Vähäsuolainen ruoka
Minulle määrättiin lääkitys verenpaineeseen ja ohjattiin noudattamaan vähäsuolaisempaa ruokavaliota. Lääkärin mukaan jopa 80% saadusta suolasta tulee ”piilosuolana” eri elintarvikkeissa. Aloin siis aktiivisesti tutkimaan leipien, juustojen jne tuoteselosteita, ja tyrmistyneenä jouduin toteamaan että ihan tolkuttoman paljon suolaa lisätään lähes kaikkeen. Miksi ei laki säätele suolamäärien käyttöä elintarvikkeissa? Kun sydän- ja verisuoni sairaudet kuitenkin ovat suurin terveysuhka ja aiheuttavat julmetut kulut terveydenhuoltoon? Kenen etu on että suomalaiset näin lähes pakotetaan/ huijataan hankkimaan vakavia sairauksia? Tähän kansanterveydellisesti erittäin merkittävään asiaan kun olisi hyvin helppoa puuttua lainsäädännöllä? Sydän- ja verisuonitautien lisäksi suolalla on osuutta moniin muihinkin vakaviin sairauksiin. Jos suolansaantia lakimuutosten turvin säännösteltäisiin, eikö se ajan myötä siis auttaisi myös paljon puhuttuun hoitaja pulaan kun ihmiset olisivat terveempiä ja potilasmäärät vähenisivät? Tää suolan haitallisuus on niin hyvin tiedossa oleva asia, että tuntuu siltä että kyseessä olisi jokin outo valtion salaliitto omaa kansaansa vastaan kun asiaan ei mitenkään puututa.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Tämä suolakammo menee jo aivan överiksi. Suurimmalle osalle ihmisistä suola ei aiheuta mitään terveyshaittoja. Ne keillä verenpaine nousee ovat vähemmistö. Suositukset perustuvat kansanterveyteen, mutta jokainen meistä on yksilö. Jos verenpaineeni on kunnossa, niin miksi minun pitäisi syödä mautonta ruokaa?
No eihän kukaan estäkään?
Tosin on varmaan hyvä kysyä, että miksi suomalaisten verenpaine on niin korkea, jos suola ei vaikuta kuin pienelle vähemmistölle? Mikä suomalaisten ruokavaliossa on sitten vikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pelkäävät lisäaineita, joten valmisruokien valmistajat ovat vähentäneet niitä. Arominvahventeiden poistaminen miedontaa makua, joten se korvataan suolan lisäyksellä. Tämä on absurdia, koska lisäaineiden haitallisuus on hyvin kiistanalainen asia vähintäänkin ja osa E-koodeista on ihan harmittomia luonnontuotteitakin, mutta suola nyt ainakin on taatusti haitallista. Kysyntä kuitenkin määrää tekemään näin, koska on niin paljon sellaisia, jotka välttelevät haitallisiksi luulemiaan lisäaineita.
Suola on välttämätön aine, ei suinkaan haitallista.
Suola on välttämätöntä, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä voisi saada liikaa. Vesi ja ilmakin ovat välttämättömiä, mutta niitäkin voi saada liikaa. Miten tämä voi olla joillekin niin hankala ymmärtää?
Joku ehkä maininnut jo, mutta mauste-seokset on pahimmillaan 50-70% suolaa
Jokainen kuitenkin on ensisijaisesti itse vastuussa siitä mitä syö ja millaisiin makumieltymyksiin lapsensakin opettaa joten kaikki lähtee niistä omista valinnoista.
Jos vaikka aloittaisi sillä että aterialautasella olisi puolet kasvikunnan tuotteita , kauden mukaan tuoreita tai pakastettuja ilman kastikkeita ja muita piilokaloreita, -rasvoja tai -suolaa. Lisäksi kotona käytettäisiin jodioitua suolaa ja sitäkin vain hillitysti esim. yrteillä haettaisiin makua eikä suolalla ja valmiiksi suolatuilla mausteseoksilla. Ja niitä suolattomiakin mausteseoksia on, ne on merkitty erikseen ainakin kotimaiset pakkaukset.
