Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei AMK:n lopputyötä voi muka sanoa graduksi?

Vierailija
20.06.2006 |

Kerroin eräällä palstalla tekeväni gradua ja kun selvisi, että olen AMK:ssa, minua pidettiin ihan typeränä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oteta ollenkaan amk opiskeiljoita kesätyöntekijöiksi. Koska heillä on usein ollut sellainen kaikkitietävä asenne. Yliopistosta on riittänyt hyviä ehdokkaita sopivasti, ovat fiksuja ja valmiita oppimaan uutta.

Vierailija
62/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini lähtikin tradenomin paperit kourassa Tukholman Handelshögsskolaniin ja opiskeli itsensä kandien rinnalla yhdessä lukuvuodessa kauppatieteidenmaisteriksi. Ja ainakaan tuo SHHK eli ole mikään " turha koulu" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko esimerkiksi tutustunut, miten Ruotsissa valmistuu luokanopettajaksi?

Vierailija
64/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko esimerkiksi tutustunut, miten Ruotsissa valmistuu luokanopettajaksi?

Vierailija
65/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se on omanlaisensa opinahjo verrattuna toisiin korkeakouluihin, mutta maistereita sieltäkin tulee. Luulisi siis että jotain tasoa sielläkin vaadittaisiin. Tuskin se koko gradu-prosessi on viikonlopussa tai parissa viikossa tullut, mutta pääosa kuitenkin. Kysymys ei ollut suoranaisesta plagioinnista, mutta suorasta lähdekopionnista ja referoinnista, jossa ei ollut oman ajattelun häivääkään.

Vierailija
66/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tradenomit voivat siellä jatko-opiskella itsensä maistereiksi

Vierailija
67/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että AMK lopputyö ei ole gradu, vaan lopputyö, opinnäytetyö tai päättötyö. Yleisin muoto taitaa olla opinnäytetyö.

AMK:n lopputyö ei ole gradun tasoinen, eikä siltä edes vaadita gradun tasoa. Se on lopputyö. Yliopisto on sitten taas ihan erikseen. Ammattikorkeakoulu ei myöskään ole yliopistotasoinen, vaan se on ammattikorkeakoulua. Se ei myöskään ole opistotasoinen, vaan alempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
68/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen itse aloittanut amk:n ensimmäisten joukossa ja valmistunut tradenomiksi ´97. Silloin kun aloitin ei vielä edes tiedetty että onko tuolla opinahjolla mitään tulevaisuutta ja tittelikin keksittiin hätäpäissään joskus siinä opiskelujeni aikana. Joo, ja yliopistoon en päässyt ekayrittämällä ja sitten vaan jotenkin jumiuduin tuonne kun en viitsinyt keskenkään jättää (lue: oli tosi helppoa ja lukiosta suoraan tullut sekosi opiskelijaelämään).

Yliopistoja ja amk:a ei kannata verrata, ne ovat eri asioita. Gradu on gradu ja lopputyö on lopputyö. En yritä edes väittää että minulla olisi korkeakoulututkinto vaan ammattikorkeakoulututkinto. Vakitöissä olen ollut 9 vuotta joten tässä vaiheessa ei niin hirveästi jaksa enää edes kiinnostaa.

Aina löytyy uusia amk-opiskelijoita, jotka jaksavat tästä väitellä. Se on ihan turhaa hommaa :)

Vierailija
69/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituutta sillä oli muistaakseni 130 sivua, ja sain siitä arvosanaksi nelosen. Tein pitkään töitä sen eteen, ja työn aloitin oikeastaan jo 2½ vuotta ennen valmistumista.

Silti se ei (mun mielestäni, eikä todellisuudessakaan) ole gradu, vaan ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Muistan, kun silloin aloitin itse AMK:ssa ja meille heti ensimmäisenä päivänä joku (ilmeisesti joku tutor) kertoi, että " me olemme sitten parempia kuin ammattikoululaiset, mutta ei niin hyviä kuin yliopistolaiset" :D Se tuntui silloin jo naurettavalta. Meidän yksikössä opetettiin lähes ainoastaan sellaisia koulutusaloja, jota ei olisi voinut opiskella muualla, joten mitä järkeä on vertailla? En minä ainakaan valinnut opinahjoa sillä perusteella, että onko se nyt kuinka hyvä muihin verrattuna vaan sillä, että siellä opetetaan sitä mitä minä tahdon opiskella. Tosin jos olisin ollut kiinnostunut insinööripuolesta, niin olisin mielummin kouluttautunut diplomi-insinööriksi kuin insinööriksi (amk)... mutta se on nyt eri juttu.

