Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämä on mahdollista? Eriarvoisuus tukien saamisessa??

Vierailija
10.01.2020 |

Olin sairaslomalla ja silti sain säästettyä pienistä tuloista hieman rahaa, en paljoa mutta kertyihän sitä, kun muutaman vuoden laittoi sivuun pienen summan joka kuukausi.

Nyt piti hakea asumis ym tukia. En saanut mitään, koska tililläni on säästettyä rahaa? (noin 2000e)

Ystävällä samantyylinen tilanne, mutta ei säästöjä, koska ei osaa säästää, tuhlaa kaiken.
Hän saa joka kuukausi asumistukea ja toimeentulotukea useita satasia.
Olisiko minunkin pitänyt tuhlata rahat, että nyt saisin tukea tiukkaan elämäntilanteeseen?

Tuntuu hullulle, että toinen tuhlaa ja saa lisää kokoajan! Toinen kituuttaa ja silti säästää ja ei saa mitään??

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun elämäntilanne ole niin tiukka, jos sulla on 2000 euroa säästössä. Kohtasin saman ongelman itsekin tukien varassa ollessani, mutta nyt ymmärrän että sehän menee ihan oikein. Ikävää että tuollainen systeemi innostaa "huijaamaan", eli vaikkapa nostamaan rahaa pois tililtä ja laittamaan käteistä säästöön. Niin minä tein aikoinani. 

Toisaalta toimeentulotuen saa käyttää niin kuin itse haluaa ja valitsee. Jos joku valitsee niin, että laittaa joka kuukausi pienen määrän kukkaronpohjalle säästöön, niin eihän se tavallaan ole huijausta :)

Ihan älytöntä tuokin. Miksi tt-tuesta saa säästää mutta pikkiriikkisestä sairaspäivärahasta ei saa? Aivan uskomattoman typerä systeemi, ei voi muuta sanoa.

Toki toimeentulotuesta saa säästää mutta säästöjä omaavana ei sitten ole oikeutettu jatkossa toimeentulotukeen, koska se on viimesijainen tukimuoto. Tuo "kukkaronpohjalle säästäminen" on siis käytännössä huijaamista, koska kaikki tulot ja varallisuus tulisi ilmoittaa tukea haettaessa. kuinka tuomittavaa sen voi jokainen itse arvioida.

Mutta tuohan tarkoittaisi käytännössä sitä, että kaikkiin isompiin ostoksiin pitäisi maksaa erikseen ekstratoimeentulotukea. Koska tt-tuki on niin pieni, että et osta yhden tai kuukauden tuesta mitään kalliimpaa. Sitä rahaa on pakko kerätä pidempään.

*yhden tai kahden kuukauden tuesta

Perustoimeentulotuella ei juuri isompia hankintoja ostella, sen tarkoitushan on kattaa vain välttämättömimmät menot. Erikseen on harkinnanvarainen toimeentulotuki ja ennaltaehkäisevä toimeentulotuki, joita voi saada jos perustoimeentulotuki ei riitä. Toki sosiaalitoimiston tulee hyväksyä em. isommat hankinnat.

Paitsi että sitä harkinnanvaraista ei saa oikeastaan mihinkään.

No ttt on tarkoitettu vain välttämättömimpien menojen kattamiseen, viimesijainen tuki.

No on, mutta mieti, jos ihminen joutuu elämään sillä vaikka 10 tai 20 vuotta. Ole nyt vaikka se aika ilman tietokonetta tai kunnon puhelinta.

Vierailija
102/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun elämäntilanne ole niin tiukka, jos sulla on 2000 euroa säästössä. Kohtasin saman ongelman itsekin tukien varassa ollessani, mutta nyt ymmärrän että sehän menee ihan oikein. Ikävää että tuollainen systeemi innostaa "huijaamaan", eli vaikkapa nostamaan rahaa pois tililtä ja laittamaan käteistä säästöön. Niin minä tein aikoinani. 

Toisaalta toimeentulotuen saa käyttää niin kuin itse haluaa ja valitsee. Jos joku valitsee niin, että laittaa joka kuukausi pienen määrän kukkaronpohjalle säästöön, niin eihän se tavallaan ole huijausta :)

Ihan älytöntä tuokin. Miksi tt-tuesta saa säästää mutta pikkiriikkisestä sairaspäivärahasta ei saa? Aivan uskomattoman typerä systeemi, ei voi muuta sanoa.

Toki toimeentulotuesta saa säästää mutta säästöjä omaavana ei sitten ole oikeutettu jatkossa toimeentulotukeen, koska se on viimesijainen tukimuoto. Tuo "kukkaronpohjalle säästäminen" on siis käytännössä huijaamista, koska kaikki tulot ja varallisuus tulisi ilmoittaa tukea haettaessa. kuinka tuomittavaa sen voi jokainen itse arvioida.

