Vähäsuolainen ruoka
Minulle määrättiin lääkitys verenpaineeseen ja ohjattiin noudattamaan vähäsuolaisempaa ruokavaliota. Lääkärin mukaan jopa 80% saadusta suolasta tulee ”piilosuolana” eri elintarvikkeissa. Aloin siis aktiivisesti tutkimaan leipien, juustojen jne tuoteselosteita, ja tyrmistyneenä jouduin toteamaan että ihan tolkuttoman paljon suolaa lisätään lähes kaikkeen. Miksi ei laki säätele suolamäärien käyttöä elintarvikkeissa? Kun sydän- ja verisuoni sairaudet kuitenkin ovat suurin terveysuhka ja aiheuttavat julmetut kulut terveydenhuoltoon? Kenen etu on että suomalaiset näin lähes pakotetaan/ huijataan hankkimaan vakavia sairauksia? Tähän kansanterveydellisesti erittäin merkittävään asiaan kun olisi hyvin helppoa puuttua lainsäädännöllä? Sydän- ja verisuonitautien lisäksi suolalla on osuutta moniin muihinkin vakaviin sairauksiin. Jos suolansaantia lakimuutosten turvin säännösteltäisiin, eikö se ajan myötä siis auttaisi myös paljon puhuttuun hoitaja pulaan kun ihmiset olisivat terveempiä ja potilasmäärät vähenisivät? Tää suolan haitallisuus on niin hyvin tiedossa oleva asia, että tuntuu siltä että kyseessä olisi jokin outo valtion salaliitto omaa kansaansa vastaan kun asiaan ei mitenkään puututa.
Kommentit (98)
Kaupassa on niita sydanmerkkituotteita, eli vaihtoehtoja kylla on. Ihmiset vaan jostain syysta ostaa pa**aa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta miten paljon suolaa tungetaan esim leipään. Ruisleivässä voi olla paljon enemmän suolaa kuin vaikkapa sipseissä.
Sitähän ei ole mikään pakko syödä.
Mutta voisi olla myös vähäsuolaisia vaijtoehtoja paremmin tarjolla. Vaikka ei ole pakko syödä, moni kuitenkin haluaa. Varmasti menisi kaupaksi! Ihmiset ovat nykyään kiinnostuneita terveellisistä valinnoista.
Jos kerran ollaan kiinnostuneita terveellisestä valinnoista, niin miksi halutaan valita huonosti? Suolatonta, rasvatonta ja mautonta.
Siksi valitaan huonosti kun muuta ei ole saatavilla. Ihmisillä on muutakin elämää kuin etsiä kissojen ja koirien kanssa terveellisiä tuotteita. Helpompaa ottaa vaan se joka helposti hyllystä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa on niita sydanmerkkituotteita, eli vaihtoehtoja kylla on. Ihmiset vaan jostain syysta ostaa pa**aa.
Joo! Mä käytän näitä! Valikoimaa sais olla enemmän kyllä. 90% kuitenkin (vähintään) ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on vaihtoehtoja, ettei tarvitse valita niitä sydänmerkkituotteita. Ne on sitä pa--aa.
Hirveän paljon täällä tulee vinkkejä miten on osattu välttää liikaa suolasaantia! Kai tänne sitten kirjoittelee just se 4% kansasta jolla suositukset on kohdillaan! T. Yks joka aivan varmasti saa liikaa suolaa (ja rasvaa, ja sokeria, ja lisäaineita...)
Tämän suolakammon pitää loppua! Jätä suolasta huolehtiminen pois! Suolan poisjättäminen on erittäin huono asia!
Vierailija kirjoitti:
Hirveän paljon täällä tulee vinkkejä miten on osattu välttää liikaa suolasaantia! Kai tänne sitten kirjoittelee just se 4% kansasta jolla suositukset on kohdillaan! T. Yks joka aivan varmasti saa liikaa suolaa (ja rasvaa, ja sokeria, ja lisäaineita...)
No, elintarviketeollisuuden tuotteita käyttävät pitävät kolesterolisuosituksiakin täysin epärealistisina, mutta niin ne vain tämän kotikokin kohdalla mahtuvat kirkkaasti raameihin sekä LDL:n että HDL:n suhteen. Enkä syö edes lohta tai muuta kalaa kuin vastentahtoisesti kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voileivät voi ihan suosiolla unohtaa. Voi toki leipoa itse, laittaa sitten päälle sairaan kallista suolatonta voita ja ehkä pari kurkkusiivua. Aika valjulle maistuu, ei maksa vaivaa.