Mutta siis jos alan valitsee sen mukaan, että mitä haluaa opiskella niin mitä järkeä on verrata eri kouluasteita?! Kun kerran tiesin mitä tahdon opiskella, niin sitään opiskellaan siellä missä sitä opetetaan ;) Muualla Euroopassa tämä ala on muuten yliopistotutkintona, meillä vaan amk:ssa. Tutkinnon ja työelämän jälkeen huomasin, että halusin lähteä kehittämään omaa osaamistani yhteen tiettyyn suuntaan (jatkaen samalla alalla) ja silloin tuli sitten yliopiston vuoro.

Ei mulla muuta.

T. amk-tutkinnon suorittanut, yliopistossa parhaillaan (tai ei nyt, kun on kesäloma)

Vierailija
70/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri laitoksia ne on edelleen ja semmoisina pysyvät.

Vierailija
71/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

he lähtevät kuitenkin hyvin pian parempaa palkkaa etsimään :0

Palkkaamisessa siis suositaan AMK-pohjaisia tai entisiä opistopohjaisia. Olen töissä ympäristökeskuksessa.

Vierailija
72/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä on sen verran huonoja kokemuksia (kaikkitietäviä nirisijöitä ovat olleet...). Amk-pohjalta on useampiakin. Riippuu tietysti persoonasta ja siitä mitä yritys hakee.

Vierailija
73/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin myös, että opinnäytetyön ero graduun on se, että gradun on oltava paljon laajempi.

Terveisin markkinoinnin tradenomi, joka sai opinnäytetyönsä vihdoin ja viimein tehdyksi.

Vierailija
74/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me raavittiin kaverin kanssa kasaan jotain parissa kuukaudessa ja hävetti ihan palauttaa sitä tuotosta. Oli siinä teoksessa hyvätkin hetkensä mutta en kehtaisi kyllä kellekään esitellä. Nelonen tuli että paukahti enkä ymmärrä miksi. Voiko gradua tehdä parin kanssa, tuskin?

Vierailija
75/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi työnjako oli jokseenkin 50-50 mutta tuolla systeemillään joku saattaisi päästä läpi ihan tekemättä juuri mitään.

Vierailija
76/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli sikäli, että suunnittelin koko tutkintoni siten, että nimenomaan ympäristökeskuksella voisin joskus toimia, ja se on ehdottomasti " unelmatyöpaikkani" , jos näin voi sanoa. Työllistyin sitten yrityspuolelle, ihan ok tämäkin, mutta ennemmin vääntäisin kättä ympäristölupaehdoista sillä puolen pöytää..

Vierailija
77/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

me raavittiin kaverin kanssa kasaan jotain parissa kuukaudessa ja hävetti ihan palauttaa sitä tuotosta. Oli siinä teoksessa hyvätkin hetkensä mutta en kehtaisi kyllä kellekään esitellä. Nelonen tuli että paukahti enkä ymmärrä miksi. Voiko gradua tehdä parin kanssa, tuskin?

Sehän riippuu täysin aiheen laajuudesta...

Vierailija
78/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eri laitoksia ne on edelleen ja semmoisina pysyvät.

Kun eihän alkuun edes opet tienneet mitä opettaa ja mitä ei.

Vierailija
79/82 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta veikkaan että 10 vuodessa se ero on ainoastaan selkiytynyt. Koulut ovat löytäneet linjansa ja valmistuneet paikkansa työelämässä. Haluaisin kuvitella että nykyään amk:t eivät enää yrittäisi pelkästään matkia yliopistoja ja vakuuttaa opiskelijoille että ovat " ihan samaa kuin maisterit, ainakin melkein" . Toivoisin myös että opiskelijat tajuaisivat tuon eron mutta ilmeisesti näin ei ole :( Kissa on kissa ja koira on koira vaikka menisi kuinka monta vuotta.

Vierailija
80/82 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei mun gradu ole mitenkään huikea, mutta väitän, että se olisi hyödyllinen alkukontakti saman ongelman kanssa painiville. Se oli erittäin laaja artikkelikatsaus ja tutkielma (kokeellinen osa oli erikseen) yhdestä kapeasta aiheesta, jonka tulokset olivat hajaallaan ja sitä teoriaa oli saatavilla siellä sun täällä. Vapaasti luettavissa netissä, enkä rahaa siitä saanut. Mahdollinen hyöty muille jääköön tulevaisuuden varaan, jos huolivat.

AMK-työ on samalla alalla vähän kuin ohjeiden noudattamista.