Jos jokainen hoitaisi ensin ne asiat jotka voi itse tehdä ja vasta sitten huudettaisiin julkista tahoa apuun. Tästä hysteriasta tulee jo mieleen että tämä on osa mainoskampanjaa ja seuraava vaihe on se kun "yleisön pyynnöstä" markkinoille saapuu suositun kansan pelastaja, joku uusi einesarja... Kun se ratkaisu on ensisijaisesti omissa valinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ihmiset kuitenkin ovat kiireisiä ja syövät valmisruokia/ puolivalmisteita, leipää, leikkeleitä, juustoja jne... miksi laki ei säännöstele suolan lisäämistä näihin tuotteisiin? Myös työpaikka lounaista kertyy aivan liikaa suolaa. Jos todella 80% saadusta suolasta tulee muualta kuin kotiruoasta, on kyllä tilanne huolestuttava!
Ehkä sen kiireen voisi lopettaa ja alkaa elää ihan oikeasti.
Meneekö kaikilta pointti ohi?! Kysymys kuuluu: miksi lainsäädännöllä ei haluta puuttua asiaan vaikka se olisi niin helppoa? Jos kerran lähes kaikki (myös te skeptiset siis hyvin todennäköisesti) saavat reilusti yli suositellun määtän suolaa, on kyllä jossain muussakin vikaa kuin kansan ruokailutottumuksissa! Luvut ovat siis miehillä lähes 100% ja naisilla 96% jos joltain tämä meni ohi! Halutaanko edes kansan pysyvän teeveinä? Ja jos ei, niin miksi?
Hengitä välillä =)
Sinun kannattaa, hengittämisen lisäksi, ajatella välillä.
Vaikeaahan se sinulle on, mutta yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä suolakammo menee jo aivan överiksi. Suurimmalle osalle ihmisistä suola ei aiheuta mitään terveyshaittoja. Ne keillä verenpaine nousee ovat vähemmistö. Suositukset perustuvat kansanterveyteen, mutta jokainen meistä on yksilö. Jos verenpaineeni on kunnossa, niin miksi minun pitäisi syödä mautonta ruokaa?
No eihän kukaan estäkään?
Tosin on varmaan hyvä kysyä, että miksi suomalaisten verenpaine on niin korkea, jos suola ei vaikuta kuin pienelle vähemmistölle? Mikä suomalaisten ruokavaliossa on sitten vikana?
Liiallinen sokerin syönti sekä keinoravinnon syönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkeen on lisätty suolaa. Niin se vaan on.
Jos syö valmisruokaa. Kunpa ihmiset tekisivät itse enemmän ruokaa ja olisivat suolatietoisia. Valmisruoat vaatii suolan säilymisen vuoksi.
On sitä suolaa muussakin kuin eineksissä. Ihan perusraaka-aineissa jota käytetään sen itsetehdyn kotiruoan valmistamiseen.
Esimerkiksi?
Huom valmiskastikkeet, kerman korvikkeet, juustot jne EI ole perusraaka-aineksia. Raaka-aines on sellainen, jossa ei ole valmistuasineluetteloa vaan se on vain se "yksi aines".
No joo, mutta kun ei pelkästään niistä puhtaista raaka-aineista oikein pysty mitään valmistamaan. Ei ainakaan mitään hyvää. Kyllä joutuu käyttämään muitakin tuotteita jotta saisi järkevän aterian kasaan, ja silloin helposti suolanmäärä kasvaa.
Mit vit oletko tosissasi? Mikä sun mielestä on tällainen lisäaine jota on vain pakko laittaa ruokaan että se maistuu?! Perusruokaa on liha+kasvikset, joka on hyvää ihan vaan mausteilla ja ripauksella sitä suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pelkäävät lisäaineita, joten valmisruokien valmistajat ovat vähentäneet niitä. Arominvahventeiden poistaminen miedontaa makua, joten se korvataan suolan lisäyksellä. Tämä on absurdia, koska lisäaineiden haitallisuus on hyvin kiistanalainen asia vähintäänkin ja osa E-koodeista on ihan harmittomia luonnontuotteitakin, mutta suola nyt ainakin on taatusti haitallista. Kysyntä kuitenkin määrää tekemään näin, koska on niin paljon sellaisia, jotka välttelevät haitallisiksi luulemiaan lisäaineita.