Väittävät, että vähäsuolaiseen ruokaan tottuu nopeasti. No eipä totu vaikka kuinka totuttelis. Saa olla makuaistissa vikaa jos ei suolaa maista ruoassa.
Totuin raskauksien aikana, koska en sietänyt suolaa ollenkaan.
Nytkin maistan esim. itse valmistetun uunikalan suolaisena, vaikken mausta kuin tillillä ja pippurilla. Maustesekoituksia en käytä.
Kun leipoo itse, voi laittaa suolaa vain ripauksen, silti maistuu vaikkei ole lähimainkaan kaupan leivän suolamääriä.
Sanoisin, että lisätty yletön suola turruttaa makuaistin ja estää maistamasta muitakaan mausteita.
Suolattomuuteen voi totutella. Esim. uunipellille pilkotut perunat ja juurekset maustettuina lorauskella oliiviöljyä ja yrttimausteilla ovat herkullisia, eivätkä vaadi suolaa seurakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkeen on lisätty suolaa. Niin se vaan on.
Jos syö valmisruokaa. Kunpa ihmiset tekisivät itse enemmän ruokaa ja olisivat suolatietoisia. Valmisruoat vaatii suolan säilymisen vuoksi.
On sitä suolaa muussakin kuin eineksissä. Ihan perusraaka-aineissa jota käytetään sen itsetehdyn kotiruoan valmistamiseen.
Esimerkiksi?
Huom valmiskastikkeet, kerman korvikkeet, juustot jne EI ole perusraaka-aineksia. Raaka-aines on sellainen, jossa ei ole valmistuasineluetteloa vaan se on vain se "yksi aines".
No joo, mutta kun ei pelkästään niistä puhtaista raaka-aineista oikein pysty mitään valmistamaan. Ei ainakaan mitään hyvää. Kyllä joutuu käyttämään muitakin tuotteita jotta saisi järkevän aterian kasaan, ja silloin helposti suolanmäärä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Se merkki ei takaa mitään. Esim. leivässa se on vain keskimääräistä vähäsuolaisempi vaihtoehto, silti sitä suolaa on edelleen siinä ihan liikaa.
Leivätön ruokavaliohan ei nyt ole mikään ongelma. Mutta vähäsuolaista halutessaan voi tosiaan unohtaa myös melkein kaikki ulkona syömiset ja kaikki valmiit tai edes puolivalmiit ruoat. Voihan sitä kotona kokata melkein suolattomasti, mutta edelleen vaan aika mautonta on. Ja joo, on sitä muitakin mausteita, mutta valjua on silti.
No, siihen mauttomuuteen on sitten tyytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voileivät voi ihan suosiolla unohtaa. Voi toki leipoa itse, laittaa sitten päälle sairaan kallista suolatonta voita ja ehkä pari kurkkusiivua. Aika valjulle maistuu, ei maksa vaivaa.
Väittävät, että vähäsuolaiseen ruokaan tottuu nopeasti. No eipä totu vaikka kuinka totuttelis. Saa olla makuaistissa vikaa jos ei suolaa maista ruoassa.
Totuin raskauksien aikana, koska en sietänyt suolaa ollenkaan.
Nytkin maistan esim. itse valmistetun uunikalan suolaisena, vaikken mausta kuin tillillä ja pippurilla. Maustesekoituksia en käytä.
Kun leipoo itse, voi laittaa suolaa vain ripauksen, silti maistuu vaikkei ole lähimainkaan kaupan leivän suolamääriä.
Sanoisin, että lisätty yletön suola turruttaa makuaistin ja estää maistamasta muitakaan mausteita.
Suolattomuuteen voi totutella. Esim. uunipellille pilkotut perunat ja juurekset maustettuina lorauskella oliiviöljyä ja yrttimausteilla ovat herkullisia, eivätkä vaadi suolaa seurakseen.
