Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo oli myynyt luvatta 1/3 osan lp-levykokoelmastani ja nyt en saisi "järjestää asiasta kohtausta"

Vierailija
09.01.2020 |

Olen intohimoinen vinyylilevyharrastaja eli vaimon olisi tosiaankin pitänyt jättää levyni rauhaan. Olen vuokrannut niille jopa erikseen varaston, etteivät levyt ole asunnossa hänen tiellään. Vaimo oli ottanut varastosta kuulemma pari päällimmäistä laatikkoa samalla kun vei "muuta romua" kirppikselle. Ainakin neljä laatikkoa oli hävinnyt.

Harmittaa niin pirusti. Joukossa oli levyjä, joilla oli minulle valtava tunnearvo, mm. edesmenneen vaarini minulle lahjoittamia. Lisäksi myös rahalliselta arvoltaan huomattavia. Oli lätkäissyt päälle 1-2€ hintalappuja ja kun kävin kirpparilla katsomassa, suurin osa oli kadonnut.

Olenko mielestänne joteinkin ylidramaattinen, kun suutuin asiasta?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinyylit on tosi arvokkaita ja soivat paremmin kuin digitaaliset. Tunnearvo vielä erikseen. Törkeää toimintaa. Tee rikosilmoitus.

öö vietiin miehen kanssa 20-30 vuotta vanhoja punk klassiko levyja divariin..kalleimmasta saatiin 10 eur ..muut 2-5 eur..

joopa joo

Tottakai se divari myy ne eteenpäin vähintään kymmenkertaiseenkertaiseen hintaan, pöljä.

Vierailija
42/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinyylit voivat maksaa enimmillään jopa satoja euroja per kappale mutta ihan helposti voivat maksaa n. 50e kappale, joten jos tosiaan on lätkäissyt tuollaisia hintalappuja, niin ovat voineet kyllä aika halvalla mennä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, nyt voit sitten yrittää kasvaa aikuiseksi

Vierailija
44/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebaysta ja Discogsista näkee hyvin ulkomaisten vinyylien todellisen arvon. Kotimaisten vinyylien kohdalla arvon määritys voi olla vaikeampaa.

Vierailija
45/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oioioioioi menikö siinä koko best of panhuilu kokoelmasi...:(

Pelkkä ajatus, että Constantin Moscovici (Master of Pan Flute) -kokoelmani joutuisi tuolla tavoin heitetyksi susille ja kirpparibarbaarien armoille, on syvästi järkyttävä.

Vierailija
46/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Ei kai kukaan voi olla niin urpo etta myy puolisonsa kerailyharvinaisuudet omin pain. Kyllahan nyt tuossa vaiheessa olisi pitanyt jo kayda vaimolle selvaksi etta kyseessa voi olla myos arvokkaat vinyylit, ja ettei niita saa menna ilman lupaa ronkkimaan, myynnista puhumattakaan. 

Asiantuntijoiden mukaan harvinaisten keräilylevyjen hinnat saattavat olla satoja tai jopa tuhansia euroja. Suomessa yli satasen ostoksia tekevät keräilijät ovat kuitenkin harvassa.

Olen itse ihan osallistunut (vinyyli)levymessuille Helsingissa, siella oli kylla useampi kiekko muutamankin satasen arvoinen.

Mutta jos laatikoita oli lahtenyt nelja, niihin mahtuu aika monta levya eli jos hinta on ollut parisenkin kymppia niin rahallinen menetys on jo tuntuva.

Rahallista menetysta arvokkaampaa on kuitenkin usein tunnearvo, kuten ap sanoikin. Kerailija kerailee myos rahallisen arvon "ohi", kokoelmaa taydentaakseen tai ihan vaan siksi tassa tapauksessa, etta tykkaa ko. musiikista. 

