HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastoja synnytyksistä ja repeämistä:
En löytänyt tietoa siitä, miten paljon repeämiä todellisuudessa on, sillä 1. ja 2. asteen repeämiä ei tilastoida lainkaan, vaan ainoastaan 3. ja 4. asteen repeämät tilastoidaan.
Mutta jos noita THL:n tilastoja katsoo, niin voidaan todeta, että vuonna 2018
Synnytyksistä 16,7 % päätyi sektioon
20,7 % synnyttäjistä tehtiin episiotomia
3.-4.-asteen (peräaukon sulkijalihaksen osittainen tai kokonaan repeytyminen - jopa peräsuolen limakalvon repeytyminen )repeämän sai 1,2 %
30 % synnytyksistä käynnistettiin
Lähde: https://www.slideshare.net/THLfi/perinataalitilasto-synnyttjt-synnytyks…
Kuinkahan moni saa sektiosta jotain yhtä pahoja vaurioita?
Sektion riskiksi joka kuuluu äidille päätettäväksi, katsoisin myös sen, että seuraavissa raskauksissa on enemmän riskejä. Nykyään kuitenkin iso osa naisista haluaa vain sen 1-2 lasta, mutta suurperhettä toivovalle sektio on siis isompi riski kuin pienempää perhettä toivovalle.Minulle tehtiin sektio, en saanut valita vaan lääkäri suoraan määräsi sen. Itse en saanut siinä muita vaurioita kuin se sektiohaava ja sektiopussi, jotka melkein kaikille tulee ja niiden haitta on enää kosmeettinen. Mutta vauva sen sijaan sai sektion vuoksi vaurioita.
Millaisia vaurioita vauvasi sai? Minun vauvani melkein kuoli koska kiireellistä sektiota viivytettiin turhan kauan. Näitäkin olisi kiva nähdä tilastoina. Omalleni ei onneksi jäänyt mitään pysyviä haittoja
Sektio aiheuttaa osalle vauvoista hengityshäiriön, eli että vauva ei pysty hengittämään itse. Vauvani sai sellaisen ja oli melkein viikon teholla hengityslaitteissa kunnes pystyi alkamaan hengittämään. Siitä ei jäänyt pysyviä haittoja vaan lapsi on nyt täysin terve, mutta tuo viikko teholla oli äärimmäisen pelottavaa aikaa kun ei tiennyt yhtään miten käy.
Oikeastiko teholle joutui? Kuopukseni kyllä ns kärisi ja meni happiviiksiin vuorokaudeksi elektiivisen sektion jälkeen, mutta ei minnekään teholle vaan ihan sinne lasten tarkkailuosastolle. Ei siinä ollut ainakaan meillä mitään pelkoa, vaan kerrottiin että näin käy joskus ja siksi ollaan siinä lisähapessa, oliko teillä oikeasti mahdollisuutena ettei vauva ala hengittämään ollenkaan?
Meille sanottiin, että osa saa sen noin lievänä, että on happiviiksissä päivän. Mutta osa saa vakavampana ja sitten ollaan teholla ja pidempään. Kukaan lääkäreistä ei suostunut sanomaan minulle ennustetta siellä teholla, joten en tiedä mitä mahdollisuuksia siinä oli. Yritin kysyä mutta ei suostuttu sanomaan.
Hui, ollut varmasti pelottava kokemus. Onneksi, en löytänyt äkkipäätä ainoatakaan keissiä jossa lapsi ei olisi alkanut hengittämään normaalisti. Ilmeisesti hengitysongelmiin tutkimuksen mukaan oli mahdollisuus vk 39 2,1% sektioiduilla vauvoilla ja 1,1% alatiellä (aarhusissa tehty tutkimus). Näistäkin tulisi keskustella mielestäni avoimesti. Mitä enemmän tietoa on saatavilla, sitä parempia päätöksiä osaavat ihmiset tehdä.