Suola on välttämätön aine, ei suinkaan haitallista.
Suola on ihmiselle välttämätön, mutta liiallinen saanti on epäterveellistä.
Kyllä leipää ja juustoakin voi kohtuudella syödä, jos tekee kaiken muun ruoan ilman lisättyä suolaa. Esimerkiksi yhdessä palassa Realia on 0,3 g suolaa. Päälle suolaamatonta voita ja esimerkiksi Polar vähäsuolaisempi juustoviipale (0,06 g suolaa).
Vierailija kirjoitti:
Joku ehkä maininnut jo, mutta mauste-seokset on pahimmillaan 50-70% suolaa
Ja suola on 100% suolaa. Luulisi jokaisen lukutaitoisen ja makuaistin omaavaan tietävän jo kertomasi...
Miksi ihmisen pitäisi elää mahdollisimman pitkään kituuttaen näillä terveellisillä elintavoilla?
Koko yhteiskunnan etu on eläkeiän alkutaipaleella veivinsä heittävät ihmiset. Eläkekustannukset ovat valtavat ja totta kai tällainen satavuotiaaksi sinnittelevä "tervekin" käyttää terveys- ja sosiaalipalveluista kokonaisuutena enemmän kuin keskimääräinen kuusvitosena kuoleva.
Syön suolaa niin paljon kuin huvittaa, tupakoin ja juon alkoholia. Ainoa, mikä kiinnostaa on lihavuus ja lihava en ole enkä sellaiseksi tule.
Vierailija kirjoitti:
alun kolmatta mittaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon valmisruokia, joissa on suolaa. Tekemällä ruoan itse niin suolaa vähentää paljon. Itse olen lopettanut leipien ja sipsien syönnin ja panostan ruokaan. Verenpaine on laskenut. Lisäksi yritän juoda vettä reilun litran päivässä. Sekin vaikuttaa verenpaineeseen.
Mitään verenpaine - lääkitystä ei kannata aloittaakaan ennen kuin tekee ruokaremontin ja näkee miten verenpaineelle käy.
Suositusten mukainen suolansaanti on todella vaikeaa toteuttaa. Se edellytyäisi että kaikki pitäisi tehdä itse alusta loppuun, ja silloinki olla hyvin tarkkana raaka-aineiden kanssa.
Joo. Mä teen alusta asti ite,enkä lisää mihinkään suolaa. Juon taroeeksi vettä jnejne.
Hirvee lääkitys verenpaineeseen ja siltio sitä on eikä laske!
Huoh.
Ja joo,jo kakskymppisestä ollu.
Joten suola ei vaikuta verenpaineeseen.
Omalla kohdalla ainakin se suola piti saada ihan minimiin, ennekuin vaikutus verenpaineeseen näkyi. Mikään viikottaisen sipsipussin pois jättäminen ei auta. Ja se vaikutus ei kuitenkaan ollut sitten mikaan iso, verenpaine laski ehkä noin viidellä (mikä lie yksikköä) joka on aika yhtä tyhjän kanssa jos verenpaine on tarpeeksi korkea.
Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä, että mikään vähäsuolainen leipä vähäsuolella juustosiivulla tai kotiruoka ripauksella suolaa eivät ole toimivia vaihtoehtoja. Kaikista noista ripauksista ja vähäsuolaisista vaihtoehdoista kertyy kuitenkin edelleen päivän aikana liikaa suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alun kolmatta mittaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon valmisruokia, joissa on suolaa. Tekemällä ruoan itse niin suolaa vähentää paljon. Itse olen lopettanut leipien ja sipsien syönnin ja panostan ruokaan. Verenpaine on laskenut. Lisäksi yritän juoda vettä reilun litran päivässä. Sekin vaikuttaa verenpaineeseen.