Esim. joku Leonard Nimoyn levy ei ehka ole rahallisesti sielta kalleimmasta paasta, mutta hemmetin vaikeaa hankkia ja onhan se vinkea lisa kokoelmiin ;) 

Vierailija
47/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinyylit on tosi arvokkaita ja soivat paremmin kuin digitaaliset. Tunnearvo vielä erikseen. Törkeää toimintaa. Tee rikosilmoitus.

Koko vinyylifetissi on levykauppiaiden 2000-luvun uskomattoman hieno onnistuminen. Eivät todellakaan soi paremmin, mutta uskottelemalla niin ja luomalla esinearvoa niille läpysköille levyteollisuus onnistui pitkittämään albumien teon olemassaoloa. 

Aloitus tietenkin 1/5 provo. 1p hyvästä aiheesta.

Näin puhuu digitaalisten tallenteiden akakauden kasvatti. Eihän sellainen ihminen vinyyleiden soundin lämpöä ymmärrä, joka ei ole sitä aikakautta kokenut. Itse koin sen aikakauden ja murroksenkin konkreettisesti, kun toimin tiskijukkana 80- ja 90- luvuilla. On vähän sama asia väittää, että ajokokemus Harrikalla ei todellakaan ole parempi, kuin sähkömoottoripyörällä.

Vierailija
48/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso menisi vaihtoon.

Esimerkiksi omalla kirjakokoelmalla on tunnearvoa, enkä voisi luottaa tuollaisen tempun jälkeen. Tuntuu henkiseltä pahoinpitelyltä.

Vierailija
49/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies raivostuisi. Eikä toisen omaisuutta muutenkaan saa myydä/hävittää. Ei tulisi kyllä mieleenkään. Toisinaan mies on niitä myynytkin. Yhdestä pikkusinkustakin sai n. 60€, yhdestä lp:stä yli 400€ jne.

Vierailija
50/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuttumuksesi on ihan oikeutettua! Suuttuisin minäkin jos mieheni myisi kirjojani. Eikö tuo ole periaatteessa jopa laitonta?!

t: nainen

No tottakai on. Ei avioliitto anna mitään oikeutta toisen omaisuuteen liiton aikana. Rikosnimikkeitä tuollaisessa voivat olla teon yksityiskohdista riippuen varkaus, petos ja kavallus.

Tai sit vaan siivoaminen.

Vierailija
51/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Ei kai kukaan voi olla niin urpo etta myy puolisonsa kerailyharvinaisuudet omin pain. Kyllahan nyt tuossa vaiheessa olisi pitanyt jo kayda vaimolle selvaksi etta kyseessa voi olla myos arvokkaat vinyylit, ja ettei niita saa menna ilman lupaa ronkkimaan, myynnista puhumattakaan. 

Asiantuntijoiden mukaan harvinaisten keräilylevyjen hinnat saattavat olla satoja tai jopa tuhansia euroja. Suomessa yli satasen ostoksia tekevät keräilijät ovat kuitenkin harvassa.

Olen itse ihan osallistunut (vinyyli)levymessuille Helsingissa, siella oli kylla useampi kiekko muutamankin satasen arvoinen.

Mutta jos laatikoita oli lahtenyt nelja, niihin mahtuu aika monta levya eli jos hinta on ollut parisenkin kymppia niin rahallinen menetys on jo tuntuva.

Rahallista menetysta arvokkaampaa on kuitenkin usein tunnearvo, kuten ap sanoikin. Kerailija kerailee myos rahallisen arvon "ohi", kokoelmaa taydentaakseen tai ihan vaan siksi tassa tapauksessa, etta tykkaa ko. musiikista. 