Olet osittain oikeassa kylla. Juurekset ja perunat menee kyllä hyvin ilman suolaa. Hyviä ovat. Mutta esim. kalat ja lihat on aika tympeitä. Onneks voi aina salaatteja syödä, kunhan vaan ei laita siihen juustoa tai salaattikastiketta.
Itsekin välttelin raskauden aikana suolaa ja en tiedä kuinka turtunut makuaistini sitten on, kun en yli puolessa vuodessa siihen tottunut.
Tämä suolakammo menee jo aivan överiksi. Suurimmalle osalle ihmisistä suola ei aiheuta mitään terveyshaittoja. Ne keillä verenpaine nousee ovat vähemmistö. Suositukset perustuvat kansanterveyteen, mutta jokainen meistä on yksilö. Jos verenpaineeni on kunnossa, niin miksi minun pitäisi syödä mautonta ruokaa?
Ihmiset pelkäävät lisäaineita, joten valmisruokien valmistajat ovat vähentäneet niitä. Arominvahventeiden poistaminen miedontaa makua, joten se korvataan suolan lisäyksellä. Tämä on absurdia, koska lisäaineiden haitallisuus on hyvin kiistanalainen asia vähintäänkin ja osa E-koodeista on ihan harmittomia luonnontuotteitakin, mutta suola nyt ainakin on taatusti haitallista. Kysyntä kuitenkin määrää tekemään näin, koska on niin paljon sellaisia, jotka välttelevät haitallisiksi luulemiaan lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suolakammo menee jo aivan överiksi. Suurimmalle osalle ihmisistä suola ei aiheuta mitään terveyshaittoja. Ne keillä verenpaine nousee ovat vähemmistö. Suositukset perustuvat kansanterveyteen, mutta jokainen meistä on yksilö. Jos verenpaineeni on kunnossa, niin miksi minun pitäisi syödä mautonta ruokaa?
Maailmasta löytyy sata muuta maustetta, joiden alta suolan vähäisyyttä ei kykene edes havaitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ku tekee ruuan alusta saakka suolattomana, niin ei kohtuullinen määrä leipää ja juustoa haittaa. Ja luontaisesti suolasia tuotteita ei tarvitse vältellä, esimerkiksi varsiselleri. Hyvällä tuurilla voit lopettaa lääkityksenkin kokonaan jossain vaiheessa, jos otat vastuun siitä, mitä suuhusi laitat. Leivänkin voi joskus tehdä itse vähäsuolaisena, muilla mausteilla voi kompensoida makua.
Jep, maustesekoituksia ja liemikuutioita kuitenkin kannattaa välttää. Niissä suolaa on tosi paljon.
Mä olen tehnyt itse jotain mausteseoksia. Esimerkiksi tacomauste on helppo tehdä itse. Sen ongelma on vaan se, että itsetehdyssä ei ole arominvahventeita eikä yhtä paljon suolaa, joten sitä tulee laitettua enemmän kuin tavallista tacomaustetta. Eli kannattaa melkein tehdä se kokonaan ilman suolaa ja lisätä suolaa sitten erikseen. Minulla on myös itse tehtyä liemijauhetta.
Ihmisen makuaistihan tottuu aika nopeasti tiettyihin makuihin eli suolaa kannattaa vähentää pikkuhiljaa. Minä en käytä suolaa maustamiseen juuri ollenkaan, koska en oikeastaan maista sitä ruoasta laisinkaan. Käytän suolan tilalla muita mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pelkäävät lisäaineita, joten valmisruokien valmistajat ovat vähentäneet niitä. Arominvahventeiden poistaminen miedontaa makua, joten se korvataan suolan lisäyksellä. Tämä on absurdia, koska lisäaineiden haitallisuus on hyvin kiistanalainen asia vähintäänkin ja osa E-koodeista on ihan harmittomia luonnontuotteitakin, mutta suola nyt ainakin on taatusti haitallista. Kysyntä kuitenkin määrää tekemään näin, koska on niin paljon sellaisia, jotka välttelevät haitallisiksi luulemiaan lisäaineita.
Suola on välttämätön aine, ei suinkaan haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon valmisruokia, joissa on suolaa. Tekemällä ruoan itse niin suolaa vähentää paljon. Itse olen lopettanut leipien ja sipsien syönnin ja panostan ruokaan. Verenpaine on laskenut. Lisäksi yritän juoda vettä reilun litran päivässä. Sekin vaikuttaa verenpaineeseen.