Arvaa olisiko pelkoani helpottanut, jos joku lääkäri olisi sanonut, että vauvani selviää varmasti! En ymmärrä miksi ne ei viitsineet edes kun kysyin niin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt tietoa siitä, miten paljon repeämiä todellisuudessa on, sillä 1. ja 2. asteen repeämiä ei tilastoida lainkaan, vaan ainoastaan 3. ja 4. asteen repeämät tilastoidaan.
3.-4.-asteen (peräaukon sulkijalihaksen osittainen tai kokonaan repeytyminen - jopa peräsuolen limakalvon repeytyminen )repeämän sai 1,2 %
Sektion riskiksi joka kuuluu äidille päätettäväksi, katsoisin myös sen, että seuraavissa raskauksissa on enemmän riskejä. Nykyään kuitenkin iso osa naisista haluaa vain sen 1-2 lasta, mutta suurperhettä toivovalle sektio on siis isompi riski kuin pienempää perhettä toivovalle.Minulle tehtiin sektio, en saanut valita vaan lääkäri suoraan määräsi sen. Itse en saanut siinä muita vaurioita kuin se sektiohaava ja sektiopussi, jotka melkein kaikille tulee ja niiden haitta on enää kosmeettinen. Mutta vauva sen sijaan sai sektion vuoksi vaurioita.
Millaisia vaurioita vauvasi sai? Minun vauvani melkein kuoli koska kiireellistä sektiota viivytettiin turhan kauan. Näitäkin olisi kiva nähdä tilastoina. Omalleni ei onneksi jäänyt mitään pysyviä haittoja
Sektio aiheuttaa osalle vauvoista hengityshäiriön, eli että vauva ei pysty hengittämään itse. Vauvani sai sellaisen ja oli melkein viikon teholla hengityslaitteissa kunnes pystyi alkamaan hengittämään. Siitä ei jäänyt pysyviä haittoja vaan lapsi on nyt täysin terve, mutta tuo viikko teholla oli äärimmäisen pelottavaa aikaa kun ei tiennyt yhtään miten käy.
Oikeastiko teholle joutui? Kuopukseni kyllä ns kärisi ja meni happiviiksiin vuorokaudeksi elektiivisen sektion jälkeen, mutta ei minnekään teholle vaan ihan sinne lasten tarkkailuosastolle. Ei siinä ollut ainakaan meillä mitään pelkoa, vaan kerrottiin että näin käy joskus ja siksi ollaan siinä lisähapessa, oliko teillä oikeasti mahdollisuutena ettei vauva ala hengittämään ollenkaan?
Meille sanottiin, että osa saa sen noin lievänä, että on happiviiksissä päivän. Mutta osa saa vakavampana ja sitten ollaan teholla ja pidempään. Kukaan lääkäreistä ei suostunut sanomaan minulle ennustetta siellä teholla, joten en tiedä mitä mahdollisuuksia siinä oli. Yritin kysyä mutta ei suostuttu sanomaan.
Hui, ollut varmasti pelottava kokemus. Onneksi, en löytänyt äkkipäätä ainoatakaan keissiä jossa lapsi ei olisi alkanut hengittämään normaalisti. Ilmeisesti hengitysongelmiin tutkimuksen mukaan oli mahdollisuus vk 39 2,1% sektioiduilla vauvoilla ja 1,1% alatiellä (aarhusissa tehty tutkimus). Näistäkin tulisi keskustella mielestäni avoimesti. Mitä enemmän tietoa on saatavilla, sitä parempia päätöksiä osaavat ihmiset tehdä.
Nimenomaan oikeaa tutkittua tietoa eikä naapurin mamman serkun kummin kaiman kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättelen tästä sitten, että n. 60 % synnytyksistä menee melko hyvin, ilman sen suurempia vaurioita, episiotomiaa tai sektiota. 40 % synnytyksistä on nähtävästi täynnä ylläytyksiä.
En kiellä sitä etteikö tavallinen alatiesynnytys voisi mennä hyvin, sillä suurin osa (n.60%) varmaan menee, näin myös tuttavillani. On kuitenkaan turha kieltää sitä, etteikö riskejä isompiinkin vaurioihin todella olisi, ja jos joku haluaa sektion niitä ajatellen, niin se tulisi sallia aina. Onneksi sektion saa Suomessa sitä jämäkästi pyytämällä.
