Miksei AMK:n lopputyötä voi muka sanoa graduksi?
Kerroin eräällä palstalla tekeväni gradua ja kun selvisi, että olen AMK:ssa, minua pidettiin ihan typeränä.
Kommentit (82)
Ei ole olemassa mitään " pikku-gradua" . Pro Gradu tehdään ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri) lopputyönä, yliopistossa. Amk-tutkinto ei ole yliopistotutkinto, eikä myöskään ylemmän korkeakoulututkinnon lopputyö.
Kyllä se päättötyö/lopputyö on ihan passeli nimitys amk:ssa, eikä kumpikaan ilmaisu mielestäni ole väheksyvä (vrt. että pitäisi hienostella ja sanoa tekevänsä gradua)
Ammattikorkeassa tehdään lopputyö, kyllähän sun se pitäis tietää.. kun olet amk:ssa ;) Eihän gradua ja lopputyötä voi verrata keskenään edes samana päivänä..
Vierailija:
Kerroin eräällä palstalla tekeväni gradua ja kun selvisi, että olen AMK:ssa, minua pidettiin ihan typeränä.
Ja meille on sanottu, että nää meidän gradut kyllä ihan vastaavat yliopistolaisten graduja.
ap
mopoa voi sanoa autoksi?
Miksei lehmää voi sanoa ravihevoseksi?
Miksei Ladaa voi sanoa Mersuksi?
Siksi, että yliopistossa tehdään gradu ja AMK:ssa loppu- tai päättötyö!
Ja korkeakoulu ei ole sama asia kuin yliopisto. Ainoastaan teknilliset korkeakoulut ovat yliopistotasoisia.
on sanottu niin.
Jos haluat tehdä gradua niin sitten pitää ensin pyrkiä ja päästä yliopistoon...
ja kanditkaan eivät tee gradau. Lopputyö voi työmäärältään ja ulkoisesti vastata gradua kyllä, mutta ei silti ole sama asia.
Olen tehnyt molemmat ja edellisille täytyy sanoa, että kummankin tekeminen oli ihan yhtä vaativaa. AMK-lopputyö oli käytännöllisempi, gradu teoreettisempi. AMK-lopputyö ehkä mulle tavallaan vaativampikin, koska siinä piti käyttää omia taitojaaan ja kehitellä niistä uutta. Gradun teossa edetään aika kaavamaisesti ja yhdistellään tietoa.
Osa amiksen lopputöistä voi olla korkeatasoisiakin, mutta kokonaisuudessaan kooulutus on tieteellisestä näkökulmasta kevytversio - ap:n kirjoittelu asiasta kuvastaa hyvin, kuinka hyvin hän esimerkiksi osaa positioida työnsä tieteellisen kirjoittamisen kenttään.
Ja typerää että teille opetetaan noin, että sitä voi graduksi kutsua.. Teidäthän nauretaan ulos paikoista, joissa erehdytte päättäriänne graduksi kutsumaan.. :/
Ja varmaan olet samaa mieltä siitä, että jos tekee lopputyötä, ei voi sanoa tekevänsä gradua?
Ihan kuin ei voi sanoa olevansa lääkäri, jos on lähihoitaja..
" Ainoastaan teknilliset korkeakoulut ovat yliopistotasoisia."
Eiköhän se ole ihan yhtä korkea tasoista oli AMK:ssa millä puolella tahansa... Sun oma ukkos on tietysti taas joku DI kun noin väität. Hitto et oot ääliö!
Vierailija:
ei yliopiston maisterin tutkintoon kuuluva Pro Gradu -tutkielma...Ei graduakaan voi sanoa väitöskirjaksi... kaikkia ne AMK:hon ottaakin.
Tein itse melkein puoltoista vuotta graduani, kauhea homma siinä oli ja vaikka tein niin kauan en siltikään saanut mitään huippuarvosanaa!
Eli ihan varmana myös AMK:n gradu on vaativa.
ap
No tämä viimeistään kertoo, että ei todellakaan vastaa :). Yritäpäs kokeilla tiedonhakua (jos hallitset) ja hae pro gradun määritelmä. Tiesitkö, että yliopistossa ei asioita hoeta mutulla, vaan kaikki pitää perustella ja käyttää todistelun tukena lähteitä.
Eli haepas meille kaikille kiltisti nyt se todistusaineisto, kunnollinen lähde, joka kertoo, että se AMK:n lopputyö = gradu :)))))
Vierailija:
Ja meille on sanottu, että nää meidän gradut kyllä ihan vastaavat yliopistolaisten graduja.ap
Voihan päättötyö vastata gradua mutta ei se silti ole gradu. Itse opiskelen AMK:ssa eikä tulisi mieleenkään sanoa päättötyötä graduksi kun se ei sitä ole.
ei yliopiston maisterin tutkintoon kuuluva Pro Gradu -tutkielma...
Ei graduakaan voi sanoa väitöskirjaksi... kaikkia ne AMK:hon ottaakin.