Vaimo oli myynyt luvatta 1/3 osan lp-levykokoelmastani ja nyt en saisi "järjestää asiasta kohtausta"
Olen intohimoinen vinyylilevyharrastaja eli vaimon olisi tosiaankin pitänyt jättää levyni rauhaan. Olen vuokrannut niille jopa erikseen varaston, etteivät levyt ole asunnossa hänen tiellään. Vaimo oli ottanut varastosta kuulemma pari päällimmäistä laatikkoa samalla kun vei "muuta romua" kirppikselle. Ainakin neljä laatikkoa oli hävinnyt.
Harmittaa niin pirusti. Joukossa oli levyjä, joilla oli minulle valtava tunnearvo, mm. edesmenneen vaarini minulle lahjoittamia. Lisäksi myös rahalliselta arvoltaan huomattavia. Oli lätkäissyt päälle 1-2€ hintalappuja ja kun kävin kirpparilla katsomassa, suurin osa oli kadonnut.
Olenko mielestänne joteinkin ylidramaattinen, kun suutuin asiasta?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
En usko kirjoitti:
Minulla on melko pieni mutta sitäkin rakkaampi vinyylikokoelma, pääosin 30-40 vuoden takaa. Tunnen keräilijöitä, joilla on tuhansiakin levyjä ja intohimoinen asenne harrastukseensa. Olen jäsenenä eräässä vinyyliyhteisössä, ja vaikken yleensä sano osallistu, olen tapahtumista ja ilmiöistä aika hyvin selvillä.
Moni seikka kertoo minulle, että aloitus on tehty Helsingin Sanomien luetuimpien joukossa monta päivää sinnitelleen levykauppadraaman ja iltapäivälehtien viimeaikaisen, vaikkakin satunnaisen vinyylihehkutuksen innoittamana.
Paljonpuhuviin epäilyksenaiheuttajiin kuuluu se, että intohimoisen vinyylinharrastajan vaimo veisi muutaman levylaatikon kirppikselle. Kun parisuhde vetelee viimeisiään ja jompikumpi haluaa oikein räjähtävän lähdön, kumppanin aarteiden tuhoaminen on tehokas temppu. Intohimoisen keräilijän puoliso ei myy levyjä ulosheittohintaan ja odota parisuhteen jatkumista entisellään. Puolisot saattavat riidellä levyjen määrästä ja paikasta, mutta vain exät heittävät niitä menemään.
Toinen juttu on se, että intohimoinen keräilijä pitää rahallisesti ja tunnearvoltaan kalleimmat levynsä turvassa vaikka vaatekaapin perällä, ei vuokravarastossa.
Ja kolmanneksi sitten: intohimoinen vinyylinharrastaja ei tule hömppä- ja riitelypalstalle kysymään, "olenko mielestänne joteinkin ylidramaattinen, kun suutuin asiasta". Hän tietää tasan tarkkaan, missä mennään, eikä tarvitse siihen omasta näkökulmastaan maallikoiden mielipiteitä. Minä uskon keskustelualoittajan tarinaan sitten, kun näen sen vinyylifoorumeilla.
Kokonaisuudesta päättelen, että aloituksen on kirjoittanut joko palstalle palkattu sisällöntuottaja, palstan omistavan konsernin iltapäivälehti tai joku palstan harjaantuneista vakiokirjoittajista, jolle pitkien ketjujen luominen tarkoituksellisen ympäripyöreistä eli moneen lähtöön sopivista parisuhdeongelmista on nautinnollinen harrastus. Neljättä sivua kirjoitellaan, joten onneksi olkoon onnistumisesta.
Ja sulle on jotenkin merkityksellistä se, onko jonkun tuntemattoman tekemä aloitus totta? Mä ainakin tulin tänne keskustelemaan, ja tää on hyvä aihe. Noin on oikeasti käynyt, jos ei ap:lle, niin ainakin useammalle muulle.
Katson, että jos keskustelua halutaan saada aikaan, luodaan sitä todellisista tilanteista ja ongelmista, ei selvästi keksityistä, joita uskotellaan tosiksi.
Asiaa tuntevalle tuo aloitus on ihan yhtä uskottava kuin esimerkiksi se, että "olin jättänyt autoni liian lähelle porttia, joten vaimoni hakkasi lapiolla lokasuojan lyttyyn, jotta pääsi kulkemaan kunnolla, olenko ylidramaattinen, kun suutuin".
Ja pointteja olivat tämän lisäksi se, että keräilijä ei oikeasti vie kalleimpia aarteitaan laatikkovarastoon ja että vain exät ja exiksi haluavat vievät puolisonsa aarteita kirpputorille.
Tuo on kyllä yksiselitteisesti ERO! Ja korvausvaatimus ja tutkintapyyntö kavalluksesta tai törkeästä varkaudesta.
Varmasti konmarittajia on, jotka hanakasti raijaa kirpparille vaikka mitä, mutta eivät pomminvarmasti mitään puolisolle tärkeääkin tärkeämpiä rahallisesti erittäin arvokkaita keräilyharvinaisuuksia ja myy niitä parilla eurolla. Jokainen keräilijän vaimo pomminvarmasti tietää puolisonsa keräilyharrastuksen merkityksen sekä keräilyharvinaisuuksien arvon.
Jos siis varastoon on jotain viety, niin ne on juurikin niitä jamppatuomisia ja K-tellin kokoelmalevyjä joiden reaalinen arvo on jotaikuinkin euron luokkaa. Ne keräilyharvinaisuudet on tiukasti levyhyllyssä paraatipaikalla ja helposti otettavissa esiin aina kun lauantaina saunan jälkeen avaa olutpullon ja haluaa hypistellä helmiään, tai kun kaverit tulee kylään, että saa hieman paukutella henkseleitään aarteillaan.
Tuon aloituksen uskottavuus on aivan nollaluokkaa, jos sitäkään.