Lääkäri ei pyyntöihin suostu, hän tekee niin kuin on parasta lääketieteelliseltä kannalta. Siksi sektiota ei pystytä lupaamaan, koska lääkäri ei voi tietää miten synnytys etenee. Ei siinä auta jämäkkyys tai itku.
Olet väärässä. Nykypäivänä ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta. Sektiota ei saa automaattisesti, mutta jos sitä toivoo ja käy asiasta puhumassa pelkopolilla, niin sen saa aivan varmasti. Sektion saamisessa nimenoaa auttaa jämäkkyys ja se, että on perehtynyt molempien synnytystapojen riskeihin ja osaa perustella kantansa.
t. terkkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättelen tästä sitten, että n. 60 % synnytyksistä menee melko hyvin, ilman sen suurempia vaurioita, episiotomiaa tai sektiota. 40 % synnytyksistä on nähtävästi täynnä ylläytyksiä.
En kiellä sitä etteikö tavallinen alatiesynnytys voisi mennä hyvin, sillä suurin osa (n.60%) varmaan menee, näin myös tuttavillani. On kuitenkaan turha kieltää sitä, etteikö riskejä isompiinkin vaurioihin todella olisi, ja jos joku haluaa sektion niitä ajatellen, niin se tulisi sallia aina. Onneksi sektion saa Suomessa sitä jämäkästi pyytämällä.
Lääkäri ei pyyntöihin suostu, hän tekee niin kuin on parasta lääketieteelliseltä kannalta. Siksi sektiota ei pystytä lupaamaan, koska lääkäri ei voi tietää miten synnytys etenee. Ei siinä auta jämäkkyys tai itku.
Mun on pakko sanoa tähän, että ei pidä paikkaansa. Suurinta osaa lääkäreistä ei kiinnosta mikään lääketieteellinen kanta mitä synnytyksiin tulee, eikä myöskään se äiti. Koska "lapset syntyvät alakautta", aina, väkisin, vaikka se äiti olisi ihan loppu, järkyttävissä kivuissa ja lapsi vaarassa.
Itse tappelin itselleni sektion. Ihan kirjaimellisesti. Luin papereita itsestäni, ilmeisesti en ole normaali kun en halunnut ottaa riskiä vauvan vahingoittumisesta. Myös mieheni haukutiin. Käytiin lääkärissä varmasti se 10-12 kertaa ennen kuin vihdoin sain sektioajan. Se oli ihan hirveää. Itse itken paniikissa, mies puolustaa mua ja lääkäri nauraa.
Onneksi leikkaava lääkäri oli ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko sanoa tähän, että ei pidä paikkaansa. Suurinta osaa lääkäreistä ei kiinnosta mikään lääketieteellinen kanta mitä synnytyksiin tulee, eikä myöskään se äiti. Koska "lapset syntyvät alakautta", aina, väkisin, vaikka se äiti olisi ihan loppu, järkyttävissä kivuissa ja lapsi vaarassa.
Itse tappelin itselleni sektion. Ihan kirjaimellisesti. Luin papereita itsestäni, ilmeisesti en ole normaali kun en halunnut ottaa riskiä vauvan vahingoittumisesta. Myös mieheni haukutiin. Käytiin lääkärissä varmasti se 10-12 kertaa ennen kuin vihdoin sain sektioajan. Se oli ihan hirveää. Itse itken paniikissa, mies puolustaa mua ja lääkäri nauraa.
Eivät synny. Minun vauvani ei olisi mahtunut syntymään alakautta. Ei vaikka olisin revennyt todella pahasti ja kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. lapsen hapenpuute? Erbin pareesi? Kohtutulehdus? Istukan käsin irrotukset? Kipushokki?
Näistä yritin itsekin löytää tilastoja, mutta en löytänyt. Jos joku löytää, niin laittakaa tänne, kiinnostaa todella. Voiko olla, ettei näitäkään asioita tilastoida? Miksi ei?
