Antiikin myyminen - missä ja miten?
Perintönä on tullut paljon tavaroita, eikä kaikelle oikein ole tilaa.
Joitakin tavaroita olen laittanut myyntiin esimerkiksi tori.fi:in ja FB Marketplaceen. Mutta vaikka ihan parissa päivässä sadat ihmiset käyvät katsomassa ilmoituksia, niin ostotarjouksia ei tule.
Kyse kuitenkin omasta mielestäni kauniista tavaroista, joita on ollut esimerkiksi suvun kartanoissa. Hinnatkin olen laittanut maltillisiksi. Kyse myös pienistä tavaroista kuten kynttilänjaloista, peileistä, ym., eli tilanpuutekaan tuskin on esteenä.
Myynkö väärässä paikassa vai eivätkö tällaiset vain ole "muotia" (siis tietenkään joku 200 vuotta vanha tavara ei ole muotia, mutta siis niin että sopisi sisustukseen)? Kuitenkin esimerkiksi ruotsalaisissa sisustuslehdissä tällaista antiikkia näkee.
Mitä siis teen väärin? Mistä ihmeestä on kyse?. Pitäisikö vain viedä antiikkikauppaan?
Vai eivätkö ihmiset Suomessa pidä antiikista? Jos ei, niin miksi?
Itsestäni nämä ovat ihania, mutta kun tavaraa on vain liikaa.
Kommentit (124)
Täällä sama ongelma. Paljon tavaraa, iso osa 1800-luvulta, eikä tietoa mitä sille tehdä. Nyt ovat varastossa.
Minä vastaavassa tilanteessa pyysin apuun asiantuntijan, joka pystyi antamaan tarkkoja arvioita kyseisistä esineistä ja niiden arvosta. Helpottaa kun ei itse tarvitse miettiä hintoja.
Ostaisin mielelläni jos hinta olisi kohtuullinen. Itse käytän paljon tori.fi:tä, tykkään sisustaa persoonallisesti ja vaihtelen sisustusta silloin tällöin. Missä päin Suomea asut?
Paljonkohan asiantuntija ottaa välistä? Huutokauppakeisari haluaa noin tuplahinnan ennen kuin on kauppaan tyytyväinen. No kysyminen ei maksa mitään.
Taitaa olla tavaraa, joka ei juuri nyt ole muodissa, ei liiku. Nyt liikkuu tietyntyyppinen design, juttelin juuri hiljattain Bukowskin edustajan kanssa.
Ota yhteyttä huutokauppakamareihin ja antiikkiliikkeisiin, niin saat tavaran liikkeelle. Toki ottavat osuutensa välistä.
Torissakin on ilmoituksia kuolinpesien/varastojen ostajilta. Ota johonkin tuollaiseen yhteys.
Antiikki menee nyt huonosti kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Antiikki menee nyt huonosti kaupaksi.
Mutta miksi ihmeessä? Kun juuri tuollaiset tavarat ovat Ruotsissa muotia. Miksei Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
"suvun kartanoissa"
Heh
Mikä tässä oli hauskaa? Joo, niitä on ollut useampia, siksi sitä tavaraakin on. Tärkeät pidän tietysti itselläni, kaikki millä on tunnearvoa, taiteen yms.
Ehkä pitää mennä Bukowskille tms. Ottavat vain niin paljon välistä.
Eniten hämmästytti se, että muualla Euroopassa, kuten Ruotsissa, muodikkaat asiat eivät ole täällä muotia, kuten 1800-luvun esineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"suvun kartanoissa"
HehMikä tässä oli hauskaa? Joo, niitä on ollut useampia, siksi sitä tavaraakin on. Tärkeät pidän tietysti itselläni, kaikki millä on tunnearvoa, taiteen yms.
Eniten hämmästytti se, että muualla Euroopassa, kuten Ruotsissa, muodikkaat asiat eivät ole täällä muotia, kuten 1800-luvun esineet.
No Bukowski myy kyllä Ruotsinmaallakin, että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"suvun kartanoissa"
HehMikä tässä oli hauskaa? Joo, niitä on ollut useampia, siksi sitä tavaraakin on. Tärkeät pidän tietysti itselläni, kaikki millä on tunnearvoa, taiteen yms.
Niin, mutta olisin mieluummin myynyt suoraan, luopumatta katteista. Enkä nyt millään pilkkahinnalla myy. Kai sitten pakkaan varastoon, hämmästytti vain.
Meillä nämä ovat käytössä. Saimme perintöhuonekaluja ja kotona oli ennestään paljon mm Ikeaa. Laitettiin kaikki myyntiin, Ikean meni, nämä ei.
Myyn lähinnä torissa. Ilmoitus vanhenee 3 kk välein.
Oon myynyt noita jo useita vuosia. Sama se on, minkälaisessa tuolissa sitä istuu.
Ennen joulua meni ruokaluryhmä. Sitten oltiinkin helisemässä , kun jouluksi oli tulossa ihmisiä kylään.
Mutta niin sitä löytyi kaikille paikka. 2 pientä pöytää keskelle, jalkojen alle kirjoja ja toisessa päädyssä istuttiin sohvapöydällä.
Vielä yks lipasto sais mennä ja iso kaappi.
Tuo on sellaista tavaraa, että on vaikeaa, jopa epätodennäköistä, että myyjä ja halukas ostaja (mahdollisesti tosiaan esim. ruotsalainen) kohtaavat ilman huutokauppakamareita.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaavassa tilanteessa pyysin apuun asiantuntijan, joka pystyi antamaan tarkkoja arvioita kyseisistä esineistä ja niiden arvosta. Helpottaa kun ei itse tarvitse miettiä hintoja.
Joo, varmaan kannattaa pyytää asiantuntijan arvio ja sitten päättää. Laittaa vaikka varastoon.
Yhden antiikkikauppiaan kanssa puhuin syksyllä. Sanoi, että ainakaan 1700-luvun ja 1800-luvun kristallikruunut eivät nyt käy kaupaksi.
Mikä on sinänsä omituista, koska ne ovat upeita. Sitä eniten tässä hämmästelen, että miksi antiikki ei mene nyt kaupaksi. Voin ihan hyvin laittaa tavarat varastoon, ei se haittaa, mutta esimerkiksi juuri kristallikruunut, kynttilänjalat, peilit, sekä kustavilaiset ja rokokoo. Itse BV rakastan niitä, ovat aivan upeita. Miten kukaan voi olla pitämättä? Varsinkin kustavilainen tyyli kaikessa on aivan ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"suvun kartanoissa"
Niin, mutta olisin mieluummin myynyt suoraan, luopumatta katteista. Enkä nyt millään pilkkahinnalla myy. Kai sitten pakkaan varastoon, hämmästytti vain.
Sinä kysyit missä myydä ja me vastattiin.
Pidä romusi kun ei neuvot kelpaa!
Kaikenlaisia vouhottajia maa päällään kantaakin.
Ei meille ainakaan mahdu mitään koriste-esineitä. Siksi en itse ostaisi antiikkia.