HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jännä, miten itselleni ei ole tullut nämä pelkoasiat pieneen mieleenkään. Mistähän se johtuu? Että omalla äidillä on rohkaisevia kokemuksia?
Onko teillä pelkääjät joku syy uskoa, että pelko käy toteen? Onko äidillänne ollut vaikeita synnytyksiä? Onko omassa fysiikassanne jokin sellainen tekijä, jonka vuoksi synnytys pelottaa? Oletteko riskiryhmää?
Pakkohan tämän on olla henkilökohtaista, kun itse en ymmärrä tätä yhtään.
Ja tämä pelko siirretään kovaa vauhtia omiin tyttäriin.
Ehkä. Ja pelko mistä: kivusta, kontrollin menettämisestä, alapäähän kajoamisesta vai mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääminen on kurjaa. Minusta ihmisille pitäisi antaa apua jos he pelkäävät, ihan sama mikä se pelon kohde on. Telkkarissa olen joskus nähnyt sellaisenkin ihmisen, joka pelkäsi tuoreita vihanneksia. Turha näille hammaslääkäri- ynnä muille lääketieteellisille peloille on nauraa, vaan apua nämä ihmiset tarvitsevat. Todennäköisesti synnytyspelkoiset pelkäävät monia muitakin asioita ja jos heitä autetaan voittamaan yksi pelko, seuraavan pelon voittaminen on jo paljon helpompaa. Ja elämänlaatu paranee kohisemalla.
Sinäkö vertaat synnytyspelkoa vihannespelkoon? Oikeasti? Synnytyksessä voi äiti tai lapsia vammautua tai kuolla. Mitä pahaa porkkana tekee muulle kuin allergiselle?
Minä päivänä tahansa saattaa kuka tahansa äiti ja lapsi vammautua tai jopa kuolla vaikka liikenteessä. Tai suuremmalla todennäköisyydellä ennen syntymää.
Vuonna 2018 tieliikenteessä kuoli 237 ihmistä.
Vuonna 2017 tieliikenteessä kuoli 238 henkilöä.
Tähän asti pienin kuolleiden määrä, 229 henkeä, koettiin vuonna 2014.
Suomessa on kuollut viimeisen viiden vuoden aikana nollasta kolmeen naista vuodessa synnytyksessä.
Synnytyksessä vauvoja ei ole kuollut, mutta kuolleina syntyneitä vauvoja on noin 150 vuodessa ja hiukan yli 100 vauvaa kuolee ensimmäisen elinvuotensa aikana. Näiden yleisimmät kuolinsyyt ovat epämuodostumat ja syntymän ennenaikaisuus.
Kätkytkuolemia tapahtuu noin 10-20 vuodessa.
Miten kuolemat liittyvät tähän keskusteluun?
Ihan vaan vastauksena tälle: "Sinäkö vertaat synnytyspelkoa vihannespelkoon? Oikeasti? Synnytyksessä voi äiti tai lapsia vammautua tai kuolla. Mitä pahaa porkkana tekee muulle kuin allergiselle?"
Kuolema tai vammautuminen, oma tai lapsesi tapahtuu ennemmin monituhatkertaisella varmuudella liikenteessä tai omien elintapojen seurauksena kuin synnytyksessä. Pelottaako liikenne? Onko elintavat kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys voi aina johtaa kiireelliseen sektioon tai hätäsektioon. Ne on aika paljon stressaavampia tilanteita kuin suunniteltu sektio.
Kiireelliseen tai hätäsektioon voi joutua, vaikka olisi suunniteltu sektio jo kalenterissa valmiina.
Myös ovesta ulos astuessaan voi joutua tieltä eksyneen auton alle. Tämäkin noin 1000 kertaa todennäköisempää kuin synnytyksessä vammautuminen tai kuoleminen. Synnytyspelko on absurdia pelkoa Suomessa, jossa liikenteessä ja elintapasairauksissa kuolee 1000 kertaisesti todennäköisemmin. Uskallatko astua kotoa ulos? Uskallatko kuitenkaan olla astumatta ja huolehtimatta kunnostasi. Niinpä.
Joko et selviytyisi edes helposta tilastomatematiikan kurssista tai sitten et ole koskaan nähnyt tilastoa erilaisista synnytyksessä aiheutuneista vaurioista.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tehtäväni naisena ole mikään porsiminen. Mulla on ihan eri prioriteetit ja suunnitelmat elämääni.