Synnytystavan vaikutus äidin ja lapsen terveyteen
Suomen Lääkärilehti / Pallasmaa N, Rautava S, Timonen S (2016)
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/04/27/681/sll25…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisen kokemuksen mukaan pitää käydä kolme kertaa pelkopolille keskustelemassa ja viimeisellä kerralla sovitaan sektioaika.
Näin voi käydä ellei ole jämäkkä. Jos ekalla kerralla ilmoittaa haluavansa vain ja ainoastaan sektion, ei turhia lisäkäyntejä tule.
Varmaan. Nykyään potilas sanelee, lääkäri tottelee. Sopii yrittää 🙄
Jaa, itsellä harvinaisempi syöpä ja lääkkeet, joita käytän ovat sen verran erikoisia, että tähän asti kukaan tapaamaan yleislääkäri ole tiennyt näistä yhtään mitään. Sen takia luotan enemmän oman osaston lääkäriin. Lääkäriin, joka on aiheeseen erikoistunut. Joskus olen tosin valitettavasti joutunut käymään terveyskeskuksen lääkärillä. Silloin minä olen oikeastaan se asiantuntija ja kerron mitä tarvitsen, lääkäri vain googlettaa ja nyökkää. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion riskiksi joka kuuluu äidille päätettäväksi, katsoisin myös sen, että seuraavissa raskauksissa on enemmän riskejä. Nykyään kuitenkin iso osa naisista haluaa vain sen 1-2 lasta, mutta suurperhettä toivovalle sektio on siis isompi riski kuin pienempää perhettä toivovalle.
En löydä tilastoja, mutta olisin itsekin kiinnostunut näkemään niitä tilastoja. Sektioryhmässä tätä kyseltiin, että mitä oli tullut kenellekin, mutta ne eivät tietenkään ole mitään virallisia tutkimustuloksia eivätkä sen puoleen vertailukelpoisia. Yleistuntuma kuitenkin asiasta on, että sektioistakin tulee isompia haittoja vain harvoille ja suurin osa on tyytyväinen sektiokokemukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nämä, jotka kaipaavat sektiomahdollisuutta yksityissairaaloihin, miettineet sitä tilannetta, että vauva tarvitseekin nopeasti tehohoitoa?
Varmasti, mutta pelko siitä lapsen vahingoittumisesta tai jopa kuolemisesta alatiesynnytyksessä oli voimakkaampi. Onneksi sain pelkosektion.
Sulla kävi hyvin, ole tyytyväinen siitä. Kävin pelkoni takia puhumassa synnytyksestä heti raskauden varmistuttua. Osallistuin ryhmiin ja yritin kaikkeni pelon vähentämiseksi. Se ei vaan vähentynyt ja alkoi olla jo aika tuskaista. Minulle luvattiin hyvissä ajoin sektio. Se helpotti. Mutta sitten kävi niin, että synnytys alkoi jo raskausviikolla 32 jolloin olin kaukana kotoa. Jouduin synnyttämään vaikka minulle oli luvattu sektio. Pettymys oli valtava. En ole toipunut siitä vieläkään. En aio enää tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan nämä, jotka kaipaavat sektiomahdollisuutta yksityissairaaloihin, miettineet sitä tilannetta, että vauva tarvitseekin nopeasti tehohoitoa?
Tai, että itsellä käykin sektiossa huonosti? En usko heidän tiedostavan riskejä, koska kuvitelmat synnytyksistä ovat kuin kauhukertomuksia lukeneilla varhaisteineillä.
Kyllä olin hyvin tietoinen sektion riskeistä. Ja kun kuopukselleni sain pelkosektion niin oli jo KOKEMUKSET aivan helvetillisestä kauhukertomuksesta joka jätti ikuiset traumat, PTSD:n, haljenneen lantion ja aiheutti melkein hengenlähdön kummallekin. Ja sen sektion kuitenkin lopulta. Lantiosta ei olisi mahtunut kuin kananmuna ulos, mutta tutkittiinko sitä vaikka kerroin pelkoni jo esikoisen pelkopolikäynneillä. Oman äitini synnytyskokemus oli hirvittävä, ilmeisesti juuri ahtaan lantion vuoksi, kuten myös isoäidilläni ja hänen äidillään. Oma tuntemukseni oli, että en kykene synnyttämään alakautta. Ikävä kyllä uskoin ennemmin pelkopolin henkilökuntaa.