Esim. joku Leonard Nimoyn levy ei ehka ole rahallisesti sielta kalleimmasta paasta, mutta hemmetin vaikeaa hankkia ja onhan se vinkea lisa kokoelmiin ;) 

Näit siis keräilymessuilla muutaman satoja euroja maksaneen levyn. Ne olivat siis niitä kaikkein kalleimpia. Halvimmat varmaankin muutamia euroja ja siis siellä lähtökohta oli keräily, eli kaikki levyt jo lähtökohtaisesti arvokkaampia, kuin tavan jampan levyhyllyn levyt. Fakta nyt kuitenkin on se, että ne ihan tavalliset hittilevyt, joita ne normijamppojen ja pirkkojen levyhyllyt on pullollaan on korkeintaan muutaman euron arvoisia ja siellä seassa on todella harvoin levyjä, joiden arvo nousee yki kymmenen euron, satasesta nyt puhumattakaan.

Vierailija
52/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hävitti pian yhteen muuton jälkeen kaikki cd-levyni, eivät rahallisesti arvokkaita mutta muuten. Suurin osa levyistä oli 90-luvuilta ja niihin liittyi paljon muistoja. Mies ihmetteli miksi suutuin!

Minä sitten  kostoksi hävitin valokuva-albumin jossa oli kuvia ex-vaimosta ja yhteisistä matkoista, mies kuulemma säilöi matkakuvien takia. Kun mies tulistui sanoin ette halua ex-akkasi kuvia tänne ja sitäpaitsi veit levyni.

Vierailija
53/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Levyn materiaali ja formaatti ei itsessään tee siitä vielä arvokasta. Vinyylilevy voi olla todella arvokas, tai sitten aivan arvoton. Vaihtelu on todella suurta ja vaikuttavia tekijöitä useita, mm painosmäärä, levyn kunto ja artisti Kuiitenkin on niin, että vain todella harvojen vinyyleiden arvo on edes muutamia kymppejä ja äärimmäisen harvinaiset satasia. Valtaosan arvo pyörii 1-5 eurossa. Tunnearvo on tietenkin ihan oma asiansa ja jokaisella henkilökohtainen.

t: kohtuullisen vinyylilevykokoelman omistaja

Sama homma, varmaan 75% omasta kokoelmasta on 1-5€ arvoista levyä, lopuista saisi ehkä sen parikymppiä.

Cd kokoelmassani ei taida olla juurikaan mitään harvinaista niin ne on jotakin 0-3 euron väliltä.

Vierailija
54/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, nyt voit sitten yrittää kasvaa aikuiseksi

Varkaalla ja varkautta tukevalla on aikuisuuden kasvamispaikka. Terapiakin voisi olla kohdallaan.

Vierailija
55/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sä veit mun levyt kirpparille, o-ooo, myit jollekin v..un rnkkarilleee, o-ooo"..

Vierailija
56/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo hankkii joka ikisen kadonneen levyn takaisin. Jos jotain ei saa hankittua, maksaa sinulle korvauksena määrittelemäsi summan. Ja sitten eukko pihalle.

Vierailija
57/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuttumuksesi on ihan oikeutettua! Suuttuisin minäkin jos mieheni myisi kirjojani. Eikö tuo ole periaatteessa jopa laitonta?!

t: nainen

No tottakai on. Ei avioliitto anna mitään oikeutta toisen omaisuuteen liiton aikana. Rikosnimikkeitä tuollaisessa voivat olla teon yksityiskohdista riippuen varkaus, petos ja kavallus.

Tai sit vaan siivoaminen.

Sinulla on outo käsitys siivoamisesta. Rehellinen siivooja ei luvatta vie toisen omaisuutta sitä myydäkseen. Sellainen on varas.

Vierailija
58/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole dramaattinen. Jos joku koskisi minun levyihini olisi oksat pois. Toisen kamoja ei saa viedä pois kysymättä. Lyö nyrkkiä pöytään äläkä nynnyile. t.keski-ikäinen nainen

Vierailija
59/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit siivonnut itse.

Vierailija
60/103 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sä veit mun levyt kirpparille, o-ooo, myit jollekin v..un rnkkarilleee, o-ooo"..

Samaa mietin. En olis uskonut, et Teemu Bergman tekee vauva-palstalle aloituksen.