Mitään verenpaine - lääkitystä ei kannata aloittaakaan ennen kuin tekee ruokaremontin ja näkee miten verenpaineelle käy.
Suositusten mukainen suolansaanti on todella vaikeaa toteuttaa. Se edellytyäisi että kaikki pitäisi tehdä itse alusta loppuun, ja silloinki olla hyvin tarkkana raaka-aineiden kanssa.
Joo. Mä teen alusta asti ite,enkä lisää mihinkään suolaa. Juon taroeeksi vettä jnejne.
Hirvee lääkitys verenpaineeseen ja siltio sitä on eikä laske!
Huoh.
Ja joo,jo kakskymppisestä ollu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ku tekee ruuan alusta saakka suolattomana, niin ei kohtuullinen määrä leipää ja juustoa haittaa. Ja luontaisesti suolasia tuotteita ei tarvitse vältellä, esimerkiksi varsiselleri. Hyvällä tuurilla voit lopettaa lääkityksenkin kokonaan jossain vaiheessa, jos otat vastuun siitä, mitä suuhusi laitat. Leivänkin voi joskus tehdä itse vähäsuolaisena, muilla mausteilla voi kompensoida makua.
Jep, maustesekoituksia ja liemikuutioita kuitenkin kannattaa välttää. Niissä suolaa on tosi paljon.
Mä olen tehnyt itse jotain mausteseoksia. Esimerkiksi tacomauste on helppo tehdä itse. Sen ongelma on vaan se, että itsetehdyssä ei ole arominvahventeita eikä yhtä paljon suolaa, joten sitä tulee laitettua enemmän kuin tavallista tacomaustetta. Eli kannattaa melkein tehdä se kokonaan ilman suolaa ja lisätä suolaa sitten erikseen. Minulla on myös itse tehtyä liemijauhetta.
Ihmisen makuaistihan tottuu aika nopeasti tiettyihin makuihin eli suolaa kannattaa vähentää pikkuhiljaa. Minä en käytä suolaa maustamiseen juuri ollenkaan, koska en oikeastaan maista sitä ruoasta laisinkaan. Käytän suolan tilalla muita mausteita.
Piruuttani piti katsoa paljonko aamiaisjogurtissa ja granolassa oli suolaa. Vastaus 0,4 grammaa. Samaa luokkaa on iltapalassa eli 4 grammaa jää lämpimään ruokaan. Aika reilu määrä minusta yhden ihmisen annokseen. Lisäksi kun salaattimme ei sisällä lainkaan suolaa, pääruoassa sitä ei todellakaan tarvitse pihistellä.
alun kolmatta mittaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon valmisruokia, joissa on suolaa. Tekemällä ruoan itse niin suolaa vähentää paljon. Itse olen lopettanut leipien ja sipsien syönnin ja panostan ruokaan. Verenpaine on laskenut. Lisäksi yritän juoda vettä reilun litran päivässä. Sekin vaikuttaa verenpaineeseen.
Mitään verenpaine - lääkitystä ei kannata aloittaakaan ennen kuin tekee ruokaremontin ja näkee miten verenpaineelle käy.
Suositusten mukainen suolansaanti on todella vaikeaa toteuttaa. Se edellytyäisi että kaikki pitäisi tehdä itse alusta loppuun, ja silloinki olla hyvin tarkkana raaka-aineiden kanssa.
Joo. Mä teen alusta asti ite,enkä lisää mihinkään suolaa. Juon taroeeksi vettä jnejne.
Hirvee lääkitys verenpaineeseen ja siltio sitä on eikä laske!
Huoh.
Ja joo,jo kakskymppisestä ollu.
Joten suola ei vaikuta verenpaineeseen.
Suola on lähes ilmaista, sen avulla tuotteisiin saadaan sidottua vettä eli alentaa valmistuskustannusta.
Leipurit valehtelevat että ei onnistu ilman tönkkösuolaa. Naurettavaa, kun kotonakin onnistuu.
Olemme lisäksi tottuneita tönkkösuolaan eli ne myyvät hyvin.
Suola on hyvä säilöntäaine, mutta ei olisi nykyään välttämätön.
Kovasti saa tsempata että siihen viiteen pääsee, helposti heilahtaa 10-20.