?

Vierailija
115/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että aina kun lukee pikkulapsiperheen uniongelmista niin jää kysymys, että missä lapsi nukkuu. Omassa huoneessa? Ota perhepetiin viereen niin se nukkuu paremmin! <3 Lapsella on turvallinen olo ja se nukahtaa uudelleen nopeammin.

Kotipalveluun yhteyttä. Käske vaikka neuvolan hankkia sieltä sinulle apua. Kotipalvelu kuuluu kaikille! Sieltä voi olla silti vaikea saada apua, ainakin Helsingissä jättävät perheitä yksin eikä vastaa edes yhteydenottopyyntöihin. Joten delegoi avun hankkiminen neuvolalle niin se ei vie viimeisiä voimavarojasi.

Vierailija
116/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap

Tästäkö nyt haluat keskustella, etkä siitä miten lasta voisi auttaa?

Haluan keskustella kaikesta mikä liittyy siihen, että lapsi ei nuku. Ja saada vinkkejä lapselle ja nukkumattomuuden seurauksiin itselle. AP

Nukkumattomuuden seurauksia:

Yliväsymyksen tila, jolloin ei enää pysty nukahtamaan vaikka väsyttäisi

Aamuöinen valvominen

Masennus

Psykoosi

Sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riski kasvaa

Ota yhteyttä neuvolaan. Kunnan/kaupungin on velvollisuus järjestää (sosiaalitoimen kautta) teille kotipalvelun apua, tarkoittaa sitä että kotipalvelun hoitaja tulee teille esimerksi pari kertaa viikossa muutamaksi tunniksi päivällä, jotta sinä saat nukkua. Unettomuuden kierre olisi nyt katkaistava, joten suosittelen lääkäriin menoa, jotta saat unilääkettä tilapäiseen käyttöön. Mies valvoo muutaman yön ja sinä menet nukkumaan vaikka hotelliin.

Mä en missään nimessä luottaisi neuvolaan väsymyksen tukemisessa ja hoitamisessa. Kohta ovat kirjoittamassa lasua!!! Kokemuksia kuullut. Mieluummin joku yksityinen kodinhoitopalvelun tarjoaja.

No totta hitossa ne on kirjoittamassa lasua kun vain sen kautta sitä apua saa. Tyhmä systeemi, tiedetään, mutta todella moni palvelu kiertää sieltä lasun kautta. Ihan niin kuin lääkärin apua saadakseen on mentävä terveyskeskukseen, lapsiperhepalveluita saadakseen on usein asioitava lasun kanssa.

Vierailija
117/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä. Oma atoopikkolapsi ryhtyi nukkumaan todella rauhallisesti yönsä ja ihokin rauhoittui huomattavasti, kun ei pidä pyjamaa ollenkaan ja kaikki petivaatteet on puuvillaa ja ankan untuvaa (joo, kivittäkää eläinten ystävät vaan...)

Meillä muuten sama, mutta untuvat ei käynyt.

Vierailija
118/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap oletko nukkunut lapsesi vieressä esim lattialla. se on hyvä paikka nukkua ja turvallinen. tilaa on eikä lapsi jää sinun allesi. mene lapsesi viereen päivisin ja vaikka öisin jotta saisit nukuttua.

vaihda pese vaatteet joka päivä. lapsen liinavaatteet tulee vaihtaa ja pestä joka päivä jos on näin vaikea tapaus.

puuvillaa käyttöön ja silitä vaatteet. kaikki. pese käsin. älä käytä mitään voimakasta pesuainetta eikä hajusteita. kova homma on mutta jos sillä saat lapsesi nukkumaan kunnolla niin hyvä on.

muista antaa niitä ilmakylpyjä.

oletko koeillut jo hunajaa.  ap kerro vielä jos tilanteesi helpottaa.

Vierailija
119/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei ap, olen äärettömän pahoillani puolestasi. Meillä oli täsmälleen samanlainen tilanne aikanaan. Lapsi alkoi viimein kolmen vanhana nukkua kun kaikki mahdolliset allergiaoireet saatiin ensinnäkin selville ja kuriin. Hirvittävän raskasta sinulla. Itse päädyin ottamaan avioeron kun lapsi oli muutaman vuoden vanha. Olin täysin rikki siitä että lapsen isä ei milloinkaan täysin hahmottanut sitä miten loppu olin. Avioero oli monella tapaa helpotus sitten.

Nyt sinun pitäisi jotenkin ehdottomasti saada miehesi ymmärtämään kokonaistilanteen vakavuus. Jostain tarvitset joka tapauksessa apua siihen että saat nukuttua.

Voimia.

Vierailija
120/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap oletko nukkunut lapsesi vieressä esim lattialla. se on hyvä paikka nukkua ja turvallinen. tilaa on eikä lapsi jää sinun allesi. mene lapsesi viereen päivisin ja vaikka öisin jotta saisit nukuttua.

vaihda pese vaatteet joka päivä. lapsen liinavaatteet tulee vaihtaa ja pestä joka päivä jos on näin vaikea tapaus.

puuvillaa käyttöön ja silitä vaatteet. kaikki. pese käsin. älä käytä mitään voimakasta pesuainetta eikä hajusteita. kova homma on mutta jos sillä saat lapsesi nukkumaan kunnolla niin hyvä on.

muista antaa niitä ilmakylpyjä.

oletko koeillut jo hunajaa.  ap kerro vielä jos tilanteesi helpottaa.

Mitä hyödyttää vaihtaa lakanat joka päivä?