Mutta tuohan tarkoittaisi käytännössä sitä, että kaikkiin isompiin ostoksiin pitäisi maksaa erikseen ekstratoimeentulotukea. Koska tt-tuki on niin pieni, että et osta yhden tai kuukauden tuesta mitään kalliimpaa. Sitä rahaa on pakko kerätä pidempään.

*yhden tai kahden kuukauden tuesta

Perustoimeentulotuella ei juuri isompia hankintoja ostella, sen tarkoitushan on kattaa vain välttämättömimmät menot. Erikseen on harkinnanvarainen toimeentulotuki ja ennaltaehkäisevä toimeentulotuki, joita voi saada jos perustoimeentulotuki ei riitä. Toki sosiaalitoimiston tulee hyväksyä em. isommat hankinnat.

Paitsi että sitä harkinnanvaraista ei saa oikeastaan mihinkään.

No ttt on tarkoitettu vain välttämättömimpien menojen kattamiseen, viimesijainen tuki.

No on, mutta mieti, jos ihminen joutuu elämään sillä vaikka 10 tai 20 vuotta. Ole nyt vaikka se aika ilman tietokonetta tai kunnon puhelinta.

Ei tietenkään ole toivottavaa että joku joutuu elämään vuosikausia tt-tuella. Minun miettimiselläni ei tässä kuitenkaan ole mitään painoarvoa. Poliittisilla päätöksillä nämä lait, asetukset ja ohjeistukset tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöt ei kyllä asumistukeen vaikuta mitään.

Eikä tarvitse olla te-toimiston asiakas.

Vierailija
104/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nosta se raha tililtä pois. Ja sit hakemaan asumistukea.

Vierailija
105/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Eräs henkilö kertoi minulle, että kun hänellä on autoliikkeessä työskentelevä kaveri, niin kerran eräs lapsiperhe oli tullut autokaupoille Sosiaalitoimen maksusitoumuksen kanssa. Ja tämä tapahtui Espoossa, jossa on hyvät julkiset liikenneyhteydet kaikkialle, mutta ilmeisesti tämä perhe oli liian hieno kulkemaan rahvaan kanssa busseilla/metrolla/junalla.

Ton on pakko olla totta. Koska eihän tuollaista kukaan voisi keksiäkään! Tuskin sen tuttusi kaverin kaveri ainakaan valehtelisi, kun kerran oli itse tämän nähnytkin. Ja miksi sinäkään tällaisia menisit keksimään?

Ihan järkyttävää mihin meidän verorahat uppoaa.

Vierailija
106/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Eräs henkilö kertoi minulle, että kun hänellä on autoliikkeessä työskentelevä kaveri, niin kerran eräs lapsiperhe oli tullut autokaupoille Sosiaalitoimen maksusitoumuksen kanssa. Ja tämä tapahtui Espoossa, jossa on hyvät julkiset liikenneyhteydet kaikkialle, mutta ilmeisesti tämä perhe oli liian hieno kulkemaan rahvaan kanssa busseilla/metrolla/junalla.

Todennäköisesti jollakin tämän perheen jäsenellä on sen tasoinen invaliditeetti, että tuki auton hankintaan on perusteltua. Eikä tämä perheenjäsen välttämättä ollut autokaupoilla mukana. Vammaispalvelulaissa voi tutustua asiaan tarkemmin.

.

Vierailija
107/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos tarvitset tuollaisia harkinnanvaraisia tukia, niin säästäminen tulee tehdä patjan alle. Säästetty raha ei saa näkyä tililläsi.

Mulla ei moraali antaisi myöten huijata noin.

Eli jos olisit säästänyt rahaa vaikka pyykkikonetta varten, jotta arki helpottuisi, tai vaikka lasten harrastuksia varten, niin sinä ilmoittaisit nämä säästöt toimeentulotukea haettaessa ja tyytyisit siihen, että saatte vain minimitoimeentulon, mutta et voikaan ostaa pesukonetta eivätkä lapsesi voisi harrastaa? Tuottaisit siis mieluummin perheellesi pettymyksen ja olet siksi mielestäsi parempi ihminen?

Vierailija
108/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät rahoja tilillä?

Vierailija
109/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä ei saa olla yhtään ylimääräistä rahaa ne täytyy käyttää elämisestä tuleviin kuluihin sen jälkeen saa tukia

Vierailija
110/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilillä ei saa olla yhtään ylimääräistä rahaa ne täytyy käyttää elämisestä tuleviin kuluihin sen jälkeen saa tukia

Tilin voi vaikka nostaa kerralla tyhjäksi. Ei kukaan kysele, mihin kuluihin rahat on käytetty. Voi ihan hyvin säästää rahaa ja voi käyttää rahansa mihin lystää, mutta tilillä ei vaan kannata niitä rahoja makuuttaa.

Vierailija
111/114 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nosta se raha tililtä pois. Ja sit hakemaan asumistukea.

Ei se tilillä oleva raha vaikuta asumistukeen!

Olisi varmaan kansalaispalkan aika, koska ihmiset eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita. Voisi jättää pois tämän tukiviidakon.