Mitään verenpaine - lääkitystä ei kannata aloittaakaan ennen kuin tekee ruokaremontin ja näkee miten verenpaineelle käy.
Suositusten mukainen suolansaanti on todella vaikeaa toteuttaa. Se edellytyäisi että kaikki pitäisi tehdä itse alusta loppuun, ja silloinki olla hyvin tarkkana raaka-aineiden kanssa.
Joo. Mä teen alusta asti ite,enkä lisää mihinkään suolaa. Juon taroeeksi vettä jnejne.
Hirvee lääkitys verenpaineeseen ja siltio sitä on eikä laske!
Huoh.
Ja joo,jo kakskymppisestä ollu.
Joten suola ei vaikuta verenpaineeseen.
Omalla kohdalla ainakin se suola piti saada ihan minimiin, ennekuin vaikutus verenpaineeseen näkyi. Mikään viikottaisen sipsipussin pois jättäminen ei auta. Ja se vaikutus ei kuitenkaan ollut sitten mikaan iso, verenpaine laski ehkä noin viidellä (mikä lie yksikköä) joka on aika yhtä tyhjän kanssa jos verenpaine on tarpeeksi korkea.
Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä, että mikään vähäsuolainen leipä vähäsuolella juustosiivulla tai kotiruoka ripauksella suolaa eivät ole toimivia vaihtoehtoja. Kaikista noista ripauksista ja vähäsuolaisista vaihtoehdoista kertyy kuitenkin edelleen päivän aikana liikaa suolaa.
Ne ovat enemmänkin poikkeuksia kuin sääntöjä, missä yksittäinen korjaus korjaa orastavan sairauden. Suolan vähentämisestä ei välttämättä ole hyötyä, jos on merkittävää ylipainoa, liikunta ei kiinnosta tms.
Laittakaa nyt vinkkejä niistä ihanista mausteista ja maustesekoituksista jotka korvaa suolan.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt vinkkejä niistä ihanista mausteista ja maustesekoituksista jotka korvaa suolan.
Suolaa ei voi korvata.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuitenkin on ensisijaisesti itse vastuussa siitä mitä syö ja millaisiin makumieltymyksiin lapsensakin opettaa joten kaikki lähtee niistä omista valinnoista.
Jos vaikka aloittaisi sillä että aterialautasella olisi puolet kasvikunnan tuotteita , kauden mukaan tuoreita tai pakastettuja ilman kastikkeita ja muita piilokaloreita, -rasvoja tai -suolaa. Lisäksi kotona käytettäisiin jodioitua suolaa ja sitäkin vain hillitysti esim. yrteillä haettaisiin makua eikä suolalla ja valmiiksi suolatuilla mausteseoksilla. Ja niitä suolattomiakin mausteseoksia on, ne on merkitty erikseen ainakin kotimaiset pakkaukset.
Jos jokainen hoitaisi ensin ne asiat jotka voi itse tehdä ja vasta sitten huudettaisiin julkista tahoa apuun. Tästä hysteriasta tulee jo mieleen että tämä on osa mainoskampanjaa ja seuraava vaihe on se kun "yleisön pyynnöstä" markkinoille saapuu suositun kansan pelastaja, joku uusi einesarja... Kun se ratkaisu on ensisijaisesti omissa valinnoissa.
Ja miehistä 100% ja naisista 96% siis vaan ”valitsee väärin”?
Vierailija kirjoitti:
Lipstikka kuulemma antaa lihaliemen makua. En vain ole enää nähnyt sitä kuivattuna maustehyllyssä. Myös tomaattipyre antaa suolaista makua.
Jugurtissa on suolaa, 0.10g/100g, eli parissa desissä jo 0,20g. Ihmiset eivät tiedä mitä tarkoittaa lisättyä suolaa ja tuotteen suolapitoisuus vaikkei siihen lisättäisikään suolaa.