Riskeistä ei kerrota totuudenmukaisesti. Niitä ei edes tilastoida totuudenmukaisesti, vaan omakin kokemukseni tilastoitiin SEKTION komplikaatioiden alle, ei epäonnistuneen alatieyrityksen. Jonka lisäksi lääkärit toimivat todella epäloogisesti, esim omalla kohdallani haluttiin KÄYNNISTÄÄ kuopuksen synnytys vk 38 (alle vuosi kiireellisestä sektiosta!) jotta vauva ei ehdi kasvaa liian isoksi. Pelkosektiopöydällä selvisi, että kohtuni oli ohentunut niin paljon että käynnistys olisi voinut repiä sen kappaleiksi. Onneksi olin siinä vaiheessa jo luottanut omaan kroppaani niin paljon, että olin vaatinut pelkosektion ja elektiivinen sektio menikin kaiken kaikkiaan erittäin hyvin. Enempää lapsia en edes lähtenyt yrittämään, koska tiesin että kohtu ei välttämättä kestäisi sektioiden vuoksi.
Minua taas kiinnostaa, miksi nykypäivänä naiset asettavat vartalonsa noin tuskalliseen tilanteeseen sallimalla perinteisen tavan synnyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan järkyttävältä :( Ei tuollaista kohtelua saisi olla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Nykypäivänä ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta. Sektiota ei saa automaattisesti, mutta jos sitä toivoo ja käy asiasta puhumassa pelkopolilla, niin sen saa aivan varmasti. Sektion saamisessa nimenoaa auttaa jämäkkyys ja se, että on perehtynyt molempien synnytystapojen riskeihin ja osaa perustella kantansa.
t. terkkari
Kerro missä sen sektion saa! Olen joutunut 2 kertaa synnyttää alakautta vaikka vaadin sektiota ekan neuvola kerran jälkeen. Pelkopolilla vaan keskusteltiin ja keskusteltiin vaikka pysyin kannassani: toivon sektiota. En sitä sitten saanut. Ja tämä on tapahtunut 2 kertaa. Lapsia en enää tee, koska en uskalla, pää hajoaa pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaa, miksi nykypäivänä naiset asettavat vartalonsa noin tuskalliseen tilanteeseen sallimalla perinteisen tavan synnyttää?
Yhtä paljon ihmeteltävää on siinä, miksi nykypäivänä naiset asettavat vartalonsa niin vaaralliseen tilanteeseen sallimalla keisarileikkauksen?
No, suurimmalla osalla se menee hyvin ja niin saa oman lapsen.
+ Jos toivoo oikein helpolla pääsevänsä niin alatiesynnytyksestä voi parhaimmillaan selvitä kaikkein täydellisimmällä palautumisella ilman, että naisen vartalon kyky synnyttää tulevaisuudessakin terveitä lapsia heikkenee yhtä paljon kuin sektiossa.
Kiinnostavaa ja ihmeellistähän se on, elämän synnyttäminen alateitse tai sektiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. terkkari
Sektiota en saanut lukuisista pyynnöistä huolimatta. Kävin ryhmässä, tutustuin molempien tapojen riskeihin. Tein kaiken. En silti saanut sektiota. Miksi lupaat olemattomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion riskiksi joka kuuluu äidille päätettäväksi, katsoisin myös sen, että seuraavissa raskauksissa on enemmän riskejä. Nykyään kuitenkin iso osa naisista haluaa vain sen 1-2 lasta, mutta suurperhettä toivovalle sektio on siis isompi riski kuin pienempää perhettä toivovalle.En löydä tilastoja, mutta olisin itsekin kiinnostunut näkemään niitä tilastoja. Sektioryhmässä tätä kyseltiin, että mitä oli tullut kenellekin, mutta ne eivät tietenkään ole mitään virallisia tutkimustuloksia eivätkä sen puoleen vertailukelpoisia. Yleistuntuma kuitenkin asiasta on, että sektioistakin tulee isompia haittoja vain harvoille ja suurin osa on tyytyväinen sektiokokemukseensa.