Vierailija
112/114 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap valittaa siitä, että ei saa toimeentulotukea, koska on säästänyt rahaa 2000 euroa? Siis mitä ihmettä? Miten kehtaat valittaa, kun sulla on rahaa elämiseen! Sä saat työttömyystuen ja asumistuen vähintään, et sä sitä toimeentulotukea tartte, koska sulla on KAKSI TONNIA rahaa säästössä. Et sä voi olettaa, että yhteiskunta maksaa sulle ylimäärästä rahaa, jota et tartte, koska halut säästää sitä rahaa autoon!

Mä oon pärjänny hyvin pelkällä työttömyysturvalla ja 100 euron palkalla! Eli 600 eurolla kuukaudessa. Ei ole säästöjä ja en saa mitään muita tukia. Mun se tässä pitäs valittaa jos jonkun.

Taas joku, joka EI YMMÄRRÄ aloitustani! Syön kaurapuuroa, kasvatan itse kaiken mahdollisen, ostan käytettynä vaatteet (harvoin), talvikengät olleet samat jo 7 vuotta...jne jne...

Laskurin mukaan saisin, kuukaudesta riippuen (onko sähkö-, vakuutuslaskuja...) 200-500e toimeentulotukea!

MUTTA en saa, koska elän kituuttaen ja vieläpä säästäen!

Aivan naurettava systeemi!

Osa vastaajista ymmärsi, mitä ajan takaa.

ap

ps, jos en säästäisi, saisin siis enemmän rahaa, viisaana en olisi tilille säästänyt! Mieluummin kyllä olen hakematta tukia! MUTTA kyllä tuo mietityttää, että tavallaan nuukailu käykin minua vastaan. Minulla olisi varaa ostaa parempaa ruokaa ja vaatetta ym, jos tuhlaisin kaiken ja saisin joku kuukausi lisää......

Vierailija
113/114 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kuvan että olit muutaman vuoden sairaslomalla ja sait säästöjä kerättyä😅

Kyllä, mikä siinä ihmetyttää?

ap

Vierailija
114/114 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ap valittaa siitä, että ei saa toimeentulotukea, koska on säästänyt rahaa 2000 euroa? Siis mitä ihmettä? Miten kehtaat valittaa, kun sulla on rahaa elämiseen! Sä saat työttömyystuen ja asumistuen vähintään, et sä sitä toimeentulotukea tartte, koska sulla on KAKSI TONNIA rahaa säästössä. Et sä voi olettaa, että yhteiskunta maksaa sulle ylimäärästä rahaa, jota et tartte, koska halut säästää sitä rahaa autoon!

Mä oon pärjänny hyvin pelkällä työttömyysturvalla ja 100 euron palkalla! Eli 600 eurolla kuukaudessa. Ei ole säästöjä ja en saa mitään muita tukia. Mun se tässä pitäs valittaa jos jonkun.

Taas joku, joka EI YMMÄRRÄ aloitustani! Syön kaurapuuroa, kasvatan itse kaiken mahdollisen, ostan käytettynä vaatteet (harvoin), talvikengät olleet samat jo 7 vuotta...jne jne...

Laskurin mukaan saisin, kuukaudesta riippuen (onko sähkö-, vakuutuslaskuja...) 200-500e toimeentulotukea!

MUTTA en saa, koska elän kituuttaen ja vieläpä säästäen!

Aivan naurettava systeemi!

Osa vastaajista ymmärsi, mitä ajan takaa.

ap

ps, jos en säästäisi, saisin siis enemmän rahaa, viisaana en olisi tilille säästänyt! Mieluummin kyllä olen hakematta tukia! MUTTA kyllä tuo mietityttää, että tavallaan nuukailu käykin minua vastaan. Minulla olisi varaa ostaa parempaa ruokaa ja vaatetta ym, jos tuhlaisin kaiken ja saisin joku kuukausi lisää......

Onhan se epäkohta, mutta koska systeemi on jäykkä, on ihmisen ajattelun oltava sen verran mukautuva, että tilanteen ollessa tuo, nostaa ne sääntönsä hyvissä ajoin ja sijoittaa tilin sijaan patjan alle.

Sitten taas toimeentulotuesta käsittääkseni ON mahdollista säästää ilman, että se vaikuttaa tukiin myöhemmin, joskin tämä kannattaa varmistaa Kelasta. Tämä johtuu siitä, että samaa rahaa ei voi laskea tuloksi kahdessa eri kuussa, ja koska toimeentulotuessakin tajutaan, että ihminen voi säästää vaikka pesukonetta tms varten.

Itse en pidä ongelmana sitä, että minulla on käteistä kotona. En säästä ikinä tilille, ja otan kaikki lapsille sukulaisilta tulevat synttärilahjarahat yms käteisenä. Minulla kun aina välillä työstä saadut tulot jäävät niin pieniksi, että saan toimeentulotukea. Onhan tällainen pelailu vähän typerää, mutta pelaan systeemin säännöillä.