Huutonaurua naisen logiikalle :D Lajimme säilymisen kannalta sinun tehtäväsi on juurikin se "porsiminen". Hyvää argumentointia toki tuollainen vähättelevä kielenkäyttö kuten "porsiminen". Mutta käytä toki koko elämäsi matkusteluun ja muuhun hedonismiin niin muut ihmiset kyllä valtaavat Suomen lopulta korkeammilla syntyvyysluvuillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jännä, miten itselleni ei ole tullut nämä pelkoasiat pieneen mieleenkään. Mistähän se johtuu? Että omalla äidillä on rohkaisevia kokemuksia?
Onko teillä pelkääjät joku syy uskoa, että pelko käy toteen? Onko äidillänne ollut vaikeita synnytyksiä? Onko omassa fysiikassanne jokin sellainen tekijä, jonka vuoksi synnytys pelottaa? Oletteko riskiryhmää?
Ehkä. Ja pelko mistä: kivusta, kontrollin menettämisestä, alapäähän kajoamisesta vai mistä.
Varmaan kaikesta noista, mutta ei lapsen parhaan vuoksi, koska lapselle turvallisin tapa on alatiesynnytys.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää, että moni korostaa ensijaisesti haluavansa sektion itsensä ja repeämispelkojensa takia. Kyllä mä valitsisin synnytystavan lasta ajatellen. Olisi sitten sektio tai alatie.
Sinä oletkin Pyhistä Pyhin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääminen on kurjaa. Minusta ihmisille pitäisi antaa apua jos he pelkäävät, ihan sama mikä se pelon kohde on. Telkkarissa olen joskus nähnyt sellaisenkin ihmisen, joka pelkäsi tuoreita vihanneksia. Turha näille hammaslääkäri- ynnä muille lääketieteellisille peloille on nauraa, vaan apua nämä ihmiset tarvitsevat. Todennäköisesti synnytyspelkoiset pelkäävät monia muitakin asioita ja jos heitä autetaan voittamaan yksi pelko, seuraavan pelon voittaminen on jo paljon helpompaa. Ja elämänlaatu paranee kohisemalla.
Sinäkö vertaat synnytyspelkoa vihannespelkoon? Oikeasti? Synnytyksessä voi äiti tai lapsia vammautua tai kuolla. Mitä pahaa porkkana tekee muulle kuin allergiselle?
Minä päivänä tahansa saattaa kuka tahansa äiti ja lapsi vammautua tai jopa kuolla vaikka liikenteessä. Tai suuremmalla todennäköisyydellä ennen syntymää.
Suomessa on kuollut viimeisen viiden vuoden aikana nollasta kolmeen naista vuodessa synnytyksessä.
Synnytyksessä vauvoja ei ole kuollut, mutta kuolleina syntyneitä vauvoja on noin 150 vuodessa ja hiukan yli 100 vauvaa kuolee ensimmäisen elinvuotensa aikana. Näiden yleisimmät kuolinsyyt ovat epämuodostumat ja syntymän ennenaikaisuus.
Ihan vaan vastauksena tälle: "Sinäkö vertaat synnytyspelkoa vihannespelkoon? Oikeasti? Synnytyksessä voi äiti tai lapsia vammautua tai kuolla. Mitä pahaa porkkana tekee muulle kuin allergiselle?"
Kuolema tai vammautuminen, oma tai lapsesi tapahtuu ennemmin monituhatkertaisella varmuudella liikenteessä tai omien elintapojen seurauksena kuin synnytyksessä. Pelottaako liikenne? Onko elintavat kunnossa?
Oletko sinä se sama, matematiikkaa osaamaton hullu taas kommentoimassa? Mars kouluun opettelemaan edes perusasiat kuntoon. Älä ainakaan täällä puhu asioista, joista et selvästikään mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on lapselle turvallisin ja bakteerit saa emättimestä vaikka pumpulipuikolla, jota sitten hieroo vauvan naanaan, jos tätä pitää tärkeänä.
Alatie on turvallisin sekä lapselle että äidille, jos ei ole lääketieteellisiä syitä päättää toisin.
Kun sitä EI VOI TIETÄÄ yksilön kohdalla. Kaikkea voi sattua.
Juuri koska sitä ei voi tietää omalla kohdalla, onkin loogista valita tilastollisesti turvallisempi tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tehtäväni naisena ole mikään porsiminen. Mulla on ihan eri prioriteetit ja suunnitelmat elämääni.
Huutonaurua naisen logiikalle :D Lajimme säilymisen kannalta sinun tehtäväsi on juurikin se "porsiminen". Hyvää argumentointia toki tuollainen vähättelevä kielenkäyttö kuten "porsiminen". Mutta käytä toki koko elämäsi matkusteluun ja muuhun hedonismiin niin muut ihmiset kyllä valtaavat Suomen lopulta korkeammilla syntyvyysluvuillaan
Jos tuo Suomen valtaaminen on ongelma, niin tämän naisen logiikan mukaan juuri minulle sillä ei ole mitään väliä, kun ei tarvitse välittää, onko maa tai maailma mitenkään elinkelpoinen. Ihmeen vähän siitä tuntuvat lisääntyjätkään välittävän.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se sama, matematiikkaa osaamaton hullu taas kommentoimassa? Mars kouluun opettelemaan edes perusasiat kuntoon. Älä ainakaan täällä puhu asioista, joista et selvästikään mitään ymmärrä.