tässä on THLn tilastoja
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138998/Tr49_19.pdf?sequenc…
https://thl.fi/documents/10531/0/Tr49_19_liitetaulukot.pdf/712d65c7-3e7…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. terkkari
Kerro missä sen sektion saa! Olen joutunut 2 kertaa synnyttää alakautta vaikka vaadin sektiota ekan neuvola kerran jälkeen. Pelkopolilla vaan keskusteltiin ja keskusteltiin vaikka pysyin kannassani: toivon sektiota. En sitä sitten saanut. Ja tämä on tapahtunut 2 kertaa. Lapsia en enää tee, koska en uskalla, pää hajoaa pelosta.
Mulla oli se tilanne, että vähänkin ujompi nainen olisi joutunut synnyttämään alateitse. En prkele antanut periksi. Se sai jo naurettavia piirteitä, miten pitkään sektio kiellettiin multa. Sitä ei todellakaan ollut ainakaan 10 vuotta sitten mitenkään helppo saada. En siis syytä sinua ujoksi tms. vaan yritän sanoa, että ymmärrän.
Viimeisellä käynnillä ilmoitin, että jos ette nyt VIHDOIN anna sitä sektioaikaa, en tule ollenkaan synnyttämään vaan leikkaan itse lapsen kotona ulos. Olin jo viikolla 36, itkin ja tärisin. Meni perille. Toista lasta en tee ikinä, en halua käydä läpi samaa taistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. terkkari
HUS
Tänne voi tulla synnyttämään muualtakin Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion riskiksi joka kuuluu äidille päätettäväksi, katsoisin myös sen, että seuraavissa raskauksissa on enemmän riskejä. Nykyään kuitenkin iso osa naisista haluaa vain sen 1-2 lasta, mutta suurperhettä toivovalle sektio on siis isompi riski kuin pienempää perhettä toivovalle.En löydä tilastoja, mutta olisin itsekin kiinnostunut näkemään niitä tilastoja. Sektioryhmässä tätä kyseltiin, että mitä oli tullut kenellekin, mutta ne eivät tietenkään ole mitään virallisia tutkimustuloksia eivätkä sen puoleen vertailukelpoisia. Yleistuntuma kuitenkin asiasta on, että sektioistakin tulee isompia haittoja vain harvoille ja suurin osa on tyytyväinen sektiokokemukseensa.
tässä on THLn tilastoja
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138998/Tr49_19.pdf?sequenc…
https://thl.fi/documents/10531/0/Tr49_19_liitetaulukot.pdf/712d65c7-3e7…
Kuulehan, tarkoitin niitä tilastoja, mistä selviäisi sektioista tulleita vaurioita. Nuo samaiset THL:n tilastot postasin tänne itse jo aiemmin. Sektioista ei pahemmin näytä löytyvän suomalaisia tilastoja, mistä näkyisi onko tullut esim. kohtutulehduksia, kohdun repeämä seuraavassa raskaudessa/synnytyksessä, kroonista haavakipua, veritulppa tms. (Se, ettei tilastoja löydy, ei tietenkään tarkoita että niitä ei tapahtuisi).
Tilastoja ei löydy myöskään siitä, miten moni on kärsinyt pitkittyneestä synnytyksestä, hapen puutteesta, saanut erbin pareesin tai jonkun neurologisen vamman - siksi ettei leikattu ajoissa. Näitäkin tapahtuu, mutta miten paljon tarkalleen. Se olisi mielenkiintoista tietää.
Tai, että itsellä käykin sektiossa huonosti? En usko heidän tiedostavan riskejä, koska kuvitelmat synnytyksistä ovat kuin kauhukertomuksia lukeneilla varhaisteineillä.