Vaimo oli myynyt luvatta 1/3 osan lp-levykokoelmastani ja nyt en saisi "järjestää asiasta kohtausta"
Olen intohimoinen vinyylilevyharrastaja eli vaimon olisi tosiaankin pitänyt jättää levyni rauhaan. Olen vuokrannut niille jopa erikseen varaston, etteivät levyt ole asunnossa hänen tiellään. Vaimo oli ottanut varastosta kuulemma pari päällimmäistä laatikkoa samalla kun vei "muuta romua" kirppikselle. Ainakin neljä laatikkoa oli hävinnyt.
Harmittaa niin pirusti. Joukossa oli levyjä, joilla oli minulle valtava tunnearvo, mm. edesmenneen vaarini minulle lahjoittamia. Lisäksi myös rahalliselta arvoltaan huomattavia. Oli lätkäissyt päälle 1-2€ hintalappuja ja kun kävin kirpparilla katsomassa, suurin osa oli kadonnut.
Olenko mielestänne joteinkin ylidramaattinen, kun suutuin asiasta?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa niin pirusti. Joukossa oli levyjä, joilla oli minulle valtava tunnearvo, mm. edesmenneen vaarini minulle lahjoittamia
siis vanhoja savikiekkoja?
mikä niiden arvo nykyään on?
Heti toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina Suomessa tehtyjen levyjen ongelmina olivat tavallistakin huonompi kestävyys ja äänenlaatu niiden valmistukseen käytettävissä olleen materiaalin kehnouden vuoksi. Uusia levyjä tehtiin tällöin jopa rikotuista levyistä keitetystä massasta, johon sekoittunut levyetikettien paperin selluloosa aiheutti levyyn kuuntelua voimakkaasti häirinneen suhinan. Pahimmillaan gramofonin neula ei löytänyt levystä edes uraa.[11] Kuvaavaa oli, että vuonna 1942 perustettu levy-yhtiö Rytmi joutui alkuvuosinaan vaatimaan uuden levyn ostajalta maksuksi levyn hinnan ohella yhden vanhan levyn.[12] Gramofonilevyt syrjäytyivät Suomessa 1950-luvun lopulla nopeasti 45 kierroksen single- ja EP-levyjen tieltä; aluksi kalliit LP-levyt yleistyivät 1960-luvun kuluessa. Viimeinen suomalainen alun perin gramofonilevyllä julkaistu äänite oli Eino Grönin Karnevaalitango vuodelta 1961.[
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinyylit on tosi arvokkaita ja soivat paremmin kuin digitaaliset. Tunnearvo vielä erikseen. Törkeää toimintaa. Tee rikosilmoitus.
öö vietiin miehen kanssa 20-30 vuotta vanhoja punk klassiko levyja divariin..kalleimmasta saatiin 10 eur ..muut 2-5 eur..
joopa joo
Ääliöt. Ei niitä harvinaisuuksia minnekään divariin myydä, vaan netissä.
Toi on kyllä törkeetä ei mitään oikeutta myydä toisen tavaraa vaikka kuin oltais naimisissa. Käskisin hankkimaan ne takaisin. Mikä ihme saa toisen tekemään tollaista?? Todella epäkunnioittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinyylit on tosi arvokkaita ja soivat paremmin kuin digitaaliset. Tunnearvo vielä erikseen. Törkeää toimintaa. Tee rikosilmoitus.
öö vietiin miehen kanssa 20-30 vuotta vanhoja punk klassiko levyja divariin..kalleimmasta saatiin 10 eur ..muut 2-5 eur..
joopa joo
Niin, nuo summat divari maksoi teille. Kun se myy ne itse niin laittaa nollan perään hintaan.
Keräilijöillä riittää kerättävää, sillä Suomessa on julkaistu vuosina 1901-1961 noin 6 000 savikiekkoa. Annikki Tähden Muistatko Monrepos´n -levyä myytiin ennätysmäärä, lähes 35 000 kappaletta. Siitä saa nykyisin kunnosta riippuen muutaman euron.
Maailman kalleimman vinyylilevyn arvo on 247 717 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa joo
Klassikkolevyjä on myyty paljon ja niitä on paljon kierrossa eli hinnat alhaiset, eikä se divari tietenkään maksa täyttä hintaa, miten voitte olla noin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa joo
Niin, nuo summat divari maksoi teille. Kun se myy ne itse niin laittaa nollan perään hintaan.
Missäs niitä pitäisi myydä..ja vielä yksitellen?
Olen työssäkäyvä ja aika tiukalla.
En ajatellut rikastua niillä
Käy ostamassa ne takas vaimos rahoillla.
Suuttumuksesi on ihan oikeutettua! Suuttuisin minäkin jos mieheni myisi kirjojani. Eikö tuo ole periaatteessa jopa laitonta?!
t: nainen
Vierailija kirjoitti:
Maailman kalleimman vinyylilevyn arvo on 247 717 euroa.
just sen vaimo möi 1 eurolla kirpparilla :( ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa joo
Ääliöt. Ei niitä harvinaisuuksia minnekään divariin myydä, vaan netissä.
Eli jos ap:n vaimo ois kuvannu levyt ja pistänyt huuto nettiin ..oisivat nyt rikkaita?
Ehdottomasti tekisin rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa joo
Jos totta, niin törkeä kusetus divarinpitäjän toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Koko vinyylifetissi on levykauppiaiden 2000-luvun uskomattoman hieno onnistuminen. Eivät todellakaan soi paremmin, mutta uskottelemalla niin ja luomalla esinearvoa niille läpysköille levyteollisuus onnistui pitkittämään albumien teon olemassaoloa.
Aloitus tietenkin 1/5 provo. 1p hyvästä aiheesta.
No en nyt jotenkin usko tätä aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Levyn materiaali ja formaatti ei itsessään tee siitä vielä arvokasta. Vinyylilevy voi olla todella arvokas, tai sitten aivan arvoton. Vaihtelu on todella suurta ja vaikuttavia tekijöitä useita, mm painosmäärä, levyn kunto ja artisti Kuiitenkin on niin, että vain todella harvojen vinyyleiden arvo on edes muutamia kymppejä ja äärimmäisen harvinaiset satasia. Valtaosan arvo pyörii 1-5 eurossa. Tunnearvo on tietenkin ihan oma asiansa ja jokaisella henkilökohtainen.
t: kohtuullisen vinyylilevykokoelman omistaja
Vierailija kirjoitti:
Suuttumuksesi on ihan oikeutettua! Suuttuisin minäkin jos mieheni myisi kirjojani. Eikö tuo ole periaatteessa jopa laitonta?!
t: nainen
No tottakai on. Ei avioliitto anna mitään oikeutta toisen omaisuuteen liiton aikana. Rikosnimikkeitä tuollaisessa voivat olla teon yksityiskohdista riippuen varkaus, petos ja kavallus.
Valitettavasti on rikollisia vanhempia, jotka luvatta myyvät lapsen omaisuutta tämän muutettua pois lapsuudenkodista. Valitettavasti on rikollisia puolisoita, jotka luvatta myyvät toisen omaisuutta. Onneksi on rikosilmoitus.
Anteeksipyyntö ja levyjen takaisin ostaminen. Seuraava kysymys.