Keskustelupoliisi bongattu.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys voi aina johtaa kiireelliseen sektioon tai hätäsektioon. Ne on aika paljon stressaavampia tilanteita kuin suunniteltu sektio.
Kiireelliseen tai hätäsektioon voi joutua, vaikka olisi suunniteltu sektio jo kalenterissa valmiina.
Myös ovesta ulos astuessaan voi joutua tieltä eksyneen auton alle. Tämäkin noin 1000 kertaa todennäköisempää kuin synnytyksessä vammautuminen tai kuoleminen. Synnytyspelko on absurdia pelkoa Suomessa, jossa liikenteessä ja elintapasairauksissa kuolee 1000 kertaisesti todennäköisemmin. Uskallatko astua kotoa ulos? Uskallatko kuitenkaan olla astumatta ja huolehtimatta kunnostasi. Niinpä.
Mieluummin heittäisin veivini liikenteessä, kuin huonon tuurin sattuessa kusisin loppuelämäni alleni.
Kaikille sektio viikolla 36 viimeistään. Suotta lihovat vauvat kohdussa viimeiset neljä viikkoa. Isoja ovat syntyessään nykyään muutenkin. Millainen homma muuten olisi järjestää kaikille tuo sektio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on lapselle turvallisin ja bakteerit saa emättimestä vaikka pumpulipuikolla, jota sitten hieroo vauvan naanaan, jos tätä pitää tärkeänä.
Alatie on turvallisin sekä lapselle että äidille, jos ei ole lääketieteellisiä syitä päättää toisin.
Kun sitä EI VOI TIETÄÄ yksilön kohdalla. Kaikkea voi sattua.
Kaikkea voi sattua ja todennäköisimmin sattuu kotona. Suomessa sattuu vuosittain 700 000 koti- ja vapaa-ajan tapaturmaa, joissa kuolee yli 2000 ihmistä ja yli 50 000 joutuu sairaalaan. Synnytyspelon hoito kuuluu asianmukaiselle taholle, ei synnytyssairaalaan sektion järjestämisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitå se tuota kirjoittajaa haittaa? Eihän hän ole täällä silloin enää vaan on elånyt oman elämänsä parhaalla näkemällään tavalla. Tuo kirjoittamasi on varmaan sitå kuuluisaa miehen logiikkaa eli ei mitåän logiikkaa, huoh.
Luuletko ettå naiset on niin tyhmiä että alkaisivat lisåäntymään kun joku haukkuu ja vähättelee heitå?
Jos miehet synnyttäisivät , jokaisesta syntyvästä lapsesta maksettaisiin joku rasituspalkkio. Se selitettäisiin sillä suurella rasituksella, joka synnyttäjän vartaloon kohdistuu.
Nyt kun naiset synnyttävät, sehän on vaan naisen elämän luonnollinen tapahtuma eikä siitä tarvitse mitään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla katkeralla ikisinkku-possulla ole edes mahdollisuutta on porsimiseen. On kaiken lisäksi köyhä luuseri mt-kuntoutuja, joka ei saa edes Tallinan risteilyä saati itsellisiä hoitoja itselleen ostettua eikä baariäijät koske metrin seipäälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Varmastikin tämä vastaus nro 315: "Mieluummin heittäisin veivini liikenteessä, kuin huonon tuurin sattuessa kusisin loppuelämäni alleni."
Tosin liikeenteessäkin voi loukkaantua niin, että kusee alleen loppuelämänsä ja vähän pahemmin. Mutta ehkä tuo allekuseminen on sitten se pahin skenaarioa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sektio viikolla 36 viimeistään. Suotta lihovat vauvat kohdussa viimeiset neljä viikkoa. Isoja ovat syntyessään nykyään muutenkin. Millainen homma muuten olisi järjestää kaikille tuo sektio?
No jaa minun täydellisesti sujuneessa raskaudessani vauva syntyi laskettuna päivänä ja painoi alle 3 kg. Rv 36 olisi voinut olla vähän ehkä aikaisin, kaikki kun emme ole diabeetikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin heittäisin veivini liikenteessä, kuin huonon tuurin sattuessa kusisin loppuelämäni alleni.
Virtsankarkailusta kärsii 8 % sektiomammoista, joten olepa varovainen, ettet vain päästä itseäsi hedelmöittyneeseen tilaan.